abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 3 mei 2009 @ 02:52:43 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68610173
Vorige week heb ik bij de Slegte het dagboek van de gebroeders De Goncourt gekocht, of althans een selectie daaruit, uitgave Privé-domein. Fantastische literatuur! Het dagboek dat Edmond en Jules de Goncourt vijfenveertig (!) jaar lang hebben bijgehouden (1851-1896, tot aan de dood van Jules, in 1870, gezamenlijk en daarna Edmond alleen) over de Parijse literaire scene van de negentiende eeuw is nog steeds uitstekend leesbaar, heel nuchtere observaties, soms heel ontroerend en vaak bijzonder grappig. Bomvol verhalen, anekdotes, overpeinzingen, roddels en achterklap. Tof!

Welke dagboeken zijn er nog meer die het lezen absoluut waard zijn? Ik ben daar eigenlijk niet zo in thuis. Een dagboek wordt al snel zulk persoonlijk geleuter. Dat is tenminste mijn idee. Maar misschien heb ik het mis. Zijn er dagboeken die de toets der literaire kritiek met gemak doorstaan?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_68610196
Hans Warren
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
  zondag 3 mei 2009 @ 03:04:50 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68610275
quote:
Op zondag 3 mei 2009 02:55 schreef Pacmaniac het volgende:
Hans Warren
Dat lijkt me nu zo'n typische dagboekschrijver die alleen over zichzelf kan vertellen. Of is dat juist niet zo?
pi_68610288
quote:
Op zondag 3 mei 2009 02:52 schreef Ringo het volgende:
Vorige week heb ik bij de Slegte het dagboek van de gebroeders De Goncourt gekocht, of althans een selectie daaruit, uitgave Privé-domein. Fantastische literatuur! Het dagboek dat Edmond en Jules de Goncourt vijfenveertig (!) jaar lang hebben bijgehouden (1851-1896, tot aan de dood van Jules, in 1870, gezamenlijk en daarna Edmond alleen) over de Parijse literaire scene van de negentiende eeuw is nog steeds uitstekend leesbaar, heel nuchtere observaties, soms heel ontroerend en vaak bijzonder grappig. Bomvol verhalen, anekdotes, overpeinzingen, roddels en achterklap. Tof!

Welke dagboeken zijn er nog meer die het lezen absoluut waard zijn? Ik ben daar eigenlijk niet zo in thuis. Een dagboek wordt al snel zulk persoonlijk geleuter. Dat is tenminste mijn idee. Maar misschien heb ik het mis. Zijn er dagboeken die de toets der literaire kritiek met gemak doorstaan?
Van mijn ex...? maar toch liever niet..
pi_68610333
quote:
Op zondag 3 mei 2009 03:04 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat lijkt me nu zo'n typische dagboekschrijver die alleen over zichzelf kan vertellen. Of is dat juist niet zo?
Ligt eraan hoe je zijn andere werk waardeert. Persoonlijk vind ik het mooi maar er zullen ook mensen zijn die hem drama vinden.

Hate it or love it verhaal
k zie geen enkele reden waarom iemand thuis een computer zou willen hebben.Ken Olson, stichter van Digital Equipment, 1977
pi_68610398
Heb ooit een dagboek gelezen van een "social worker" in Amerika. En de schrijnende toestanden waar hij mee geconfronteerd werd. Erg mooi boek ben alleen de naam vergeten...
  Moderator zondag 3 mei 2009 @ 09:47:09 #7
42184 crew  DaMart
pi_68611756
Onzin van die mug is opgeruimd .
  zondag 3 mei 2009 @ 10:54:39 #8
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68612629
quote:
Op zondag 3 mei 2009 03:23 schreef Pacmaniac het volgende:
Heb ooit een dagboek gelezen van een "social worker" in Amerika. En de schrijnende toestanden waar hij mee geconfronteerd werd. Erg mooi boek ben alleen de naam vergeten...
Nee, geen idee. Doet me denken aan Ich (Ali) van Günter Wallraff. En in het verlengde daarvan Ik, mijn eigen vijand van Joram Binoer, een joodse Israëli die zich als Palestijn voordoet en het illegalencircuit van Jeruzalem en Tel Aviv induikt.
Maar dat zijn toch eigenlijk meer journalistieke reportages dan dagboeken.
pi_68613155
Ik heb vroeger (vroegah) ooit de serie van Adrian Mole gelezen (geschreven door Sue Townsted, over een puberjongen) en stuitte laatst toevallig op het laatste deel, waar hij opgegroeid is enzo.

Vermakelijk. Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar leuk voor bus/trein/vakantie/strand.
  zondag 3 mei 2009 @ 11:21:55 #10
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_68613188
quote:
Op zondag 3 mei 2009 03:04 schreef Ringo het volgende:

[..]

Als ik er in blader en ik lees dat hij met z'n geslacht klemzit in de stofzuiger weet ik snel genoeg.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 3 mei 2009 @ 11:26:49 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68613282
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:21 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Als ik er in blader en ik lees dat hij met z'n geslacht klemzit in de stofzuiger weet ik snel genoeg.
Hm, ja. Tekenend.
Hetzelfde heb ik met de dagboeken van Wolkers. Die gaan óf over seks, óf over meikevers, óf over de kut van Marina. Waarmee we weer terug zijn bij het eerste thema.
En af en toe zitten er wat vrienden aan de Texelse keukentafel, met wie het goed praten is over seks, meikevers of kutten in het algemeen.

Zo is het natuurlijk niet helemaal, maar toch. Het is allemaal zo huiselijk.
pi_68614501
"Een deerne in lokkend postuur", van Maarten 't Hart. Geen wereldberoemd dagboek, maar wel een uitgave van privé-domein.
  zondag 3 mei 2009 @ 21:27:09 #13
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_68634933

My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  zondag 3 mei 2009 @ 22:55:22 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68638454
quote:
Op zondag 3 mei 2009 21:27 schreef Marble het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hè ja.
pi_68642234
Anne Frank ?
pi_68643828
Ik heb oa die van anais nin gelezen maar het toontje vond ik ontzettend irritant
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 5 mei 2009 @ 13:27:27 #17
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_68689960
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:20 schreef Cacao het volgende:
Ik heb vroeger (vroegah) ooit de serie van Adrian Mole gelezen (geschreven door Sue Townsted, over een puberjongen) en stuitte laatst toevallig op het laatste deel, waar hij opgegroeid is enzo.

Vermakelijk. Misschien niet helemaal wat je bedoelt, maar leuk voor bus/trein/vakantie/strand.
zag hem laatst ineens weer bij de donner liggen inderdaad, tussen de nieuwe boeken best geinig, maar niet echt een literair hoogstandje. Vond ze prachtig toen ik 14 was ofzo.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_68699633
Ik vind de dagboeken van Anaïs Nin boeiend.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ana%C3%AFs_Nin

En ik heb het vermoeden dat jij dat ook zal vinden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 17:50:18 #19
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_68699806
quote:
Op maandag 4 mei 2009 00:31 schreef Treinhomo het volgende:
Anne Frank ?
Ik mag toch hopen dat die bij iedereen wel bekend is, maar inderdaad.
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
pi_68700064
quote:
Op maandag 4 mei 2009 01:47 schreef Manono het volgende:
Ik heb oa die van anais nin gelezen maar het toontje vond ik ontzettend irritant
Oh, jij noemde haar ook al. . Maar dat 'toontje' begrijp ik niet helemaal.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 22:35:21 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68710751
Anaïs Nin, genoteerd.
Haar dagboeken heb ik rond mijn zestiende nog wel eens heimelijk doorgesnuffeld omdat ik van horen zeggen had dat ze graag en uitvoerig schreef over haar erotische avonturen.

Trouwens, de Privé-domein reeks van de Arbeiderspers is natuurlijk volledig gewijd aan dagboekschrijverij van wereldformaat. Zijn er mensen die daaruit mooie boeken hebben gelezen, of zelfs favorieten hebben?
  dinsdag 5 mei 2009 @ 22:42:03 #22
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_68711092
quote:
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 22:47:01 #23
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68711360
quote:
Op zondag 3 mei 2009 12:21 schreef Great_Expectations het volgende:
"Een deerne in lokkend postuur", van Maarten 't Hart. Geen wereldberoemd dagboek, maar wel een uitgave van privé-domein.
Ben niet zo'n fan van 't Hart. Maar hij weet wel heel veel en daar kan hij goed over schrijven.
Er is van hem ook Het roer kan nog zesmaal om, ook Privé-domein.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 22:52:14 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_68711599
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 22:42 schreef Marble het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Moet ik echt alle vijf die boeken lezen?? Zo bijelkaar doen ze me nog het meest denken aan een metershoge kasteelmuur.
  dinsdag 5 mei 2009 @ 23:57:06 #25
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_68714264
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:20 schreef Cacao het volgende:

Gelezen toen ik zelf een puber was, denk niet dat ik het nu nog zou waarderen.
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_68758312
quote:
Zijn er dagboeken die de toets der literaire kritiek met gemak doorstaan?
Oek de Jong, De wonderen van de heilbot. Wel een beetje somber, maar het bevat onder meer de ontstaansgeschiedenis van Hokwerda's kind en dat is erg interessant (want dat was een enorme worsteling). Goed geschreven ook. En wel een beetje persoonlijk geleuter, maar dat is in dit geval allemaal literair persoonlijk geleuter, omdat hij zijn tanden stukbreekt op die onmogelijke (en uiteindelijk meesterlijke) roman.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:47:33 #27
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70114870
Nog een aanrader:

Claire Goll, Alles is ijdelheid (La poursuite du vent)

Geen dagboek maar memoires, gepubliceerd in 1976, toen Claire Goll 86 was. Claire Goll was de vrouw van de dichter Yvan Goll en stond midden in het artistieke leven van Europa in de eerste helft van de twintigste eeuw. Alles meegemaakt: Dada, expressionisme, surrealisme, twee wereldoorlogen, wederopbouw. Overal geweest: Berlijn, Zürich, Parijs, de Grote Vlucht naar Amerika. Iedereen gekend: Chagall, Rilke, Joyce, Picasso, Breton, Malraux, Mondriaan, Dali, noem maar op, iedereen komt voorbij.
Fel, brutaal, ontmaskerend. Geweldig om te lezen. Superieure kwaadsprekerij.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:54:26 #28
11923 I.R.Baboon
pi_70115122
Laatst De Val van August Willemsen gelezen. Een verslag over zijn revalidatie nadat ie met vier flessen wodka in z'n hand en een flinke alcoholistische periode op straat omgevallen was. Erg interessant hoe hij z'n alcoholisme ontleedt en vooral hoe hij z'n medepatienten analyseert, maar hij staat niet echt open voor andere inzichten mbt zijn gedrag.
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:36:48 #29
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_70144674
Andy Warhol hield dagboeken bij, maar ik heb geen idee hoe leesbaar die zijn
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:11:13 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70148252
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 20:36 schreef Automatic_Rock het volgende:
Andy Warhol hield dagboeken bij, maar ik heb geen idee hoe leesbaar die zijn
Ik heb echt een schijthekel aan zijn kunst. De grootste charlatan van de twintigste eeuw.

Desondanks ga ik toch eens op zoek naar wat deze oplichter ons te melden heeft. Weinig tot zeer weinig, vrees ik.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:48:06 #31
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_70155482
!!

Nu ja, dat eerste ben ik niet met je eens, maar wat betreft z'n dagboeken heb je denk ik wel gelijk. Volgens mij is het meer een opsomming wie er die dag op bezoek geweest is en wat hij zoal gezien heeft. Maar ik heb ze nog nooit gelezen, dus ik weet het niet zeker
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 21 juni 2009 @ 01:16:07 #32
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70211526
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
Laatst De Val van August Willemsen gelezen. Een verslag over zijn revalidatie nadat ie met vier flessen wodka in z'n hand en een flinke alcoholistische periode op straat omgevallen was. Erg interessant hoe hij z'n alcoholisme ontleedt en vooral hoe hij z'n medepatienten analyseert, maar hij staat niet echt open voor andere inzichten mbt zijn gedrag.
Gevonden bij De Slegte en gekocht. Mooi boekje, en bij vlagen erg grappig. Ben toch blij dat ik het tot nu toe niet verder heb geschopt dan halfslachtig gelegenheidsalcoholist.
pi_70211629
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:47 schreef Ringo het volgende:
Nog een aanrader:

Claire Goll, Alles is ijdelheid (La poursuite du vent)

Geen dagboek maar memoires, gepubliceerd in 1976, toen Claire Goll 86 was. Claire Goll was de vrouw van de dichter Yvan Goll en stond midden in het artistieke leven van Europa in de eerste helft van de twintigste eeuw. Alles meegemaakt: Dada, expressionisme, surrealisme, twee wereldoorlogen, wederopbouw. Overal geweest: Berlijn, Zürich, Parijs, de Grote Vlucht naar Amerika. Iedereen gekend: Chagall, Rilke, Joyce, Picasso, Breton, Malraux, Mondriaan, Dali, noem maar op, iedereen komt voorbij.
Fel, brutaal, ontmaskerend. Geweldig om te lezen. Superieure kwaadsprekerij.
Inderdaad een leuk boek, maar hoe waar het allemaal is? Ze komt er zelf uiteraard vrij goed vanaf voor zover ik me herinner- en ik moet nog wel eens huiverend denken aan de arme en toch wel vrij gestoorde jongeman die haar haar eerste orgasme bezorgde.
anonieme razernist
  maandag 22 juni 2009 @ 23:54:12 #34
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70275697
quote:
Op zondag 21 juni 2009 01:23 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Inderdaad een leuk boek, maar hoe waar het allemaal is? Ze komt er zelf uiteraard vrij goed vanaf voor zover ik me herinner- en ik moet nog wel eens huiverend denken aan de arme en toch wel vrij gestoorde jongeman die haar haar eerste orgasme bezorgde.
Dat zal een freak geweest zijn. Een toch bepaald niet meer zo mooie vrouw van vijfenzeventig -- je moet het er maar op kunnen.

En de korrel zout is hier en daar gewenst inderdaad. Maar goed, zoveel romantische armoedzaaiers bij elkaar, wat wil je eigenlijk nog meer?
pi_70283440
Van Che Guevara natuurlijk:

- Diaros de Motociclista (heb ik thuis staan moet ik nog lezen)
- Boliviaanse dagboek (nogal deprimerend, uitzichtloze situatie en veel politieke verwijzingen)

Erg aangenaam om te lezen vond ik:

Giacomo Casanova - De geschiedenis van mijn leven

Met veel schwung geschreven en nogal schertsend, wel veel tierelantijntjes. (hmm..maar dit was wel meer een autobiografie..)
  dinsdag 23 juni 2009 @ 23:35:59 #36
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70308940
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:54 schreef I.R.Baboon het volgende:
Laatst De Val van August Willemsen gelezen.
Dat boek heeft me toch gegrepen. Of liever: de man en zijn manier van schrijven. Nog eens bij De Slegte binnengewandeld en Braziliaanse brieven aangeschaft, waar ik tot nu toe buitengewoon van geniet. En naast dat boek ligt Vrienden, vreemden, vrouwen te wachten om te worden gelezen. Een fijne schrijver.
Bovendien zijn die uitgaven van Privé-Domein op zichzelf al prachtige boekwerkjes, ook (of misschien juist) in vergeelde en gebruikte staat. Ik bezit ze graag.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ringo op 24-06-2009 09:51:37 ]
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:22:24 #37
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_70313730
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 22:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Moet ik echt alle vijf die boeken lezen?? Zo bijelkaar doen ze me nog het meest denken aan een metershoge kasteelmuur.
Ik heb ooit eens een pocketversie van dagboeken van haar gezien (zal wsch wel een samenvatting izijn dan.

Maar vlot zal het alleszins niet lezen, als het lijkt op haar romans.
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:57:54 #38
11923 I.R.Baboon
pi_70314600
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 23:35 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat boek heeft me toch gegrepen. Of liever: de man en zijn manier van schrijven. Nog eens bij De Slegte binnengewandeld en Braziliaanse brieven aangeschaft, waar ik tot nu toe buitengewoon van geniet. En naast dat boek ligt Vrienden, vreemden, vrouwen te wachten om te worden gelezen. Een fijne schrijver.
Bovendien zijn die uitgaven van Privé-Domein op zichzelf al prachtige boekwerkjes, ook (of misschien juist) in vergeelde en gebruikte staat. Ik bezit ze graag.
Ik geef het door aan m'n vader, want die tipte mij weer. En zo houden we elkaar bezig.
  woensdag 24 juni 2009 @ 09:59:41 #39
160834 Florian_
Anatomy is destiny
pi_70314656
Van Kurt Cobain (overleden zanger van Nirvana) is ook een dagboek uitgegeven. Ik weet echter niet of dat helemaal in het rijtje thuishoort.
Primum non nocere
  woensdag 24 juni 2009 @ 17:57:04 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70331724
Ben erg benieuwd naar de dagboeken van Willem Oltmans, zijn die in druk verschenen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 24 juni 2009 @ 23:06:33 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70342872
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben erg benieuwd naar de dagboeken van Willem Oltmans, zijn die in druk verschenen?
Jazeker, dat zijn nogal een aantal uitgaven. En het grootste gedeelte is nog niet eens gepubliceerd.

http://oudesite.papierentijger.org/oltmans1.html
  woensdag 22 juli 2009 @ 00:28:35 #42
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71201661
August Willemsen is nu een van mijn favoriete Nederlandse schrijvers (en dat zijn er gelukkig niet zoveel).

Ik lees nu De namiddag van een schrijver van F. Scott Fitzgerald. Ook een interessant (en superieur schrijvend) geval.

[ Bericht 30% gewijzigd door Ringo op 22-07-2009 15:21:52 ]
pi_71214661
Oh, maar hij ís ook zo'n briljant schrijver! De eerste twee pagina's van The Great Gatsby ken ik bijna uit mijn hoofd omdat ik het zo vaak heb herlezen. .
pi_71214810
quote:
Op donderdag 7 mei 2009 01:21 schreef Nadine26 het volgende:

Oek de Jong, De wonderen van de heilbot. Wel een beetje somber, maar het bevat onder meer de ontstaansgeschiedenis van Hokwerda's kind en dat is erg interessant (want dat was een enorme worsteling). Goed geschreven ook. En wel een beetje persoonlijk geleuter, maar dat is in dit geval allemaal literair persoonlijk geleuter, omdat hij zijn tanden stukbreekt op die onmogelijke (en uiteindelijk meesterlijke) roman.
Hokwerda's kind vond ik erg mooi, alhoewel ik het uiteindelijke plot eigenlijk helemaal niet zo goed vond. Het deed een beetje iets af aan het verhaal. Waarom ik dat precies zo vind, kan ik alleen niet zo snel uitleggen.

Hoe dan ook, ik reageer even op jouw post omdat ik gisteren een interview met Saskia van Noort las in de HP. Daarin had ze het over mannelijke schrijvers die vanuit een vrouwelijk personage schrijven en dan niet goed begrijpen hoe het is vrouw te zijn. Als voorbeeld noemde ze Hokwerda's kind. De hoofdpersoon zou volgens Saskia de hele tijd alleen maar zin hebben in harde sex. En dat vond ze niet geloofwaardig. Ik denk dan: volgens mij heb je het boek helemáál niet begrepen.

En nu wil ik weten hoe jij daarover denkt. .
  woensdag 22 juli 2009 @ 14:45:33 #45
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_71215229
Ik heb thuis het boek The Assassin's Cloak liggen, een dik boek met op elke datum een paar aantekeningen uit diverse dagboeken, van de standaard Samuel Pepys en Anne Frank tot minder bekende figuren uit alle jaargangen wel.
Op amazon.com kan je de index volledig bekijken wat je vast een heleboel namen zal opleveren.
http://www.amazon.com/reader/0862419204?_encoding=UTF8&ref_=sib%5Fdp%5Fptu#reader
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:10:05 #46
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_71233405
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 22:11 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik heb echt een schijthekel aan zijn kunst. De grootste charlatan van de twintigste eeuw.
Nou, nou, nou, nou, vergeet Kadinsky niet.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_71459566
Ik heb zelf eens het dagboek van Albert Camus een Franse filosoof tot over de helft gelezen.
Hij schreef mooi, maar op een gegeven moment werd ik er een beetje depri van

En het dagboek van Anne Frank gelezen, maar wat deed Kandinsky dan allemaal JAM?
+Viva La Art+
www.jeroensteen.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')