abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67867082
De linux community moet eens opflikkeren. Altijd maken ze argumenten ten nadele van Microsoft. En maar janken dat het al 7 jaar lang niet het jaar van de linux desktop is. Die afwachtende kut houding alsof de wereld maar moet veranderen en het licht maar moet zien. In plaats van altijd een ander af te zeiken kun je ook eens uit jezelf laten zien wat je goed kan.

De consument is echter niet onder de indruk en dat steekt vast. En kom niet met argumenten als emuleren of dat game designers linux maar moeten ondersteunen. Mensen willen iets hebben dat werkt, daar willen ze best voor betalen. Waarom zou de gemiddelde huisvrouw moeite doen om alles opnieuw te leren als ze 5 jaar lang met een stukje software van 120 euro toe kan.?

Zelf heb ik genoeg distro's gebruikt en nodig gehad voor server doeleinden maar als desktop OS hield ik het altijd maar een uurtje vol.
  donderdag 9 april 2009 @ 16:20:54 #127
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_67867676
Klopt, als server OS is Linux geweldig. Maar voor desktop klopt het deels ook niet. Linux werkt wel, maar fabrikanten maken 9/10x geen drivers voor Linux. Een hoop bedrijven ontvangen zelfs geld van M$ om alleen voor Windows drivers te schrijven.
To doom or not to doom
pi_67867840
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:20 schreef A-mineur het volgende:
Klopt, als server OS is Linux geweldig. Maar voor desktop klopt het deels ook niet. Linux werkt wel, maar fabrikanten maken 9/10x geen drivers voor Linux. Een hoop bedrijven ontvangen zelfs geld van M$ om alleen voor Windows drivers te schrijven.
Dat heet een business deal, dat komt wel vaker voor. Misschien weer iets voor linux of achter aan te gaan. Zaakjes regelen in plaats van afhankelijk te zijn van het initiatief van een ander.
pi_67868323
windows 7 7077 kicks ubuntu's ass!
Amsterdamse Football Club Ajax - Liverpool F.C.
pi_67869995
Eigenlijk zou er een linux-only game gemaakt moeten worden die zo goed is dat er een hoop mensen overstappen.
  donderdag 9 april 2009 @ 17:27:29 #131
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_67870091
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:24 schreef cucemodre het volgende:

[..]

Dat heet een business deal, dat komt wel vaker voor. Misschien weer iets voor linux of achter aan te gaan. Zaakjes regelen in plaats van afhankelijk te zijn van het initiatief van een ander.
Dat is nou juist het probleem. Linux is niet één bedrijf.
To doom or not to doom
  donderdag 9 april 2009 @ 17:35:30 #132
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_67870278
wat een gezeik toch eigenlijk altijd, voor jan met de pet die een beetje wil internetten, emailen op een pc die niet vol gestampt is met de allernieuwste van de allernieuwste is linux prima te doen. wil jan met de pet dat niet dan mag jan met de pet gewoon windows blijven gebruiken, makkelijk toch, niets moet alles mag.

maar als jan met de pet wat langer kijkt naar linux in al zijn smaakjes en er een beetje de tijd voor neemt dan kan een groot deel van de jan met de petten linux best aan, zeker als je jan met de pet confronteert met voordelen als geen virussen, gratis, draait prima op een goedkoop systeem.

maar ja jan met de pet kent alleen windows of heel mischien apple en wat jan met de pet niet kent dan moet ie niet.

conclusie: alles mag, alles kan in Linux, soms, heel soms met wat extra moeite maar jan met de pet betaald liever voor een systeem wat binnen de kortste keren vol zit met virussen, trojans en de hele klerezooi. En gaat daarna uren klagen en zoeken over hij dat alles weer kan verwijderen

Ow, jah, ik ben Klonk met de pet, gemiddelde computergebruiker, ik surf een beetje, mail een beetje en doe dat naar volle tevredenheid met Ubuntu
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_67876073
Waarom denken toch zoveel mensen dat linux ubuntu is het is andersom
pi_67876257
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:43 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar?
  donderdag 9 april 2009 @ 20:49:00 #135
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67876261
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:43 schreef CaptainCookie het volgende:
Waar heb je dat gezien/gehoord dan?
heitieh
  donderdag 9 april 2009 @ 20:50:09 #136
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_67876302
Als het goed is, heb ik over een paar minuutjes de foute partitionering ook weer hersteld.

Ik denk dat ik de boel dan een beetje fatsoenlijk aan de praat heb.
heitieh
  donderdag 9 april 2009 @ 20:55:37 #137
11102 knep
Mountainfreak
pi_67876486
Suse .
pi_67876711
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:50 schreef Joooo-pi het volgende:
Als het goed is, heb ik over een paar minuutjes de foute partitionering ook weer hersteld.

Ik denk dat ik de boel dan een beetje fatsoenlijk aan de praat heb.
De aanhouder wint
quote:
Op donderdag 9 april 2009 20:55 schreef knep het volgende:
Suse .
Suse heb ik nooit fijn gevonden, niks voor mij
  donderdag 9 april 2009 @ 21:12:05 #139
11102 knep
Mountainfreak
pi_67876957
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:03 schreef Fipomacher het volgende:

[..]

De aanhouder wint
[..]

Suse heb ik nooit fijn gevonden, niks voor mij
Gebruik zowel OpenSuse als Suse Enterprise Server 10.
Vind ze toch goed werken allebei .
pi_67878886
quote:
Op donderdag 9 april 2009 21:12 schreef knep het volgende:

[..]

Gebruik zowel OpenSuse als Suse Enterprise Server 10.
Vind ze toch goed werken allebei .
ze werken allebei vast prima (heb alleen ervaring met opensuse) maar ik vind het packagemanagementsysteem van debian echt geweldig. Dat is vooral de reden dat ik kies voor ubuntu. grafisch vind ik het opensuse team toch superieur, het ziet er altijd weer prachtig uit, hun gnome/kde themes
pi_67881469
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:12 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Mooi om te zien dat je gewoon mijn bericht bevestigd. Je hebt zwaardere, nieuwere stuff nodig voor Vista. Slechte zaak.

Sukkel
Natuurlijk is die zwaarder. Maar met een vista proof systeem kan je het makkelijk stabiel en snel draaien.

Maar blijf jij maar lekker bij xp
pi_67881474
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:38 schreef GieJay het volgende:
Dat dus
  vrijdag 10 april 2009 @ 03:55:35 #143
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_67884991
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 22:22 schreef Joooo-pi het volgende:
Op aanraden van vele fanatici heb ik gisteren Ubuntu geinstalleerd. Uiteraard naast mijn (traagopstartende) vista, wat verder opvallend weinig problemen geeft.

Maar mèn! Tot nu toe alleen nog maar problemen gehad ermee. Eerst had ik de partitie-mogelijkheden verkeerd aangeklikt en nu is mijn halve harde schijf voor Ubuntu gereserveerd Gloeiende! Dat was niet de bedoeling. Ik wilde het alleen proberen en hooguit een kwart van mijn ruimte geven.
Voor proberen zijn er Live CD's, die je opstart van een CD en die raken je harde schijf niet aan! J
e kunt trouwens wel degelijk aangeven hoeveel schijfruimte je voor de hoofdpartitie wilt hebben (ook de auto-install: oftewel de NEXT-NEXT-NEXT-OK installatie) en je kunt uiteraard een manual install doen, maar ok

Ik kan het ook even omdraaien: Je hebt Linux op je PC staan en je wilt Windows installeren: Je complete bootsector (je weet wel: je start nu op en kunt kiezen tussen Windows en Ubuntu). Na een windows installatie is je complete boot-menu verkloot en windows gebruikt standaard je HELE schijf
quote:
Maar goed. Dat was mijn eigen fout, hoewel het wel duidelijker aangegeven moest worden.
Shit happens, maar je kunt het achteraf aanpassen.
quote:
Eenmaal Ubuntu geinstalleerd. Geen draadloos netwerk. Ja, er waren wel genoeg beschikbaar (de hele buurt ), maar die van mij niet. Hele avond zoeken op internet (op mijn desktop-pc). Niks gevonden. Vandaag weer verder. Blijkt het kanaal van de router op 12 te staan en Ubuntu gaat niet verder dan 11. WAT DOM
standaard werkt bij wireless drivers alleen kanaal 1-11, dit is de vrije wireless bandbreedte in de VS. 12,13 is enkel toegestaan in NL en andere landen, in sommige landen is zelfs 14,15 mogelijk
Maar goed, niet jouw fout, dat zijn standaardinstellingen van de driver (en gelukkig kun je dat in linux aanpassen zonder driver updates)
quote:
Ik ga naar beneden met mijn laptop (router staat boven). Boven had ik eindelijk verbinding én internet. Beneden had ik ineens maar iets van 50% signaalsterkte en geen internet. Heb ik de rest van deze avond boven naast de router gezeten, anders had ik geen internet
Ik heb met Ubuntu beter bereik (en vind meer netwerken) dan in Windows. Zoek een beter driver, dat doet wonderen (zelfde met Windows trouwens). Bij een laptop met voorgeinstalleerde Vista heb je ook geoptimaliseerde drivers voor je hardware, maar ga eens kaal Vista installeren: Bij mijn laptop werkte er ook vanalles niet/niet goed terwijl het in Ubuntu automatisch herkend werd (externe USB schijven, SD kaarten etc)
quote:
Verder had ik geen batterijstatus in beeld. Dat heb ik ook gevonden, maar nu geeft ie "Batterijstatus onbekend".
Werkt hier wel, mooie is zelfs, dat er een pop-up komt op het moment, dat ik de stekker eruit haal met de mogelijkheid om de helderheid van het scherm aan te passen (energiebesparend dus)
quote:
Ohja. En ik dacht de Nederlandse taal aangevinkt te hebben, maar de helft staat in het Engels
Ja, dat is wel kut, ik heb "Limburgs" als taal maar slechte een gedeelte is in die taal, dat mag wel verbeterd worden. Ik zag trouwens ergens een link in linux, waar je zelf kunt meewerken om vertalingen voor programma's te maken
quote:
Kortom: WAT EEN KUTPROGRAMMA
Ik heb het geinstalleerd, 2 maanden geleden omdat ik zo moe werd van Vista en heb nu dual boot (Ubuntu laat je originele installatie met rust) en start Windows niet meer op, behalve als ik iets wil uitproberen

Maar goed, Ubuntu (linux in het algemeen) heeft vele voordelen en is echt gebruikersvriendelijker echter werken sommige harware-leveranciers niet mee en dan ben je afhankelijk van een enthousiaste programmeur, die dezelfde PC/laptop/hardware heeft als jou en er een programma/driver voor schrijft.
Linux wordt helaas niet door de meerderheid gebruikt, anders was dit probleem allang opgelost en hadden we nu een superieur besturingssysteem.

Linux maakt je in ieder geval bewust van je computergebruik dat i.t.t. tot Windows, waar Microsoft/ andere bedrijven inclusief virus/spyware/malware bedrijven en mensen jouw pc gebruiken/misbruiken in plaats dat jij de macht hebt over je "wonderlijke machine".

Maar kies waar jezelf de voorkeur aan geeft.
The best firms advertise the least...
  vrijdag 10 april 2009 @ 04:28:36 #144
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_67885047
quote:
Op donderdag 9 april 2009 22:13 schreef erikkll het volgende:

[..]

ze werken allebei vast prima (heb alleen ervaring met opensuse) maar ik vind het packagemanagementsysteem van debian echt geweldig. Dat is vooral de reden dat ik kies voor ubuntu. grafisch vind ik het opensuse team toch superieur, het ziet er altijd weer prachtig uit, hun gnome/kde themes
suse zal zeker geoptimaliseerd zijn, er zit in ieder geval een gerenommeerd bedrijd achter (Novell) die weet wat gebruikersvriendelijkheid is, heb het nog niet uitgeprobeerd (mijn laatste versie was SUSE 6, ooit gekocht om linux uit te proberen, maar het was echt een gestoei om dingen aan het werk te krijgen) maar als er een bedrijf is, dat eraan werkt om linux op een desktop te krijgen, is het Novell wel. Ze moeten alleen iets aan hun PR doen. Gebakken lucht met veel reclame verkoopt helaas beter dan een goed produkt. Een paar Microsoft/Apple goeroes zouden deugd doen. Zou mooi zijn als de grote man van Google (Eric Schmidt) terug ging naar zijn oorspronkelijke bedrijf!

Ik moet wel zeggen, dat is onder de indruk ben van Kompiz, dat laat echt iedere basis desktop achter zich, qua grafische bling bling!
  vrijdag 10 april 2009 @ 04:46:25 #145
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_67885061
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:50 schreef DumDaDum het volgende:

En sowiezo iedere keer via de console (sudo-) opdrachten in moeten typen. We zitten niet meer in 1998

Internet is ook niet meer zoals het was in 1998, ofwel, de tijd, dat virussen alleen via een floppy werden binnengehaald

Je hebt zeker liever, dat je op "ok" klikt om van die irritante melding af te zijn en vervolgens je hele systeem vol te hebben met zooi, die weet ik wat met je computer uithalen. Zelfs Microsoft is daarop teruggekomen!
  vrijdag 10 april 2009 @ 07:29:53 #146
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_67885359
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:38 schreef GieJay het volgende:
Qua looks wellicht, omdat het gewoon afgekeken is van KDE
  vrijdag 10 april 2009 @ 07:30:26 #147
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_67885363
quote:
Op donderdag 9 april 2009 23:22 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Natuurlijk is die zwaarder. Maar met een vista proof systeem kan je het makkelijk stabiel en snel draaien.

Maar blijf jij maar lekker bij xp
Je moet toch 's beter leren lezen

Maar ja, je blijft toch maar met non-arguments komen dus waar doe ik nog moeite voor
  vrijdag 10 april 2009 @ 07:33:11 #148
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_67885377
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:06 schreef cucemodre het volgende:
De linux community moet eens opflikkeren. Altijd maken ze argumenten ten nadele van Microsoft. En maar janken dat het al 7 jaar lang niet het jaar van de linux desktop is. Die afwachtende kut houding alsof de wereld maar moet veranderen en het licht maar moet zien. In plaats van altijd een ander af te zeiken kun je ook eens uit jezelf laten zien wat je goed kan.

De consument is echter niet onder de indruk en dat steekt vast. En kom niet met argumenten als emuleren of dat game designers linux maar moeten ondersteunen. Mensen willen iets hebben dat werkt, daar willen ze best voor betalen. Waarom zou de gemiddelde huisvrouw moeite doen om alles opnieuw te leren als ze 5 jaar lang met een stukje software van 120 euro toe kan.?

Zelf heb ik genoeg distro's gebruikt en nodig gehad voor server doeleinden maar als desktop OS hield ik het altijd maar een uurtje vol.
Jij hebt het alleen maar over desktop geneuzel. Okay, nou gaat dit topic over Ubuntu, maar dat is inderdaad _nog_ niet de doelgroep waar Linux het echt van moet hebben. Immers, kijk naar de server kant, daar is het al populair, vooral als zijnde clusters en virtualisatie voor rekenen, parallel jobs en dergelijke. RHEL (->CentOS) doet het daar super goed.
  vrijdag 10 april 2009 @ 08:42:10 #149
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_67886048
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:50 schreef DumDaDum het volgende:
Best een terechte klacht

Al die pakketjes / tarballs met apt-get binnenhalen. En heb je een andere distributie, werkt apt-get ineens niet, maar moet je één van de twee andere installatietypen gebruiken. Goh, dat ik dat niet wist
Of één van de twee grafische mogelijkheden, die heb je ook nog
Is totaal niet van belang om te weten.
Het gebeurd onder windows ook trouwens alleen noemen ze het daar exe's binnenhalen
Installeren van software gaat tegenwoordigl VELE MALEN makkelijker onder Linux. Gewoon add/remove programs openen en zoeken naar wat je wilt. Niks het web op en obscure wegpagina's doorzoeken (met alle risico's van dien).
quote:
Bij tijd en wijle slechte ondersteuning van hardware d.m.v. drivers.
Is onder windows ook. Voor een hoop machines zijn niet eens standaard XP drivers meer voor en moet je elke driver zelf gaan zoeken.
quote:
En sowiezo iedere keer via de console (sudo-) opdrachten in moeten typen. We zitten niet meer in 1998
Sorry, maar je kunt grafisch en via commandline werken. Onder Windows kun je alleen grafisch werken.
Linux kent dus MEER opties en mogelijkheden. Commandline in 'bash' kan gewoon verdomd veel meer dan DOS ooit kon en is daarmee 1 van de vele onmisbare tools.
quote:
Ik ben een maandje geleden bezig geweest een softwarematige JBOD-raid te herstellen. Mijn CH3SNAS herkende het volume niet meer namelijk en wilde de HDD's dus maar gaan formatteren....

HDD's in een pc ingebouwd, compatible linux-distro geinstalleerd op een 3e HDD (eig de 1e), en aan de slag maar.... Heb allemaal chkdsk-achtige vaardigheden toe moeten passen die ik al sinds DOS 6.33 ofzo dacht kwijt te zijn. Fijn

Overigens, de pc heeft bijna drie dagen staan rebuilden, maar ik heb wel m'n data terug nu. Pfieoww...
Mooi toch. Onder Windows was je je data gewoon kwijt geweest

Linux is een systeem waarbij aantoonbaar fundamenteel beter is nagedacht over het concept.
Over rechten, over gebruikers, over de indeling van het systeem. Over ondersteuning van andere bestandsformaten. Over het downloaden en installeren van software.
En daarnaast is het ook nog eens gratis

Windows XP was een mooi systeem. Maar ook dit systeem was single user en niet geschikt om mee het web op te gaan. En het probleem met virussen, malware en dergelijke blijft nog steeds bestaan ongeacht de versie Windows.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  vrijdag 10 april 2009 @ 08:52:04 #150
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_67886217
echte users gebruiken slackware !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: