is hier weer net zo welkom als in alle
voorgaande topics "Voer voorpsychologen x"
Dit is het langstlopende topic in het BB forum en dat is zowel te danken aan
de kwaliteit van de bijdrages als de discipline van alle posters hier.
De spelregels: domme, platte, ongenuanceerde en onbedaarlijk leuke bijdrages: graag
maar plaats ze niet hier.
Rond de 50 posts sluiten we en starten een vervolg. Wie dat doet: citeer deze inleiding als eerste tekst en kondig de overgang aan in het oude topic.
Als het net heel druk is: citeer de laatste post ook weer even hier. Zo hebben we de beste kans dat het een min of meer coherent verhaal blijft.
Er wordt door iedereen veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden. Voyeur is watching you !
Wees gewaarschuwd: pittige teksten op komst
----------
Laatste topics:
Van Bor - 28 December 1999 @ 01:22. (176)
quote:
op 12-27-1999 om 11:30 PM schreef ART het volgende:
Iemand als Sabine zegt al zo'n beetje op alles ja en Ruud lijkt me helemaal
een ja-zegger, omdat hij alles leuk vind. Hij loopt het gevaar zichzelf voorbij
te lopen, waardoor hij na een half jaar is opgebrand.
<..>
Daarnaast denk ik dat Ruuds in bescherming genomen zal moeten worden
tegen VOO zelf.
Unquote.
Ik heb het idee dat Ruuds vriendin een grote rol kan gaan spelen in zijn (openbare)
leven na BB, de vraag is alleen in hoeverre zal hij dat toelaten. Trude zei in het interview
met Daphne dat ze zich bewust een stuk uit de publiciteit heeft gehouden voor Bibi.
Ruud wil het beste voor zijn dochter en het zou kunnen zijn dat hij omwille van haar naar
Trude luistert en niet continu in allerlei tv-programma’s aan zal treden. Als het hem lukt
om de eerste weken niet al te veel in de VOO-promotie-stroom mee te gaan denk ik
dat er weinig schade aangericht wordt. Hij kan dan bewuste keuzes maken wanneer en
hoe hij in de publiciteit wil komen. Mijn enige twijfel hierbij is, zoals ik al zei, in hoeverre
zal hij de raad van zijn vriendin op(willen/kunnen)volgen."
Van Sorrow - 28 December 1999 @ 01:31. (85)
Moor, ik denk dat je een stapje te ver gaat (kan haast niet zou je zeggen, maar toch..).
Ik denk namelijk niet dat Bart is gecast als winnaar. Ik heb het gevoel dat die beslissing
pas later is genomen en wel toen de relatie Sabine/Bart op z'n hoogtepunt zat.
Waarschijnlijk hadden ze een paar winnaars op het oog (waaronder Bart én Sabine),
met inderdaad, daaromheen een groep figuranten/katalysatoren.
Martin lijkt me eerlijk gezegd gewoon een ongelukje, op het laatste moment is er
iemand afgevallen (zie de 9 fotootjes in de Veronica-gids) en Martin is als invaller
opgeroepen. (Martin was een van de test-bewoners die al een paar dagen in het huis
waren geweest. Was daardoor natuurlijk geen serieuze kandidaat en moest bij de
eerste gelegenheid weer verdwijnen. Het hele teen/homo incident was het alibi voor
VOO.)
Mocht het zo zijn dat Bart wel de enige echte kandidaat voor de overwinning was blijft
het vreemd dat VOO zijn opmerkingen: "Eén ding is zeker, IK ga winnen" niet geknipt
heeft. Ook het aanwijzen door Hummie van Bart als haar favoriet past niet in het verhaal
dat het vanaf dag 1 allemaal rond was. Misschien was hij de enige overgebleven
kandidaat toen Sabine eenmaal weg was. Toen ook begon het grote "steek Bart een
hart onder de riem" theater. "
Van Sorrow - 28 December 1999 @ 01:53. (85)
Dat, de huzaren, Sabine in de DBK etc. bedoelde ik met het "steek Bart een hart onder
de riem" theater. Dat begon op de dag dat Sabine vertrok.
Het houdt me net zo bezig als jou. Valt 't je ook zo op dat dit forum precies zo reageert
als VOO wil? Bart loopt uit, we hebben Ruud nodig voor de spanning, VOO promoot
Ruud een paar keer en huppakee...
er verschijnen topics als "Bel voor Ruud".
Ik blijf dat soort mechanismen fascinerend vinden."
Van Moor - 28 December 1999 @ 04:19. (863)
Inderdaad, Sorrow, fascinerend en voor sommigen 'eng'...
Omdat het aantoont dat "1984" van Orwell kàn, dat in 1999 alle technische middelen
ervoor aanwezig zijn, en TV genoeg ingeburgerd om na het werk ons dagelijks
'meningen-voer" te vormen. Gewoon met een prefab-bouwkeet en wat reclame over
een hoofdprijs.
In de film "The Matrix" komt een treffende zinsnede voor: "Je zocht naar antwoorden
over de Matrix. Intussen had de Matrix jou gevonden...."
Wie kan eigenlijk onvindbaar blijven voor de visuele Matrix ? Wat is zelfstandig denken
nog ? Als we in dit Forum kibbelen over de heiligheid van onze 'meningsvrijheid' - hoe
groot is die vrijheid dan ?
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 28 December 1999).]
om de spanning zo hoog mogelijk op te laten lopen, gaat er op de Grote Finale-avond een teller meelopen, waarop live in beeld steeds te zien is hoeveel stemmen de drie deelnemers hebben gekregen.
(bron: interview met p.romer gisteren in rtl-live)
Het is dus van belang dat Ruud en Bart dicht bij elkaar blijven, zodat fanatieke aanhangers van deze heren zoveel mogelijk gaan bellen.
VOO kan natuurlijk ook de ' telefoonteller' manipuleren, maar het vervelende is, dat meerdere mensen hiervan moeten weten, en da's gevaarlijk.
En waarom zouden ze dat risico nemen als de publieke opinie zo makkelijk te beïnvloeden valt?
In rtl-live werd aan het slot van het programma ook nog door de presentator een oproep gedaan om vooral te stemmen op Ruud. Hierbij hield hij een grote foto van de Ruud voor de camera.
Grote vraag is alleen of het VOO gaat lukken om de publieke opinie zo te bespelen dat het nog een 'spannende race' gaat worden. VOO zelf denkt van wel, anders zouden ze zichzelf niet in de vingers snijden met een live meelopende teller. Immers: als Bart halverwege de avond al 40% voorstaat, dan belt er niemand meer. En op dit moment, according to the internet-polls die elke keer nog bleken te kloppen achteraf, staat Bart inderdaad zo ver voor (zie artikel onderaan deze posting).
Werk aan de winkel dus voor VOO. Ben benieuwd naar de uitzending van vanavond. Maar ook op de avond zélf is er nog van alles te regelen natuurlijk. Gaat Bart te hard, dan laten ze een 'naar' filmpje van 'm zien, maar dreigt Ruud te dicht in de buurt te komen, dan ligt er zeker ook een 'leuk' filmpje van Bart op de plank, enz..
Tot slot nog het BB-poll-artikel uit de Telegraaf van vanochtend. Let op hoe de Krant Van Wakker Nederland snel nog even een stoot onder de gordel aan het adres van Willem geeft:
Bart veruit favoriet voor hoofdprijs
Van onze rtv-redactie
ALMERE, dinsdag
Big Brother Bart ligt op kop in de (onofficiële) opiniepeilingen op internet. Liefst 68,6 procent van de stemmers wilde gisteren dat hij donderdag het huis in Almere als winnaar verlaat.
Brabantse Ruud heeft met 24,3 procent nog niet half zo veel stemmen als Bart en roddel-Willem is met een schamele 7,1 procent hekkensluiter.
Opmerkelijk is hoe zeer de meningen in het huis verschillen van die van de kijkers. Bart zat bij vijf van de zes nominaties op de wip. Willem daarentegen werd enkel tijdens de eerste ronde genomineerd, maar kreeg met zijn stemmingmakerij steeds meer het publiek tegen zich.
Wie uiteindelijk het populairst wordt bevonden, is in één klap een kwart miljoen rijker. Bruto, wel te verstaan: na aftrek van 25 procent kansspelbelasting blijft ƒ187.500 over.
[Dit bericht is gewijzigd door Gert (Datum 28 December 1999).]
quote:
Van Moor - 28 December 1999 @ 04:19. (863)
Inderdaad, Sorrow, fascinerend en voor sommigen 'eng'...
Omdat het aantoont dat "1984" van Orwell kàn, dat in 1999 alle technische middelen
ervoor aanwezig zijn, en TV genoeg ingeburgerd om na het werk ons dagelijks
'meningen-voer" te vormen. Gewoon met een prefab-bouwkeet en wat reclame over
een hoofdprijs.In de film "The Matrix" komt een treffende zinsnede voor: "Je zocht naar antwoorden
over de Matrix. Intussen had de Matrix jou gevonden...."Wie kan eigenlijk onvindbaar blijven voor de visuele Matrix ? Wat is zelfstandig denken
nog ? Als we in dit Forum kibbelen over de heiligheid van onze 'meningsvrijheid' - hoe
groot is die vrijheid dan ?
Breinbreker, Moor Maar een zeer goed voorbeeld, die vergelijking met Matrix. Meningsvrijheid is erg groot, maar het gebied van meningsvorming kan wel eens nauwer zijn dan we denken.
De mens is erg makkelijk te beinvloeden. In de jaren 50 werden in bioscopen in USA al frames van een Coca-Cola commercial tussen de film door gedraaid, duurde slechts een fractie van een seconde. Maar de mensen kochten in de pauzes wel vaker een cokeje.
En dit is dan een voorbeeld van 'zichtbare' meningsvormen door derden (al ben je je er niet bewust van dat je het ziet). Ik denk dat op dit gebied nog heel veel ontdekt moet worden.
Als de BB-producenten, stel, de macht hebben om bewust onze mening te vormen, denk ik dat ze het zelf nauwelijks in de gaten hebben. Ik zou graag een wat wetenschappelijker betoog houden, maar zover reikt mijn kennis hierover niet.
Moor, denk je dat wij een veel te hoge dunk hebben van ons eigen meningsvormend vermogen? Is het kleiner dan het lijkt?
bogus.
p.s. waar is Perico gebleven. Ik stelde zijn bijdrages altijd zeer op prijs.
Maar ettelijke malen komt hier nog op het Forum een verwijzing voor naar bv. "Bart die Karin helemaal niet ligt". Zij ontkende dit uitdrukkelijk. En hoeveel van de andere polarisaties hebben niet langer dan pakweg een kwartier geduurd. Maar werden dagenlang opgeblazen en via cliffhangers traag in onze strotten gegoten ?
Het is wel duidelijk - het visuele medium is almachtig, gewoon om dat de mens al ik weet niet hoe lang voor zijn survival op dit zintuig is gefocused. Dat 'survival' nu iets anders betekent dan toen, doet niets af aan onze afhankelijkheid ervan voor innerlijk processen van onze situatie of van onze medemens/-dier.
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 30 December 1999).]
[Dit bericht is gewijzigd door Perico (Datum 29 December 1999).]
Bij deze de volledige tekst uit de Elsevier van 25 december 1999 (speciale uitgave)
Big Brother
BB op internet is een succes, maar niet op de manier die Veronica voor ogen heeft gestaan. Hobbyisten gaan ermee aan de haal.
Het multimediaprogramma big Brother is een nieuw experiment. Niet door het opsluiten van mensen en het kijken naar wat ze doen, want dat is eerder vertoond. Het nieuwe is het gebruik van internet om 24 uur per dag live de beelden uit het huis in Almere te volgen. Valk voor de ontknoping is duidelijk dat het reality-programma op internet een succes is, maar niet op de manier die Veronica wilde.. Het is niet gelukt om de officiële Big Brother site te laten uitgroeien tot levendige, interactieve ruimte. Het BB-forum, waar kijkers van gedachten wisselen,, ontspoorde en werd een aaneenschakeling van grove, bedriegende, seksistische uitlatingen. Reden voor Veronica om dat onderdeel tijdelijk te verwijderen. Nu het terug is, herbergt het nog steeds weinig verheffende bijdragen onder namen als 'hengst' en 'tittytwister'. Op de site resteren duffe spelletjes en een test.
Wel levendig en drukbezocht zijn de schaduwsites. Fans hebben zelden wat op met officieel opgezette sites. Ze knutselen liever zelf. Er zijn tweehonderd BB-sites. Van privé-sites tot die van bladen als panorama en Het Rotterdams Dagblad. Sommigen maken er een levenswerk van, met filmpjes, geluidsfragmenten en dagelijkse verslagen van de livebeelden op internet.
Dat is mede dankzij Veronica - dat zich daar wellicht niet van bewust was - een fluitje van een cent. Er zijn nogal wat hobbyisten die 24 uur per dag alle internetbeelden met geluid opnemen. De gênante, interessante, door Veronica niet uitgezonden, beelden lichten ze eruit en voorzien ze van commentaar.
Daar is Veronica niet blij mee. Het is een hele klus om de infrast4ructuur van Big Brother, de talloze camera's, microfoons, draden en luidsprekers goed te besturen. En daarbij gaat wel eens iets mis. Per5 ongeluk werd een fragment van Anouks wc-bezoek uitgezonden, evenals een deel van Barts gesprek met een psycholoog in de dagboekkamer. Dat was ook voor de andere bewoners te horen. Uiteraard zijn juist dit soort fragmenten te zien en te beluisteren op schaduwsites.
Naast de steun en haatbetuigingen zijn er persiflages en fansites. Hebben Barend en Van Dorp de Villa Muis, op het internet is er er Fish Brother, een vissenkom met Sardine, Wilvis en Kaarvin. Verder enkele Sick Brothers, [Big Mothers en Little Sisters
De fansites suggereren dat de volledige afwezigheid van privacy, de nieuwsgierigheid niet bevredigt maar juist aanwakkert. De kijkers willen alles van hun lieveling weten. Hoe hun lever vóór BB was, hoe het hun familie vergaat, wat ze in de dagboekkamer en met de cameramensen bespreken en wat ze onder de dekens doen (Voor Ruud wordt een wank-o-meter bijgehouden).
Sites als Fokzine (sic) ontpoppen zich als onderzoeksjournalisten die de schandalige activiteiten van Veronica aan de kaak stellen. Met blunders als de repetitie van Rolf Wouters, die - door een schakelfout - live op internet werd uitgezonden. Rolf maakt wat grappen over de bewoners en zegt dat Martin het huis moet verlaten, terwijl de telling van de stemmen op dat moment nog niet is afgesloten. Sjoemelt Veronica met de cijfers?
Internet voegt een nieuwe dimensie toe aan de onderzoeksjournalistiek: de internetter kan de bewuste geluids- en beeldfragmenten met een muisklik oproepen. Als uit gesprekken tussen de bewoners ook nog een blijkt dat Veronica ze onder valse voorwendselen een wurgcontract liet ondertekenen, is er maar één conclusie mogelijk: Veronica belazert de bewoners zowel als de kijkers en is zelf een big bad brother.
Desondanks stuwt Veronica met Big Brother - week in week uit de top tien van meest bekeken televisieprogramma's- de thermometer van het nationale geluksgevoel flink omhoog. Uit metingen blijkt dat soap-verslaafden gelukkiger zijn; ze hebben eenvoudigweg het gevoel er een vriendenkring bij te hebben. De BB-vrienden zijn ook nog eens echt. De wrijvingen, roddels, lachbuiten, frustraties en knuffels: echt. En je kunt niet alleen tijdens uitzenduren bij ze terecht, maar 24 uur per dag inloggen bij het huis.
Er is één groot probleem. Soaps gaan eeuwig door. Big Brother stopt over een paar dagen. Hoe moeten al die mensen, die zoveel levensgeluk aan Big Brother ontlenen, nu het nieuwe jaar in en het verlies van zo'n trouwe vriendenkring verwerken? Gelukkig zullen veel internet sites in de lucht blijven als Veronica het doek laat vallen. En het internet leent zich ook goed voor post-BB-praatgroepen.
E-mail: s.de.schipper@ebi.nl
quote:
op 12-28-1999 om 08:13 PM schreef bogus het volgende:
<snip>
Moor, denk je dat wij een veel te hoge dunk hebben van ons eigen meningsvormend vermogen? Is het kleiner dan het lijkt?
Bogus, dat denk ik inderdaad. Vandaag zat er over datzelfde onderwerp op dit Forum weer een topic van "Breekijzer" tussen, die behoorlijk onleesbaar is, maar wel enkele aanknopingspunten hiermee bevat.
Met name (als ik het goed lees):
het hele verschijnsel van de BB-hype lijkt zo geconstruëerd en opgedrongen, en daarom des te verbazingwekkender, maar zou wel eens gebaseerd kunnen zijn op een 'leemte' waar wij allen in de moderne samenleving last van hebben: een onderhuids knagend gevoel, slachtoffer te zijn van de allesdoordringende invloed van (visuele) informatie-media op ons leven.
Wat doet dan de komst van een programma als BB met die leemte ? Het levert ons een (schijn-)gelegenheid om een keer ZELF de beoordelaars te zijn, i.p.v. de beoordeelden die onze smaak/mening voor zaken, produkten of partijen opgedrongen krijgen.
En op die kans springen we massaal in. Vreemd hè ? Het (programma) leidt dus ahw. onze aandacht àf van het media-slaaf-zijn, en geeft ons met het bewoner-wegstem-spel een gevoel van beoordelings-macht.
Dat we daarbij dan precies zó gaan oordelen, als VOO duidelijk wil dat we doen,
is precies wat mijn stelling onderschrijft, dat we voor onze meningsvorming compleet en bijna willoos beïnvloedbaar zijn door visuele (=video)-informatie.
Dat zijn zo'n beetje de gedachten waar Breekijzers cryptische topic mij op bracht.
Van die toestand van visuele vatbaarheid bij meningsvorming, naar een totalitair visueel bestuurde samenleving zoals in "1984" van Orwell lijkt na de ervaring van 3 maanden BB niet eens meer zo'n lange weg....
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 29 December 1999).]
Er is al veel gespeculeerd over de toekomst van de bewoners, maar volgens mij is het al weer een tijdje geleden dat het voor het laatst ter sprake is geweest.
Ik verwacht wel dat Bart van het stel de meeste kans maakt op een toekomst in de showbizz (moet hij wel wat meer tact ontwikkelen), maar hoe zullen we hem de komende tijd gaan zien? presentator, soapster, de nieuwe Reinout Oerlemans? (daar moet je ook niet te lang over nadenken, want dan krijg je nachtmerries). Waar past hij eigenlijk in? En wat kan hem uniek maken?
In het land der blinden is eenoog koning, vandaar zijn populariteit binnen het BB-huis, maar houdt hij die populariteit vast in de buitenwereld, en met name in de showbizz.
Eigenzinnigheid? De anti-held? Ontwapenend (al lang niet meer... vind ik)? Daar heb je er 13 van in een dozijn in showbizz-land, die dat allemaal al veel beter tot hun trademark hebben gemaakt dan Bart.
Wat blijft er over van datgene waarom wij Bart nu het meeste waarderen?
Niets, vrees ik...
quote:
29/12/1999 11:35De verveling is toegeslagen in het Big Brother-huis. Het is te merken aan de gesprekken. Ruud: “Morgen is het woensdag. Dan is de psycholoog er weer.” En daarna harder en blijer: “We hebben weer een verzetje morgen.” Willem: “De psycholoog ook.” Op dat moment ontdekt Willem hoe raar het is dat hij bij een psycholoog loopt. “Jaren later moet je een formulier invullen en dan moet je neerzetten dat je drie maanden bij een psycholoog hebt gelopen. Dan willen ze weten wat je had.” Bart heeft het antwoord: “Ik had het Big Brother-virus.”
Ruud: “Ik durfde geen brood te halen, dus moest ik het elke dag zelf bakken.” Bart: “En ik durfde geen eieren te eten die ouder waren dan twee dagen. Daarom heb ik zes kippen gekocht.” Ruud weer: “Ik zat heel vaak te legoën en te puzzelen.” Bart: “Ik heb leren eenwieleren in drie dagen.” Willem: “In die tijd was ik aan het naaien, borduren en aan het haken.” Bart: “Ik heb zelfs willekeurig postcodes uit mijn hoofd geleerd.” Willem: “Stuk of honderd ja.” Ruud: “Om de tijd door te komen.”
“Ik zei elke ochtend wel van ‘laat je niet gek maken, laat je niet gek maken’, maar daar werd ik alleen maar gekker van. En rond de kerst hebben we een kerststal met beestjes van klei gemaakt. En er was ook nog iemand en die nam het schaap mee naar huis”, zegt hij doelend op Karin. Bart: “En daarom zit ik nu met een kip.” Willem gaat verder: “En ik had een mooie Lego-NAC-pop en die hadden ze altijd verstopt.” Bart: “En ik mocht ook niet praten met de buren.”
Willem: “Kun je het voorstellen?” En dan als psycholoog: “Ja, jullie moeten een zware tijd hebben gehad. Met wie was je toen?” En dan weer als zichzelf: “Met twee die ook naar de psycholoog gingen.” Met zijn drieën lachen ze hard om dit rare idee en proberen het daarna maar snel te vergeten.
Ik daag iedereen die hier gepost heeft uit zijn eerste postings op te zoeken en die met een blik achteraf te becommentarieren.
Had je gelijk?
Ben je van gedachten veranderd?
Hoe is de situatie die je destijds beschreef veranderd en waarom?
Wat zijn de beslissende momenten geweest in het BB-proces?
Waneer begon je voor het eerst te vermoeden dat Willem, Ruud en Bart bij de laatsen zouden horen?
In hoeverre is de discussie over het leiderschap binnen de groep relevant geweest voor de einduitslag?
In hoeverre zijn de verschillende strategieen die we destijds hebben beschreven tot uiting gekomen?
Voer voor psychologen:
proloog) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/000498.html
1) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/000564.html
2) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/000667.html
3) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/000796.html
4) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/000904.html
5) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001016.html
6) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001062.html
7) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001195.html
8) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001232.html
9) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001346.html
10) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001400.html
11) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001431.html
12) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001541.html
13) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001611.html
14) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001673.html
15) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001815.html
16) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001880.html
17) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/001912.html
18) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002079.html
19) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002174.html
20) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002292.html
21)http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002394.html
22) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002507.html
23) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002614.html
24) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002812.html
25) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002830.html
26) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/002949.html
27) http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum21/HTML/003250.html
[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 31 December 1999).]
quote:
Groepsdynamiek.Week 1: rolvorming
In de eerste week probeert ieder zich een rol te verwerven die goed ligt in de groep (en bij het publiek).
Ruud grijpt ogenblikkelijk het iniatief en zorgt er voor leiding en sturing te geven aan de groep. Opvallend genoeg is er geen concurrentiestrijd voor de 'vader-rol'. Voordelen: de groep is bang om stuurloos te worden zonder hun leider, zal hem dus niet wegstemmen. Populair bij de kijkers omdat hij alles (maar dan ook alles) bespreekbaar maakt.
Karin krijgt de rol van de moeder. Zelf geeft ze aan hier niet voor gekozen te hebben, maar het komt haar op 'natuurlijke wijze' aanwaaien. Waarschijnlijk om deze reden ook getypecast door V. Voordelen: maakt het de andere bewoners een stuk makkelijker in huis door veel op te ruimen. Nadelen: wekt irritatie op bij het jonge grut, die juist moeder's paraplu zijn ontvlucht. Bij het publiek minder geliefd door haar pinnige opmerkingen (die moeders nou eenmaal soms moeten maken).
Bart kiest voor het imago van de macho-man. Dit wordt al duidelijk in het introductiefilmpje met de hoed. Tot vervelens toe horen we over zijn reizen en zijn militaire verleden. Al snel keert hij zich van de groep af door zich voornamelijk op Sabine te richten. Nadelen: voor het publiek is zijn imago te eenzijdig, en worden zijn toenaderingen op Sabine steeds pathetischer. Het beeld dat Bart zelf probeert te scheppen wordt vakkundig door Martin de grond in geboord.
Martin weet zichzelf de eerste dagen geen plaats te geven en opteert uiteindelijk voor 'man of the world' en maatje van Sabine. Hierdoor komt hij in een concurrentiepositie met Bart. Dit wordt hem al snel noodlottig.
Tara neemt zich voor de lolbroek van het gezelschap te zijn. Faalt daarin op verschrikkelijke wijze. Oorspronkelijk wordt ze door het publiek nog als de Babe van het gezelschap gezien. Wordt later niet meer serieus genomen en druipt met hangende pootjes af.
Sabine is de 'girl next door'. Zij probeert een allemansvriendje te zijn en lijkt daar ook in te slagen. Zal in de groep problemen veroorzaken als Bart zijn mannelijke hormonen niet in bedwang kan houden en zij hem en public een blauwtje laat lopen. Neemt voor het publiek de rol als Babe van Tara over. Nadeel: haar gebrek aan assertiviteit begint het publiek te irriteren.
Bianca kiest duidelijk voor de rol van alternatieveling en provocatie (kleding, piercing en tattoo). Kan deze rol slechts kort vasthouden, is zich daarvan erg bewust en wordt steeds labieler. Kan door groep en publiek gemist worden.
Willem is duidelijk naast Karin de tweede verzorger van de groep. Maakt zich voor de groep snel onmisbaar, maar begint zich voor het publiek pas te profileren nadat hij de eerste ronde heeft overleefd. Gevaarlijke outsider voor de eindzege.
Maurice kiest voor de rol van jongste zoon. Hij is hulpeloos en onhandig. Dit maakt hem geliefd in de groep, maar ongrijpbaar voor het publiek.
week 2: groepjesvorming
Na het vertrek van martin en Tara ontstaan er duidelijk subgroepen. Karin en Maurice zoeken steun bij elkaar, voor beiden de enig mogelijke veilige relatie zonder sexuele bijsmaak.
Ook Bianca zoekt steun bij de 'veilige' vader-figuur Ruud.
Bart en Sabine trekken nog steeds veel met elkaar op, maar de relatie begint op zijn einde te lopen.
Willem blijft een eenling.Introducing: Mona
Mona kiest voor zichzelf ogenblikkelijk de rol die Tara niet bleek te kunnen vervullen. Zij wil de sfeerbepaler en lolbroek van de groep zijn. Het gevaar is echter dat deze groep niet erg van 'Amsterdamse humor' gecharmeerd blijkt te zijn. Ook is het maar de vraag of zij deze rol weet vol te houden ('s ochtends heeft ze er duidelijk flinke moeite mee). De vraag is of zij de autoriteit van Ruud, Karin en Willem accepteert.
De enige kandidaat voor een 'bonding' is Willem. Helaas voor haar heeft Willem op het ogenblik even genoeg gehad van vrouwen (en zeker van luidruchtige dominante types). Mona zal de volgende stemronde waarschijnlijk niet overleven.
------------------
Tegenstand is futiel
Wat is daar van uitgekomen?
Ruud: populaire rol bij het publiek was toen al duidelijk. De vader's rol ('silverback') heeft hij een tijd kunnen behouden totdat hij werd verdrongen door Willem (de beta) en angry young Bart.
Karin: heeft haar moeder's rol volledig waargemaakt. De door mij genoemde irritaties hebben haar inderdaad een plaats bij de laatste drie gekost.
Bart: de machoman is na het vertrek van Bientje weer teruggekomen.
Sabien: niet assertief?????? Dat zou wel anders blijken te zijn! Wel goed ingeschat als babe na Tara (Playboys!)
Bianca: kon inderdaad gemist worden
Willem: Ik heb zijn greep naar de macht toen niet voorzien, wel goed ingeschat dat hij een gevaarlijke outsider zou blijken te zijn. Het is later bij hem fout gegaan toen Hans de psych hem de door hem reeds onbewust verworven leidersrol ook onder woorden heeft gebracht. Die manipulatie van de psych is hem uiteindelijk fataal geworden omdat het zijn onzekerheid deed omslaan in arrogantie.
Maurice: in al die tijd niet veranderd. Inderdaad door het publiek weggestemd.
Karin-Maurice, goed voorzien
Bart-Sabien, ik dacht dat het al weer ten einde liep, kennelijk ten onrechte
Bianca-Ruud, heeft zich niet doorgezet
Ruud-Willem, niet voorzien
Mona: de door haar gekozen rol worp vruchten af waardoor Sabien uiteindelijk het haasje werd. Mona's verbinding met Bart en Sabien had ik op dat moment geheel niet voorzien, net zo min de vriendschap Bianca en Karin/Maurice.
Ik zag Ruud, Karin en Willem als de leiders. Dit waren inderddad 3 van de 4 laatsten. Dat Bart zo ver zou komen (en zelfs zou winnen) had ik op dat moment in het geheel niet voorzien. Dat zou me pas veel later gaan dagen, nadat Sabien weg was en hij door VOO in bescherming werd genomen.
[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 31 December 1999).]
Hier heeft Tanjalies in het verleden al eens over gesproken, en die kwam (met zijn kennis van de tv wereld) precies tot dezelfde conclusie. V weet precies hoe ze mensen moet bewerken om te doen wat zij willen (terwijl de persoon in kwestie dat niet eens zou willen), om vervolgens in het geheel geen nazorg te geven. Volgens mij was slechts de postcodeloterij een positieve uitzondering hierop. Janjalies zijn voorspelling was ook dat de bewoners op de lange duur problemen zouden gaan krijgen, vooral ook omdat niemand buiten beseft hoe het binnen er aan toe gaat.
Daar komt nog naast dat onze mening heel erg gekleurd wordt door wat V uitzendt. Daar is hier al een aantal malen voor gewaarschuwd, maar het lijkt er steeds weer op dat behoorlijk veel mensne daarin meegaan, zoals nu bij het populariseren van Bart. Bij de enige 2 oorspronkelijke bewoners die het huis
moesten verlaten kwam dit door het maken van 1 opmerking, Martin die Bart uitmaakte voor een homo en Sabine die Bart maar voor de time-being zag. Waarschijnlijk was de stemming veel anders geweest als die stukjes niet uitgezonden waren.
Ik hoop dan ook dat iedereen die hier blijk geeft van een heel erg expliciete voorkeur of afkeur voor 1 van de bewoners, beseft dat dit helemaal niet hoeft te betekenen dat je IRL hetzelfde over deze bewoners zou denken. Je mening is gevormd door wat Veronica jou laat zien. Juist in VvP is dar telkens op
gehamerd, en wordt het meest kritisch gekeken naar het verloop van de serie, blijf dit dus vooral doen.
Bart word op dit moment populair gemaakt op tv, en zie zijn stijging in de populariteits polls, Ruud wordt duidelijk niet meer als de leidende goede gozer geportretteerd maar meer als een nietszeggende mislukkeling en kijk naar zijn populariteit.
Ik vroeg me af of V Hummie's favoriet Bart niet te snel populair probeert te maken, maar als ik naar de populariteitspolls kijk besef ik dat ze daar wel goed aan doen want Willem is zelfs nog wat populairder geworden. Dat zal hun ook wel verrast heben. Verwacht de komende tijd dus veel negatiefs over Willem.
Dan nog even voor de achterdochtigen die vinden dat Karin zich erg bewust is van de camera's. Kijk eens naar Bart, die speelt zelfs met de camera's maar op het moment heeft niemand het erover dat juist hij zich bewust is van de camera's. Daar komt bij dat hij toch nog steeds wat meer buiten de groep valt, en goed blijkt te beseffen hoe de buitenwereld over BB denkt (hij beseft zeker dat hij buiten het huis populairder is dan binnen het huis). Je zou dan bijna het vermoeden krijgen dat hij als eerste er mee
begonnen is om het kijkerspubliek te bewerken terwijl de rest er nog mee bezig is om de groep in stand te houden en nominaties te voorkomen (ikzelf had dat pas in de laatste 2 weken verwacht). Bart is zich terdege bewust van zijn uitzonderingspositie in de groep, gaat er al vanuit dat hij genomimeerd gaat
worden maar kiest de perfecte strategie om toch in het huis te blijven.
Natuurlijk is het fijn om zo'n bijdrage van jezelf terug te lezen, soms zit je goed en soms zit je fout.
Mijn conclusie van BB wordt er echter wel goed in weergegeven. Wij bepalen niet wie wint, V bepaalt wie wint en wij reageren met zijn allen heel erg voorspelbaar op de beelden die V ons laat zien. Het einde met Bart als winnaar is voor mij dan ook teleurstellend omdat duidelijk is dat V erin geslaagd is ons te doen geloven wat zij ons wilden laten geloven. Toch heeft Bart het ook wle verdiend omdat hij als enige leuke tv bleek te brengen (en dat laatset zeg ik als naieve tv-kijker die gewoon wat leuks wil zien en dus perfect te manipuleren is).
[Dit bericht is gewijzigd door Goeroe Pavlov (Datum 04 Januari 2000).]
Op dat moment kreeg ik een angstig voorgevoel. Het zal toch niet zo zijn dat VOO bang geworden door het nooit voorspelde succes van hun drie "sterren" dit zo snel mogelijk probeert terug te draaien of in ieder geval te cashen met het uitmelken van de contractuele verplichting voor tenminste tien dagen opdraven van de ex-bewoners. Dat VOO die tien dagen achter elkaar gaat gebruiken om de populariteit van onze "sterren" even vakkundig als dat zij die met hun manipulatie hebben opgebouwd ook weer met hun manipulatie af te breken. Een omroep die 250.000 prijzengeld uittrekt voor de winnaar zal niet blij zijn met een "professor in de adviezen" die meldt dat een "gewone" commercial weleens 250.000 zou kunnen gaan kosten. En de blauwe maffia, (dankje Doordevil) zal van deze openbaringen van 'de professor' ook zeker gebruik maken. Nee, weg kans om Bart, voor 5 á 10 duizend per opname die honderden keren wordt uitgezonden, als ware het Gordon over het scherm te laten swingen onder het playbacken van...THE YOUNG ONE. Als VOO niet ingrijpt zijn zij in ieder geval Bart en Ruud kwijt als ezels voor hun commerciele karretje. Ook de nog door onze nieuwe "sterren" ontstane geldstromen, ongetwijfeld niet gering, zullen niet door het Endemol concern stromen.
Er is, budgetmatig gezien voor dit soort exploitatie, maar één koek. En de Mol & co zullen het heel vervelend vinden als zij, in plaats van een flinke punt, met het bordje kruimels overblijven. Mol: Hummie doe iets.....
Ik wacht af.
De ex bewoners zeggen nu dat ze niet snappen dat het programma zo immens populair is, omdat het binnen in het huis het "toppunt van saaiheid was".
Continu kom ik in diverse forum's tegen dat enkel Bart "speelde met de camera's", en dit is dus beslist niet waar!
Ten tijde van de laatste week had VOO zich er al van vergewist dat Willem zo zwart was gemaakt dat hij geen factor van belang meer was en ging het tussen Bart en Ruud. Alhoewel de laatste nog veel fans had, was het gaandeweg al duidelijk geworden dat wat Bart ook deed, hij op de meeste sympathie kon rekenen van het publiek en is hij nooit als meest kwaaie uit de nominaties tevoorschijn gekomen.
Feitelijk stond de winnaar na week 1 dus al vast, terugblikkend. Hij had als enige een goed eindschot, waar Ruud teveel in herhaling van stereotypen bleef hangen en Bart alleen maar dwars hoefde te liggen, anticiperend. Willem werd afgeschilderd als roddelaar, zonder ooit enige voice over erkenning van 106 dagen kookprestaties, en Karin was zachtaartdige moeder die altijd de dupe word bij hardhandige beslissingen (pleit voor Willem dat hij dat gedrag beloonde door haar niet te nomineren op het laatst).
Een hoop open deuren, eigenlijk...
quote:
op 01-05-2000 om 01:58 AM schreef Coos het volgende:
<snip>
Op dat moment kreeg ik een angstig voorgevoel. Het zal toch niet zo zijn dat VOO bang geworden door het nooit voorspelde succes van hun drie "sterren" dit zo snel mogelijk probeert terug te draaien of in ieder geval te cashen met het uitmelken van de contractuele verplichting voor tenminste tien dagen opdraven van de ex-bewoners. Dat VOO die tien dagen achter elkaar gaat gebruiken om de populariteit van onze "sterren" even vakkundig als dat zij die met hun manipulatie hebben opgebouwd ook weer met hun manipulatie af te breken. Een omroep die 250.000 prijzengeld uittrekt voor de winnaar zal niet blij zijn met een "professor in de adviezen" die meldt dat een "gewone" commercial weleens 250.000 zou kunnen gaan kosten. En de blauwe maffia, (dankje Doordevil) zal van deze openbaringen van 'de professor' ook zeker gebruik maken. Nee, weg kans om Bart, voor 5 á 10 duizend per opname die honderden keren wordt uitgezonden, als ware het Gordon over het scherm te laten swingen onder het playbacken van...THE YOUNG ONE. Als VOO niet ingrijpt zijn zij in ieder geval Bart en Ruud kwijt als ezels voor hun commerciele karretje. Ook de nog door onze nieuwe "sterren" ontstane geldstromen, ongetwijfeld niet gering, zullen niet door het Endemol concern stromen.Er is, budgetmatig gezien voor dit soort exploitatie, maar één koek. En de Mol & co zullen het heel vervelend vinden als zij, in plaats van een flinke punt, met het bordje kruimels overblijven. Mol: Hummie doe iets.....
Ik wacht af.
Coos,
er is hier (dacht ik) al eens besproken dat uitgelekt was, dat in de contracten ook een vaste gage - F.750,-- - voor media-schnabbels is afgesproken met de ondertekenaars, en daarmee dus juridisch 'afgedwongen'. Dit zal met name gelden voor de evt. verplichte 'events' in de vastgelegde 10 dagen.
Hunter,
Wat het 'opdiepen' van stukjes betreft, ik heb zelf getracht naar mate het programma zijn einde naderde, steeds algemener te worden in de beschouwing over VOO en haar sturing, de ontstane hype en haar oorzaken (zie hierboven) en de wijze van verwerking hiervan door de bewoners individueel. Als ik hen vanavond gadesla tijdens de pers-conferentie, zie ik nauwelijks enig spoor van een 'stoomcursus media-training' (Bart's bijna 'verontschuldigende' spreiden van zijn armen - juist geen sterke opkomst dus, als voorbeeld). Ik zie daarmee een teken dat VOO zelf zijn 'helden' geen lang media-leven gunt.
Ik zou graag nog discussiëren over slotconclusies, veel liever dan over 'vroege verhalen', juist omdat de vrijgekomen informatie over motieven en taktieken van VOO ook een climax gekend heeft naar het einde toe. Helaas is de lengte van een topic als dit ook niet meer erg bevorderlijk voor het opzetten/gaande houden van een discussie over 1 thema, cq. deze enigszins geordend afwerken.
De overige inhoud van het Forum op dit moment geeft mij persoonlijk weinig aanleg tot discussie van het soort als in dit Topic gebruikelijk was.
Jammer, maar helaas. De levendigheid van een Topic als dit blijkt dus toch sterk gebonden aan de frequentie van lezen en commentaar,
die op zichzelf is gedaald door het eindigen van BB. Had nog graag wat bijgedragen, maar heb niet het gevoel dat velen nog geïnteresseerd zijn.
Zo ik me vergis, graag reacties op de inhoud van dit deel XXVII van het Topic.
Terugkijkend moet ik zeggen dat van alle mensen die in het huis hebben gezeten er drie volgens mij absoluut nooit in dit programma terecht hadden mogen komen niet vanwege schenden van spelregels maar omdat het voor hun zelf niet goed was.
In volgorde degene die volgens mij het ernstig beschadigd zal blijken te zijn/worden:
Willem, omdat hij net een relatie beeindigd zag die zo naar ik begrepen heb stuk is gelopen op zijn overspel.
Voor hem ,en hij heeft dit zelf meermalen gezegd was BB ook (vooral?) een poging om met zichzelf in het reine te komen. Kan werken mits de persoon in kwestie van zichzelf een zekere mate van evenwichtigheid bezit. Van Willem hebben we kunnen zien dat het tegendeel het geval is.
Willem is zeer beinvloedbaar gebleken en wilde (door de scheiding) vooral weer aardig
gevonden worden door de mensen (maatschapij).Om dit te bewerkstelligen heeft hij vooral getracht om met iedereen op even goede voet te blijven.
Iedereen die al wat langer op deze aardkloot rondwandeld, weet dat dit in de praktijk vrijwel onmogelijk is.Vroeg of laat zijn er dingen aan de een of ander die je niet bevallen.Schreeuwen en ruzie maken doen het ook anno nu nog steeds goed in sommige kringen maar de meesten van ons zijn het erover eens dat praten toch wel een betere oplossing is.Praten met mensen welteverstaan en niet over.En daar is Willem momenteel(altijd?) niet goed in gebleken.
Is verder meedogenloos gemanipuleerd door een stel (ja wat eigenlijk) lui die het goed uitkwam allemaal.Is ter vermaak van ons,de kijkers, door editen neergezet als een persoon die het achter de ellebogen heeft en is achter de schermen gevoerd met onjuiste informatie over zichzelf.Dit door een team van (ja wat eigenlijk).
Het meest schofterige van dit hele circus is dat er meerdere keren is gezegd dat al deze mensen zorgvuldig zijn gescreend door een team van (ja wat eigenlijk).In ieder geval niet door psychologen die op een integere manier met hun vak bezig zijn,zoveel is mij inmiddels wel duidelijk! Willem had nooit door een controle groep heengekomen, bestaat niet! Tenzij je het natuurlijk omdraaid. Er bestaan meer manieren om je vak uit te oefenen.Ook als psycholoog.Wat als deze mensen JUIST op hun eventuele 'gebreken' zijn geselekteerd?
Ook Bianca had er nooit doorheen mogen komen zij lijkt mij een persoon die anderen wil helpen met problemen die ze zelf nog lang niet heeft opgelost als ze zich er al van bewust is.Het soort van 'vals inzicht'zo gemakkelijk te verkrijgen door bepaalde drugs en verkeerd begrepen 'schijn' Esoterica.Dat is wat onmiddelijk in mij opkomt als ik deze vrouw op televisie zie.
En dan Mona,lijkt me een vrouw die veel te vroeg met sex is begonnen 12,13 ofzo, zo'n type die het met de hele buurt wel een keer gedaan heeft en niet omdat ze er zelf zo van genoot maar omdat dit voor haar een vorm van aandacht krijgen was.Nu zij wat ouder wordt en minder strak in het vel zit verbeeld ze zich net als zovele anderen dat een ster zijn 'the way to be is'.Dat ze hier heel weinig kans op maakt lijkt me voor iedereen behalve Mona zelf duidelijk.
Ik denk dat het Willem heel wat meer dan 3 maanden zal kosten om zijn verwrongen zelfbeeld te herstellen,Mona zal waarschijnlijk binnen niet al te lange tijd volkomen belachelijk worden gemaakt en Bianca door haar verlangen naar 'inzicht' steeds vaker naar de voor haar nu makkelijk te verkrijgen drugs grijpen, en het daar nog erg moeilijk mee krijgen.
De rest zal het denk ik wel reden na BB. Bart zal de benen nemen als het hem allemaal te veel word.Ruud lijkt mij in de komende tijd veel geld te gaan maken en tegen de tijd dat BB2
begint zal ook hij zeggen dat ze het verder kunnen bekijken in Hilversum.
Karin is veel te sterk om zich gek te laten maken en bovendien moet haar man er niets van hebben van al die tv toestanden.
De rest (op Maurice na )is er veel te kort ingeweest en zal binnen een week of 2-3 steeds minder te zien zijn.Mischien Sabine nog even maar dan is het ook voor haar echt afgelopen.
Al met al had ik het leuker gevonden om naar een stel mensen te kijken die wel precies wisten waar ze mee bezig waren of in ieder geval de geestelijke stabiliteit bezaten om ongeschonden uit deze toestand te komen.Want hoe je het ook bekijkt het is natuurlijk te bizar en te maf voor woorden waar we naar gekeken hebben, en alle grappen zijn op een paar dingen na dan ook volkomen terecht geweest.
Van drie mensen ben ik dus niet zeker of het wel zo goed voor ze af zal lopen, mocht het fout gaan dan hoop ik van harte dat Voo flink mag dokken.
quote:
op 01-05-2000 om 04:14 AM schreef Moor het volgende:
Ik zou graag nog discussiëren over slotconclusies, veel liever dan over 'vroege verhalen', juist omdat de vrijgekomen informatie over motieven en taktieken van VOO ook een climax gekend heeft naar het einde toe. Helaas is de lengte van een topic als dit ook niet meer erg bevorderlijk voor het opzetten/gaande houden van een discussie over 1 thema, cq. deze enigszins geordend afwerken.De overige inhoud van het Forum op dit moment geeft mij persoonlijk weinig aanleg tot discussie van het soort als in dit Topic gebruikelijk was.
Jammer, maar helaas. De levendigheid van een Topic als dit blijkt dus toch sterk gebonden aan de frequentie van lezen en commentaar,
die op zichzelf is gedaald door het eindigen van BB. Had nog graag wat bijgedragen, maar heb niet het gevoel dat velen nog geïnteresseerd zijn.
Zo ik me vergis, graag reacties op de inhoud van dit deel XXVII van het Topic.
Dag Moor,
goed weer wat van je te horen. Ik ben net terug van vakantie en moet zeggen dat de rest van de ontwikkelingen hier op het FF mij ook niet zo boeien, hoewel ik het ReHab huis een erg leuk idee vind.
Wat me wel opviel was dat er een erg groot aantal meelezers blijkt te zijn geweest, en vaak krijg je te horen dat ze VvP ook erg gewaardeerd hebben. Ik vermoed dat mensen eerst getriggerd moeten worden om hun bijdragen te leveren omdat het niveau van de bijdragen (althans dat vind ik) behoorlijk hoog lag. Daarnaast merkte ik in het begin dat mijn mening al door anderen was gegeven dus waarom zou ik dan nog diezelfde mening nogmaals ventileren. Er zal voor velen dus een drempel zijn geweest om zich te mengen in de discussies, maar die mensen waardeerden de VvP wel.
Al tijdens VvP lag deze topic soms plat, omdat er in het huis niet of nauwelijks wat gebeurde, een aantal bijdragers afhaakte, alles al besproken leek of weet ik wat voor reden. Wat me opviel was dat VvP altijd wel weer uit zijn as herrees na een tijd stilte waren er opeens om wat voor reden dan ook toch wel weer discussies.
Nu na BB is het niet meer dan logisch dat alle topics en zeker deze enigszins zullen inkakken, ons onderwerp is weg maar wat mij betreft praten we hier nog een tijd na over het na-effect op de bewoners. Dat zal op zich ook wat minder interessant zijn aangezien we nu veel minder eenzijdige informatie krijgen, wat van de andere kant ook wel goed is omdat we nu steed meer informatie krijgen over hoe het er in het huis werkelijk aan toe ging. Mede daarom is het soms nog wel handig om terug te kijken naar het gebeurde.
Wat mij opvalt, en wat me eigenlijk steeds meer irriteert, is dat het 1984 effect waar ik al eerder bang voor was groter was dan ik ook maar had kunnen vermoeden. Als ik kijk naar de reacties van het publiek dan blijkt dat gewoon de lijnen te volgen die Veronica uitzet. Veronica kan dus bepalen wat de massa denkt. Gedurende BB waren er ook nog verkiezingen in Rusland en daar werd al zo gesjoemeld met tv berichten, reportages die duidelijk nep waren maar in het nadeel van een kandidaat spraken. Ik werd er bang van maar had toen nog het idee dat het gebeurde in een land dat nog niet echt aan een democratie is gewend en waar van vroeger uit altijd slaafs is gevolgd wat de leiders oplegden. Hier verwachte ik een kritischer publiek, maar dat lijkt niet zo te zijn. Dat doet me beseffen hoe belangrijk een kritische onderzoekende pers dan is en ik mag hopen dat dat hier wel goed ontwikkeld is. Heb op vakantie nog wel een boek gelezen over hoe ongewenste wetenschappelijke resultaten stil worden gehouden en daarvan word je ook niet positiever, ook niet over de houding van de pers. komt er op neer dat wanneer een instantie die niet gelijk heeft hun mening maar vaak genoeg meldt, in combinatie van het effectief monddood maken van de tegenstander (wat vrij makkelijk lijkt te gaan) meestal toch gelijk zal krijgen.
Ik dreig bijna in een diep dal te komen zo na BB, als ik zo blijf denken. Dus houd ik mijn kop op en probeer na te gaan wat er nu echt speelt.
Iets anders wat me opviel, en waar ik al een discussie over had met iemand van de steamverslagen, waar jij je geloof ik ook nog in gemengd hebt was hoe VOO beinvloed wat wij denken. Het commentaar van de streamverslagger was dat hij/zij praktisch 24 uur per dag de beelden volgden dus ook precies wisten wat er gebeurde, maw de berichtgeving zou objectief zijn. Ik heb er nog steeds heel veel waardering voor dat de streamverslaggevers er waren en ons hebben behoed voor nog ergere VOO manipulatie, maar voor mij staat het vast dat je niet objectief kan kijken als je al een mening hebt over de bewoners. En die werd je door VOO en de mening van de gemiddelde persoon hier wel door de strot geduwd. Ik heriner me toen dat de discussie er om ging dat de streamverslaggever naar aanleiding van een tv uitzending zei: Willem werd het eerste kwartier positief neergezet maar ondanks dat irriteerde ik me aan alles wat hij deed, of iets in die trant. Ik vond toen dat je dan al beinvloed was, dus ook de streams niet objectief zou kunnen volgen, maar daar konden we het niet over eens worden.
Een ander punt van me was dat we totaal afhankelijk waren van VOO wat betreft wat we te zien kregen. Zoals eerder al aangegeven deden de cameramensen vanaf een bepaald moment hun best om Willem zo gluiperig mogelijk weer te geven. Nu hoor ik van de persverslagen dat bvb Karin zegt dat juist Willem altijd gek deed met die camera, springen en gekke bekken trekken. Dat heb ik niet echt uit de streams kunnen halen, maar misschien vonden de cameramensne dat juist bij Willem niet in hun beeld van Willem passen. Of dat je op de streamverslagen verwondering hoort over het feit dat Karin en Bart al een lange tijd zonder ruzie samen bezig waren, terwijl Karin er na de tijd blijk van geeft dat er eigenlijk nooit echte ruzies zijn geweest. Echter, in de uitzendingen is elk wissewasje tussen die 2 breed uitgemeten zodat wij het idee kregen dat er wel zoiets speelde.
Mijn idee blijft dus dat VOO, ondanks die 24 uurs streams meer manipulatief te werk heeft kunnen gaan dat wat ik ook maar vermoedde.
VvP is de laatste weken vaker ingezakt, omdat alles al gezegd was of leek te zijn. Op een gegeven moment zijn alle karakters uit alle invalshoeken bekeken en is er niets nieuws meer onder de zon. Nu BB over is, lijkt het me logisch dat het forum inzakt en dus VvP ook. Maar ik zou toch graag zien dat de mensen die iets te vertellen hebben ivm de nawerkingen van BB, dat hier melden en zodoende weer nieuwe stof tot discussie aandragen. Dus Moor, schroom niet om nog te zeggen wat je wilt zeggen. Goeroe pavlov, voel je vrij om te posten wat je denkt over de bewoners na BB. Alle anderen die hier ooit gelezen of gepost hebben, hebben eenvoudig niets te melden, maar wachten wel vol interesse op nieuwe inzichten! (Ik tenminste wel)
Inhoudelijk heb ik het volgende toe te voegen:
Willem zag er goed uit, vond ik (nav aflevering Geld voor je leven). Niet zo verslagen als in het huis, maar recht op zijn voeten, zelfverzekerd, kleur op zijn wangen. Toch goed om te zien dat zijn familie hem zo goed opvangt. Ik ben benieuwd naar vanavond, de aflevering met Ruud. Vooral de relatie tussen Ruud en Trude boeit me. Is zij de sterke vrouw achter hem, of volgt zij hem waar hij gaat? Ik denk het eerste. Trude lijkt met het 'no-nonsense'type die heel secuur haar vriend en haar kind in de gaten houdt. Zodra er iets gebeurt dat haar niet bevalt, grijpt ze denk ik in. We zien de interactie tussen hen vanavond hopelijk wat beter.
Tot dusver even mijn observaties, dames en heren VvP-Fokkers, deel uw mening met ons!
Er is al een paar keer over de streams gesproken en dat we daardoor objectiever kunnen zijn dan degenen die alleen de uitzendingen hebben gezien. We hebben zo inderdaad een schat aan informatie gekregen maar ook die informatie is niet objectief te noemen.
Streams gaven ook maar vier camera’s weer en VOO bepaalde welke camera’s er op de streams te zien waren. (Ik heb zelf nooit streams kunnen bekijken maar ik ga ervan uit dat je niet zelf kot schakelen, zoomen, totaalbeelden maken, etc.) Objectieve observatie was mede daardoor al niet mogelijk.
Verder is observeren iets wat geleerd moet worden, waar let je op, verbale, non-verbale boodschappen, intonatie etc. Meerdere personen objectief observeren is onmogelijk alleen te doen, zelfs aan twee personen observeren heb je je handen al vol en moet je werken met observatielijsten. Uit onderzoeken is gebleken dat wanneer meerdere (getrainde) observatoren conclusies trekken uit hun observatie er grote verschillen bestaan. In de verslagen moest door tijdgebrek en afstand tot de bewoners (het ontbreken van close-ups) tot reductie overgegaan worden, meestal ten koste van de lichaamstaal en sfeertekening.
Sinds kort weten we pas dat Willem vaak gek deed voor een camera. Dit is nooit in beeld geweest en weten we alleen maar via uitspraken van Karin. Hoeveel meer hebben we gemist? Zal ons beeld van de bewoners veranderen als we ze de komende tijd (in live-uitzendingen) op tv zien of werkt de druk van VOO nog steeds door?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |