abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68223650
Ik wil over twee weken mijn keuken monteren, waarbij ik een aantal bovenkastjes aan de muur zal moeten bevestigen. De muur is opgebouwd uit een dikke laag spaanplaat met aan weerszijden een gipsplaat (afgewerkt met een dun laagje stuuk). Totale dikte is 7 centimeter waarvan 5 centimeter spaanplaat.

Het spaanplaat is oud en brokkelig en nu vroeg ik me af of het wel een goed idee was om daar direct zwaar beladen keukenkastjes aan te hangen. De kastjes hebben elk slechts twee ophangpunten en ik weet niet zeker of dat houdt met zware stapels boorden erin.

Mijn vraag is of ik de kastjes gewoon in de muur kan schroeven met twee flinke spaanplaat schroeven. Of dat ik beter een andere constructie kan bedenken met behulp van extra hout en/of pluggen?
pi_68223774
Als het spaanplaat het nu al begint te begeven, zou ik daar geen keukenkastjes aan ophangen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_68226624
quote:
Op maandag 20 april 2009 23:41 schreef Jordy-B het volgende:
Als het spaanplaat het nu al begint te begeven, zou ik daar geen keukenkastjes aan ophangen.
Er bestaan wel pluggen voor dat soort spaanplaten, maar weet uiteraard niet of dat wel werkt! vraag het eens bij Praxis...
pi_68226986
Het lijkt me dat 5cm spaanplaat wel voldoende moet zijn om een keukenkastje op te hangen. Ik denk dat je het zelf moet proberen. Je voelt snel genoeg of een schroef wel of niet goed vast zit. Ik zou het wel netjes voorboren om brokkelen te voorkomen. Eventueel kun je nog met een plug werken, dat kun je beter als optie 2 gebruiken. Een lange dikke schroef zou ik als eerste mogelijkheid houden.
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  dinsdag 21 april 2009 @ 09:26:08 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_68228359
Je hebt een zeer grote kans dat het spaanplaat, als het al houdt, door gaat buigen onder het gewicht.
De opbouw van de wand is op zijn minst opmerkelijk te noemen trouwens.
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en een nieuw wandje zetten. Dan ben je waarschijnlijk nog eerder klaar dan met het uitzoeken wat voor hulpconstructie je zou moeten maken....

Gewoon 2'x3'-tjes stijl-en regelwerkje, met regels op de hoogte waar je je kastjes op wil hangen, isolatie erin en een gipsplaatje eroverheen. Even afsmeren en klaar!
Je kunt dan ook meteen eventuele stopcontacten op de juiste positie voor je keuken plaatsen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_68379400
Bedankt voor de tips, ik denk dat ik het misschien idd maar met flinke schroeven moet proberen, als ik dieper dan 2 cm heb ik al wel een hoop meer grip.
De muur slopen is helaas geen optie, daarvoor is hij iets te belangrijk, dan verdwijnen straks de tegeltjes uit mijn toilet, het plafond in het halletje en nog een hoop anders dat ik dierbaar heb . Verder is hij aan beide zijden netjes gestuukt en staat ook best stevig. Zou 5 centimeter spaanplaat echt gaan buigen?
Bij de Hubo adviseerden ze een dikke plaat aan de muur te bevestigen. Het enige probleem daarmee is dat ik dan niet goed uitkom als ik de hoek omga, tenzij ik ook een plank achter mijn onderkastjes zet.
pi_68379497
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 22:56 schreef vriesdejelmer het volgende:
Bedankt voor de tips, ik denk dat ik het misschien idd maar met flinke schroeven moet proberen, als ik dieper dan 2 cm heb ik al wel een hoop meer grip.
De muur slopen is helaas geen optie, daarvoor is hij iets te belangrijk, dan verdwijnen straks de tegeltjes uit mijn toilet, het plafond in het halletje en nog een hoop anders dat ik dierbaar heb . Verder is hij aan beide zijden netjes gestuukt en staat ook best stevig. Zou 5 centimeter spaanplaat echt gaan buigen?
Bij de Hubo adviseerden ze een dikke plaat aan de muur te bevestigen. Het enige probleem daarmee is dat ik dan niet goed uitkom als ik de hoek omga, tenzij ik ook een plank achter mijn onderkastjes zet.
Volgens mij heb je het juiste antwoord zojuist gehad maar wil je iets wat niet verstandig is; nieuw wandje zetten. Beetje zonde als straks je volbeladen kastjes naar beneden komen...
Waarom open je er dan een topic over?
pi_68394053
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 22:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het juiste antwoord zojuist gehad maar wil je iets wat niet verstandig is; nieuw wandje zetten. Beetje zonde als straks je volbeladen kastjes naar beneden komen...
Waarom open je er dan een topic over?
Ik plaats er een topic over omdat ik op zoek ben naar de beste oplossing. En ben ook zeker blij met de goed onderbouwde tips die ik heb gekregen, die helpen me dichter bij een oplossing te komen. Het betekent alleen niet dat ik met de oplossing mee ga die jij vanachter je computer het beste acht.

Zoals ik al aangaf is de muur vervangen namelijk helaas geen optie dat levert meer problemen op dan dat het oplost. Heb er weinig behoefte aan een verbouwing aan te gaan die mijn halve huis ontwricht. De andere helft heb ik al verbouwd en dat is voorlopig even genoeg. Maar met de waarschuwing dat het spaanplaat kan gaan doorbuigen ben ik wel op zoek naar andere mogelijkheden om de constructie te verstevigen.
pi_68397284
is er geen mogelijkheid om een wandje er voor te plaatsen met wat zwaardere regels
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')