abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 april 2009 @ 12:50:55 #1
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_68494696
Gisteravond vond de zevende editie van het maandelijkse evenement Proza Proeven Twente plaats in Boekhandel Broekhuis Hengelo. Proza Proeven is in oktober begonnen en bezet de laatste dinsdagen van elke maand. Schrijvers zullen nog één kans hebben om achter de microfoon plaats te nemen, want na de mei-editie zal er een zomerstop zijn.

Karin, Isis en Desi
Het programma van april bestond uit drie voorlezers: Karin Bogaarts, Isis Zengerink en schrijfdocente Desi Leijnen. Muzikale ondersteuning werd geboden door het duo Niet In Het Zwart (NIHZ). Alle PPT's waren tot nu toe verrassend en onderhoudend, maar deze sprong er vooral vanwege NIHZ wel uit. Debutante Karin Bogaarts vindt inspiratie in mythen en zet die zonder scrupules naar haar eigen hand. Dit resulteert in aandoenlijke verhalen over de geliefde van Icarus, die op oude leeftijd nog steeds veren raapt op het strand. De docente Nederlands treft de oude, bekende verhalen een nieuw jasje aan en weet zo het publiek te boeien. De met ironie vertelde achtergronden achter Bogaarts verhalen zijn even vermakelijk.

Isis Zengerink dicht vooral en weet zich goed in te leven tijdens het vertellen. De intuitieve luisteraar zal zich beter redden met Zengerinks woordenstroom, maar dit is dan ook poëzie voor het hart en minder voor het brein. Zengerink heeft onlangs een gedicht ingezonden voor een nationale gedichtenwedstrijd. Ik wens haar veel succes!

Desi Leijnen weet zowel poëzie als proza te brengen. Ze brengt een aantal fragmenten uit haar aanstaande roman, waarover ze naar eigen zeggen zo lang gaat doen als het moet duren. Het verhaal bepaalt wanneer het af is. Het publiek bespreekt in de pauze unaniem dat Leijnen een prachtige voorleesstem is. De voorgedragen stukken boeien en roepen makkelijk beelden op, een uitspraak waar de schrijfster terecht mee in haar sas is.

NIHZ
De wonderlijke verrassing van de avond is het jonge, muzikale duo Niet In Het Zwart. Bobby Rootveld en Sanna van Elst spelen gitaar, zingen, fluisteren, neuriën, spelen blokfluit en nog wat instrumenten waarvan ik de naam vergeten ben. Ze vertellen waar hun nummers over gaan en nemen zo het publiek mee op een reis door de familiegeschiedenis van Rootveld. Het duo speelt Joodse muziek, waar ik in eerste instantie niets mee dacht te hebben, maar hallelujah, wat is dit prachtig. Rootveld en van Elst gaan op in hun optreden en door de enorme nabijheid (we zitten met zijn allen in een kleine stoelengroep in de winkel) krijgt het geheel een erg intieme sfeer. De grootvader en vader van Bobby (Samson en Fred) zijn mensen die je na dit concert had willen kennen. De bijzondere familiebanden van de Rootvelds zijn jaloersmakend, zoals ze verteld worden door Bobby, volgens eigen zeggen het zwarte schaap van de familie omdat hij het familiedeuntje niet kan fluiten. Ik kocht tijdens deze avond de cd Jewish Music, waarop bijna alles te vinden is dat ze deze avond speelden. Ik skipte direct naar het nummer 'Amsterdam Huilt', dat me ook tijdens het mini-concert bijna tot tranen had geroerd. Op 17 mei spelen ze een concert in de Synagoge van Enschede, samen met Alberto Mesirca. Het is tevens de presentatie van hun dvd, waarvan Ed van Thijn het eerste exemplaar in ontvangst mag nemen. De entree is 15 euro, maar dat is inclusief de dvd! De website van NIHZ

Over zes edities Proza Proeven Twente schreef ik niet, maar deze zevende was mij te bijzonder om zo voorbij te laten gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')