FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Aantonen non-conformiteit Apple laptop
oinkoink12maandag 27 april 2009 @ 19:12
Hallo,

Ik ben bezig om voor een klant zijn laptop (imac 900 euro 14 maanden oud) het herstel kosteloos te laten verlopen.
We hebben een prijsopgave gekregen van 800 euro en daarop de volgende reactie verstuurd
quote:
Beste,

Ik schrijf u aan de hand van repair SH4257979/V6171439 lopende bij comserve. Deze laptop is aankocht op 21-12-2007 en ter reparatie gestuurd op 16-03-09 wij kregen hiervoor een prijsopgave van 853 euro voor een moederbord vervanging (zij bijlage). Hier gingen wij natuurlijk niet akkoord mee en om devolgende redenen.

In Nederland gelden na de garantieperiode verschillende rechten. De voornaamste is de aansprakelijkheidsperiode. Binnen deze periode mogen er, mits het defect niet door de klant is ontstaan, wat hier heel makkelijk vast te stellen is, aangezien dit apparaat niet opengemaakt is, zodoende mogen er GEEN kosten worden doorberekend aan de klant, behalve als de levensduur (in dit specifieke geval 3 jaar) dusdanig verlengd wordt.

Als een product ondeugdelijk is (art. 7:17 BW), dan mag de consument herstel of vervanging eisen (art. 7:21 BW) en mag de verkoper daarvoor geen kosten inrekening brengen. (art. 7:21 lid 2 BW)

Wij kregen hierop het volgende bericht

Hallo,
Het spijt me geweldig maar wij moeten ons houden aan de Apple garantie instructies. Het toestel valt buiten garantie:
zie Apple coverage check:
Serial #: W8746XTHZ62
Coverage Status:
Out Of Warranty (No Coverage)*
Estimated Purchase Date:
11-01-08
Daarom de PO. Deze blijft gehandhaafd voor het MB
MVG
Janwillem


Tevens ben ik op de hoogte dat jullie deze voorwaarden naar ons toe niet leveren aangezien wij geen consument zijn, maar alle kosten die wij maken mogen wij onder het Regresrecht BW 7.25 lid 1 aan de voorschakel/industrie doorbelasten.

In dit specifieke geval (Non-conform moederbord ) is er geen defect ontstaan door de klant, ik ga er derhalve vanuit dat deze reparatie kostenloos zal worden uitgevoerd. Graag een bevestiging binnen 5 werkdagen dat dit zal gebeuren. Daarna zullen wij eventuele reparatiekosten doorbelasten aan de voorschakel.
Toen kregen wij de volgende reactie
quote:
Tim


Wat betreft de non-conformiteit en consumentenkoop geldt het volgende.
Artikel 7:17 van het Burgerlijk wetboek bepaalt dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn. Het is aan de koper te bewijzen dat een na de aflevering gebleken gebrek al bestond op het moment van aflevering. De klant dient derhalve bewijs of aanwijzingen te leveren dat sprake is van een gebrek dat bestond bij aflevering. Alleen gedurende de eerste 6 maanden na aflevering wordt een gebrek vermoed bij aflevering te hebben bestaan.
Als de klant een consument is en jullie willen een uitzondering aanvragen gebaseerd op consumenten recht
stel ik voor dat je kontakt opneemt met Customer Relations, 0900-777 7703.
Alleen zij kunnen deze uitzonderingen maken.


Groeten
George
Hoe kan ik nou aantonen dat dit defect non-conform is, het moederbord is een elektrisch en niet aan slijtage onderhevig component, is dit genoeg bewijs?

hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groetjes
oink
Juicyhilmaandag 27 april 2009 @ 19:16
Laat de Mac - Windows discussie maar weer beginnen!
Zithmaandag 27 april 2009 @ 19:17
Ik dacht aan een heel ander onderwerp toen ik de TT las
RTBmaandag 27 april 2009 @ 19:30
quote:
Hoe kan ik nou aantonen dat dit defect non-conform is, het moederbord is een elektrisch en niet aan slijtage onderhevig component, is dit genoeg bewijs?
Om nou te zeggen dat het moederboard niet aan slijtage onderhevig is, is fout. Ik zou dat dan ook niet als agrument opwerpen. Het is wel zo dat een defect binnen 2 jaar natuurlijk te snel is.

Heb je Customer Relations al gebeld?
The.Applemaandag 27 april 2009 @ 20:04
Wat is er precies defect aan het moederbord?
Comserve Nederland of comserve Belgie?
oinkoink12maandag 27 april 2009 @ 20:53
COmserve nederland, CR zegt dat apple maar 1 jaar garantie heeft en doet verder niets.

Er staat op het rapport, moederbord defect
Swetseneggermaandag 27 april 2009 @ 20:57
Die klant kan beter zelf garantie eisen bij Apple. Immers heb je als consument minimaal 24 maanden garantie in Nederland.
The.Applemaandag 27 april 2009 @ 21:45
quote:
Op maandag 27 april 2009 20:57 schreef Swetsenegger het volgende:
Die klant kan beter zelf garantie eisen bij Apple. Immers heb je als consument minimaal 24 maanden garantie in Nederland.
Comserve is Apple repair/screenings center.
The.Applemaandag 27 april 2009 @ 21:48
quote:
Op maandag 27 april 2009 20:53 schreef oinkoink12 het volgende:
COmserve nederland, CR zegt dat apple maar 1 jaar garantie heeft en doet verder niets.

Er staat op het rapport, moederbord defect
Waar heb je hem gekocht?
Je wilt van comserve foto's van de schade, moederbord defect is te vaag, laat ze maar met een onderdeel komen wat dan wel niet defect zou zijn. (foto;s maken ze standaard als de schade zichbaar is)
is er geen zichbare schade.....dan was het eral tijdens productie....

Oja, bewaar ALLE communicatie.
Swetseneggermaandag 27 april 2009 @ 21:49
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:45 schreef The.Apple het volgende:

[..]

Comserve is Apple repair/screenings center.
Ja en TS is geen consument....
The.Applemaandag 27 april 2009 @ 21:51
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja en TS is geen consument....
So, hij doet dit omdat de TS waarschijnlijk werkt bij een MM of dixons etc, en zij deze claim krijgen als Apple hem niet correct afhandeld.


Gok ik zo
Swetseneggermaandag 27 april 2009 @ 21:54
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:51 schreef The.Apple het volgende:

[..]

So, hij doet dit omdat de TS waarschijnlijk werkt bij een MM of dixons etc, en zij deze claim krijgen als Apple hem niet correct afhandeld.


Gok ik zo
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
The.Applemaandag 27 april 2009 @ 21:57
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
True!! voor de consument,

en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
Swetseneggermaandag 27 april 2009 @ 22:02
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:57 schreef The.Apple het volgende:

[..]

True!! voor de consument,

en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
Vandaar mijn opmerking....
r_onemaandag 27 april 2009 @ 23:51
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple.
Ja en dus is dat onzin omdat de consument zijn 2 jaar garantie bij de verkoper moet claimen. En dat is dus niet Apple als TS bij een MM/Dixons/etc. werkt.
r_onemaandag 27 april 2009 @ 23:52
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:57 schreef The.Apple het volgende:
en volgens mij is de TS een verkoper in de MM/dixons/etc
MM meen ik.
oinkoink12dinsdag 28 april 2009 @ 01:31
Een Serviceverantwoordelijke bij de lokale Saturn, maar daar gaat deze discussie verder niet over.

Ik probeer de consument in kwestie te helpen, en ik hoop dus ook dat jullie misschien een suggestie hebben wat/hoe ik kan aantonen dat de laptop non-conform is.
quote:
Op maandag 27 april 2009 21:54 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja en dus zeg ik dat de consument makkelijker zelf zijn garantie claimt bij Apple. Maar goed, als de consument hem bij MM gekocht heeft hebben die de 2 jaar garantie maar te dragen.
Mits de consument de non-conformiteit kan aantonen...

En daar wil ik hem best bij helpen, maar ik heb niet echt een idee hoe.
Swetseneggerdinsdag 28 april 2009 @ 07:28
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 01:31 schreef oinkoink12 het volgende:

Mits de consument de non-conformiteit kan aantonen...
Nee, in de eerste 2 jaar hoeft dat niet, dat begint pas vanaf 2 jaar:
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
oinkoink12dinsdag 28 april 2009 @ 11:05
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 07:28 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, in de eerste 2 jaar hoeft dat niet, dat begint pas vanaf 2 jaar:
http://www.consuwijzer.nl(...)ijke_garantietermijn
Dat is echt onzin

Hoofdregel is: wie stelt, bewijst. De klant stelt dat de laptop niet conform is, dus hij moet dat aantonen. Art. 7:18 lid 2 zegt dat

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of aard van de afwijking zich daartegen verzet.

en dat is een bewijslastomkering. Bij een laptop van < 6 maanden moet de winkel dus aantonen dat het een gebruikersfout was (bv koffie over het toetsenbord)
Swetseneggerdinsdag 28 april 2009 @ 11:11
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:05 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Dat is echt onzin

Hoofdregel is: wie stelt, bewijst. De klant stelt dat de laptop niet conform is, dus hij moet dat aantonen. Art. 7:18 lid 2 zegt dat

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of aard van de afwijking zich daartegen verzet.

en dat is een bewijslastomkering. Bij een laptop van < 6 maanden moet de winkel dus aantonen dat het een gebruikersfout was (bv koffie over het toetsenbord)
Nee, het is onvoorwaardelijke garantie. Ok, ik ga met je mee dat hij moet aantonen dat de laptop non conform is. Het is heel simpel. Een laptop moet na 14 maanden nog gewoon normaal functioneren. Dat doet deze laptop niet, DUS hij is non-conform.
quote:
Er bestaan helaas nogal wat misverstanden bij consumenten en verkopers over de nieuwe regels. Je hebt als consument nu op allerlei producten een “keiharde” garantietermijn van zes maanden. Daarna geldt dat je garantie hebt zolang als je een probleemloos functioneren mocht verwachten.
quote:
Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.


[ Bericht 10% gewijzigd door Swetsenegger op 28-04-2009 11:19:14 ]
oinkoink12dinsdag 28 april 2009 @ 11:31
Dat klopt allemaal, maar

"hij doet het niet, en het is pas zo kort" is niet Non-conformiteit aantonen.
De_Hertogdinsdag 28 april 2009 @ 11:35
quote:
Op maandag 27 april 2009 19:12 schreef oinkoink12 het volgende:
Hallo,

Ik ben bezig om voor een klant zijn laptop (imac 900 euro 14 maanden oud) het herstel kosteloos te laten verlopen
In het kader 'juiste informatie': imacs zijn geen laptops, een laptop van 900 euro en 14 maanden oud was waarschijnlijk een macbook.
Svyatagordinsdag 28 april 2009 @ 11:36
Tvp, dit is een mooi voorbeeld van de Applecare ja/nee-discussie.

(overigens is een iMac geen laptop, zie OP, maar dit terzijde).
Swetseneggerdinsdag 28 april 2009 @ 11:36
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:31 schreef oinkoink12 het volgende:
Dat klopt allemaal, maar

"hij doet het niet, en het is pas zo kort" is niet Non-conformiteit aantonen.
Je KAN non-conformiteit niet aantonen als consument. Je kan alleen stellen dat het ding niet gevallen of anderszins misbruikt is en dat je van een laptop een levensduur van langer dan 14 mag verwachten. Zolang er geen cola inzit of grote deuken en scheuren in de casing aanwezig zijn is het product dus non-conform. Nog eens benadrukt door bv bedrijven als dynabyte die simpelweg 3 jaar hanteren voor een laptop.

https://www.dynabyte.nl/garantie.html
Swetseneggerdinsdag 28 april 2009 @ 11:37
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:36 schreef Svyatagor het volgende:
Tvp, dit is een mooi voorbeeld van de Applecare ja/nee-discussie.
Een dikke nee wat mij betreft. Apple probeert te verkopen wat ze wettelijk al verplicht zijn. Je kan beter investeren in een rechtsbijstand verzekering
Svyatagordinsdag 28 april 2009 @ 11:42
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:37 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Een dikke nee wat mij betreft. Apple probeert te verkopen wat ze wettelijk al verplicht zijn. Je kan beter investeren in een rechtsbijstand verzekering
I know, dat zeg jij altijd, maar ik ben dus benieuwd hoe het hier afloopt.
Swetseneggerdinsdag 28 april 2009 @ 11:44
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:42 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

I know, dat zeg jij altijd, maar ik ben dus benieuwd hoe het hier afloopt.
Zo te zien heeft de klant geen rechtsbijstand verzekering
OxygeneFRLdinsdag 28 april 2009 @ 11:47
Ik hoop niet dat je die brief zo hebt verstuurd inclusief spelfouten.
Swetseneggerdinsdag 28 april 2009 @ 11:50
Ja, want door een spelfout vervalt elk recht op het non-conformiteit beginsel.
oinkoink12dinsdag 28 april 2009 @ 16:22
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik hoop niet dat je die brief zo hebt verstuurd inclusief spelfouten.
Twas een emailtje naar een apple accountmanager, waar we toch al gezeik mee hebben omdat apple als enige bedrijf blijft negeren dat er na 1 jaar garantie ook nog rechten zijn. Qua service, zijn zelfs gruwelbedrijven als Fujitsu en Toshiba nog beter
oinkoink12dinsdag 28 april 2009 @ 16:23
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 11:42 schreef Svyatagor het volgende:

[..]

I know, dat zeg jij altijd, maar ik ben dus benieuwd hoe het hier afloopt.
De klant gaat sowieso tevreden naar huis bij ons, er zullen voor hem sowieso geen kosten aanzitten, ik probeer het nu alleen te bespoedigen.
The.Appledinsdag 28 april 2009 @ 18:32
En al iets van foto's gehad???
oinkoink12dinsdag 28 april 2009 @ 19:44
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 18:32 schreef The.Apple het volgende:
En al iets van foto's gehad???
Ja, niets aan te zien, maar t werkt gewoon niet. (sowieso 850 euro voor een moederbord vervanging )
The.Appledinsdag 28 april 2009 @ 20:35
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 19:44 schreef oinkoink12 het volgende:

[..]

Ja, niets aan te zien, maar t werkt gewoon niet. (sowieso 850 euro voor een moederbord vervanging )
Voor Comserve,

Dank u voor de foto's, aangezien er geen schade zichtbaar is op de door geleverde foto's kan ik helaas alleen de conclussie trekken dat de schade van binnen uit heeft moeten plaats vinden, Dit is een gebrek dat reeds bij de productie aanwezig moet zijn geweest, anders was er schade zichbaar geweest als het uit externe factoren onstaan zou zijn. Hiermee is de omgekeerde bewijs last uit uw eerdere mail voldaan.

Hopelijk ben u hiermee voldoende geinformeerd om uw reparatie proces voort te zetten, zonder een rekening achteraf.

Met vriendelijke groet,
Saturn locatie X
Tip, wel ff in eigenwoorden......
Waarom maak jij je hier eigenlijk zo druk over als verkoper, Speel dit door naar je hoofdkantoor.
En je wilt nog steeds weten welk onderdeel er stuk is, als ze een claim afhouden met omgekeerde bewijs last dan moeten ze tenminste aangeven wat er dan wel of niet kapot is. (Dit kan comserve niet want ie testen geen individuele chips op een bord.)
oinkoink12dinsdag 28 april 2009 @ 23:27
ik ben geen zomaar verkoper.
Ik ben de service verantwoordelijke
Dromerdinsdag 28 april 2009 @ 23:56
quote:
Op maandag 27 april 2009 19:16 schreef Juicyhil het volgende:
Laat de Mac - Windows discussie maar weer beginnen!
TIs hier toch geen twiekers?
oinkoink12woensdag 29 april 2009 @ 19:16
Tis opgelost, kheb in samenwerking met comserve aangetoond dat dit product non-conform is. en zodoende wordt ie kostenloos hersteld.

Bedankt iig.
The.Applewoensdag 29 april 2009 @ 19:20
quote:
Op woensdag 29 april 2009 19:16 schreef oinkoink12 het volgende:
Tis opgelost, kheb in samenwerking met comserve aangetoond dat dit product non-conform is. en zodoende wordt ie kostenloos hersteld.

Bedankt iig.
En hoe heb je dat aangetoont?
oinkoink12donderdag 30 april 2009 @ 11:30
kheb de benelux manager service opgebeld, die heeft comserve gebeld om te vragen of hij echt non-conform was. Comserve heeft dat bevestigd. end of story