abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_68167199
In de bekende '... voor Dummies' reeks is een tijdje geleden een nieuw deel uitgekomen toegevoegd aan het uitgebreide assortiment: Jodendom voor Dummies.

Verdeeld over vijf hoofdstukken en een bijlage wordt het joodse geloof, de levenscyclus, joodse geschiedenis, speciale vieringen en feestdagen, en joodse denkers besproken. Overal in het boek wordt gestrooid met kleine wetenswaardigheden en bijzonderheden. Dat het jodendom doorspekt is met (in niet-joodse ogen vreemde of bijzondere) tradities en gebruiken, maakt het des te aardiger.

Alles wordt op heel eenvoudige wijze beschreven, in gewone spreektaal. Het maakt het boek daardoor buitengewoon toegankelijk. Typisch joodse begrippen zijn talrijk, maar worden altijd op luchtige en heldere wijze in gewoon Nederlands vertaald. Zo wordt bijvoorbeeld uitgelegd wat een 'sjoel' of 'bar mitswa' is, of wat nu exact 'kosjer' inhoudt. En beter nog: er wordt in het laatste geval ook uitgelegd wat de (mogelijke) redenen achter 'kosjer' zijn. Op die manier gaat het boek verder dan alleen beschrijven, het voegt ook begrip toe. Overigens is het boek, geschreven door rabbijn Ted Falcon en David Blatner, uit het Engels vertaald, maar dat is op een goede manier gebeurd (door Jan v.d. Westelaken). Nergens leest het onnatuurlijk, en het is duidelijk ook bewerkt naar de Nederlandse/Belgische situatie toe. Het resultaat is een luchtig en prettig leesbaar geheel.

Er zijn heel wat rituelen en denkbeelden die beschreven worden. Jodendom voor Dummies doet dat gelukkig in kleine stapjes. Dat komt niet alleen het overzicht ten goede, maar zorgt er bovendien voor dat het boek prima per hoofdstuk gelezen kan worden. De hoofdstukken over het joodse geloof en rituelen vond het meest interessant, het hoofdstuk over joodse geschiedenis het minst, alhoewel waarschijnlijk juist bij het jodendom onoverkomelijk is om het in perspectief van de geschiedenis te zien. Het deel wat over joodse feestdagen gaat is een eye-opener: weet ik eindelijk wat al die kreten in mijn agenda in m'n agenda betekenen

De beschrijving van 10 joden die je moet kennen is aardig, maar de opvolging met tien, nee, elf bekende Nederlandse en Belgische joden doet nogal potsierlijk aan, alhoewel er wel wat verrassende (Belgische) namen uit de muziekhoek bijstaan. Dat plaatst het wel weer in een ander perspectief.

Tenslotte word ik helemaal blij van de (helaas wel beperkte) woordenlijst. Het jiddische taalgebruik is prachtig, en daar had wat mij betreft veel meer aandacht aan besteed mogen worden! Ook had er wel iets gezegd mogen worden over jiddische muziek (klezmer), literatuur en film. Maar het missen daarvan kan ook aan mijn persoonlijke voorkeur liggen. Een cultuur is veel meer dan alleen religie.... toch? Zeker in de huidige tijd?

Conclusie: Jodendom voor Dummies geeft een afgewogen kijkje in de keuken van een bijzondere religie. De schrijfstijl is heel natuurlijk en luchtig, zonder dat het diepgang mist. Of het helemaal academisch verantwoord is, kan ik niet beoordelen, maar wel geeft het een aardig overzicht van de uitgangspunten van het jodendom. Helaas is de invalshoek voor een groot deel religieus getint, en had meer aandacht besteed kunnen worden aan de culturele kant. Dat is echter kennelijk niet het uitgangspunt van deze reeks.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')