abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69279435
Ik heb vroeger ook allerlei tics gehad (van mijn 8e tot mijn 20e ofzo). De meesten gaan vanzelf over, maar sommigen zijn wel vervelend. Tijdens het lopen telkens stoppen om mijn voeten exact gelijk naast elkaar te zetten. Zoiets valt anderen op en da's best genant.

Een andere was kort met mijn hoofd schudden.

Van een tic als de 2e is heel lastig af te komen, want hij gebeurt bijna vanzelf en je kunt het niet geforceerd tegenhouden. Uiteindelijk is hij toch vanzelf weggegaan.

De wat meer bewuste tics zoals 6x het lichtknopje aan of uit of met die gordijnen is makkelijker vanaf te komen. Als ik zo'n tic (in mijn geval bijvoorbeeld de kastdeuren exact tegelijk opentrekken en mijn knie voor de kast houden om het monster tegen te houden ( ) niet uitvoerde kreeg ik een soort dof drukkend gevoel in mijn hoofd. Het moest immers gebeuren. En dan geef je er toch weer aan toe. Waar ik achter kwam, was dat dit gevoel maar eventjes aanhield en dat de drang daarna ook weg was (voor die ene keer dan, de volgende nacht herhaalde het ritueel zich natuurlijk).

Kortom, de oplossing voor 'bewuste tics' zoals tellen en obsessieve complexe handelingen: je er tegen verzetten. Het is zelfs makkelijker dan je denkt. Je rukt de gordijnen dicht, gaat lekker op bed liggen, onderdrukt dat doffe dwingende gevoel terwijl je aan allerlei andere zaken denkt en na korte tijd is het gevoel weg en heb je ook geen behoefte meer aan het gordijn. Als je dit een tijdje volhoudt verdwijnt de drang uiteindelijk vanzelf.

Probeer het eens en laat de uitkomst in dit topic weten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Knipoogje op 22-05-2009 10:13:52 ]
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')