Eye of the beholder
Lectori salutem,
Inmiddels ben ik uitgebunkerd.

Moet zeggen dat ik vind dat de makers van De Bunker goed werk hebben verricht. Slecht nieuws blijkt in dit geval toch goed nieuws te zijn. De server trok het aantal aanmeldingen voor een abonnement niet! In het eerste weekend scoort De Bunker al boven verwachting. Ik ga zeker kijken. Neem ook een kijkje op
www.thebunkeronline.tv Vandaag ga ik mijn gedachten uiteenzetten over het reilen & zeilen in de journalistiek.
Het is een nobel streven om als journalist berichtgeving zo integer en objectief mogelijk weer te geven. Via een interview kun je dit bereiken door goed te luisteren naar hetgeen de respondent te vertellen heeft. Uiteraard mag de interviewer kritisch zijn en de juiste vragen stellen die nodig zijn voor waarheidsvinding. Dit is het principe van hoor en wederhoor. Op deze wijze kun je kennis vergaren wat nodig is om een verantwoord journalistiek stuk te schrijven. Je kunt immers niet vanuit een leeg vacuüm nieuws creëren. Ik denk dat ik zo aardig de basis beschrijf van de discipline der snelle pen.
Oh nee ik vergeet iets. Ik moet er nog even bij vertellen dat dit NIET geldt als je naam Terror Jaap is. Ik moet er nog even bij vertellen dat dit NIET geldt als je de winnaar bent van De Gouden Kooi.
LEES VERDER
Groots respect heb ik voor de rol van Peter R. de Vries in de Puttense moordzaak. Petje af, goed gedaan! Zijn vasthoudendheid in die zaak heeft een grote rol gespeeld om een gerechtelijke dwaling ongedaan te maken. Ik vind het jammer dat De Vries een term als ‘kermisact’ richting mijn hoofd slingert met betrekking tot de leugendetectortest met Joran van der Sloot. (bron: Shownieuws) De Vries heeft niet mijn eindmontage gezien, dus hoe kan hij dan oordelen dat het weg heeft van een kermisact? Peter heeft geen contact opgenomen met mijn management om een afspraak te maken voor hoor en wederhoor. Peter heeft niet de kennis vergaard en heeft niet de stappen ondernomen om een genuanceerd oordeel te kunnen vellen over mijn project.
Is het mijn bedoeling om hier Peter. R de Vries af te gaan zeiken? Nee, dat doe ik niet. Er liggen wat scherpe woordgrappen op mijn tong, maar ik laat ze achterwege, want op dit moment wil ik een belangrijk statement maken met dit weblog.
Enerzijds kan ik namelijk wel begrip opbrengen voor zijn vooringenomenheid. DGK en mijn persoon zijn vaak genoeg in het nieuws geweest, niet altijd even fraai. In mijn vorige weblog leg ik uitgebreid uit wat mijn beweegredenen waren om te doen wat ik heb gedaan. Ik zat in een spel, ik speelde een rol, ik had een strategie. Als Peter alle negatieve nieuwsuitingen die rondom ‘Terror Jaap’ zijn geweest direct attribueert naar mijn persona die NIET in een spel zit, dan kan ik begrijpen dat hij refereert naar een term als ‘kermisact’.
Anderzijds weet Peter heus wel hoe media werkt. Hij is notabene zelf een TV coryfee. Daarom valt het me zo tegen dat hij zo makkelijk meegaat in de subjectieve flow die op dit moment de nieuwsvorming omtrent mijn persoon bepaald. Het lijkt haast wel of het onderwerp De Gouden Kooi en Terror Jaap vogelvrij zijn verklaard. Dat de grondbeginselen der journalistiek niet meer gelden en dat je me ongestraft mag stenigen, terwijl ik gemuilkorfd ben.
Dit stuk over Peter geldt net zo goed voor de uitspraak van Bert van der Veer, een media kenner. Van der Veer zegt in Shownieuws dat ik mezelf niet over mijn roem heen kan zetten. Pardon?! Ik mag toch hopen dat Shownieuws dit per abuis zo heeft gemonteerd? Een media kenner hoort toch eerst even met mij een babbeltje te maken alvorens te reageren in zijn eigen oh zo geliefde media land? Beste meneer Van der Veer, als je nauwgezet mijn vorige weblog leest, dan zul je zien dat je veronderstelling foutief is. Ik daag je uit mij te leren kennen. Ik daag je uit om met mij te komen praten. Vorm daarna je oordeel. Dank je wel.
Wat was er nog meer? Oh ja. De heren van Boulevard in de bocht!
Joran was toch gezien met een andere louche figuur, beste Winston? Ik neem het je niet heel erg kwalijk dat je dat zegt, want puur gebaseerd op mijn manifestatie in HET SPEL De Gouden Kooi kan ik begrijpen dat je me louche noemt. Leer me eerst kennen alsjeblieft, alvorens je die bewering herhaalt. Lees eens mijn vorige weblog. Albert, jij noemt me ‘een klasse apart, maar dan niet de goede kant op’. Ook jij kunt mij enkel in een klasse plaatsen die gebaseerd was op een spel. John van den Heuvel roept ‘het is een beetje een raar verhaal’. Stel nou dat Jeroen Pauw met Joran een interview houdt over een leugendetectortest. Is het dan ook een raar verhaal? Of is het een raar verhaal, omdat mijn persona ermee gemoeid is?
Niet te vergeten het kliekje van Shownieuws.
Frappant vind ik het belrondje van Shownieuws. Zender X heeft geen interesse wordt er gesteld, terwijl er wel degelijk contact is met zender X. Dat jij Victor zegt dat jouw belangstelling afneemt kan ik niet helemaal plaatsen. Als je dat baseert op de uitspraken van De Vries en Van der Veer dan vind ik het jammer dat je niet je eigen mening kunt vormen. Over het algemeen vind ik het zo zonde als mensen als kuddedieren achter opiniemakers aan lopen.
Patty, lieve schat, ik hou echt een beetje van je. Je zei bij Shownieuws dat je fan was van DGK en dat jij absoluut de leugendetectortest show wilt zien. Toch wil ik terug komen over je ‘Jaap is nou niet bepaald Ivo Niehe’ opmerking bij Shownieuws. Je hebt gelijk. Ik heb absoluut niet de ervaring die een interview grootheid als Ivo heeft opgebouwd. Maar je weet echter niet wat mijn niveau is. Die Terror Jaap die je veelal in De Gouden Kooi zag vind ik ook een grote sukkel. Misschien zit er wel veel meer achter me dan jij denkt? Je weet het niet. Misschien kan ik ondanks dat ik het meesterlijke niveau van Ivo Niehe mis, alsnog wel een informatief, inhoudelijk interview neerzetten. Je hebt mijn volledige interview niet gezien. AZ is landskampioen, betekent dit dan dat andere eredivisie clubs niets meer waard zijn?
Er zijn nog meer toewerpingen gedaan richting mijn persoon, maar hier laat ik het bij. De strekking is wel duidelijk.
Be the fun, be the smile.

Jaap Amesz
ps: Ik nodig iedereen die genoemd is in dit weblog uit om met mij een hapje te gaan eten. Praat eens met me. Leer me kennen. Het zou toch te bizar zijn als die verschrikkelijke Terror Jaap wel het verschil tussen een vork en mes weet! Ik meen het bloedserieus. Bel me op voor een afspraak als je interesse hebt. Dus heren van Boulevard en kliek van Shownieuws, grijp je kans bij een onbeperkt buffet. Zorg wel dat je eerder opschept dan ik.

Thxxx.