Voor de mensen die Cabarestafette niet kennen: dit is een avond met optredens van 3 cabaretiers, tieres of groepen. Dit geheel wordt aan elkaar gepraat door een MC. Gisteravond in Weert was het de beurt voor Roemer van der Steeg, Nathalie Baartman en Kees van Amstel. Het geheel werd aan elkaar gepraat door Monique Brouwer.
Roemer van der Steeg
quote:
Er is veel aan de mens te verbeteren. Afgunst, wraak, verzadigde vetten: het is tijd voor een nieuwe mens. Het liedjesprogramma Oude Waakhond is een terugblik op de oude.
Vanachter de piano zingt Roemer van der Steeg over de oude mens, met al zijn primitieve driften en gebreken. Van oma Elly tot een Chinees met een mitella. Van de man die niet kan kuieren tot het gemene duiveltje dat aan je nek hangt. Roemer van der Steeg (1979) is Neerlandicus en pianist bij improcomedygroep Op Sterk Water. In april 2008 won hij als solist de jury- en publieksprijs van het Concours om de Wim Sonneveldprijs.
Het zal heus wel dat Roemer van der Steeg vorig jaar de jury- en publieksprijs van het Concours om de Wim Sonneveldprijs gewonnen heeft maar daar was vrij weinig van te merken als je het mij vraagt. De liedjes vond ik niet goed in elkaar zitten, tijdens de liedjes maakte hij veel te weinig contact met het publiek en ook het praten tussen de liedjes door was zeer slecht. Met name het laatste was heel irritant, het leek wel alsof hij voor de eerste keer iets moest zeggen tegen een groot publiek, zo zenuwachtig was hij.
De liedjes zelf zouden slappe aftreksels van liedjes van Ernst van der Pasch, Maarten van Roozendaal of het Klein Orkest kunnen zijn. Maar dan wel hele slappe aftreksels.
Al met al geef ik Roemer van der Steeg niet meer dan 2/10 voor de moeite. Ik zal dan ook niet snel meer kaartjes kopen voor zijn shows.
quote:
In haar nieuwe voorstelling Los ontpopt Nathalie Baartman zich tot een filosoferende eigenheimer. Ze vraagt zich af: Waarom hebben we eigenlijk nog een lichaam? En komt tot Bulgaarse clowndansen, dode paling, kamerplanten en andere conclusies.
Op ontwapende wijze gaat ze de strijd aan voor een verrassender bestaan op aarde. Ze heeft een motto: als ik niet bij de wereld pas, moet de wereld maar bij mij passen! Nathalie Baartman duvelt uit een doosje en spettert uit een vaatje. Ze is droog en eigenzinnig. Komt en gij zult huppelen!
Nathalie Baartman geeft een leuke voorstelling met een behoorlijk tempo. Met hier en daar wat liedjes en dansjes doet ze het heel erg goed. Daarnaast verzint ze veel spreuken en gezegdes die ze natuurlijk ook veel in de show gebruikt. Dit alles doet ze met een dik accent dat verraad dat ze uit de omgeving van Hengelo komt.
Nathalie krijgt van mij 8/10 voor haar voorstelling en ik zou dan ook zeker naar een soloshow van haar gaan.
Kees van Amstel
quote:
Kees van Amstel wist pas laat dat hij op het podium wilde staan. Daardoor heeft hij een hoop dingen kunnen bewaren voor nu. Nouja, bewaren? Noem het liever opkroppen, flink opkroppen!
Kees is lid van stand-up comedy collectief Comedytrain en was op tv te zien in het VARA programma Comedytrain Presenteert.. Hij schrijft mee aan diverse radio- en tv programma's waaronder het VARA radioprogramma Spijkers met koppen en het TROS tv programma Dit was het Nieuws. Daarnaast schreef hij columns voor diverse bladen zoals het Algemeen Dagblad. Maar nog steeds is hij niet alles kwijt.
Al dat opgekropte moet er nu maar eens uit. En snel ook!
Dat er veel opgekropt zit bij Kees van Amstel is wel duidelijk. De hele show hangt van opkroppingen aan elkaar en dat maakt het er niet leuker op. Ook probeert hij te populair te doen wat hem niet helemaal goed afgaat. Gelukkig duurde zijn ding wat korter dan ik verwacht had anders had ik het einde niet gehaald.
Kees krijgt toch nog 5/10 van mij, hier en daar zat er toch nog iets in om te lachen maar over het algemeen vond ik het onvoldoende.
In het kort, Nathalie was goed maar de heren stelden mij teleur, hopelijk komen er bij de volgende Cabarestafette betere mensen mee naar Weert want ik heb ook al wel eens hele goede shows gezien tijdens cabarestafette.