Sinds Jeroen van Koningsbrugge bij de Lama's zijn ding heeft gedaan lijkt iedereen met hem weg te lopen. Ook bij Draadstaal wordt hij op handen gedragen en hoor ik vaak om me heen dat mensen geen leuker programme kennen dan Draadstaal. Nou, die ken ik mooi wel! Het prachtige sketch-programma Nieuw Dier heeft echter maar één seizoen mogen draaien maar heeft wel de basis gelegd voor Draadstaal. Jeroen van Koningsbrugge, Dennis van de Ven (inderdaad, die andere jongen van Draadstaal), Sieger Sloot en Erik Whien maakten in 2006 Nieuw Dier voor Talpa, en deze is nu op DVD uitgekomen.
![]()
De naam van de DVD is wel een beetje vreemd, het seizoen is immers al in 2006 uitgezonden, en toch heet de DVD "Seizoen 2009". Dit komt waarschijnlijk omdat de serie dit jaar opnieuw is uitgezonden door RTL 5 en men niet het idee wilde wekken dat het ging om herkauwde koek. Maargoed, wat zit er nu allemaal in het doosje? Om precies te zijn twee DVD's met daarop de tien afleveringen en een Behind the Scenes.
De afleveringen bestaan uit allemaal kleine sketches die veelal absurdistisch van aard zijn. Ik kan nu wel gaan proberen om de humor uit te leggen, maar dat is zo goed als onmogelijk. Vergelijk het met Monty Python en Draadstaal en je weet ongeveer wat je moet verwachten. Ben je niet bekend met beide series, kijk dan:
en
voor een impressie.
Het is typisch van die humor waar je van moet houden, kan je niet lachen om Net Iets Te Laat-man (denk Superman, maar dan net iets anders) of een treinconducteur die een kantoor komt controleren dan moet je je hier ver van weg houden. Hou je wel van bizarre wendingen tijdens een sketch of volledig willekeurige dingen die gebeuren dan zit je hier helemaal goed. De vier mannen van Nieuw Dier hebben overduidelijk enorm veel chemie met elkaar en spelen perfect op elkaar in met als resultaat enorm veel geslaagde sketches.
Extra'sVoor de extra's hoef je deze DVD echter niet aan te schaffen, deze zijn namelijk beperkt tot een Behind the Scenes die niet echt veel voorstelt. Dit is een half uur durende blik achter de schermen bij Nieuw Dier, met wat willekeurig gelul van wat crewleden ten tijde van opname terwijl drie castleden een voice-over doen. Als ze nu ook nog eens interessante informatie zouden geven over het hoe/wat/waar/waarom van Nieuw Dier dan was het misschien nog een leuke toevoeging geweest, nu stelt het echter niets voor.
Mensen die houden van absurdistische komedie, helemaal lyrisch zijn van Draadstaal of nog steeds grinnikken als ze terug denken aan Monty Python doen hunzelf een groot plezier als ze deze DVD's gaan halen in de winkel. Nieuw Dier is een verdomd leuke serie en ik hoop dat de vier castleden elkaar ooit opnieuw treffen terwijl ze voor een camera staan.
DVD: 4,5 sterren (van de 5)
Extra's 1,5 ster (van de 5)
[ Bericht 2% gewijzigd door SpankmasterC op 20-04-2009 13:20:57 ]
Op woensdag 30 juli 2014 17:12 schreef Nebo het volgende:Jouw lul is jongvolwassen en in de bloei van zijn leven Spankster.