abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67849728
Dag allemaal,

Ik overweeg om volgend jaar te gaan studeren aan de TU Delft. Het is alleen wel jammer dat ik uit Amsterdam kom en dat Delft mij echt een verschrikkelijke stad lijkt. Amsterdam verruilen voor Delft zie ik daarom niet echt zitten. Toch zie ik Delft wel als een hele goede universiteit met hele mooie studies.

Ik vroeg mij af of er hier misschien studenten meelezen die studeren in Delft en elke dag heen en weer reizen. Is dat een beetje te doen? In mijn geval zou ik dan elke dag per auto of trein naar Delft moeten afreizen.
  donderdag 9 april 2009 @ 00:11:43 #2
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_67849880
Ik ken beide steden niet goed. De reisafstand is op zich wel te doen, en als je niet te vaak naar colleges/practica hoeft dan is het prima te doen. (wel erg vermoeiend) Maar waarschijnlijk gaat er dit gebeuren: Je reist eerst op en neer, je krijgt dan veel nieuwe vrienden in Delft, waarvan de meeste daar ook wonen. Bij de leuke feesten probeer je elke keer weer bij een van die vrienden een slaapplek te regelen. Dit gaat vrij lang goed, dan ga je er zelf aan ergeren. Want bij alle leuke dingen in het studentenleven moet je of vroeg weg, of ben je weer afhankelijk van iemand anders. Uiteindelijk ga je na max. een jaar zelf een kamer zoeken in Delft.
  donderdag 9 april 2009 @ 00:11:50 #3
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_67849882
Ik kom elke dag vanuit Rotterdam. Voor mij is het, inclusief metro, trein en alles ertussen ongeveer 1 uur reizen. Het vervelendste is veruit de bus in Delft, als je met de trein gaat zou ik bij het station in Delft een fiets neerzetten. Er rijden wel vrij regelmatig treinen.

Ik merk wel dat ik iets mis door er iet te wonen, ik ben dan ook van plan er uiteindelijk heen te verhuizen. Realiseer je ook dat je elke dag dat je er heen gaat minstens twee uur reistijd kwijt bent, tijd die je beter had kunnen besteden. Bij een enkel college ben je langer onderweg dan dat je er daadwerkelijk zit.

Volgens mij kan je beter bij je school/werk wonen en in weekenden naar leuke plaatsen gaan, dan andersom
Ook geen sig dus
pi_67849939
Ik studeer ook in Delft, maar ik vind het een prima stadje hoor. Het is zoals je zegt alleen geen Amsterdam. Ik woon zelf op kamers in Delft, omdat het anders voor mij 8 uur trein was geweest per dag, maar ik ken wel iemand die elke dag nog vanuit Amsterdam moet komen. Als jij er mee kan leven om elke dag 2 uur in de trein te zitten is het toch geen probleem? Alleen als je van plan bent bij studentenverenigingen te gaan zal het je misschien vies tegen vallen. Want 's nachts laat nog even een uur in de trein zitten met het lijf vol drank is niet echt fijn. Een vriend van me uit Amsterdam had dat een keer en die stond opeens op Utrecht Centraal i.p.v. Amsterdam Centraal.

Overigens zou ik mijn studiekeuze niet laten afhangen van dat de plaats me niet aan zou staan. Het gaat toch om de studie..

EDIT: Als je eerst van plan bent op en neer te gaan reizen, dan zou ik me toch even inschrijven bij de DUWO. Dan kan je als je na twee jaartjes of langer besluit om toch op kamers te gaan meteen zo'n mooi appartementje in Delft krijgen. De wachtlijsten daarbij zijn namelijk best groot volgens mij.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  donderdag 9 april 2009 @ 00:23:03 #5
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_67850106
Ik woon zelf in Amsterdam, heb een tijd in Delft gewoond.
Het is een stuk kleiner, maar ook Delft heeft grachten
T is soort van mini Amsterdam, maar eigenlijk een stuk mooier.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_67850416
Ik denk ook niet dat je met een beetje TU-studie nog genoeg doordeweekse tijd hebt om van Amsterdam te 'genieten'.
pi_67850469
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:14 schreef Waffle het volgende:
Want 's nachts laat nog even een uur in de trein zitten met het lijf vol drank is niet echt fijn. Een vriend van me uit Amsterdam had dat een keer en die stond opeens op Utrecht Centraal i.p.v. Amsterdam Centraal.
Dat is toch juist koningsch! Prachtige avonturen.
  donderdag 9 april 2009 @ 09:56:11 #8
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_67854716
quote:
Op donderdag 9 april 2009 00:39 schreef Ro_bin het volgende:
Ik denk ook niet dat je met een beetje TU-studie nog genoeg doordeweekse tijd hebt om van Amsterdam te 'genieten'.
Ik zit momenteel met een burn-out thuis.
  donderdag 9 april 2009 @ 10:08:39 #9
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_67855104
Als je een techniche studie wilt gaan doen, is de andere mogelijkheid Eindhoven of misschien Twente, zou je daar wel vrolijk van worden?
In Amsterdam blijven wonen terwijl je in Delft studeert lijkt me niet aan te bevelen Misschien voor een jaartje, maar daarna zal je toch echt een keer naar Delft moeten, want elke dag 3 uur reizen word je snel zat

En zoals al eerder gezegd, Delft is net Amsterdam in het heel klein Voor het uitgaan moet je het niet doen, maar dat valt op te lossen door naar Rotterdam of Den Haag te gaan (10 min. met de trein) of Leiden (20 min.) of zelfs Amsterdam gewoon (uurtje). Nachtnet heb je in al die steden
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
pi_67859063
als je in het weekend naar je ouders in Adam gaat kan je daar toch uitgaan
  donderdag 9 april 2009 @ 14:13:36 #11
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_67863050
Ben van plan om volgend jaar ook naar de TU in Delft te gaan. Ik vroeg me alleen af wat de makkelijkste studies daar zijn? Ben namelijk niet echt een werker..
  donderdag 9 april 2009 @ 14:17:07 #12
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_67863203
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:13 schreef Dingess het volgende:

Ben van plan om volgend jaar ook naar de TU in Delft te gaan. Ik vroeg me alleen af wat de makkelijkste studies daar zijn? Ben namelijk niet echt een werker..
TBM, dat kan echt iedereen Volgens mij zitten er bij TBM meer mensen die het als tweede studie hebben, dan mensen waarvan het hun enige studie is.
pi_67863276
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:13 schreef Dingess het volgende:

Goeie instelling om te beginnen. Ga lekker HBO doen ofzo.
I look back and I'm amazed, that my thoughts were so clear and true, that three words went through my mind endlessly, repeating themselves like a broken record... you're so cool, you're so cool, you're so cool...
  donderdag 9 april 2009 @ 14:23:14 #14
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_67863446
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:17 schreef Bravebart het volgende:

[..]

TBM, dat kan echt iedereen Volgens mij zitten er bij TBM meer mensen die het als tweede studie hebben, dan mensen waarvan het hun enige studie is.
Mwah, dat is niet echt mijn ding:

Hoe makkelijk of hoe moeilijk zijn deze studies:

Bouwkunde
Technische Natuurkunde
Civiele Techniek

En waar kan ik informatie vinden over hoeveel mensen het eerste jaar niet hebbenn gehaald, etc.?

donderdag 9 april 2009 @ 14:26:59 #15
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_67863613
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:23 schreef Dingess het volgende:

[..]

Mwah, dat is niet echt mijn ding:

Hoe makkelijk of hoe moeilijk zijn deze studies:

Bouwkunde
Technische Natuurkunde
Civiele Techniek

En waar kan ik informatie vinden over hoeveel mensen het eerste jaar niet hebbenn gehaald, etc.?

Civiel en Bouwkunde kan je dan sowieso op je buik schrijven, TN is dan denk ik nog het meeste te doen

Maar ga maar HBO doen, zoals m-kay zegt, want met deze mentaliteit ga je het niet redden
  donderdag 9 april 2009 @ 14:29:34 #16
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_67863716
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:18 schreef m-kay het volgende:

[..]

Goeie instelling om te beginnen. Ga lekker HBO doen ofzo.
A. Ik heb niet echt veel zin om dagelijks te zitten 'studeren', zo ben ik nou eenmaal.
B. Ik ben niet echt bepaald de slimste.. (ik haal altijd 6.5, zonder er veel tijd aan te besteden, dat wel)
C. Ik weet dat ik sommige studies niet aan kan (Technische Wiskunde etc.), Wiskunde vind ik weliswaar het leukst maar ik ben er nou eenmaal niet zoo goed in dat ik even mn master technische wiskunde zal gaan halen..
  donderdag 9 april 2009 @ 14:30:42 #17
220480 Dingess
PeeVeeDeeAaa
pi_67863758
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:26 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Civiel en Bouwkunde kan je dan sowieso op je buik schrijven, TN is dan denk ik nog het meeste te doen

Maar ga maar HBO doen, zoals m-kay zegt, want met deze mentaliteit ga je het niet redden
Ik dacht altijd dat Technische Natuurkunde het moeilijkst was? (samen met Technische Wiskunde dan)
  donderdag 9 april 2009 @ 14:36:05 #18
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_67863930
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:30 schreef Dingess het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat Technische Natuurkunde het moeilijkst was? (samen met Technische Wiskunde dan)
Als ik af ga op de verhalen van de mensen die ik ken van die studies, is TN wel goed te doen, maar ik ken er maar een paar dus echt objectief is het niet
pi_67866420
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:29 schreef Dingess het volgende:

[..]

A. Ik heb niet echt veel zin om dagelijks te zitten 'studeren', zo ben ik nou eenmaal.
B. Ik ben niet echt bepaald de slimste.. (ik haal altijd 6.5, zonder er veel tijd aan te besteden, dat wel)
C. Ik weet dat ik sommige studies niet aan kan (Technische Wiskunde etc.), Wiskunde vind ik weliswaar het leukst maar ik ben er nou eenmaal niet zoo goed in dat ik even mn master technische wiskunde zal gaan halen..
Je lult een beetje slap. De studie technische Natuurkunde bevat ongeveer de meeste wiskunde van alle studies in Nederland. Voor de meeste technische studies wordt je in principe eerst opgeleid tot een goed wiskundige, omdat dat nu eenmaal de taal van de wetenschap is. Als je wiskundige basis er eenmaal een beetje in zit kun je dit gaan toepassen in je studie. Kiezen voor TN, omdat je 'niet zo goed in wiskunde bent', is wel een hele kromme redenering. Misschien is Industrieel Ontwerpen wat voor je? Lekker tekenen
pi_67867118
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:29 schreef Dingess het volgende:

[..]

Doe dan een LOI cursus ofzo, maar studeren is geen cursus waar je een beetje kan aankloten als je daar zin in hebt. Mensen zonder enige motivatie lopen hier al genoeg rond. En ja, iedere student krijgt het Delfts Instellingspakket, met o.a. Analyse, Lineaire Algebra, Kansrekening & Statistiek, Numerieke Wiskunde en Differentiaalvergelijkingen. Afhankelijk van je studie komen daar nog vakken als Dynamica of Mechanica bij. Wiskunde genoeg dus, maar met genoeg studie (en dus motivatie) is het allemaal prima te halen.
I look back and I'm amazed, that my thoughts were so clear and true, that three words went through my mind endlessly, repeating themselves like a broken record... you're so cool, you're so cool, you're so cool...
pi_67871273
Zijn er hier trouwens mensen die mij wat kunnen vertellen over de studie Technische Natuurkunde. Persoonlijk lijkt mij dit de mooiste technische studie, vooral omdat het zo breed is. Op dit moment sta ik een acht voor natuurkunde. Zou dit genoeg zijn om de studie een beetje bij te kunnen benen volgend jaar? Wat zijn eigenlijk de vooruitzichten op de arbeidsmarkt voor een technisch natuurkundige op dit moment?
pi_67877470
Ik heb zelf 2 jaren Technische Natuurkunde gedaan op de TU Delft, maar ik ben er uiteindelijk afgevallen omdat het voor mij niet meer te doen was. Mentaliteit speelt een veel belangrijker rol dan de meesten denken, en je moet echt elke week zowat 40 uur aan je studie besteden (bij andere opleidingen is minder wel voldoende). Het wiskunde bij TN is de basis voor al het verdere ingewikkelde natuurkunde vakken, maar het woord 'basis' zelf is misleidend hier. De niveau ligt bijna even hoog als Technische Wiskunde, alleen zij krijgen nog meer wiskunde vakken dan de TNers. In ieder geval ligt de niveau ver boven de wiskunde die je op het middelbaar school krijgt. Dat is letterlijk kinderspel. Het natuurkunde zelf is trouwens ook op een veel hoger niveau dan de natuurkunde op 'school', zeker zaken zoals kwantum mechanica of signalen en systemen.

Het allerbelangrijkste factor voor succes is niet de hoge cijfers of je eindcijfer rapport, maar de motivatie, studiehouding en discipline die je hebt in jezelf. Kan je jezelf dwingen om regelmatig (bijna elke dag) tijd besteden om sommetjes en oefeningen te maken, dan zit je goed op weg. Ben je te lui om je studie bij te houden, dan mis je teveel handigheid in het oplossen van problemen, en je word dan zeker weten op den duur overspoelt door de hoge tempo en steile moeilijkheidscurve.
pi_67878741
Bedankt voor je reactie! Het lijkt mij best een leuke studie, maar soms vraag ik mij af of al die moeite het wel waard is. Uiteindelijk heb je bij het zoeken van een baan geen grote voorsprong op andere afgestudeerden, terwijl je heel wat meer in je studie hebt moeten steken.
pi_67881611
@TS: ga gewoon in Delft wonen, liefst wel in het centrum.
Tuurlijk zitten er enorm veel mannen in Delft, en er zitten ook veel contactgestoorde autisten in Delft, maar dat betekend niet dat met hun om hoeft te gaan. Er zijn in Delft genoeg mensen die wel leuk/gezellig/interessant zijn. Bovendien kan je zoals hierboven al werd verteld prima de trein naar een andere stad nemen om daar te gaan stappen.
pi_67892128
Een kamer in het centrum is wel moeilijk te krijgen hoor.. 9 van de 10 studentenhuizen in het centrum zijn vereniging huizen, dus tenzij je lid wil worden is de kans groot dat je niet in het centrum gaat wonen.

Vond persoonlijk een kamer vinden in Delft buiten het centrum zelfs moeilijk. Heb namelijk nog steeds niet echt iets.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')