abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68216419
Hallo.

Wat ik bewonder van de Germanen is hoe ze tegen oorlog aankeken. Zoals we allemaal weten kwam je in Walhal terecht als je in de strijd omkwam. De Germanen waren zelfs niet bang voor de dood. De echte strijdersmentaliteit. Waarom is onze denkwijze hierover nu zo veranderd?

"Wat een prachtige reeks van wilskrachtige, voor gevaar noch geweld terugdeinzende mannen, van fiere en onwankelbare vrouwen." - Prof. dr. Jan de Vries

Hoe zal Nederland er uit hebben gezien als we nog steeds zo zouden denken?
  maandag 20 april 2009 @ 21:05:38 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_68216535
Bewonder je moslims ook voor hun jihad en 72 maagden? Zelfs niet bang voor de dood, de echte strijdersmentaliteit.
  maandag 20 april 2009 @ 21:08:15 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_68216635
Kortom, doodsangst is gezond en religie maakt deze op een onnatuurlijke wijze ongedaan. Dat leidt tot gevoelloze oorlogen omdat mensen er heilig van overtuigd zijn dat ze in de hemel komen. Krankzinnigheid. Ik ben blij dat Nederland er niet zo uitziet.
pi_68216779
Sorry ik wist niet in welk forum dit topic hoorde. Geschiedenisforum? Wetenschapsforum? Als een moderator dit topic even naar het juiste forum kan plaatsen? Alvast bedankt.
  maandag 20 april 2009 @ 21:14:31 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_68216915
quote:
De Germanen waren zelfs niet bang voor de dood
Tuurlijk wel daarom verzonnen ze walhal om de gedachte eraan te verlichtten.
pi_68216960
Als iedere ongeletterde troglodiet hier ook een strijdersmentaliteit zou bezitten, konden we net zo goed weer gaan schijten in dezelfde rivier als waar we uit dronken, om daarna in doodsangst de diarree te verbijten tijdens een voorbijdrijvend onweersbuitje.

Ik bedoel maar.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  Boks-Chick dinsdag 21 april 2009 @ 18:43:20 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_68246114
Schopje C&H op verzoek van TS
lolwut
pi_68246468
quote:
Op maandag 20 april 2009 21:14 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Tuurlijk wel daarom verzonnen ze walhal om de gedachte eraan te verlichtten.
In een boek dat ik gelezen heb stond duidelijk dat de Germanen de dood niet vreesden. Het was gewoon een totaal andere mentaliteit dan tegenwoordig.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:57:03 #9
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_68246652
Al die mythische onzin is gewoon een gevolg van overromantisering ten tijde van de Romantiek, net als al die onzin over Druiden en al die andere stromingen.
Ik ga naar huis.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:57:58 #10
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_68246688
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:52 schreef Gewas het volgende:
In een boek dat ik gelezen heb stond duidelijk dat de Germanen de dood niet vreesden.
Ik zag laatst op tv dat de Klingons dat ook niet doen.
Ik ga naar huis.
pi_68261670
Heil Arminius

"Hij was zonder twijfel de bevrijder van Germania. Hij was niet de enige die tegen het Romeinse rijk de wapens heeft opgenomen, maar andere koningen en leiders deden dat toen het Romeinse Rijk nog in het beginstadium verkeerde, hij deed het toen Rome op het toppunt van zijn macht stond. Op het slagveld streed hij met wisselend succes, maar in de oorlog is hij nooit verslagen. Hij is zevenendertig jaar oud geworden en had twaalf jaar de macht. Zijn naam leeft nog steeds voort in de Germaanse liederen en verhalen. Bij de Grieken is hij volslagen onbekend; zij hebben slechts bewondering voor hun eigen geschiedenis. Bij de Romeinen geniet hij niet de faam die hij verdient; wij verheerlijken alleen het verre verleden, in gebeurtenissen van onze eigen tijd zijn we niet geïnteresseerd."
(Tacitus, Annales II, 88.)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  woensdag 22 april 2009 @ 11:23:37 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68265167
En we hebben ook de Gallische strijderscultuur natuurlijk:

Doch, zoveel directe informatie hebben we niet van de Germanen wat dat betreft. En mensen als Julius Caesar die strijd leverden met Germanen schreven natuurlijk niet ‘En vandaag heb ik weer, weliswaar met verliezen, een stelletje doetjes opgerold’: nee, het is stoerder om machtige en sterke mannen te verslaan.

Er is echter heel weinig dat we weten. Het klassieke beeld is de breedgeschouderde, boomlange, blauwogige en blonde Germaan. Het prototype Germaan. Maar dit voorkomen blijft niet beperkt tot Germanen, ook andere volkeren, zoals Finnen kennen behoorlijk wat blauw-ogigen en blond-harigen. Er is zeer wel mogelijk dat, al voordat de Germanen kwamen, er veel mensen met dit uiterlijk leefden in de streken waar zij neerstreken.

Dit heeft niet direct wat met de strijderscultuur te maken, maar wel een vaak wat romantische voorstelling van de Germanen. Ik heb wel eens (Nederlandse) schoolboeken uit de jaren 30 gelezen, waarin continu over de Germanen als het dappere volk geschreven wordt, dat de verwijfde Varus van zich afschudde zoals een sterk ros zijn onkundig rijder afwerpt. De slappe Varus kon misschien over de aan knechtschap gewende volkeren in Syrië heersen, maar voor de heldhaftige Germanen was hij te licht. Allemaal van dit sterk geromanticeerde geneuzel.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_68267118
Je moet inderdaad de geschiedenis eerder als verhaal aanzien dan als wetenschap. Het is niet omdat het in de geschiedenisboeken staat dat het zomaar de waarheid is. Zeker van de oudere volkeren als de germanen weten we eigenlijk behoorlijk weinig.
Het is dus moeilijk om zomaar een oude cultuur op de onze te profileren. Moesten we nu nog steeds denken en leven als de germanen, zou het wel enige inpakt hebben. In de westerse landen als nu is er aan sterven niets eervol meer. Je sterft tegenwoordig in een ziekenhuisbed of door een ongeluk. Ik weet niet wat de germaanse godsdienst zegt over ziekten en ongelukken, maar eervol is het in elk geval niet.
pi_68270192
Leuk die hele reeks aan topics waarin je de Germanen blijft verheerlijken. Kan dat niet allemaal in één topic?

Leuke bron ook weer:
quote:
Deze positie verloor hij vanwege collaboratie met de Duitse bezetter gedurende de Tweede Wereldoorlog. Zijn bijzondere belangstelling ging uit naar mythologie, etymologie en volksetymologie en plaatsnaamkunde.
Professor Paljas von Pinguïn is een ijsbeer en een veelzijdig wetenschapper, die Alfred steeds weer op gevaarlijke missies over de gehele wereld meeneemt. Daarbij dient zijn grote vliegende windmolen als transportmiddel.
  zaterdag 25 april 2009 @ 19:26:18 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_68372834
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:23 schreef Iblis het volgende:
En we hebben ook de Gallische strijderscultuur natuurlijk:

[ afbeelding ]

Doch, zoveel directe informatie hebben we niet van de Germanen wat dat betreft. En mensen als Julius Caesar die strijd leverden met Germanen schreven natuurlijk niet ‘En vandaag heb ik weer, weliswaar met verliezen, een stelletje doetjes opgerold’: nee, het is stoerder om machtige en sterke mannen te verslaan.

Er is echter heel weinig dat we weten. Het klassieke beeld is de breedgeschouderde, boomlange, blauwogige en blonde Germaan. Het prototype Germaan. Maar dit voorkomen blijft niet beperkt tot Germanen, ook andere volkeren, zoals Finnen kennen behoorlijk wat blauw-ogigen en blond-harigen. Er is zeer wel mogelijk dat, al voordat de Germanen kwamen, er veel mensen met dit uiterlijk leefden in de streken waar zij neerstreken.

Dit heeft niet direct wat met de strijderscultuur te maken, maar wel een vaak wat romantische voorstelling van de Germanen. Ik heb wel eens (Nederlandse) schoolboeken uit de jaren 30 gelezen, waarin continu over de Germanen als het dappere volk geschreven wordt, dat de verwijfde Varus van zich afschudde zoals een sterk ros zijn onkundig rijder afwerpt. De slappe Varus kon misschien over de aan knechtschap gewende volkeren in Syrië heersen, maar voor de heldhaftige Germanen was hij te licht. Allemaal van dit sterk geromanticeerde geneuzel.
Geweldig die boeken van vroeger! Dappere, ruige, stoere Germanen die het decadente Rome ten val brachten. En daar stamde ik dan van af

Toch denk ik dat er wel een kern van waarheid inzit, de Germaanse volkeren hebben niet voor niets bijna heel Europa veroverd.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_68385603
quote:
Op woensdag 22 april 2009 14:09 schreef Professor_Paljas het volgende:
Leuk die hele reeks aan topics waarin je de Germanen blijft verheerlijken. Kan dat niet allemaal in één topic?

Leuke bron ook weer:
[..]

Lekker boeiend wat voor achtergrond hij heeft. Feit is dat Jan de Vries een van de beste Germanisten was van Nederland. Heb je uberhaupt wel eens een boek van hem gelezen?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2009 10:53:30 ]
pi_68385655
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 19:26 schreef Viajero het volgende:

[..]

Geweldig die boeken van vroeger! Dappere, ruige, stoere Germanen die het decadente Rome ten val brachten. En daar stamde ik dan van af

Toch denk ik dat er wel een kern van waarheid inzit, de Germaanse volkeren hebben niet voor niets bijna heel Europa veroverd.
Het is inderdaad waar (ik heb het zelf gelezen in de boeken). Zo zijn er voorbeelden dat de Germanen met een leger diep in vijandelijk land doordrongen, omringd door vijanden, en toch standhielden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2009 10:58:39 ]
  zondag 26 april 2009 @ 11:05:35 #18
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_68385776
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:57 schreef Gewas het volgende:

[..]

Het is inderdaad waar (ik heb het zelf gelezen in de boeken). Zo zijn er voorbeelden dat de Germanen met een leger diep in vijandelijk land doordrongen, omringd door vijanden, en toch standhielden.
Het is wat misleidend om over de Germanen te spreken, en zeker in zo’n geval. Er was waarschijnlijk wel wat continue intertribale oorlog tussen Germaanse stammen, en in die zin zou je kunnen zeggen dat dat een onderdeel van hun strijderscultuur was, maar zoals jij dit zegt klinkt het alsof de Germanen überhaupt georganiseerd waren, wat natuurlijk niet zo was.

Met de opkomst van de Romeinen sloten lokale Germaanse leiders lokale deals, en kwamen leiders lokaal in opstand, en zo zijn ook lokaal stammen doorgedrongen, soms meerdere stammen onder zich verenigend. Maar is er nooit een Pan-Germaanse beweging beweest met een groot leider, vergelijkbaar met hoe de Romeinen wel georganiseerd waren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_68385862
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 19:26 schreef Viajero het volgende:

Daar weet ik niks van... Welke periode en welke gebieden ?
pi_68386507
Heil Arminius

Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zondag 26 april 2009 @ 12:34:15 #21
111528 Viajero
Who dares wins
pi_68387812
quote:
Op zondag 26 april 2009 11:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Daar weet ik niks van... Welke periode en welke gebieden ?
in de vijfde en zesde eeuw veroverden de Saksen en de Angelen Engeland, de Vandalen en de Gothen veroverden Spanje, Italie en delen van Noord Afrika. De Franken veroverden Frankrijk.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 26 april 2009 @ 12:58:32 #22
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_68388522
quote:
Op zondag 26 april 2009 10:57 schreef Gewas het volgende:
Het is inderdaad waar (ik heb het zelf gelezen in de boeken).
_.
Ik ga naar huis.
pi_68392183
quote:
Op zondag 26 april 2009 12:58 schreef nietzman het volgende:

[..]

_.
De schrijvers van deze boeken hebben vele jaren tijd erin gestoken en weten waar ze over praten. Daarom hecht ik veel waarde aan deze boeken.
  zondag 26 april 2009 @ 15:01:22 #24
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_68392234
Het blijven toch een soort van Bijbels hè.
Ik ga naar huis.
pi_68392267
quote:
Op maandag 20 april 2009 21:02 schreef Gewas het volgende:
Hallo.

Hoe zal Nederland er uit hebben gezien als we nog steeds zo zouden denken?
Als een land met technologische progressie en onafhankelijkheid van monetaire stelsels, in plaats van een land met technologische afhankelijkheid en nakkerij via de euro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')