Dat lijkt me nu zo'n typische dagboekschrijver die alleen over zichzelf kan vertellen. Of is dat juist niet zo?quote:Op zondag 3 mei 2009 02:55 schreef Pacmaniac het volgende:
Hans Warren
Van mijn ex...? maar toch liever niet..quote:Op zondag 3 mei 2009 02:52 schreef Ringo het volgende:
Vorige week heb ik bij de Slegte het dagboek van de gebroeders De Goncourt gekocht, of althans een selectie daaruit, uitgave Privé-domein. Fantastische literatuur! Het dagboek dat Edmond en Jules de Goncourt vijfenveertig (!) jaar lang hebben bijgehouden (1851-1896, tot aan de dood van Jules, in 1870, gezamenlijk en daarna Edmond alleen) over de Parijse literaire scene van de negentiende eeuw is nog steeds uitstekend leesbaar, heel nuchtere observaties, soms heel ontroerend en vaak bijzonder grappig. Bomvol verhalen, anekdotes, overpeinzingen, roddels en achterklap. Tof!
Welke dagboeken zijn er nog meer die het lezen absoluut waard zijn? Ik ben daar eigenlijk niet zo in thuis. Een dagboek wordt al snel zulk persoonlijk geleuter. Dat is tenminste mijn idee. Maar misschien heb ik het mis. Zijn er dagboeken die de toets der literaire kritiek met gemak doorstaan?
Ligt eraan hoe je zijn andere werk waardeert. Persoonlijk vind ik het mooi maar er zullen ook mensen zijn die hem drama vinden.quote:Op zondag 3 mei 2009 03:04 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat lijkt me nu zo'n typische dagboekschrijver die alleen over zichzelf kan vertellen. Of is dat juist niet zo?
Nee, geen idee. Doet me denken aan Ich (Ali) van Günter Wallraff. En in het verlengde daarvan Ik, mijn eigen vijand van Joram Binoer, een joodse Israëli die zich als Palestijn voordoet en het illegalencircuit van Jeruzalem en Tel Aviv induikt.quote:Op zondag 3 mei 2009 03:23 schreef Pacmaniac het volgende:
Heb ooit een dagboek gelezen van een "social worker" in Amerika. En de schrijnende toestanden waar hij mee geconfronteerd werd. Erg mooi boek ben alleen de naam vergeten...
Als ik er in blader en ik lees dat hij met z'n geslacht klemzit in de stofzuiger weet ik snel genoeg.quote:Op zondag 3 mei 2009 03:04 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat lijkt me nu zo'n typische dagboekschrijver die alleen over zichzelf kan vertellen. Of is dat juist niet zo?
Hm, ja. Tekenend.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:21 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Als ik er in blader en ik lees dat hij met z'n geslacht klemzit in de stofzuiger weet ik snel genoeg.
zag hem laatst ineens weer bij de donner liggen inderdaad, tussen de nieuwe boekenquote:Op zondag 3 mei 2009 11:20 schreef Cacao het volgende:
Ik heb vroeger (vroegah) ooit de serie van Adrian Mole gelezen (geschreven door Sue Townsted, over een puberjongen) en stuitte laatst toevallig op het laatste deel, waar hij opgegroeid is enzo.
Vermakelijk. Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar leuk voor bus/trein/vakantie/strand.
Ik mag toch hopen dat die bij iedereen wel bekend is, maar inderdaad.quote:
Oh, jij noemde haar ook al.quote:Op maandag 4 mei 2009 01:47 schreef Manono het volgende:
Ik heb oa die van anais nin gelezen maar het toontje vond ik ontzettend irritant
quote:Op zondag 3 mei 2009 02:52 schreef Ringo het volgende:
Welke dagboeken zijn er nog meer die het lezen absoluut waard zijn? Ik ben daar eigenlijk niet zo in thuis. Een dagboek wordt al snel zulk persoonlijk geleuter. Dat is tenminste mijn idee. Maar misschien heb ik het mis. Zijn er dagboeken die de toets der literaire kritiek met gemak doorstaan?
Ben niet zo'n fan van 't Hart. Maar hij weet wel heel veel en daar kan hij goed over schrijven.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:21 schreef Great_Expectations het volgende:
"Een deerne in lokkend postuur", van Maarten 't Hart. Geen wereldberoemd dagboek, maar wel een uitgave van privé-domein.
Moet ik echt alle vijf die boeken lezen?? Zo bijelkaar doen ze me nog het meest denken aan een metershoge kasteelmuur.quote:
Gelezen toen ik zelf een puber was, denk niet dat ik het nu nog zou waarderen.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:20 schreef Cacao het volgende:
Ik heb vroeger (vroegah) ooit de serie van Adrian Mole gelezen (geschreven door Sue Townsted, over een puberjongen) en stuitte laatst toevallig op het laatste deel, waar hij opgegroeid is enzo.
Vermakelijk. Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar leuk voor bus/trein/vakantie/strand.
Oek de Jong, De wonderen van de heilbot. Wel een beetje somber, maar het bevat onder meer de ontstaansgeschiedenis van Hokwerda's kind en dat is erg interessant (want dat was een enorme worsteling). Goed geschreven ook. En wel een beetje persoonlijk geleuter, maar dat is in dit geval allemaal literair persoonlijk geleuter, omdat hij zijn tanden stukbreekt op die onmogelijke (en uiteindelijk meesterlijke) roman.quote:Op zondag 3 mei 2009 02:52 schreef Ringo het volgende:
Zijn er dagboeken die de toets der literaire kritiek met gemak doorstaan?
Ik heb echt een schijthekel aan zijn kunst.quote:Op donderdag 18 juni 2009 20:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
Andy Warhol hield dagboeken bij, maar ik heb geen idee hoe leesbaar die zijn
Gevonden bij De Slegte en gekocht. Mooi boekje, en bij vlagen erg grappig. Ben toch blij dat ik het tot nu toe niet verder heb geschopt dan halfslachtig gelegenheidsalcoholist.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
Laatst De Val van August Willemsen gelezen. Een verslag over zijn revalidatie nadat ie met vier flessen wodka in z'n hand en een flinke alcoholistische periode op straat omgevallen was. Erg interessant hoe hij z'n alcoholisme ontleedt en vooral hoe hij z'n medepatienten analyseert, maar hij staat niet echt open voor andere inzichten mbt zijn gedrag.
Inderdaad een leuk boek, maar hoe waar het allemaal is? Ze komt er zelf uiteraard vrij goed vanaf voor zover ik me herinner- en ik moet nog wel eens huiverend denken aan de arme en toch wel vrij gestoorde jongeman die haar haar eerste orgasme bezorgde.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:47 schreef Ringo het volgende:
Nog een aanrader:
Claire Goll, Alles is ijdelheid (La poursuite du vent)
Geen dagboek maar memoires, gepubliceerd in 1976, toen Claire Goll 86 was. Claire Goll was de vrouw van de dichter Yvan Goll en stond midden in het artistieke leven van Europa in de eerste helft van de twintigste eeuw. Alles meegemaakt: Dada, expressionisme, surrealisme, twee wereldoorlogen, wederopbouw. Overal geweest: Berlijn, Zürich, Parijs, de Grote Vlucht naar Amerika. Iedereen gekend: Chagall, Rilke, Joyce, Picasso, Breton, Malraux, Mondriaan, Dali, noem maar op, iedereen komt voorbij.
Fel, brutaal, ontmaskerend. Geweldig om te lezen. Superieure kwaadsprekerij.
Dat zal een freak geweest zijn. Een toch bepaald niet meer zo mooie vrouw van vijfenzeventig -- je moet het er maar op kunnen.quote:Op zondag 21 juni 2009 01:23 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Inderdaad een leuk boek, maar hoe waar het allemaal is? Ze komt er zelf uiteraard vrij goed vanaf voor zover ik me herinner- en ik moet nog wel eens huiverend denken aan de arme en toch wel vrij gestoorde jongeman die haar haar eerste orgasme bezorgde.
Dat boek heeft me toch gegrepen. Of liever: de man en zijn manier van schrijven. Nog eens bij De Slegte binnengewandeld en Braziliaanse brieven aangeschaft, waar ik tot nu toe buitengewoon van geniet. En naast dat boek ligt Vrienden, vreemden, vrouwen te wachten om te worden gelezen. Een fijne schrijver.quote:Op woensdag 17 juni 2009 22:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
Laatst De Val van August Willemsen gelezen.
Ik heb ooit eens een pocketversie van dagboeken van haar gezien (zal wsch wel een samenvatting izijn dan.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 22:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Moet ik echt alle vijf die boeken lezen?? Zo bijelkaar doen ze me nog het meest denken aan een metershoge kasteelmuur.
Ik geef het door aan m'n vader, want die tipte mij weer. En zo houden we elkaar bezig.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 23:35 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat boek heeft me toch gegrepen. Of liever: de man en zijn manier van schrijven. Nog eens bij De Slegte binnengewandeld en Braziliaanse brieven aangeschaft, waar ik tot nu toe buitengewoon van geniet. En naast dat boek ligt Vrienden, vreemden, vrouwen te wachten om te worden gelezen. Een fijne schrijver.
Bovendien zijn die uitgaven van Privé-Domein op zichzelf al prachtige boekwerkjes, ook (of misschien juist) in vergeelde en gebruikte staat. Ik bezit ze graag.
Jazeker, dat zijn nogal een aantal uitgaven. En het grootste gedeelte is nog niet eens gepubliceerd.quote:Op woensdag 24 juni 2009 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben erg benieuwd naar de dagboeken van Willem Oltmans, zijn die in druk verschenen?
Hokwerda's kind vond ik erg mooi, alhoewel ik het uiteindelijke plot eigenlijk helemaal niet zo goed vond. Het deed een beetje iets af aan het verhaal. Waarom ik dat precies zo vind, kan ik alleen niet zo snel uitleggen.quote:Op donderdag 7 mei 2009 01:21 schreef Nadine26 het volgende:
Oek de Jong, De wonderen van de heilbot. Wel een beetje somber, maar het bevat onder meer de ontstaansgeschiedenis van Hokwerda's kind en dat is erg interessant (want dat was een enorme worsteling). Goed geschreven ook. En wel een beetje persoonlijk geleuter, maar dat is in dit geval allemaal literair persoonlijk geleuter, omdat hij zijn tanden stukbreekt op die onmogelijke (en uiteindelijk meesterlijke) roman.
Nou, nou, nou, nou, vergeet Kadinsky niet.quote:Op donderdag 18 juni 2009 22:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik heb echt een schijthekel aan zijn kunst.De grootste charlatan van de twintigste eeuw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |