abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70829531
TerugVindtHypotheek
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 10 juli 2009 @ 13:51:50 #252
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70847454
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:31 schreef Halcon het volgende:
Dat is logisch, alleen snap ik niet dat hij niet begrijpt dat ik ga kiezen voor een hogere rente. Dan is het verspilde moeite. Kan hij beter een krantenwijk nemen, dat levert meer op dan mensen lastigvallen met producten waar ze toch niet op zitten te wachten.
Het valt mij op dat financiele adviseurs vaak alleen oog hebben voor hun eigen visie. Ik heb van de week ook mezelf van advies voorzien bij de bank. Ze komen met allerlei voorstellen, maar ik vond de mijne het beste, uiteraard ga ik die lijn ook volgen. Blij als ik dit gelul achter me heb.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_70847485
Je moet ook een goede hebben....

de gemiddelde financieel adviseur is echt een nitwit op het gebied van financieel advies, trouwens....
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  vrijdag 10 juli 2009 @ 13:53:15 #254
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70847500
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 13:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Je moet ook een goede hebben....
Die vond ik in mezelf.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_70847546
Ik ben benieuwd wat die constructie dan is
  vrijdag 10 juli 2009 @ 13:58:19 #256
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70847704
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 13:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben benieuwd wat die constructie dan is
Pfff, ik heb het verhaal net naast me neergelegd voor het weekend. Het kwam er op neer dat ik 50% moest aflossen voor een NHG, die vrouw kwam met allerlei constructies en nu wordt het gewoon banksparen. Verder hadden we een rond bedrag in de offerte genomen en thuisgekomen heb ik besloten dat ik dat hele bedrag niet nodig heb ivm spaargeld, ik heb het eindbedrag dus ook naar beneden getrokken.

Het was allemaal geen enorme omslag, maar het viel me op dat ik een paar keer met simpele vragen kwam die zij erg scherp vond en waardoor er andere scenario's ontstonden. Al met al heb ik inmiddels mijn vaste lasten gereduceerd en heb ik een hypotheek voor 10 jaar vast met NHG in het vooruitzicht. Nu nog een taxateur langs laten komen en de andere papieren regelen en de boel is geregeld, kan ik me weer 10 jaar met andere dingen bezighouden.
pi_70847783
Je kent de voor- dan wel nadelen van banksparen? (de gemiddelde adviseur kan voordelen opnoemen, maar de nadelen t.o.v. bijv. een spaarhypotheek kennen ze dan weer niet...)
  vrijdag 10 juli 2009 @ 14:03:04 #258
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70847877
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 14:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Je kent de voor- dan wel nadelen van banksparen? (de gemiddelde adviseur kan voordelen opnoemen, maar de nadelen t.o.v. bijv. een spaarhypotheek kennen ze dan weer niet...)
Ik heb gezien wat ik per maand kwijt ben in beide scenario's, ze heeft me van alles verteld, maar misschien kun jij het nog even opnoemen voor ik teken ?
pi_70848168
Nadelen:

De opgebouwde bankspaarsaldo valt bij overlijden in de nalatenschap (bij een verzekering (wat een spaarhypotheek is) is dit niet zo. Kan best vervelend uitpakken als je gekozen hebt voor een risicoverzekering die lineair/annuïtair dalend is)
Je kunt de constructie niet in stand houden als je tijdelijk gaat huren (wat bij een verzekering wél kan): er moet altijd een koopwoning aanwezig zijn. (vooral vervelend, omdat je niet weet wat je de komende 30(!) jaar gaat doen)

De wet die gemaakt is om het banksparen mogelijk te maken, zit zo vreselijk dom in elkaar. Geen adviseur die er over nadenkt (de gemiddelde adviseur is dan ook niet echt intelligent, helaas), maar die banksparen alleen gebruikt als voordelig/commercieel punt.

(maar ik vind box 1-sparen sowieso niet handig: ik weet niet wat ik de komende 30 jaar ga doen én ik weet niet of ik over 30 jaar de hypotheek wel wil aflossen. Box 1 dwingt je in principe beslissingen te nemen voor een periode van 30 jaar. (en waarvan je wellicht de eventuele gevolgen niet kan overzien...)
pi_70848326
Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat banksparen per definitie slecht is.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:09:24 #261
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_70854128
Nou twijfel ik alweer welke vorm ik heb, want ik ben bij verkoop van de woning gewoon vrij van de hypotheek. Ik heb vooral gekeken naar de aflossing per maand en moet er bij zeggen dat het spaargedeelte maar klein deel is van de hele hypotheek. Hoe dan ook, ik heb wat ik wil, alleen ik weet nu even niet precies wat het was.
.
Bedankt.
pi_70855112
en wat zijn dan de nadelen van een spaarhypotheek tov banksparen, daar ben ik dan wel weer heel benieuwd naar...
pi_70855609
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:36 schreef sylliek het volgende:
en wat zijn dan de nadelen van een spaarhypotheek tov banksparen, daar ben ik dan wel weer heel benieuwd naar...
Mja... nadelen:

Vaak zitten er wat kosten in de spaarhypotheek die minder (en soms niet) in een bankspaarconstructie zitten. Daarnaast zit er een ingebouwde overlijdensrisicoverzekering in en dat kan bij bijv. oversluiten ook niet zo handig zijn. (naast dat je met een losse ORV een stuk meer keuze hebt)

Dat zijn eigenlijk de enige nadelen. Een ander groot voordeel: de spaarhypotheek kan in box 3, met banksparen kan dat niet.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 19:26:14 #264
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_70858301
Ik sta geregistreerd bij het BKR voor 4 kredieten.

1 is rood mogen staan op bankrekening.
Ander is voor creditcard.
Ander voor studentlening (niks van opgenomen).
En de laatste weet ik niet.

Nu moet 7 werkdagen wachten totdat ik het overzicht krijg van het BKR, dus dan pas kan ik er achterkomen wat die laatste is. Dit gaat allemaal voor veel vertraging zorgen. Jammer.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_70864151
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 19:26 schreef jojomen4 het volgende:
Ik sta geregistreerd bij het BKR voor 4 kredieten.

1 is rood mogen staan op bankrekening.
Ander is voor creditcard.
Ander voor studentlening (niks van opgenomen).
En de laatste weet ik niet.

Nu moet 7 werkdagen wachten totdat ik het overzicht krijg van het BKR, dus dan pas kan ik er achterkomen wat die laatste is. Dit gaat allemaal voor veel vertraging zorgen. Jammer.
Ben je bij een 'onafhankelijk' adviseur geweest of een bank? Die laatste kan je dat direct vertellen.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 22:55:45 #266
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_70864458
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 22:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ben je bij een 'onafhankelijk' adviseur geweest of een bank? Die laatste kan je dat direct vertellen.
Bij iemand van de hypotheekshop. Toen hij het me vertelde zei hij alleen om welke bedragen het ging. Ik dacht dat ik het wist over welk bedrijf het ging, maar dat blijkt niet zo te zijn. Heb hem daarna niet meer kunnen spreken. Ik weet dus niet of hij weet welk bedrijf er achter zit.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_70864523
Hij kan het normaal gesproken ook niet checken en hij heeft die bedragen waarschijnlijk van de verstrekker waar je de offerte hebt aangevraagd.

Ow.... wacht: de namen van bedrijven zijn ook niet zichtbaar. Ik dacht even dat je het anders bedoelde
  vrijdag 10 juli 2009 @ 23:02:50 #268
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_70864638
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 22:58 schreef Five_Horizons het volgende:
Hij kan het normaal gesproken ook niet checken en hij heeft die bedragen waarschijnlijk van de verstrekker waar je de offerte hebt aangevraagd.

Ow.... wacht: de namen van bedrijven zijn ook niet zichtbaar. Ik dacht even dat je het anders bedoelde
En op dat overzicht wat ik zelf krijg staat het wel? Hoop het iig, anders wordt het lastig.
pi_70864664
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 23:02 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

En op dat overzicht wat ik zelf krijg staat het wel? Hoop het iig, anders wordt het lastig.
Daar staat het wel op
  vrijdag 10 juli 2009 @ 23:08:37 #270
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_70864825
Cool.
pi_70868389
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 13:51 schreef elcastel het volgende:

[..]

Het valt mij op dat financiele adviseurs vaak alleen oog hebben voor hun eigen visie. Ik heb van de week ook mezelf van advies voorzien bij de bank. Ze komen met allerlei voorstellen, maar ik vond de mijne het beste, uiteraard ga ik die lijn ook volgen. Blij als ik dit gelul achter me heb.
Klopt. Je geeft vantevoren ongeveer aan wat je wil en wat je absoluut niet wil en ze komen vooral met constructies uit de laatste categorie aanzetten...
pi_70886621
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 23:03 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Daar staat het wel op
Een beetje nieuwsgierig; wat gebeurt er met die BKR registratie als je geen hypotheek meer hebt ?
pi_70890571
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:27 schreef HiZ het volgende:

[..]

Een beetje nieuwsgierig; wat gebeurt er met die BKR registratie als je geen hypotheek meer hebt ?
Die staan daar sowieso al niet op (hypotheken worden daar niet geregistreerd, tenzij je een achterstand hebt van 120 dagen of meer)
pi_70891136
Vandaag de VT ivm aankoop huis binnen, fijn die bevestiging
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_70906701
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 23:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die staan daar sowieso al niet op (hypotheken worden daar niet geregistreerd, tenzij je een achterstand hebt van 120 dagen of meer)
Of een direct opeisbare vordering, dan krijg je een 2.
  maandag 13 juli 2009 @ 23:59:43 #276
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_70952771
Hoi,

Een collega van me (die ik niet ken maar kwam hem toevallig tegen op een cursus) vertelde me vorige week dat er bij het kopen van een woning van de woningbouw geen overdrachtsbelasting betaald hoefde te worden vanaf 1 juli.

Als ik nu google, dan vind ik er niks over terug. Heeft iemand dit eerder gehoord?
pi_70953345
Ik heb ook net een huisje gekocht van rond de 115.000 VON.
Ik ben starter, dus kom in principe in aanmerking voor koopsubsidie.
Veel zal het niet zijn, iets van 21 euro per maand, maar het is toch mooi meegenomen.

Nu las ik bij de voorwaarden dat je geen krediet of lening mag hebben bij de aanvraag van koopsubsidie.

Geldt dat ook voor het "rood kunnen staan" op een normale betaalrekening?
Ik kan namelijk 800 euro rood staan op mijn betaalrekening.
Uiteraard kan ik dit zonder probleem opheffen, maar als het niet hoeft?
pi_70953370
quote:
Op maandag 13 juli 2009 23:59 schreef jojomen4 het volgende:
Hoi,

Een collega van me (die ik niet ken maar kwam hem toevallig tegen op een cursus) vertelde me vorige week dat er bij het kopen van een woning van de woningbouw geen overdrachtsbelasting betaald hoefde te worden vanaf 1 juli.

Als ik nu google, dan vind ik er niks over terug. Heeft iemand dit eerder gehoord?
Hmm, ik heb toevallig net een huis van een woningbouw overgenomen zonder overdrachtsbelasting (dus vrij op naam).
Maar dat is een actie onder de "startersweken" dus weet niet of dat standaard is...
  dinsdag 14 juli 2009 @ 00:22:02 #279
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_70953420
Ik heb begrepen dat ik o.a. bij het BKR geregistreerd sta omdat ik 1000 euro rood kan staan. Dit heb ik dan ook tijdelijk stop gezet.
pi_70953804
quote:
Op maandag 13 juli 2009 23:59 schreef jojomen4 het volgende:
Hoi,

Voor zover ik weet geldt dat alleen voor Rijksmonumenten (met terugwerkende kracht vanaf 1 mei). Ik doe nauwelijks meer iets met MGE-woningen, dus dat weet ik eigenlijk niet.
pi_70953851
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 00:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hmm, ik heb toevallig net een huis van een woningbouw overgenomen zonder overdrachtsbelasting (dus vrij op naam).
Maar dat is een actie onder de "startersweken" dus weet niet of dat standaard is...
Dat zijn tijdelijke acties. De verkoper voldoet de overdrachtsbelasting.
pi_70956939
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 00:22 schreef jojomen4 het volgende:
Ik heb begrepen dat ik o.a. bij het BKR geregistreerd sta omdat ik 1000 euro rood kan staan. Dit heb ik dan ook tijdelijk stop gezet.
dat kunnen wij ook beide en geen woord over gehoord..
pi_70957377
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 08:35 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

dat kunnen wij ook beide en geen woord over gehoord..
Ja, en dat zegt wat over de situatie van iemand anders
pi_70957456
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:04 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, en dat zegt wat over de situatie van iemand anders
Nee dat zegt dat ze er dus duidelijk bij iedere vertsrekker anders naar kijken misschien?
Of dat ze het bij ons vergeten zijn dat kan ook.
pi_70957500
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:08 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Nee dat zegt dat ze er dus duidelijk bij iedere vertsrekker anders naar kijken misschien?
Of dat ze het bij ons vergeten zijn dat kan ook.
Nee, dat zegt gewoon dat elke situatie anders is. Een krediet (welk krediet dan ook) wordt beoordeeld en wordt in je lasten meegerekend. Als dan volgens de berekeningen blijkt dat je lasten 'te hoog' zijn, dan moeten er kredieten worden ingelost. Dat doet iedere verstrekker en heeft niets te maken met de manier van kijken van een verstrekker.
pi_70957519
Aha daar ligt het dus aan, dat wist ik dus niet en verklaart het verschil, toch weer wat opgestoken
  dinsdag 14 juli 2009 @ 09:21:36 #287
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_70957693
Hoe zit het eigenlijk met een spaardeel in je hypo? Kan je die kostenloos verhogen na een rentevaste periode?
Of krijg je dan weer allerlei vage constructies?
pi_70957724
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:21 schreef bleiblei het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met een spaardeel in je hypo? Kan je die kostenloos verhogen na een rentevaste periode?
Of krijg je dan weer allerlei vage constructies?
Je kunt toch gewoon extra stortingen doen?
  dinsdag 14 juli 2009 @ 09:25:37 #289
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_70957773
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:23 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je kunt toch gewoon extra stortingen doen?
Extra stortingen gaan toch van het afgesproken deel af?
Als in, als je een hyp hebt 50/50 waarvan 100.000 spaar, en 100.000 aflossingsvrij, dan kan je met extra stortingen er voor zorgen dat je sneller de 100.000 spaar voldaan hebt. Maar je kan niet met extra stortingen, het spaardeel opkrikken naar bijv. 150.000.

Ik vroeg me dus eigenlijk af of je de verhouding 50/50 na je rentevaste periode zonder problemen om kan zetten naar 75/25 oid. zodat je 150.000 spaar en 50.000 aflossingsvrij krijgt.
pi_70957815
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:25 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Extra stortingen gaan toch van het afgesproken deel af?
Als in, als je een hyp hebt 50/50 waarvan 100.000 spaar, en 100.000 aflossingsvrij, dan kan je met extra stortingen er voor zorgen dat je sneller de 100.000 spaar voldaan hebt. Maar je kan niet met extra stortingen, het spaardeel opkrikken naar bijv. 150.000.
Waarom kan dat niet (dat kan gewoon hoor)
quote:
Ik vroeg me dus eigenlijk af of je de verhouding 50/50 na je rentevaste periode zonder problemen om kan zetten naar 75/25 oid.
Tja, kan ook, maar dan betaal je omzettingskosten én je bent verplicht om de verhoogde premie én (vaak) hogere rente te (blijven) betalen. Met extra stortingen bepaal je het zelf.
pi_70974890
Ah, duidelijkheid.

Voor het verkrijgen van de koopsubsidie mag ik geen enkel krediet hebben, dus ook niet in de vorm van een krediet op mijn betaalrekening (ofwel: mogelijkheid tot roodstaan).

Dus dat gaat er af
quote:
Goedendag,

Met ingang van offertes die zijn uitgebracht vanaf 1 januari 2009 dienen, indien sprake is van een aanvraag voor een eigenwoningbijdrage op basis van de Wet Bevordering Eigenwoningbezit alle overige betalingsverplichtingen, voortvloeiend uit geldleningen of andere vormen van kredieten, uiterlijk op de datum van passeren te zijn afgelost en het contract/de contracten te worden opgeheven.

Met vriendelijke groet,
Helpdesk BEW+
pi_70976963
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:17 schreef MaGNeT het volgende:
Ah, duidelijkheid.

Voor het verkrijgen van de koopsubsidie mag ik geen enkel krediet hebben, dus ook niet in de vorm van een krediet op mijn betaalrekening (ofwel: mogelijkheid tot roodstaan).

Dus dat gaat er af
[..]

Dit betekent ook geen creditcard. Dat was voor mij heel vervelend, omdat ik mijn credit card gebruik voor zakenreizen, die ik binnen 1 maand geheel aflos omdat ik het dan weer terugkrijg van mijn werkgever.
Heel vervelend allemaal ,en op de dag van de sleuteloverdracht bestel ik weer een cc.
Zinloze actie dus, maar zo zit het helaas in elkaar.

klantje pesten vind ik dat.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_70977287
Het gaat wel iets verder dan 'klantje pesten'. Het feit dat jij daarna weer een creditcard krijgt, ligt aan de creditcardmaatschappij. Niet aan je hypotheekverstrekker.
pi_70978665
Vraag:

Wordt er bij het aanvragen van een hypotheekofferte de kredietwaardigheid al getoetst door de geldverstrekker (BKR)?

Of gebeurt dit later in het proces pas?
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_70979790
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 20:10 schreef -Jay-20- het volgende:
Vraag:

Wordt er bij het aanvragen van een hypotheekofferte de kredietwaardigheid al getoetst door de geldverstrekker (BKR)?

Of gebeurt dit later in het proces pas?
Bij mij is het niet gebeurd zover ik weet.
De offerte is puur gegaan op basis van de door mij verstrekte gegevens.
Pas bij de aanvraag van de hypotheek gaan ze dieper spitten.

Logisch, als je iets verzwijgt waardoor je 'm niet zou krijgen, krijg je 'm toch niet...
Dus waarom zouden ze dan moeilijk gaan doen in de offerte...
pi_70980051
Over het algemeen is er al vóór het uitbrengen van de offerte getoetst. In de offerte wordt vaak ook al verwezen naar kredieten die evt. moeten worden opgezegd.
pi_70980213
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 20:44 schreef Five_Horizons het volgende:
Over het algemeen is er al vóór het uitbrengen van de offerte getoetst. In de offerte wordt vaak ook al verwezen naar kredieten die evt. moeten worden opgezegd.
Oh Naja, er viel niet veel te verwijzen. Dat zal het dan wel geweest zijn...
pi_70980560
Vraagje over kapitaalverzekering en fiscale bandbreedte van max 1:10

Die 1:10 geld dit voor de premie die je per jaar (totaal betaald) of de maandpremie?

Iemand die dit weet?

(dit ook ivm met eenmalige premiestortingen die ook binnen de bandbreedte moeten blijven.)
pi_70980626
Merci. Ik vraag dit omdat ik even alle mogelijke risico's op verdere vertraging uit wil sluiten.

Het blijkt namelijk dat ik vanwege de doorlooptijd van een koopsubsidie aanvraag mijn ontbindende voorwaarden ruim ga overschrijden... Verlenging van deze voorwaarden met 2+ weken gaat moeilijk worden ben ik bang...

Iemand tips voor een dergelijke situatie? Is het (nog) niet rond hebben van de financiering overigens normaal gesproken een geldige reden voor ontbinding?
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_70980719
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 20:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Vraagje over kapitaalverzekering en fiscale bandbreedte van max 1:10

Die 1:10 geld dit voor de premie die je per jaar (totaal betaald) of de maandpremie?

Iemand die dit weet?

(dit ook ivm met eenmalige premiestortingen die ook binnen de bandbreedte moeten blijven.)
Per jaar.... (bij jou ging het toch om box 3 )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')