abonnement Unibet Coolblue
  maandag 27 april 2009 @ 20:02:08 #26
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68434193
quote:
Rookverbod: 'Alleen Hoge Raad kan duidelijkheid geven'

Van onze verslaggever Marcel van Lieshout
gepubliceerd op 27 april 2009 16:34, bijgewerkt op 27 april 2009 17:27

AMSTERDAM - Aan de verwarring over de rechtmatigheid van het rookverbod voor de horeca kan alleen door de Hoge Raad een einde worden gemaakt. Pas na een uitspraak van het hoogste rechtscollege wordt duidelijk of verantwoordelijk minister Klink (Volksgezondheid) de regelgeving kan handhaven of moet aanpassen.
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in hoger beroep tegen de uitspraak die de rechtbank in Breda vrijdag over het rookverbod deed. (ANP)

Die verwachting spreekt de advocaat van de stichting Red de Kleine Horecaondernemer, mr. Jaap Tempelman, uit aan de vooravond van de beroepszaak tegen het Bredase café Victoria. Dinsdag buigt het gerechtshof in Den Bosch zich over deze kwestie. Tempelman: ‘Wat het hof ook zal oordelen, of het Openbaar Ministerie of wij brengen de zaak bij de Hoge Raad aan.’

Vrijgesproken
Café Victoria werd begin deze maand door de rechter in Breda vrijgesproken van overtreding van het rookverbod. De rechter oordeelde dat kleine cafés zonder personeel onevenredig hard worden getroffen door het verbod. Eerder werd in een vergelijkbare zaak het Groningse café De Kachel wél door de rechter veroordeeld.

De rechtsgeldigheid van dat Groningse vonnis wordt door de eigen bezwaarschriftencommissie van Klink's ministerie betwist. Vorige week werd bekend dat die commissie vindt, net als de rechter in Breda, dat horecaondernemers met en zonder personeel ongelijk worden behandeld. Klink is het oneens met de visie van zijn adviescommissie en heeft het bezwaarschrift van café De Kachel ongegrond verklaard.

Juist omdat het om interpretatie van juridische regelgeving gaat lijkt de Hoge Raad het verlossende woord te moeten spreken. Alles draait om het zogeheten gelijkheidsbeginsel. De regelgeving van Klink verplicht kleine cafés zonder personeel een algeheel rookverbod in te stellen, terwijl in andere gevallen sprake is van bestrijding van hinder en overlast voor het personeel. Dat laatste vloeit voort uit de Tabakswet. In een aparte maatregel binnen die wet is het rookverbod voor horecaondernemers zonder personeel vastgelegd.

Curieuze opstelling
Klink vindt dat de bezwaarschriftencommissie van zijn eigen ministerie te veel naar de letter van de wet kijkt. ‘Dat is wel een heel curieuze opstelling’, vindt mr Jaap Tempelman, de raadsman van kleine horecaondernemers. ‘Wie heeft die wet opgesteld? Hij is er zelf verantwoordelijk voor dat horecaondernemers niet gelijk worden behandeld.’

Niet alleen in de kwestie van het vrijgesproken café Victoria maar ook in die van het veroordeelde café De Kachel is beroep ingesteld. Eind volgende maand buigt ook het gerechtshof in Leeuwarden zich over het rookverbod. Bij de bezwaarschriftencommissie van het ministerie van VWS zijn inmiddels honderden bezwaarschriften van bekeurde horecaondernemers ingediend. ‘Dat is niet zo verwonderlijk’, zegt een woordvoerster van Klink. ‘Zolang er onduidelijkheid heerst worden de grenzen van de wet gezocht.’

Hoewel er naast café Victoria en café De Kachel nog andere cafés zijn betrapt op herhaalde overtreding van het rookverbod staan er nog geen nieuwe strafzaken tegen horecaondernemers op stapel. Volgens controledienst VWA wordt het rookverbod ook in cafés steeds beter nageleefd. Bij een steekproef in maart in 25 gemeenten werd vastgesteld dat bij 83 procent van de bezochte cafés niet werd gerookt.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 27 april 2009 @ 20:03:51 #27
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68434278
Maar niet ziek worden in Groningen
quote:
Ziekenhuis verjaagt rokers

Groningen - Patiënten, medewerkers en bezoekers van het UMCG in Groningen mogen vanaf maandag geen rokertje meer opsteken voor de deur van het ziekenhuis. Dat mocht al langer niet, maar niemand trok zich wat aan van borden en stickers.

Voorbijgangers verbaasden zich over de vele patiënten die met infuus, rolstoel en zelfs met bed en al voor de deur aan het roken waren. Maandag neemt het ziekenhuis wel een alternatief in gebruik: twee met glasplaten overdekte rookluifels rond de noodtrappen.

Roken op het ziekenhuisterrein is nu in principe verboden. Er blijven acht rookplekken over, meldt het Dagblad van het Noorden.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 27 april 2009 @ 20:04:56 #28
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68434342
quote:
Slecht eerste kwartaal voor de horeca

WOERDEN (ANP) - De horeca heeft flink last van de economische tegenwind. In het eerste kwartaal hadden horecaondernemers gemiddeld te maken met een omzetdaling van 6,5 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2008. Dat meldde Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maandag.

De helft van alle horecabedrijven geeft aan dat zij in de eerste drie maanden van het jaar minder inkomsten hadden. De meeste bedrijven wijten dat aan het huidige economische klimaat. Van de zaken die het van drank moeten hebben, denkt twee op de drie dat het rookverbod in de horeca hun omzet kost.

Vooral de horeca in de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en de gemeenten daaromheen hebben last van omzetdalingen. De zakelijke gasten en toeristen blijven weg en degenen die wel komen, geven minder geld uit. De hotelsector krijgt de grootste klappen. In het zuiden en oosten van het land is het minder beroerd gesteld.

Voor het tweede kwartaal verwachten de ondernemers nog geen structureel herstel.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_68436164
quote:
Op maandag 27 april 2009 13:10 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

altijd haar gehad, aussie hant al weer sinds 98 in de kast en ik draag nu wel air max 90. Niet die Air Max Ckassic die nu al 17 onafgebroken op de markt is en idd het symbool is voor "de beweging"'

Ik sta trouwens nog in een aussie op het web
Op het web staan in je aussi
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 27 april 2009 @ 22:25:33 #30
112339 MPG
Slaverplaatser / Koffiemanager
pi_68440736
Morgen uitspraak in hoger beroep Bredaas rookcafé:
Rookverbod blijft nog even wankelen
KSC JUBILEUM topic
"Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
#TeamHumbug
Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
  maandag 27 april 2009 @ 22:39:10 #31
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68441366
quote:
Op maandag 27 april 2009 22:25 schreef MPG het volgende:
Morgen uitspraak in hoger beroep Bredaas rookcafé:
Rookverbod blijft nog even wankelen
nee, morgen gewoon hoger beroep. Uitspraak is 22 mei
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_68443954
ik ben zelf ober en een zware kettingroker maar ik moet er niet aan denken dat ik in een rokerig cafe tussen al die shit moet bedienen, het werk is zo al zwaar genoeg.
maar aan de andere kant wil ik zelf ook liever een peuk roken bij m'n biertje.
Dus ik ben het stiekum toch met het rookverbod eens voor de grotere zaken maar bij 1 man zaken maakt het niet uit want dan kies je ervoor als cafehouder
ben me eigen account kwijt
  dinsdag 28 april 2009 @ 09:56:42 #33
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68450602
quote:
Heeren van Beeck omzeilt rookverbod

Het Limburgse zalencentrum De Heeren van Beeck uit Beek volgt het Groningse café de Balk. De Heeren van Beeck heeft de bar niet verplaatst naar de bezemkast, maar wel afgeschermd van de gasten in de feestzaal. Zo omzeilt de zaak ook het rookverbod.

‘Het resultaat is hetzelfde, medewerkers zijn vrij van de rook en de feestvierders kunnen eindelijk weer eens samen feestvieren zonder dat de helft buiten staat of in de rookruimte verblijft,’ zegt uitbater Jules Stijnen van het zalencentrum tegen Missethoreca.nl.

Stijnen heeft alle rapporten en uitspraken rondom het rookverbod bekeken en denkt vrijwel zeker niet in overtreding te zijn. Hij wacht met spanning het eerste bezoek van de VWa af. ‘Ik wil dit natuurlijk graag goedgekeurd zien.’

Stijnen wil met zijn oplossing een einde maken aan de sfeerbreuk tijdens feestjes. ‘We merkten dat de sfeer soms ver te zoeken was bij feestjes. Soms stond de helft buiten te roken. Ja, dan voelen de overblijvers zich snel verloren in een zaal voor 300 mensen. We zien het aantal boekingen daardoor afnemen.’


Om te mogen roken moeten gasten wel zelf hun lege glazen mee terug naar de bar nemen. Willen gasten wel een rookvrij feest, dan kan de mobiele glaswand rondom de bar weer weggehaald worden. Op deze manier heeft Jules Stijnen een rookruimte gecreëerd met een capaciteit tot 300 personen.

Niet alleen lastig voor kleintjes
‘De discussie rondom het roken heeft zich tot nu toe in hoofdzaak toegespitst op de kleine cafés zonder personeel. Maar ook de grotere bedrijven zoals zalencentra en discotheken merken het fors aan hun omzetten dat hun gasten het niet meer gezellig vinden als de helft buiten staat te roken.’

Naast stimulering van het eigen bedrijf wil Stijnen, als regio voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland, ook zijn collega’s motiveren om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen rondom het roken. Dit om zo gastvrij mogelijk te ondernemen. De ruimte die de uitspraken van minister Klink biedt kan van levensbelang zijn. Ook voor de grotere bedrijven.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_68457141
quote:
Op zondag 26 april 2009 09:44 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Dat wordt al heel lang gereguleerd en beperkt.
Bij tabak ook hoor

http://europa.eu/scadplus/leg/nl/cha/c11567.htm
  dinsdag 28 april 2009 @ 13:37:28 #35
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_68457943
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 13:16 schreef Chewie het volgende:

[..]

Bij tabak ook hoor

http://europa.eu/scadplus/leg/nl/cha/c11567.htm
Dat spreek ik ook niet tegen.
Life is what you make it.
pi_68459727
Wat stuitend is en blijft, is de kortzichtigheid van zo'n ondernemer:
quote:
‘Het resultaat is hetzelfde, medewerkers zijn vrij van de rook en de feestvierders kunnen eindelijk weer eens samen feestvieren zonder dat de helft buiten staat of in de rookruimte verblijft,’ zegt uitbater Jules Stijnen
Het belachelijke aan deze manier van redeneren is alsof rokers hoe dan ook elk moment van de avond moeten roken, continu, onophoudelijk. Wat is erop tegen als je als roker zo nu en dan even naar buiten loopt om een sigaretje te roken. De idiote suggestie die wordt gewekt is dat feesten alleen leuk en gezellig kan zijn als er gerookt mag worden. En als je dan als niet-roker zegt dat je er niet voor kiest om in die stank te staan en om met prikkende ogen en stinkende kleren thuis te komen, ben je meteen een anti-rook-nazi of een geitenwollensokken-type die wortelsap drinkt of nooit uitgaat.

Wat mij betreft wordt de vorig jaar ingevoerde wetgeving een stapje verscherpt, om zo een einde te maken aan de 'ongelijkheid' die door nogal wat horeca-ondernemers als excuus wordt aangevoerd om toch de asbakken op tafel te zetten. Gewoon het roken compleet verbieden in alle panden met een horecabestemming. Punt uit. Ook niet in rookruimtes, gewoon helemaal niet meer.
pi_68459880
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:20 schreef Elfletterig het volgende:
Wat stuitend is en blijft, is de kortzichtigheid van zo'n ondernemer:
[..]
Wat nog stuitender is dat jij zo ongelofelijk kortzichtig bent dat je niet wil begrijpen dat een wet, die duidelijk niet door de doelgroep ondersteund wordt, dit soort ondernemerszin in de hand werkt. De ondernemer is niet kortzichtig, die denkt aan zijn inkomen (en dus ook aan dat van zijn personeel) en gaat creatief om met deze idiote wet en dat wou je toch zo graag een tijd geleden?

Maar verder ben je wel weer lekker sociaal-liberaal bezig, alles verbieden waar elfletterig last van zou kunnen hebben

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2009 14:27:45 ]
pi_68460890
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:25 schreef Chewie het volgende:
Wat nog stuitender is dat jij zo ongelofelijk kortzichtig bent dat je niet wil begrijpen dat een wet, die duidelijk niet door de doelgroep ondersteund wordt, dit soort ondernemerszin in de hand werkt. De ondernemer is niet kortzichtig, die denkt aan zijn inkomen (en dus ook aan dat van zijn personeel) en gaat creatief om met deze idiote wet en dat wou je toch zo graag een tijd geleden?

Maar verder ben je wel weer lekker sociaal-liberaal bezig, alles verbieden waar elfletterig last van zou kunnen hebben
Wetten bestaan niet bij de gratie van een doelgroep. Het kan niet zo zijn dat een rookverbod wordt tegengewerkt of gefrustreerd omdat er onder de dagelijkse horecabezoekers meer rokers dan niet-rokers zijn. Als alle autorijders morgen vinden dat ze met 160 over de snelweg mogen scheuren, is dat ook niet ineens geoorloofd.

Toen ik refereerde aan creatief omgaan met de situatie, doelde ik beslist NIET op het vinden van omwegen om het rookverbod te omzeilen, waardoor gasten allemaal (noodgedwongen) in de rook staan. Dat is allesbehalve gastvrij. Ik doelde op ondernemers die zich over het rookverbod heen zetten en hun tent op een goede, creatieve manier runnen.

Een ondernemer die alleen (op korte termijn) aan zijn inkomen denkt, is kortzichtig. Zeker als je weet dat het percentage rokers alsmaar afneemt en dat het een steeds kleinere groep rokers zal worden, die een steeds grotere groep niet-rokers lastigvalt. Beleid zoals dat van minister Klink getuigt dan ook van verder kijken dan je neus lang is.

Wat liberaal betreft: jouw vrijheid houdt op waar die van mij wordt aangetast. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
pi_68462297
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:50 schreef Elfletterig het volgende:


Een ondernemer die alleen (op korte termijn) aan zijn inkomen denkt, is kortzichtig. Zeker als je weet dat het percentage rokers alsmaar afneemt en dat het een steeds kleinere groep rokers zal worden, die een steeds grotere groep niet-rokers lastigvalt.
Wie valt nou wie lastig?
quote:
Beleid zoals dat van minister Klink getuigt dan ook van verder kijken dan je neus lang is.
Je verwart ondernemerschap met bemoeizuchtig beleid. Het doel van het beleid is het roken terug te dringen, het doel van een onderneming is meer inkomsten genereren dan uitgaven.
quote:
Wat liberaal betreft: jouw vrijheid houdt op waar die van mij wordt aangetast. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
Is het ook. Het veronderstelt alleen wel dat jij met die vrijheid om kan gaan. Je hebt namelijk de vrijheid om een kroeg van je gading uit te zoeken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_68462462
We komen weer in hetzelfde cirkeltje van redeneren dat ik in deze topicreeks al dertig keer heb gezien. Ik ga niet steeds opnieuw hetzelfde roepen, Weltschmerz.
pi_68462944
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:33 schreef Elfletterig het volgende:
We komen weer in hetzelfde cirkeltje van redeneren dat ik in deze topicreeks al dertig keer heb gezien. Ik ga niet steeds opnieuw hetzelfde roepen, Weltschmerz.
Dat is het enige wat je de hele topicreeks hebt gedaan, dus nog eentje kan er ook nog wel bij.

Je zou er voor de verandering ook op in kunnen gaan natuurlijk, maar ja, dan moet je wel met wat beters komen dan het verkeerd gebruik van een op zich goede oneliner.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_68463148
Je leest maar fijn de vorige 45 delen terug. Ik ben al meerdere keren ingegaan op het onderwerp dat je wilt aansnijden.

Het stoort me hooguit nog dat bepaalde mensen zo kortzichtig zijn dat ze roken als een absolute voorwaarde zien om een geslaagd feest te kunnen hebben.
  dinsdag 28 april 2009 @ 15:55:23 #43
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_68463260
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:52 schreef Elfletterig het volgende:
Je leest maar fijn de vorige 45 delen terug. Ik ben al meerdere keren ingegaan op het onderwerp dat je wilt aansnijden.

Het stoort me hooguit nog dat bepaalde mensen zo kortzichtig zijn dat ze roken als een absolute voorwaarde zien om een geslaagd feest te kunnen hebben.
Het stoort mij bovenmatig dat er mensen zijn die denken dat ze geen fest kunnen vieren zonder anderen hun feestje te verbieden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_68463348
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het stoort mij bovenmatig dat er mensen zijn die denken dat ze geen fest kunnen vieren zonder anderen hun feestje te verbieden.
Je bent het levende bewijs van mijn vorige opmerking.
  dinsdag 28 april 2009 @ 16:02:24 #45
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_68463501
Wetten zijn niets anders dan afspraken. Aangezien de betrokkenen (stappers en horeca) niets hebben afgesproken is de wet (net zoals alle drugsverboden) een politiek propje papier waar de politieke idioten mee aan de haal gaan terwijl er gewoon gerookt blijft worden omdat de betrokkenen zich niet door het propje papier laten tegenhouden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_68463700
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:52 schreef Elfletterig het volgende:
Je leest maar fijn de vorige 45 delen terug. Ik ben al meerdere keren ingegaan op het onderwerp dat je wilt aansnijden.
Je haakt altijd af bij de vraag waarom je een plek opzoekt waar mensen hun vrijheid gebruiken om te roken, om dan te claimen dat die vrijheid daar ophoudt, omdat jij zojuist vrijwillig naar binnen bent gegaan. Waarom houdt jouw vrijheid om in frisse lucht van een versnapering te genieten niet op waar die van mij begint?
quote:
Het stoort me hooguit nog dat bepaalde mensen zo kortzichtig zijn dat ze roken als een absolute voorwaarde zien om een geslaagd feest te kunnen hebben.
Dan ga je toch met anderen een feestje vieren? We hoeven ons nou eenmaal niet te schikken naar wat jij vindt hoe de mens zou moeten zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 28 april 2009 @ 16:13:11 #47
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_68463884
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 15:57 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je bent het levende bewijs van mijn vorige opmerking.
Omdat ik anderen WEL de vrijheid gun om op hun manier te feesten?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 28 april 2009 @ 16:38:29 #48
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_68464874
quote:
Strenge rookcontroles tijdens Koninginnedag

Controleurs van de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) zullen tijdens Koninginnedag zoals gewoonlijk streng controleren op de naleving van het rookverbod in de horeca. De controleurs zullen niet verkleed op inspectie gaan zoals dat bij carnaval het geval was.

Ondanks dat het voor kroegbazen lastig zal zijn om op de drukste dag van het jaar het rookverbod te handhaven, zal de VWA zeer strikt controleren. "Er wordt niets door de vingers gezien tijdens de rookcontroles", aldus VWA woordvoerder Chris Krikken. Er wordt "gewoonlijk, net als anders" gecontroleerd.

Tijdens Koninginnedag zal er ook streng gekeken worden naar de verkoop van tabaksproducten aan jongeren onder de 16 jaar en op de aanwezigheid van tabaksreclame.

De VWA verwacht geen agressief gedrag jegens de controleurs, tenminste "niet extra" en gaat daarom niet met een groter controleteam of onder politiebegeleiding op pad. De rookcontroles zullen zich niet concentreren op bepaalde regio's maar plaatsvinden door het hele land.
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_68464918
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 14:50 schreef Elfletterig het volgende:
Wat liberaal betreft: jouw vrijheid houdt op waar die van mij wordt aangetast. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
En als je dusroken en niet roken tenten hebt zijn alle problemen opgelost en kunnen we beide van onze vrijheid genieten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_68465117
quote:
Op dinsdag 28 april 2009 16:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Omdat ik anderen WEL de vrijheid gun om op hun manier te feesten?
Nee, omdat jij roken verbieden (het is niet eens verboden, het moet alleen buiten) gelijkstelt aan feesten verbieden. Als ik jou verbied om te roken, verbied ik je automatisch om te feesten. Dat soort kromme redeneringen.

Waarom rook- en niet-rookkroegen niet naast elkaar werken, is al tot in den treure besproken in deze topicreeks.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')