quote:
Dirk, Truus noch God roept Louis ter verantwoording
In de valkuil die wraak heet trap ik dit seizoen niet nog een keer. In dat geval had ik Louis van Gaal een hooligan genoemd. Het soort dat slaat en bedreigt, precies wat de coach van AZ deed vorig weekend toen de spanning hem te veel werd.
Ik stel Van Gaals faux pas en wat er daarna allemaal gebeurd is aan de orde, niet nadat ik nogmaals mijn waardering uitspreek voor de prestatie van de voetbalclub AZ. Met een mindere begroting dan Ajax, PSV en Feyenoord landskampioen worden is fenomenaal. AZ deed dat met visie buiten en op het veld. Eigenaar, directie, coach(es), spelers: mijn complimenten. De voetballiefhebber is dit seizoen getrakteerd op schitterende combinaties en aanvallen, die af en toe bekroond werden met een doelpunt. Sinds midden jaren negentig toen Van Gaal Ajax dominant en aanvallend liet voetballen is er tactisch-technisch gezien geen interessantere landskampioen geweest.
Dát laatste zei ik zondagavond op tv al. Maar volgens Van Gaal, woensdag te gast bij DWDD, ging het in Studio Voetbal echter alleen over ‘zoiets onbenulligs’ als ‘de hand die hij op de camera legt’.
Louis van Gaal is iemand die vaak roept dat journalisten zich bezondigen aan feitelijke onjuistheden. Hij doet nu hetzelfde. De juiste feiten zijn: in Studio Voetbal hadden we het a) 8 van de 55 minuten over b) de klap die Van Gaal tegen de camera gaf.
Bij DWDD zegt Van Gaal dat hij in gesprek was met Jan-Joost van Gangelen van Eredivisie Live. Feitelijk onjuist. Het interview was klaar en het was vette ruzie. Tegen Matthijs van Nieuwkerk wekt Van Gaal de indruk dat zijn vraag aan de ‘NOS-figuur’ (‘Neem je dat op?!’) gesteld is vóórdat hij ‘zijn hand op de camera legt.’ Feitelijk onjuist. Hij slaat onmiddellijk, voor het antwoord van NOS-verslaggever Jeroen Stekelenburg (‘Nee nee’) daar is.
Wat gebeurde er zaterdagavond precies? Van Gangelen maakte na het verlies tegen Vitesse de vergelijking met Woudestein 2007. Vanwege het trauma in Alkmaar een journalistiek relevante en goede vraag. Als Van Gaal pakweg Guus Hiddink was geweest had hij bijvoorbeeld rustig geantwoord dat die overeenkomst niet klopt omdat AZ nog drie wedstrijden heeft te gaan waarin slechts 1 punt gehaald moet worden. Hij liep echter boos weg en ruziede bij de camera van de NOS verder met Van Gangelen. Voor het interview met de NOS begon intimideerde - dreigde - Van Gaal Stekelenburg met: ‘Je weet ‘t, ik loop zo weg’.
Ik ben een van de weinige journalisten die zich door Van Gaal in zijn beroepseer voelt aangetast. Omdat het incident niet tijdens maar voor het interview met de NOS plaatsvond, werd besloten de beelden niet uit te zenden. Erg netjes van de NOS, vind ik. We discussieerden er bij Studio Voetbal wel over. Terecht lijkt me én actueel. Recent onderzoek van criminoloog Frank Bovenkerk leert dat op straat journalisten (cameramensen, fotografen) in toenemende mate te maken krijgen met fysieke agressie of bedreiging. Meer dan de helft (!) van het journaille heeft zulke slechte ervaringen.
Als publieke figuur, als ambassadeur van Spieren voor Spieren, als succesvol voetbaltrainer, als CDA-stemmer, als propagandist van de term ‘normen en waarden’ heeft Van Gaal - laat me het beschaafd opschrijven - niet helemaal het goede voorbeeld gegeven.
Wat zou het hem sieren, denk je dan, als hij op zondag 3 mei, AZ is dan op bezoek bij FC Twente, sorry zegt. Mooi, symbolisch. 3 mei is namelijk de dag van de Persvrijheid. Maar ja, Sorry seems to be the hardest word, zong Elton John al in 1976. En inderdaad, die vlieger is in het verleden vaak opgegaan voor Van Gaal. Zijn excuses aanbieden beschouwt hij als gezichtsverlies. Gisteren draaide hij het om: de NOS-televisie mocht niet bij een persconferentie over een mogelijk bondscoachschap van België aanwezig zijn.
Tja. De beste man is de schaamte voorbij. Ik geloof niet dat we verder moeten aandringen. De exceptionele voetbalcoach bedient zich als mens soms van hufterigheid. Dirk, Truus noch God roept hem ter verantwoording. So be it.
Toch wel weer een mooie column van Borst
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC |
Last.fm George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_