abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68420519
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:17 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Er geldt nooit een officieel negatief reisadvies, want daar doet Nederland niet aan. Je zal ten allen tijde vanuit Nederland naar Mexico mogen afreizen. Of ze je daar aan de grens binnen laten, is een ander punt.

Overigens: wat je moet in Mexico? Gaafste land ter wereld, wat mij betreft.
Officieel heb ik niet geschreven hoor, ik hoorde net alleen op de radio, er geldt een negatief reisadvies, punt. Ok, Mexico is wel leuk, heb alleen moeite met die afwachtende houding...
  maandag 27 april 2009 @ 13:21:39 #102
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_68420549
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:16 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Inderdaad, dat klinkt opzich ook best logisch. Maar wat is er voor nodig om het virus per land te laten verspreiden?
Ik denk een hogere dichtheid. Ik weet niet hoeveel virus er in Mexico nodig was om 1300 besmettingen te krijgen.
pi_68420584
quote:
China heeft per direct een importverbod voor varkensvlees uit Mexico en enkele zuidelijke staten in de Verenigde Staten ingesteld. Dat heeft de Chinese regering vandaag bekendgemaakt.

Met de maatregel wil Peking voorkomen dat de varkensgriep van Mexico en de Verenigde Staten overslaat naar China. Eerder stelde Rusland al een verbod in op de import van varkensvlees uit Mexico en een aantal andere Latijns-Amerikaanse landen en enkele staten van de Verenigde Staten.

De varkensgriep heeft in Mexico mogelijk ruim honderd levens geëist. Ongeveer 1600 Mexicanen zijn besmet geraakt.
Frontpage

Deze epidemie kan natuurlijk de economische crisis ook weer een behoorlijke duw in de verkeerde richting geven.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_68420779
Dat bedoel ik, actie!

VVD wil nu actie tegen varkensgriep

ROTTERDAM - VVD-Europarlementariër Jules Maaten wil dat de Europese Unie ogenblikkelijk preventieve maatregelen neemt tegen de dreigende varkensgrieppandemie. „Als een pandemie uitbreekt is er geen tijd voor uitgebreid overleg”, zegt Maaten. „Ik wil dat de Europese Commissie onmiddellijk in kaart brengt welke lidstaten al maatregelen hebben genomen en welke niet.”

Hij doelt vooral op de voorraden antivirale middelen in de EU-landen. Niet alle landen hebben evenveel van deze middelen in huis.

Als een pandemie daadwerkelijk uitbreekt moet de Europese Commissie volgens de VVD'er binnen 24 uur actie kunnen nemen in de hele unie. „Bijvoorbeeld maatregelen voor desinfectie en quarantaine op vliegvelden voor vluchten uit getroffen gebieden. Of het opleggen van reisbeperkingen”, aldus Maaten. „Het heeft weinig zin als Nederland ontsmettende matten op Schiphol legt, wanneer dat niet ook op luchthavens zoals Zaventem en Frankfurt gebeurt.” telegraaf.nl
  maandag 27 april 2009 @ 13:28:50 #105
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_68420796
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:20 schreef Suko het volgende:

[..]

Officieel heb ik niet geschreven hoor, ik hoorde net alleen op de radio, er geldt een negatief reisadvies, punt. Ok, Mexico is wel leuk, heb alleen moeite met die afwachtende houding...
mee eens.
pi_68420842
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:28 schreef Suko het volgende:
Dat bedoel ik, actie!

Was al geplaatst
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 27 april 2009 @ 13:30:58 #107
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_68420884
quote:
Op maandag 27 april 2009 12:16 schreef dramatiek het volgende:
Common seasonal flu kills 250,000 to 500,000 people every year, dit om de boel even in de context te plaatsen
Ja stokdemente oudjes van 80.

Al is 100 doden op 109 miljoen Mexicanen ook niet iets om echt wakker van te liggen.
pi_68420891
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:29 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Was al geplaatst
Oh ok, maar dubbel is in deze niet erg, pissig word ik van al dat gelul...
  maandag 27 april 2009 @ 13:32:49 #109
241594 iBolt
Lighting
pi_68420945
Nu bevestigd in Spanje
  maandag 27 april 2009 @ 13:33:03 #110
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68420954
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:32 schreef iBolt het volgende:
Nu bevestigd in Spanje
was al bekend
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_68420975
We gaan doooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooood
  maandag 27 april 2009 @ 13:36:06 #112
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_68421044
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:30 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ja stokdemente oudjes van 80.

Al is 100 doden op 109 miljoen Mexicanen ook niet iets om echt wakker van te liggen.
Mexico City gaat als een test voor de ernst van de eventuele pandemie fungeren. Indien er niet 200.000 doden vallen in D.F. (is 1% van de bevolking), gaat het op wereldschaal waarschijnlijk ook relatief meevallen
  maandag 27 april 2009 @ 13:36:25 #113
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68421055
quote:
Grieppandemie

De uitbraak van een grieppandemie is een van de grootste risico’s die ons kan treffen. Dat komt door het grote aantal mensen dat wereldwijd ziek wordt en het mogelijk grote aantal doden.

Een grieppandemie kan bovendien grote maatschappelijke gevolgen hebben. De overheid onderneemt dan ook veel om ervoor te zorgen dat Nederland goed is voorbereid.

In dit dossier vindt u algemene informatie over de grieppandemie. Daar leest u wat een grieppandemie is, hoe u als burger kunt handelen en wat de overheid doet.

Het deel voor bedrijven en organisaties bevat informatie over maatregelen om tijdens een pandemie te blijven functioneren. Bedrijfscontinuïteit is daarbij het sleutelwoord.

Informatie voor medici staat op de website van het Centrum Infectieziektebestrijding .
pi_68421101
Ook Michael Jackson heeft zijn maatregelen genomen:

pi_68421143
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:37 schreef buachaille het volgende:
Ook Michael Jackson heeft zijn maatregelen genomen:
[ afbeelding ]
Zal als eerste die griep krijgen wegens het altijd mijden van allerlei bacterien, cq nergens tegen bestand zijnde...
  maandag 27 april 2009 @ 13:40:54 #116
241594 iBolt
Lighting
pi_68421185
XKCD heeft een prachtige strip over de swine flu

maandag 27 april 2009 @ 13:44:41 #117
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_68421304
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:36 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Mexico City gaat als een test voor de ernst van de eventuele pandemie fungeren. Indien er niet 200.000 doden vallen in D.F. (is 1% van de bevolking), gaat het op wereldschaal waarschijnlijk ook relatief meevallen
Nog positiever bekeken. Deze epidemie/pandemie zorgt wel dat de schrik er goed in zit . Waardoor er meer politieke aandacht en geld vrijkomt voor de bestrijding van van pandemieën en ziekten zoals de vogelgriep. Die er wel keihard in gaat hakken. En waar tot voor kort weinig geld voor vrij werd gemaakt.
quote:
Grieppandemie

Door: Martijn Katan

Wat is griep ook alweer? En wat doe je als overheid als er een grieppandemie komt? Niet je kop in het zand steken, vindt Martijn Katan.

Twee weken terug hielden de ministeries van Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken een bijeenkomst in Den Haag over de vraag hoe we Nederland draaiende houden bij een grieppandemie.

In de zaal zaten 200 afgevaardigden van ziekenhuizen, geneesmiddelenfabrikanten, horeca, kruideniers, levensmiddelenfabrieken, verzekeraars, gemeenten, ministeries en nutsbedrijven. De kleurige uniformen van hoge politie- en brandweerfunctionarissen gaven het geheel iets vrolijks, maar het was toepasselijker geweest als de twee vertegenwoordigers van het begrafeniswezen hun uniformen hadden aangetrokken, want het onderwerp was niet vrolijk.

Op de televisie hoor je nooit meer iets over vogelgriep. Volgens het kabinet is het echter aannemelijk dat er een grieppandemie komt, en dat die catastrofale gevolgen zal hebben (1). Ook in Engeland wordt een grieppandemie gezien als Top Risk in National Security (2). Bij het Engelse ministerie van Volksgezondheid werken 50 man aan de voorbereidingen voor zo een pandemie, want er komt heel wat bij kijken (3), ook juridisch. Er moet bijvoorbeeld een nieuwe wet op de crematie klaarliggen, zodat als het zover is de overledenen snel maar legaal kunnen worden gecremeerd.

Wat is griep ook alweer?

Een paar dagen snotteren komt niet door het griepvirus. Echte griep oftewel influenza gaat gepaard met flinke koorts, hoesten, hoofdpijn en spierpijn, en je kunt er weken beroerd van zijn. Sterfgevallen zijn zeldzaam en betreffen vooral ouderen (4). Daarom worden ouderen jaarlijks tegen griep ingeënt.

Vogels kunnen ook griep krijgen. Die wordt veroorzaakt door een broertje van ons griepvirus. Dit vogelgriepvirus infecteert zelden mensen. Dat komt omdat het zich niet goed aan mensenlongen kan hechten. Als je het inademt blaas je het dus gemakkelijk weer uit. Maar als het vogelgriepvirus een beetje zou veranderen kan het de mensenlong wel vastpakken (5). Dan dringt het binnen in ons lichaam en gaat zich vermenigvuldigen. Als zo een griepvirus ontstaat kan het een pandemie veroorzaken.

Zo een grieppandemie kan nog 100 jaar uitblijven maar kan ook morgen beginnen.
De vraag is hoe erg het dan wordt. Aan de Spaanse griep van 1918 stierven wereldwijd 50 tot 100 miljoen mensen (6). Bij de grieppandemie van 1957 daarentegen liep het los met de ernst en de sterfte, net als bij de laatste wereldwijde grieppandemie, de Hongkonggriep van 1968. Bij de voorbereiding op een nieuwe grieppandemie gaat de overheid uit van de Spaanse griep. Maximaal zouden dan 5 miljoen mensen ziek kunnen worden, waarvan maximaal 1,5 procent sterft. Dat zijn 80.000 doden. De Engelsen zijn pessimistischer: ze rekenen met 50 procent zieken, waarvan maximaal 2,5 procent sterft. Voor Nederland zouden dat 200.000 doden zijn.

Deze schattingen zijn allemaal gebaseerd op de pandemie van 1918. Maar wat gaat het huidige vogelgriepvirus doen als het besmettelijk wordt voor mensen? In de laatste 5 jaar hebben wereldwijd slechts 400 mensen vogelgriep gekregen, meestal door contact met zieke kippen. Het huidige vogelvirus dringt dus uiterst zelden bij mensen binnen. Maar van die 400 zieken is maar liefst 60 procent overleden (7). Een tijd lang werd gedacht dat er ook veel ongeregistreerde patiënten bestonden bij wie de vogelgriep onschuldig was verlopen. Nieuw onderzoek wees echter uit dat er geen onschuldige vorm van vogelgriep bestaat (8,9,10). Weinig mensen krijgen het, maar wie het krijgt wordt ernstig ziek en heeft grote kans eraan te sterven. Wat als dit vogelgriepvirus muteert en massaal mensen aansteekt? Experts denken dat niet 1,5 tot 2,5 procent maar 14 tot 33 procent van die zieken zal sterven. Voor Nederland zouden dat meer dan een miljoen mensen zijn.

Overheden willen deze cijfers liever niet horen. De reden daarvoor is heel menselijk. Op een pandemie met 80.000 doden kun je je nog voorbereiden. Een hoop bedrijven zullen dan onderbezet zijn, net als in de Kerstweek, maar er blijft water uit de kraan komen, de supermarkten leveren simpel maar voedzaam eten en iedereen die echt benzine nodig heeft krijgt het (11). Maar als er een miljoen mensen doodgaan en er nog eens 4 miljoen doodziek in bed liggen houdt alles op; daar valt niet tegen te plannen.
Toch denk ik dat de overheid ook dit scenario onder ogen moet zien. Je kop in het zand steken lost niets op.

maandag 27 april 2009 @ 13:50:06 #118
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_68421481
dit is weer eens wat anders dan de crisis.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  maandag 27 april 2009 @ 13:53:46 #119
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68421615
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:44 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Nog positiever bekeken. Deze epidemie/pandemie zorgt wel dat de schrik er goed in zit . Waardoor er meer politieke aandacht en geld vrijkomt voor de bestrijding van van pandemieën en ziekten zoals de vogelgriep. Die er wel keihard in gaat hakken. En waar tot voor kort weinig geld voor vrij werd gemaakt.
[..]
je bron?
pi_68421625
Houd er wel rekening mee dat al die gevallen op die Google Maps kaart ook net zo goed mensen kunnen zijn die ziek zijn van het vliegen. Elk persoon die maar een beetje ziek is wordt meteen onderzocht.

Ik denk dat het opzich wel zal meevallen. Meerdere bevestigde gevallen in de USA, maar nog geen enkele overleden en allemaal hersteld naar huis.
pi_68421633
Dit al gemeld (van Twitter)?
quote:
# At least 3 people hospitalized in Copenhague with symptoms of swine flu, DR News is reporting.ongeveer 2 uur ago from BNO Headquarters
Ich bin der Führer.
pi_68421689
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:54 schreef Xenwolfie het volgende:
Dit al gemeld (van Twitter)?
[..]
Ja, kijk maar op de google maps kaart.
pi_68421745
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:50 schreef One_of_the_few het volgende:
dit is weer eens wat anders dan de crisis.
Dit is al de tweede waarschuwing die de wereld krijgt nadat Obama president is. Ik hoop niet dat het de derde keer echt menens is
  maandag 27 april 2009 @ 13:57:22 #124
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68421755
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:54 schreef no1uknow het volgende:
Houd er wel rekening mee dat al die gevallen op die Google Maps kaart ook net zo goed mensen kunnen zijn die ziek zijn van het vliegen. Elk persoon die maar een beetje ziek is wordt meteen onderzocht.

Ik denk dat het opzich wel zal meevallen. Meerdere bevestigde gevallen in de USA, maar nog geen enkele overleden en allemaal hersteld naar huis.
precies. Nog steeds gelukkig geen doden buiten mexico
  maandag 27 april 2009 @ 13:57:43 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68421773
Maar nu eerlijk: wie zou het stiekem wel leuk/spannend/een keer wat anders vinden wanneer het echt uit de klauw zou lopen en er pakweg 2 miljard doden vielen?
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')