abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74676049
Ben net 50 pagina's onderweg en valt me nog niet tegen. Straks weer ff lezen.
  Moderator vrijdag 13 november 2009 @ 19:57:49 #127
42184 crew  DaMart
pi_74676182
Ik heb hem vorig weekend gelezen. Was weer een vermakelijk boek, al blijft het toch wel achter bij Bernini en Da Vinci.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_74685850
Net uitgelezen. Ik vond het echt aanstootgevend slecht. Dezelfde bordkartonnen karakters uit de vorige boeken (wow, een prachtig uitziende vrouw, die ook een briljant wetenschapper is, en ook nog een miljonair, poeh poeh), de plotwendingen en onthullingen waren tamelijk saai (met als uitzondering de omgekeerde Darth Vader scène, die om te huilen was). Dat gelul over de noëtiek begon me ook na 2 pagina's te vervelen, helaas kregen we nog tientallen pagina's bullshit over de kracht van de menselijke geest te lezen.

Zijn vorige boeken waren nog wel enigszins te pruimen, en ook nog wel spannend. Dit was echt dramatisch.
pi_74740734
Vermaak me tot nu toe goed met het boek (pag. 222). Het wordt wel steeds meer hetzelfde. Stiekem hoop ik dat de volgende minder voorspelbaar wordt.
  maandag 16 november 2009 @ 10:28:25 #130
8372 Bastard
Persona non grata
pi_74741292
quote:
Op maandag 28 september 2009 07:49 schreef DaFrenk het volgende:
Gisteren ook eindelijk uitgelezen. Ik vond hem niet tegenvallen, maar als ik nu eindelijk alle spoilers lees dan voelt het toch wel een beetje als een domper ja.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar goed, geen spijt ervan dat ik hem gekocht heb hoor. Zal hem zeker nog wel eens lezen. Over een aantal jaar ofzo
Oh.. mij had ie goed te pakken iig!
Ik heb mn boek eerst weggelegd toen ik het las... daarna voorzichtig verder gelezen.. pfew toch ok gekomen
The truth was in here.
  maandag 16 november 2009 @ 10:30:07 #131
8372 Bastard
Persona non grata
pi_74741342
The truth was in here.
  maandag 16 november 2009 @ 10:33:45 #132
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_74741437
Het effect van gedachtekracht is toch te verwaarlozen. Ik begreep dat zelfs op 9/11 en met de Tsunami niks te meten viel.
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_74794073
Ik heb het boek zojuist uitgelezen, ik vond het redelijk vermakelijk.

Wat mij bij de boeken van Brown (los van het verhaal) aanspreekt zijn de verwijzingen naar wetenschappers, historische gebouwen, groeperingen, gebeurtenissen etc.
Ik heb hier namelijk totaal geen kennis van en ik zou er best wel meer over willen weten (beetje geschiedenis is nooit verkeerd toch? )

Iemand toevallig een goede bron met een verzameling van de vele verwijzingen uit het boek? (of zijn eerdere boeken)
pi_74806028
Vind het boek steeds leuker worden. Ben nu halverwege en de vaart zit er lekker in in tegenstelling tot het begin.
  woensdag 18 november 2009 @ 09:08:55 #135
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74806109
quote:
Op donderdag 12 november 2009 23:20 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
12-11-2009

De wondere wereld van de noëtica

Veel fictie, maar weinig wetenschap in Dan Browns 'het Verloren Symbool'

“Feit: alle wetenschap in dit boek is echt.” Dat schrijft Dan Brown, nog voor het verhaal van Robert Langdon en het Verloren Symbool echt begint. Maar is dat ook zo? Een kleine speurtocht naar de al dan niet buitengewone mogelijkheden van de menselijke geest…

[ afbeelding ]
De wetenschap in kwestie is de noëtica (in het Engels: noetics). In ‘het Verloren Symbool’ wordt deze tamelijk obscure tak van de psychologie beoefend door de heldin van het verhaal, Katherine Solomon, die naast uitermate intelligent natuurlijk ook beeldschoon, dapper en vindingrijk is. Ze bestudeert de – letterlijk – buitengewone mogelijkheden van de menselijke geest. Zo weegt ze de ziel van een stervende man en laat ze planten harder groeien door er positieve gedachten heen te sturen.

De kern van de redenering is dat een gedachte massa heeft. Een uitermate kleine massa, weliswaar, maar toch: massa. Dat maakt een gedachte tot een ding, waarop grote natuurkrachten als zwaartekracht vat hebben. Katherine vergelijkt het zelf met een korreltje zand. Heb je er eentje, dan werkt er maar een beetje zwaartekracht op. Heb je er miljarden en miljarden, die samenklonteren tot een soort maan, dan heb je een hemellichaam die in staat is de oceanen van deze wereld tot eb en vloed te bewegen. Op dezelfde manier zouden onze gedachten, als ze maar talrijk en gefocust genoeg zijn, onze omgeving kunnen beïnvloeden.

[ afbeelding ]
In Dan Browns nieuwste boek slaagt de heldin erin met haar positieve gedachten een plant harder te laten groeien.

Een gedachte heeft massa
In het boek lukt dit natuurlijk vlekkeloos, maar zou dit in het echt ook kunnen? Om te beginnen heeft Katherine in één ding gelijk: ja, een gedachte heeft inderdaad massa. Een gedachte is namelijk gewoon hersenactiviteit. En hersenactiviteit wordt veroorzaakt doordat elektriciteit van de ene naar de andere neuron hupt. Om dat te bewerkstelligen, heeft elk neuron een soort pomp die kan ‘spelen’ met positief en negatief geladen ionen. Een ion heeft massa. Een gedachte in zekere zin dus ook.

Maar al die ionen zitten veilig opgeborgen in onze schedel. Om een groeiende plant te bereiken, zou het daar uit moeten kunnen komen en een stukje door de lucht moeten reizen. Kan hersenactiviteit buiten ons hoofd bestaan?

Een gedachte bestaat ook buiten je hoofd

[ afbeelding ]
Deze jongen krijgt een EEG.

Het antwoord is weer: ja. Een EEG maakt daar handig gebruik van. Dit type hersenscanner plak je als een setje stickers op je hoofd, waar het de elektriciteit in de buitenste delen van je hersenen oppikt. Bovendien veroorzaakt al die elektriciteit een zwak magnetisch veld aan de buitenkant van je schedel, dat je kunt meten. Daarvoor heb je wel hele gevoelige apparatuur nodig, want het is ongeveer een miljoen keer zwakker dan het magnetisch veld dat bijvoorbeeld van een beeldbuis of mobiele telefoon afkomt.

En hier zit meteen het probleem van Dan Browns ‘wetenschap’: een gedachte is helemaal niet sterk genoeg om ver buiten ons hoofd te bestaan. Zelfs als planten uitermate gevoelig zouden zijn voor de hersenactiviteit van mensen – waarvoor geen enkel bewijs is – dan zou je de plant op je hoofd moeten plakken voordat hij er iets van zou merken.

Grootse effecten van gemeenschappelijke gedachten?
Dat weerhoudt noëtici er niet van om toch grootse dingen te verwachten van gebundelde hersenactiviteit. Als maar genoeg mensen tegelijkertijd aan hetzelfde denken, dan wordt de totale hoeveelheid elektriciteit vanzelf zo groot dat het echt een merkbare invloed op de wereld heeft. Net zoals de maan meer teweeg brengt dan een korreltje zand.

[ afbeelding ]
Een aanslag als deze zou een soort golf aan gelijksoortige gedachten voortbrengen, die PEAR-wetenschappers in het global consciousness project proberen te meten.

Om dit te testen, hebben Amerikaanse wetenschappers van het Princeton Engineering Anomalies Research Lab (PEAR) over de hele wereld tientallen apparaatjes neergezet die willekeurige getallen uitspugen (random number generators). Het idee is dat grote gebeurtenissen, zoals de tsunami tijdens kerst 2004 of de aanslag van 11 september 2001, zorgen voor zo’n grote ‘gedachtenschok’ dat de uitgespuugde getallen nét iets minder willekeurig zijn dan normaal. Met statistische analyses kan je zo’n afwijking opsporen.

PEAR-wetenschappers denken dat ze dat inderdaad hebben gedaan, in de dagen na 11 september. Op het moment van dat de vliegtuigen het World Trade Center invlogen, tot twee dagen daarna, zagen de wetenschappers een afwijking. Zelfs in de uren vóór de aanslag, deden de apparaatjes raar – volgens PEAR is dat bewijs van een soort massaal voorgevoel. Maar toen onafhankelijke wetenschappers de analyses nog eens naliepen, vonden ze helemaal geen bewijs voor een ‘gedachtenschok’. De getallen waren net zo willekeurig als altijd.

Massale schrik en rouw op 11 september

Dit filmpje vertelt meer over het experiment met de random number generators en wat er nu gebeurde op 11 september 2001. Terwijl de PEAR-wetenschapper een duidelijk gebrek aan willekeur zag (een ‘piek’ van onwillekeurigheid), legt een onafhankelijke wetenschapper uit dat zulke pieken ook gewoon bij toeval voorkomen. (Engelstalig)

Met wetenschap heeft het niets te maken
Dit gebrek aan bewijs of zelfs theoretische onderbouwing weerhoudt de wetenschappers van PEAR of het Institute of Noetic Sciences (IONS, dat inderdaad echt bestaat, daarin heeft Dan Brown gelijk) er niet van om toch door te gaan met hun onderzoek. Momenteel kun je bij IONS via het internet meedoen aan een onderzoek, waarin mensen zelf achter hun computer een cartoonfiguur kunnen proberen te ‘genezen’ met hun gedachten. Wetenschappelijk gezien is dat een bizarre onderzoeksopzet, want we weten dus allang dat hersenactiviteit zo ver niet reizen kan. Maar het is vermakelijk om eens te proberen, net zoals Dan Browns laatste boek weer vermakelijk is om te lezen. Maar wetenschap, daar heeft het niets mee te maken.

(Kennislink)
Leuk artikel om te lezen .

Ik heb The Lost Symbol nog steeds niet gelezen. In de kerstvakantie wellicht .
Niet meer actief op Fok!
pi_74861928
Heb hem nu bijna uit. Het blijft je wel vasthouden maar tegelijk blaast het zichzelf veel te veel op. Ik ben geen fan van de overtrokken stijl van Brown, maar zijn verhalen zijn op zich wel vermakelijk.
pi_74877073
quote:
Op donderdag 19 november 2009 20:11 schreef JohnLocke het volgende:
Heb hem nu bijna uit. Het blijft je wel vasthouden maar tegelijk blaast het zichzelf veel te veel op. Ik ben geen fan van de overtrokken stijl van Brown, maar zijn verhalen zijn op zich wel vermakelijk.
Kan ik me goed in vinden. Maar het leest wel als een trein. Nog 130 pagina's en dan is ie uit. Kan ik aan de nieuwe King beginnen.
pi_74877279
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 09:27 schreef _Flea_ het volgende:

[..]

Kan ik me goed in vinden. Maar het leest wel als een trein. Nog 130 pagina's en dan is ie uit. Kan ik aan de nieuwe King beginnen.
Under the Dome? Dat is ook mijn volgende.
pi_74878557
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 09:38 schreef JohnLocke het volgende:

[..]

Under the Dome? Dat is ook mijn volgende.
Yep. Verwacht veel van het verhaal.

Maar goed, zijn Juvenalis Dillema en Delta Deceptie aanraders?
pi_74881046
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 00:40 schreef Ereinion het volgende:
Net uitgelezen. Ik vond het echt aanstootgevend slecht. Dezelfde bordkartonnen karakters uit de vorige boeken (wow, een prachtig uitziende vrouw, die ook een briljant wetenschapper is, en ook nog een miljonair, poeh poeh), de plotwendingen en onthullingen waren tamelijk saai (met als uitzondering de omgekeerde Darth Vader scène, die om te huilen was). Dat gelul over de noëtiek begon me ook na 2 pagina's te vervelen, helaas kregen we nog tientallen pagina's bullshit over de kracht van de menselijke geest te lezen.

Zijn vorige boeken waren nog wel enigszins te pruimen, en ook nog wel spannend. Dit was echt dramatisch.
Vanochtend uitgelezen. Ben het volledig eens met bovenstaande. Wat een verspilling van mijn tijd!

Ik heb 'The Da Vinci code' en 'Angels & Demons' gelezen, die waren redelijk. Ik weet niet of ik na dit misbaksel van Brown nog zin heb om zijn andere boeken te lezen...
Le véritable voyage de découverte ne consiste pas à chercher de nouveaux paysages, mais à avoir de nouveaux yeux. ~Marcel Proust (1871-1922)
Last.fm | Flickr
pi_74884205
SPOILER
pi_74884867
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 10:34 schreef _Flea_ het volgende:

[..]

Yep. Verwacht veel van het verhaal.

Maar goed, zijn Juvenalis Dillema en Delta Deceptie aanraders?
Nee, stukken slechter dan de Da Vinci Code en het Bernini Mysterie. Die boeken bevatten alle slechte elementen van Dan Brown (bordkartonnen karakters, goedkope trucs om de spanning erin te houden, ongeloofwaardige plotwendingen) zonder zijn goede eigenschappen (een nieuw licht laten schijnen op bekende culturele zaken zoals schilderijen, gebouwen). Als je in dat soort boeken geïnteresseerd bent kan je beter iets van Robert Ludlum lezen, Dan Brown is een zeer natuurgetrouwe kopie van die schrijver.
pi_75041035
Beetje jammerlijk dat het verhaal eigenlijk ongeveer 4 hoofdstukken voor het einde al ophoudt.. dat geleuter wat er nog achteraan komt
HT: FC Dinamo Assen (504765)
pi_75044759
quote:
Op donderdag 26 november 2009 23:55 schreef MrMoon het volgende:
Beetje jammerlijk dat het verhaal eigenlijk ongeveer 4 hoofdstukken voor het einde al ophoudt.. dat geleuter wat er nog achteraan komt
Dat geleuter heb ik overgeslagen. Kwam er niet meer doorheen. Spannend einde, maar daarna was het slecht.
  vrijdag 27 november 2009 @ 12:15:58 #145
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_75051028
Eens met bovenstaande reactie. Ik heb het boek in het Engels gelezen en de hoofdstukken na de ontknoping kom ik gewoon niet door, terwijl de rest van het boek als een trein leest...

Beetje zonde.

Over Juvinalis en Delta, Juvinalis vind ik niet leuk, die heb ik een keer gelezen en daarna nooit weer. De Delta Deceptie heb ik nu twee keer gelezen en spreekt me meer aan.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:43:01 #146
188728 Lyzio
why do we fall
pi_75180518
Vermakelijk boek. Maar zonder kaft en auteur op de voorkant weet je inderdaad na twee bladzijdes al dat dit door Brown geschreven is. Ik lees het hier heel weinig, maar:
SPOILER
Grote vraag wordt nu natuurlijk wie deze Mal'akh gaat verfilmen
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:51:03 #147
8372 Bastard
Persona non grata
pi_75180785
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:43 schreef Lyzio het volgende:
Vermakelijk boek. Maar zonder kaft en auteur op de voorkant weet je inderdaad na twee bladzijdes al dat dit door Brown geschreven is. Ik lees het hier heel weinig, maar:
SPOILER
Grote vraag wordt nu natuurlijk wie deze Mal'akh gaat verfilmen
John Malcovisch!
The truth was in here.
  dinsdag 1 december 2009 @ 13:53:15 #148
188728 Lyzio
why do we fall
pi_75180857
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:51 schreef Bastard het volgende:

[..]

John Malcovisch!
Veel te oud joh!
- james 'jimmy' dean
pi_75181844
Ik vond Het verloren symbool een beetje mwah. Maar misschien kwam dat ook omdat ik 'm las met veel koorts en ik de helft niet heb meegekregen het aantal geweldige openbaringen vond ik ook een beetje tegenvallen, ik lees Dan Brown graag om zijn geinige weetjes en andere kijk op dingen, maar het enige dat ik te weten ben gekomen is dat het woord cereals van Ceres is afgeleid. Maar zoals ik al zei, misschien heb ik gewoon over het grootste deel van de geinige weetjes heengelezen!

Vind wel dat Dan Brown een lekkere smeuïge gelukkig-hoef-ik-hiervoor-niet-na-te-denken schrijfstijl heeft, al wordt het soms voor mij iets té. Ik heb tijdens het lezen wel wat boeketreeks-associaties gehad.
  dinsdag 1 december 2009 @ 14:30:00 #150
188728 Lyzio
why do we fall
pi_75182079
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 14:22 schreef ewieee het volgende:
Ik vond Het verloren symbool een beetje mwah. Maar misschien kwam dat ook omdat ik 'm las met veel koorts en ik de helft niet heb meegekregen het aantal geweldige openbaringen vond ik ook een beetje tegenvallen, ik lees Dan Brown graag om zijn geinige weetjes en andere kijk op dingen, maar het enige dat ik te weten ben gekomen is dat het woord cereals van Ceres is afgeleid. Maar zoals ik al zei, misschien heb ik gewoon over het grootste deel van de geinige weetjes heengelezen!

Vind wel dat Dan Brown een lekkere smeuïge gelukkig-hoef-ik-hiervoor-niet-na-te-denken schrijfstijl heeft, al wordt het soms voor mij iets té. Ik heb tijdens het lezen wel wat boeketreeks-associaties gehad.
Zitten meerdere leuke 'weetjes' in
- james 'jimmy' dean
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')