Archimedean Dynasty-Ontwikkelaar: Massive Entertainment
-Uitgever: Blue Byte
-Jaar van uitgave: 1996
-OS: MS- Dos / Windows 95
Vroegah was alles betahIn de jaren negentig, waarin de 3d revolutie die de hedendaagse games mogelijk maakte, werd er nogal eens bespaard op verhaal en gameplay in een spel, en leek het even te draaien om vooral zo snel mogelijk een grafisch zo indrukwekkend mogelijk spel de deur uit te werken in de ogen van veel publishers.
Enkele ontwikkelaars hielden echter stevig vast aan hun ideologie om gewoon goede spellen te maken waar de gamer wat aan had. Met name kleinere ontwikkelaars en uitgevers met een oog voor kwaliteit kwamen zo wel eens met juweeltjes op de proppen.
Zo ook Archimedean Dynasty…
Waarschijnlijk slachtoffer van directe concurrentie met Microsofts’ onderwater-vlieg/interactieve film titel van dat jaar
Deadly Tide, was Archimedean Dynasty een titel die een kleine maar trouwe schare fans voortbracht.
hoeveel info krijg jij in 640*480?Het verhaalIn Archimedean Dynasty (Oorspronkelijke titel “Schleighfahrt” wat in het Engels “Silent Running” zou worden) heeft de mens er ouderwets een potje van gemaakt
Hoewel de mensheid elkaar al naar het leven stond vanaf de uitvinding van het scherpe stokje, heeft de mens in de 20e eeuw een wapen in handen gekregen wat ingrijpende gevolgen zou hebben in het volgende conflict op wereldschaal.
Na een kettingreactie van nucleaire en politieke aanvallen is het grondgebied van de aarde zo goed als onbewoonbaar geworden. De overlevenden zijn onder de zeeen gedoken om het gevaar te ontlopen, achter hen sloot zich een veertig meter dikke laag van dood organisch en door straling besmet materiaal.
Onder de oceanen vormde zich een nieuwe samenleving, een die zichzelf Aqua ging noemen.
Aqua begon al spoedig te lijken op de wereld zoals wij die nu kennen. Grote bedrijven runnen de show, misdaad viert hoogtij en dankzij de verschillende vormen van cultuur die ontstaan zijn is een conflict nooit ver weg. Aasgieren kunnen hier een graantje van meepikken. En dat is precies wat we gaan doen.
The harpoons… Man them!Als Emerald “Dead Eye” Flint is het aan jou, de speler, om na een vernederende afgang weer onderaan te beginnen met een wrak van een duikboot. Aanvankelijk krijg je alleen opruimklusjes en het braaf escorteren van transportboten, maar met je hardverdiende credits kun je je duikklok aardig uitbouwen tot een wat slagvaardiger schip, en gedurende het spel zul je enkele andere boten kunnen aankopen om toch net wat blitser de volgende vaart kunt maken.
Maar de laatste tijd zijn er vreemde verhalen ontstaan, over onbekende schepen zonder vlag, aanvallen zonder duidelijk doel, spookschepen…
Gameplay“This landing is gonna get pretty interesting.
-Define "interesting".
Oh God, oh God, we're all going to die?”Vergeet multiplayer, internet stond nog in de kinderschoenen bij release, dit is een hard core singleplayer avontuur. Avontuur, waarbij het verhaal niet het waardeloze excuus van een kapstok is voor toffe graphics, maar avontuur, waarbij de graphics volledig in dienst zijn van het verhaal. Deels sim, deels adventure biedt het spel je mogelijkheden te over.
Zoals reeds gezegd begin je weer onderop. Door middel van dialogen, weergegeven in dialoogvensters als tekst, kun je in gunst komen bij verschillende partijen, die je in ruil nieuwe wapens, boten of opdrachten kunnen geven, of wellicht interessanter: stukken informatie waarmee je verder komt met je verhaal. Politieke intriges, industriele spionage en spanningen tussen bevolking en machthebbers zitten dicht verweven in dit spel verwerkt, maar het spel laat het aan de speler over hoe diep hij er in duikt…
Sfeerplaatjes anno 1996Maar natuurlijk is het grote genot van dit spel het in het diepe duiken in een schild van titanium, staal en keramische beplating.
Het feest begint met het uitzoeken van je bewapening (bij het spel is een wapengids meegeleverd met daarin de beschrijving van elk wapen, elke armorsoort, de aansturingsoftware en de meest voorkomende soorten vijanden.
6 Halen, 2 betalen is er niet bij in de shop, maar toch verschillen per onderwaterstation die de moeite zijn om om te, euh, varenDaarna kun je het water in. Het is aan te raden te spelen met een joystick, aangezien het vaartuig net als een vliegtuig door het water schiet in dit spel. Met een prettige leercurve kun je al snel je schip upgraden, maar de moeilijkheidsgraad licht op lange termijn aardig hoog. Hierbij is het sleutel je schip goed te bevoorraden en je tactiek flexibel te houden.
VervolgenZoals aangegeven heeft de titel zijn schare fans gecreeerd, maar het publiek moest wachten tot 2001 voor zijn opvolger in beeld kwam. Hoewel redelijk tot goed ontvangen, is Aquanox met name een grafische update voor AD (en werd zelfs als demo voor de GF3 gebruikt), maar haperde het spel op het rollenvlak. Hoewel de tekst vermakelijk was, was er bij deze titel besloten tot het gebruik van (slechte) stemacteurs.
Aquanox was een overversimpliceerde poging Aqua opnieuw tot leven te roepen, wat het van sim meer naar FPS deed neigen. Na Aquanox kwam nog een uitbreiding aan, alsmede een PS2 variant, welke het daglicht echter nooit gezien heeft (Ironisch, de inwoners van Aqua ook niet!- Red.).
Massive, geannexeerd door JoWood was niet in staat veel fans te trekken, en het doek viel.
Veel gamers die door het herontdekken van de games terugverlangen naar de onderwatersfeer van toen moeten het doen met hun geheugen, en indien hun kopie uit het verleden op wil starten met de games van toen, maar Aqua zal (waarschijnlijk) nooit meer komen...
[ Bericht 1% gewijzigd door Skull-splitter op 14-04-2009 21:47:11 ]