ook hier veel koffie en roken. Roken inmiddels wel aan het afbouwen, en ik probeer zoveel slaap als mogelijk te pakken...quote:Op dinsdag 28 april 2009 13:28 schreef RSie het volgende:
klinkt zeer bekend!
heb er ook al jaren last van maar ben nooit op zoek geweest naar eventuele oorzaak.
ook vaak een soort lusteloos gevoel erbij (nergens zin in, aan alles irriteren, moe, stemmingswisselingen etc.)
moet wel eerlijk bekennen dat ik weinig slaapuurtjes maak per dag en ook vrij veel koffie drink en ook nog eens rook. misschien dat dat er allemaal wel wat mee te maken heeft, geen idee eigenlijk.
af en toe heb ik een heldere dag waarbij ook alles ineens perfect lijkt te verlopen. (werk gaat als een trein, overal zin in, energie in overvloed etc.)
Even een aanvulling: hier dus ook sinds langere tijd periodes met uiteenlopende klachten: extreme vermoeidheid, depressie, hoofdpijn en rare tintelingen in mijn hoofd en handen, extreme druk op mijn ogen, moeite mijn concentratie en focus, terugkerende oorontstekingen en oorsuizingen, algemeen 'donzig' gevoel in mijn hoofd, soms moeite om mijn aandacht bij een gesprek te houden, correct lopende zinnen te formuleren, etc. Heb tijdelijk mijn (universitaire) studie op een laag pitje moeten zetten door de klachten. Op dit moment gaat het overigens erg goed met me, ik heb het gevoel dat de klachten snel afnemen momenteel. Vermoedelijk heeft mijn bezoek aan de oorgarts hier mee te maken (zie boven), maar ik heb vooral het idee dat de voedingssupplementen die ik nu ongeveer een half jaar slik hier veel aan bijdragen. Naast een (dure) multivitamine slik ik dagelijks vitamine B-Complex (met veel B12), Omega-3 visolie, coenzym Q10 en ginseng. Vooral vitamine B en omega-3 verbeteren gevoelsmatig mijn concentratie, zicht en cognitieve capaciteiten aanzienlijk, evenals mijn emotionele welzijn. Q10 en ginseng geven me duidelijk extra fysieke energie. Zowel de kwantitatieve als de kwalitatieve behoefte aan vitamines en mineralen verschilt per lichaam, het blijft dus experimenteren tot je je persoonlijke recept gevonden hebt, ook wat betreft voeding en beweging in het algemeen. Wellicht zijn veel 'vage' klachten van mensen te herleiden tot een tekort aan bepaalde vitamines en mineralen, er is veel wetenschappelijk onderzoekt dat hier op wijst.quote:Heb naast moeite met (lang) lezen tevens al zo'n 10 jaar last van zo ongeveer alle klachten die jij in je eerste post beschrijft, inclusief periodes van ernstige vermoeidheid en depressie. Ben zelf ten einde raad (na meerdere bezoeken aan huisarts en GGZ) onlangs ook bij de oogarts geweest, daar werd geconstateerd dat beide ogen qua sterkte prima zijn (links 0, rechts min 0,25) maar dat de samenwerking van mijn ogen niet goed is. Tevens is mijn rechteroog wat lui, mijn linkeroog heeft de neiging die luiheid te compenseren waardoor ik hoofdzakelijk met mijn linkeroog kijk. Mijn ogen staan allebei een tikkeltje naar buiten gericht, met als resultaat dat ik mij continu moet inspannen als ik op 1 punt wil focussen. Daarnaast heb ik ook 'moeite' met scheelkijken, dwz als ik mijn vinger op 15-20 cm afstand van mijn neus houd (of dichterbij) dan zie ik hem al niet meer scherp (twee vingers zien) terwijl dit wel hoort. Ik heb nu van mijn oogarts de opdracht gekregen om de communicatie tussen mijn ogen te trainen door scheel te leren kijken, opdat mijn 'vage' klachten dan hopelijk afnemen. Vond het vroeger op de basisschool altijd al jammer dat ik nooit scheel kon kijken, wellicht gaat er een (heldere) wereld voor mij open...
Overigens heb ik mijn hele leven geregeld last gehad van (middenoorholte-)oorontstekingen, zou het kunnen dat deze mijn evenwichtsorgaan hebben verstoord? Zou het kunnen zijn dat een recente bacterieontsteking in mijn linkeroor de neurologische bovenboel extra uit balans heeft gebracht? Als iemand meer weet over de relatie tussen oorontstekingen, oogproblemen, vermoeidheid en depressie dan hoor ik het graag!
heb je geblowed vroeger? (of nu nog steeds?)quote:Op dinsdag 28 april 2009 15:09 schreef alkmaaralkmaar het volgende:knip
Wat dat laatste betreft, ik vraag me af hoeveel mensen zich dagelijks of met regelmaat 100 % voelen..quote:Op dinsdag 28 april 2009 15:09 schreef alkmaaralkmaar het volgende:
Het frusterende is nog dat ik lichamelijk kerngezond ben, een goed stel hersenen heb, maar al jaren met dit probleem loop. Op een gegeven moment ga je enorm aan jezelf twijfelen, omdat vergeetachtigheid ook wel een belangrijke rol speelt in mijn klachtelijst. Maar dat kan ook komen omdat ik me niet goed kan concentreren. Maar ook door het gevoel wazigheid en niet complete aanwezigheid. Alsof je voor 99% aanwezig bent, en die andere 1 % net niet.
Ik vindt dat ik zelf niet optimaal functioneer, maar ik vind wel dat ik mijn potentieel optimaal verwezenlijk in de toestand waarin ik nu de afgelopen jaren verkeer. Het concentratieverlies, het wazige gevoel en de vergeetachtigheid zijn echt hele vervelende factoren. En soms praten mensen tegen me, probeer ik te luisteren, maar dwaal ik in gedachte af naar de andere kant van de wereld, metaforisch gesproken.quote:Op dinsdag 28 april 2009 16:19 schreef fractalis het volgende:
[..]
Wat dat laatste betreft, ik vraag me af hoeveel mensen zich dagelijks of met regelmaat 100 % voelen..![]()
Er is denk ik tevens een verschil tussen 'normaal' functioneren volgens de norm en 'normaal' functioneren kijkend naar je persoonlijke capaciteiten en kwaliteiten. Is het jouw omgeving die jou het gevoel geeft dat je in je functioneren tekort schiet (werk, sociale relaties) of vind je zelf dat je je potentieel niet optimaal verwezenlijkt? Uiteraard is dit niet geheel los te zien van elkaar maar toch kan hier een behoorlijke discrepantie tussen zitten.
Oh ja, neurofeedbackverhaal is helder!
ik heb wel geblowed vroeger, maar ook niet veel :-)quote:Op dinsdag 28 april 2009 15:28 schreef alkmaaralkmaar het volgende:
Ik heb weleens geblowd vroeger, maar niet met enige regelmaat. Eigelijk niet veel. Tegenwoordig is dat al helemaal niet veel meer. Ik denk nog maar 1 keer per jaar, als het meezit!.
Dat kan geen oorzaak zijn van mijn klachten. Bij jou wel dan?
Ik heb hetzelfde als dat jij hebt. Ik kijk de mensen aan, knik ja en nee, maar er komt niets in........ Of het gaat het ene oor in en het andere oor uit. En dan heb ik niets onthouden van wat de mensen zeiden. Inderdaad geen des-intresse.quote:Op dinsdag 28 april 2009 17:14 schreef littledrummergirl het volgende:
ik heb al een hele tijd het gevoel dat ik niet uitgeslapen wakker word, ik slaap best lang en ook als ik geen wekker zet word ik een beetje halfgaar wakker. Ik voel me dus bijna altijd een beetje traag zeg maar. En ik heb zo vaak als mensen tegen me praten, dat het er gewoon niet in gaat zeg maar. Ik kijk ze wel aan, en ik knik wel, maar ik onthoud er niks van. Mensen denken vaak dat het een kwestie van desintresse is, maar dat lijkt het echt niet te zijn. Vreemd eigenlijk, nu ik het zo onder elkaar zet.
Hoe is dit opgelost?quote:Op woensdag 29 april 2009 15:17 schreef Swiffer het volgende:
Ik heb daar 1,5 jaar mee rondgelopen, bij mij blijkt een ASS (Autisme Spectrum Stoornis) de oorzaak te zijn geweest, teveel prikkels, in combinatie met moeten hyperfocussen om iets gedaan te krijgen.
quote:Many of the resulting symptoms of our liver’s reduced ability to do the cleaning it’s designed to – jaundice, nausea, fatigue, shakiness, bowel complaints, vomiting, ‘brain-fog’ or difficulty concentrating, are experienced in varying degrees by those with GS.
It seems that certain activities may make these symptoms worse, by placing further stress upon the liver. Missing meals, lack of sleep, vigorous exercise, illness and stress can all bring on the symptoms.
En mijn huid is sowieso gelerquote:Frequently Reported:
fatigue, tiredness, brain fog, headaches, poor memory, dizziness, depression, irritability, anxiety, nausea, loss of appetite, irritable bowel syndrome (IBS), stomach pain & cramping, liver/gallbladder pain, abdominal pain, tremors, itchiness, jaundice
Commonly Reported:
insomnia, difficulty concentrating, panic attacks, hypoglycemic reaction to foods, intolerance to carbs, food intolerances, alcohol intolerance, loose stools / diarrhea, abdominal bloating or swelling, breathlessness or labored breathing, heart palpitations, aching muscles / body ache, joint pain, numbness & tingling, weakness, chemical sensitivity, weight loss, lump in the throat, feeling constantly sick
Sometimes Reported:
difficulty finding the right words, feeling drunk, vomiting, intolerance to fatty foods, strong hangovers, acid reflux, excessive thirst, chest pain, muscle twitches, cold hands and feet, environmental allergies, swollen lymph nodes, toxic feeling, bitter or metallic taste in the mouth, eye pain
Occasionally Reported: waking panic attack, mood swings, feeling antisocial, intolerance to drugs, constipation, pale stools, indigestion, back pain, dry skin, feeling cold, low body temperature, pale skin, low weight, night sweats, excessive sweating, poor immune system, sore or dry throat, light sensitivity, bloodshot eyes
En slik je hier nu medicijnen voor?quote:Op woensdag 29 april 2009 15:48 schreef Maisnon het volgende:
http://www.gilbertssyndrome.com/symptoms.php
[..]
En mijn huid is sowieso geleren ik zag heel geel bij m'n geboorte. Lang leve levers
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |