abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71848638
Oogsten.

Als ik vaak kijk naar dit soort tuintjes zie ik meestal dat oogsten van bepaalde groentes allemaal in 1-2 weken tijd moet gebeuren. Maar het resultaat is soms dat mensen met 2000 radijsjes zitten of 24 bloemkolen. Kortom grote getallen.

Hoe doen jullie dat? Eten jullie dan 3x per dag een maaltijd met bloemkool? Verkopen jullie aan de groenteboer of geven jullie weg aan de vrienden en familie?
pi_71856005
Oogstspreiding.

Wat ik doe, of probeer te doen, is zorgen dat niet alles tegelijk geoogst hoeft te worden. Dus plant ik geen bed vol wortels, maar een half bed wortels, en een paar maanden later nog een half bed.
En niet te veel: één rijtje sla volstaat voor drie maanden. Dan hou ik allemaal slazaadjes over, maar dat zit me minder in de weg dan velden sla.
Kippen zijn ook nuttig - zo is doorgeschoten sla opeens lang zo erg niet .

Verder proberen de oogst niet allemaal direct op te hoeven eten. Ik heb nu 16 kg boontjes ingevroren. Bietjes kan je ook héél goed invriezen: koken, naar wens snijden of raspen, dan invriezen (smaak/substantie blijft na invriezen goed, maar hele bietjes zijn niet goed meer te snijden / raspen).
Als de bonen me boven het hoofd groeien laat ik ze echt dik worden, totdat de peul gaat indrogen, daarna oogsten en doppen, en dan krijg je droge witte bonen. Ook weer heel handig als voorraad. Verder ben ik van plan dit jaar bonen in te zouten.

Vorig jaar had ik teveel bloemkool tegelijk, toen heb ik bloemkool in azijn gezet, net als de augurk. Dit jaar 13kg courgette in zoetzuur verwerkt. En van witte kool maak ik zuurkool.

Kortom: spreiden & conserveren. Ik geef niet erg veel weg; bijna niemand zit er echt op te wachten.

En er ontsnobbelt me ook wel eens wat: vorig jaar kílo's andijvie naar de compost gebracht, dit jaar grote mooie rooie kolen en spitskooltjes. Er viel niet tegen te eten en het gaat rotten en rottende kool is heel smerig. Les: volgend jaar niet zo vroeg zoveel kool zetten. Kool eten = winterkost, dus moeten ze pas tegen die tijd aan oogsten toe zijn.

Andere les: niet verbouwen wat ik niet opeet. Andijvie bijvoorbeeld. Of radijs. Eten we niet. Is goed te verbouwen, maar ik doe het niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71870782
Ok, maar heb je niet bepaalde periodes waarin je groentes moet opzetten en als je te laat bent is het seizoen er te nat of te droog voor etc?
pi_71884662
Ja, groentes moeten binnen een bepaalde periode gezaaid/gepoot/geplant worden. Met behulp van kas / glas / binnenkweek kan ik de grenzen wat oprekken, en ik zaai boontjes wat eerder dan "mag", met risico op vorstschade. En ik zaai hele late bonen, kans dat er geen bonen aan komen.

Bieten heb ik dit en vorig jaar ook heel vroeg gezet, en daarvan vind ik het resultaat zeer mager. Dus dat doe ik niet weer.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 06:13:59 #105
24188 Belana
kloon van belana
pi_71895252
ah! hier komt al jouw groente vandaan! wat leuk zeg! en wat en werk! is je tuin vlakbij je huis?
stormy waters...
sailin'
pi_71932806
hoe krijg je de bloemkool mooi compact groeiend?
Want als ik ze zo in de tuin heb staan groeit de kool uit elkaar.
Van horen zeggen hoorde ik dat mijn tante het loof samenbond en dat je daardoor een compacte kool krijgt.

Klopt dat en weet iemand wat de beste manier is om dat te doen?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_71933753
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 21:39 schreef merry77 het volgende:
hoe krijg je de bloemkool mooi compact groeiend?
Want als ik ze zo in de tuin heb staan groeit de kool uit elkaar.
Van horen zeggen hoorde ik dat mijn tante het loof samenbond en dat je daardoor een compacte kool krijgt.

Klopt dat en weet iemand wat de beste manier is om dat te doen?
Ik weet in iedere geval dat je de buitenste bladeren om moet knaken en over de kool moet leggen, zodat de kool wit blijft en niet roze wordt. Als de kool uit elkaar valt had dat, geloof ik, iets met de bemesting te maken, maar ik weet nou niet meer of dat te veel of te weinig mest was.
pi_72036857
Vandaag weer naar de tuin geweest en daar lag weer een pompoen die verrot was. Wat doe ik fout? Dit is nl niet de eerste die verrot. De pompoen lag op een tegel en het heeft al een tijdej niet geregend, dus nat kon hij ook niet zijn. Er zijn er nu nog maar 2 over, waarvan 1 megagroot.

Bij de andere pompoenplanten komen wel bloemen, maar geen pompoenen grrr. De toppen heb ik er elke keer afgesneden. Dat moest stond ergens en ook hebben ze genoeg mest. De courgettes doen het wel supergoed.

Nu wacht ik nog op de beloofde buien van vanmiddag, want de tuin is kurkdroog en ik giet alleen bij het hoognodige, lees: de bonen. Ik heb alleen een tank van 1000 liter en als het niet regent is die ook zo leeg.

Gieten jullie veel?
pi_72070088
Ik geef alleen de planten in potten water. Indien nodig. Sinds een aantal weken hebben wij ook watertanks staan. 2x1000 liter. We waren dus echt aan het wachten op regen. Gisteravond werden we beloond met ongeveer 360 liter water. Kijk dat is nou kikken.
pi_72070395
Ik giet niet in de moestuinMet uitzondering van recent ge- of verplant spul.
In de kas wel, daar staat een ton, aangesloten op een regenton, met een vlotter erop. Afgelopen donderdag voor het eerst in maanden moeten bijtanken met kraanwater.

Voor de sierplanten hebben we ook 2 regentonnen staan. Elke regenton is ruim 200 liter.
pi_72470024
Lees al een tijd mee in dit topic. Woon nu nog drie hoog. Maar vanaf volgende maand heb ik een huis, met een klein tuintje. Niet veel ruimte, maar ben benieuwd wat er mogelijk is. Hebben jullie suggesties. Wil sowieso kruiden en zit te denken aan tomaten en sla. Zijn er ook groenten die je bijvoorbeeld na elkaar op hetzelfde stukje grond kan verbouwen?

Misschien een leuke tip voor de posters hier. Heb net wat series gekeken van river cottage. De eerste vier seizoenen zijn te kijken op dit net: http://www.factualtv.com/(...)520river%2520cottage
pi_72470532
Goldmund, kijk eens bij: http://www.makkelijkemoestuin.com/
Ik heb het zelf niet doorgelezen, maar ik ken wel enthousiaste lezers (die nog in de fase van goede voornemens verkeren ).
pi_72472481
Ben het aan het doorlezen. Erg leuke site! En het lijkt inderdaad voor een beginner met een klein tuintje een prima idee. Neemt weinig ruimte in, veel verschillende groenten, meerdere oogsten en veel minder werk dan in een gewone moestuin.

Heb gelukkig nog een hele herfst en winter voor de voorbereidingen.....
pi_72565293
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 21:55 schreef Goldmund het volgende:
Ben het aan het doorlezen. Erg leuke site! En het lijkt inderdaad voor een beginner met een klein tuintje een prima idee. Neemt weinig ruimte in, veel verschillende groenten, meerdere oogsten en veel minder werk dan in een gewone moestuin.

Heb gelukkig nog een hele herfst en winter voor de voorbereidingen.....
Dit is ook leuk en makkelijk: http://www.dewiltfang.nl/10370-groep/Vierkante%20Metertuin.html
pi_72565456
Ik heb afgelopen zondag 2 pompoenen naar huis gebracht. Had wel flink hulp nodig en moest met de auto naar de moestuin ipv op de fiets, want ze waren: 7.2 kg en 19,8 kg!

Ook weer lekker bietjes geoogst en we hadden ook wat druiven uit de tuin.
pi_73171882
Wegens ruzie met de photobucket kreeg ik laatst de foto's niet geupload. Maar nu wel.
Dus hier wat foto'tjes van een week of twee, drie oud.

Het wiltofbed:

Wortels, tomaten en spruiten op de achtergrond:

Pompoen en courgetteveld

Een aubergineplant van dichtbij

En oogst!
De buiten-aubergines gerooid en alle aubergines geplukt (in de kas staan ze nog).
Deze laatste buitenoogst was 4 kg.

Siepels, het deel dat mooi gehangen kon worden:

Pompoenen en wat andere zaken:
pi_73171915
En de stand van zaken nu: gister alle pompoenen geoogst en de planten geruimd.
Alle reuzenbieten geruimd. Mooie enorme bieten, daar niet van, maar ze zijn niet lekker. Echt niet lekker. Weg d'r mee.
Alle tomaten geoogst en planten geruimd. Toch nog weer 6kg tomaat eraan, terwijl ik er twee week geleden ook al eens 3kg van had geoogst. In de kas staan nog een aantal tomatenplanten.

Wat aardbeienplantjes bijgezet.

Het laatst gezette bed boontjeslevert uitstekend: de struikboontjes eten we al weer een week of twee, de stokbonen komen denk ik deze week op eetbare grootte en de snijbonen moeten nog even wachten tot ik tijd & ruimte heb ze te malen en in te zouten.
De andere bonenvelden heb ik verwaarloosd - over enige tijd zal ik de droge peulen oogsten, doppen en dan als droge bonen in potten doen. Maar het meeste is nu al wel dik maar nog niet droog.
pi_73179513
Sigme, hoe werk jij de witlof om naar die mooie kroppen?
Want ik heb het laatst geprobeerd, maar het resultaat was niet echt om te gebruiken.

Hoe vochtig moet het staan?
Moet het echt in turf staan?

Recent weer een tweede oogst boontjes gedaan en de later gezaaide bonenplant geeft nu ook al bijna bonen.

De boerenkool zit onder de luis en rupsen. Evenals de spruiten. Erg irritant.
Heb overigens de eerste spruiten geplukt en in de vriezer gelegd.

Ik moet de aardbeienplantjes wat her en der verzamelen (heb ervoor gekozen dit jaar flink te laten stekken zodat ik het bed kan vernieuwen).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 28 september 2009 @ 15:24:02 #119
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_73181179
vraagje,

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat aardappelen de grond verpesten, waardoor je er de volgende 2 jaar niets kan planten. Klopt dat? Of is er een ander soort 'regel' voor? Want eigenlijk zou ik best aardappeltjes willen gaan verbouwen..
pi_73188004
Nou, om nou te zeggen dat ik prachtige witlofkroppen had is overdreven.
Wel bruikbare kropjes, dat wel.

Ik heb de wortels ingetafeld in gewoon zwart zand, in een kuil die ik in de moestuin gemaakt had. Nadat de wortels tot bovenaantoe netjes in zwart zand zaten, zat het bovenniveau nog zo'n 10cm ondergronds denk ik. Daaroverheen heb ik scherp wit zand gedaan totdat de kuil vol was, daarop stro, iets als 20cm denk ik, en dan een opengeknipte vuilniszak er overheen, met stenen op de rand.

Dit jaar wil ik ook wat witlof in een forceeremmer proberen. Dus intafelen in emmer, zwart plastik erover, koud wegzetten, en warm neerzetten enige tijd voordat ik witlof wil eten. 't Schijnt te kunnen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')