abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 april 2009 @ 02:41:14 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_68095067
Mopperen, schelden, vloeken, tieren, beledigen, zeuren, drammen…. Bijna was met het overlijden van W.F. Hermans het genre van de polemiek uit de Nederlandse letteren verdwenen.

Bijna was vergeten wat het ook alweer was: 'de kunst van het kwetsen', een kwalificatie waarmee toenmalig minister Brinkman ooit aan Hugo Brandt Corstius de P.C. Hooftprijs dacht te kunnen onthouden.

Bijna. Gelukkig is Jeroen Brouwers er nog. Deze bedreven polemist blies onlangs de literaire tirade nieuw leven in met 'Sisyphus' bakens', een weergaloos geschreven en goed gedocumenteerd 'vloekschrift' tegen allerlei wantoestanden in de Nederlandse en Vlaamse boekenbranche, die van schrijvers met schaamte geslagen honden maken die met schooien moeten zien te overleven.

Echte schrijvers, daar heeft hij het over. Niet over 'hobbyschrijvers' die het er een beetje bij doen, maar over schrijvers die hun hele hebben en houden aan de literatuur hebben verpand en die, zoals in het geval van Brouwers, 'kokhalzend van dapperheid alle consequenties aanvaarden'.

Ogenschijnlijk heeft Brouwers niet eens te klagen over zijn inkomsten. Hij is immers de grote auteur van een omvangrijk, veelgeprezen en gelauwerd oeuvre, dat met 'Bezonken rood' en 'Geheime kamers' tenminste twee bestsellers bevat, een geluk dat voor verreweg de meeste auteurs niet is en nooit zal zijn weggelegd.

Ogenschijnlijk, zeg dat wel. Dat zijn succes een misvatting is, maakt de als een boekhouder onderlegde polemist met harde cijfers duidelijk. Van 'Geheime kamers' werden weliswaar 125.000 exemplaren verkocht en het werd bovendien met fikse prijzen overladen, maar de auteur kon er maar anderhalf jaar van rondkomen, terwijl het hem zeven jaar had gekost het te schrijven.

Zowat iedereen krijgt er van langs, in woorden die er niet om liegen: boekhandelaren die schandalig hoge kortingen bedingen, uitgevers die met gewiekste trucs hun auteurs afschepen met het laagste percentage van de verkoopprijs, krantencommentatortjes, lezers die zijn boeken ongelezen laten, tenzij ze ze goedkoop bij De Slegte op de kop kunnen tikken… Niemand wordt door Brouwers gespaard, zeker niet de ongeletterde 'theemutsen' aan het Nederlandse en Vlaamse hof en ook niet de 'zelfvoldane krielhaan' van een minister Plasterk. In samenspraak met de taalunie wisten zij hem met de toekenning van de Prijs der Nederlandse Letteren – een 'fooi', 'habbekrats', 'nietigheid', 'kermisgeld', 'erwtenpeul' – zodanig te beledigen dat hij zich genoodzaakt zag deze te weigeren.

Dit 'vloekschrift' als ironisch of cynisch beschouwen schiet schromelijk tekort, omdat het nog veel harder en zwartgalliger is dan dat. Bovendien: Brouwers heeft in vrijwel alles wat hij schrijft nog gelijk ook.

Ik kom nu met dit topic omdat het een item was in het VRT journaal donderdag.

De recensent beschouwde dit boek als een meesterwerk.

Natuurlijk moet ik het dus zo snel mogelijk op de kop zien te tikken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_68095071
Nu je het zegt...
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 april 2009 @ 02:43:36 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_68095076
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 02:42 schreef DonPerignon het volgende:
Nu je het zegt...
Goeie tip ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_68095105
Nja, wat is goed?
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 april 2009 @ 03:14:21 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_68095239
De recensent op de VRT :

'Ik kon het niet neerleggen, ik heb het lopend op straat uitgelezen.'

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 17 april 2009 @ 08:26:51 #6
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_68096249
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 02:41 schreef tong80 het volgende:

Natuurlijk moet ik het dus zo snel mogelijk op de kop zien te tikken.
Maar dan natuurlijk wel pas als het bij De Slegte ligt anders ben je volgens Brouwers geen lezer
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_68096383
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 03:14 schreef tong80 het volgende:
De recensent op de VRT :

'Ik kon het niet neerleggen, ik heb het lopend op straat uitgelezen.'

Hij stond er niet bij stil. .
  Trouwste user 2022 vrijdag 17 april 2009 @ 14:05:51 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_68107476
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 08:36 schreef Stali het volgende:

[..]

Hij stond er niet bij stil. .
Grapjas

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')