Zojuist de pilot bekeken, vond het wel vermakelijk.

De donkere en depressieve setting vertoont veel overeenkomsten met die van BSG, en ook de insteek is grotendeels hetzelfde (morele en ethische dilemma's gecombineerd met een vleugje religie). Wel mis ik vooralsnog goede karakters. In BSG vielen mensen als Bill Adama, Starbuck en Gaius Baltar meteen in positieve zin op, dat heb ik nu nog niet zo. Dat kan natuurlijk nog komen, heb immers pas één aflevering gezien. Het acteerwerk was verder wel in orde.
Het viel me alleen op dat Caprica eigenlijk veel meer sci-fi is dan BSG. Oké, BSG heeft gigantische ruimteschepen met FTL-mogelijkheid, maar daar houdt het dan ook op. Er wordt in BSG nooit verwezen naar computers in een papiertje en een virtuele wereld à la The Matrix, wat op zich wel vreemd is aangezien 58 jaar na dato die technieken allemaal veel verder ontwikkeld zouden moeten zijn. Ook vraag ik me af wanneer de vliegende auto's geïntroduceerd zullen worden.
Ten tweede vind ik het ook een beetje irritant dat de volkeren en mensen op de colonies eigenlijk gewoon symbool staan voor landen op aarde. Naar mijn mening is Caprica gewoon de VS en Tauron Mexico of een ander Zuid-Amerikaans land, de overeenkomsten zijn talrijk. Vind ik een beetje goedkoop en onnodig moraliserend ("kijk ons eens de mensheid een spiegel voorhouden").
Tot slot hoop ik dat men de continuïteit zoveel mogelijk kan waarborgen. Ik was nu al lichtelijk verbaasd dat Adama's zus en moeder zijn omgekomen bij een aanslag door mensen die dezelfde religie aanhangen als de cylons. Je zou toch verwachten dat dat in BSG benoemd zou zijn.
quote:
Op zaterdag 25 april 2009 02:16 schreef KirkLazarus het volgende:[..]
Het speelt 58 jaar voor BSG af he: de Cylons komen net om de hoek kijken, er is nog geen exodus geweest, Galactica ligt misschien hooguit ergens op een tekentafel, The Old Man is nog een klein jochie die pas net weet hoe hij heet...
Al die tastbare elementen van BSG zijn er simpelweg nog niet, dan kun je ze ook niet in de serie stoppen.
Klopt, maar daar hebben de schrijvers natuurlijk bewust voor gekozen. Naar mijn mening is het meer een uitdieping van het BSG-universum, en niet zozeer een prequel.
[ Bericht 5% gewijzigd door TC03 op 13-06-2009 02:47:13 ]