abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 7 april 2009 @ 18:53:37 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67803254
quote:
Hoofdeconoom ECB kritisch over nieuw IMF-geld

De hoofdeconoom van de Europese Centrale Bank (ECB) Jürgen Stark heeft geen goed woord over voor het extra geld dat het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in de wereldeconomie wil pompen. "Het is helikoptergeld."

,,Er is niet onderzocht of de wereld wel zit te wachten op dit geld", aldus Stark . "Vroeger deden we uitgebreid studies naar dit soort dingen."

Stark ageerde tegen de beslissing van de G20 om via het IMF 250 miljard dollar extra in de wereldeconomie te pompen. Dat geld wordt beschikbaar gesteld in de munteenheid van het fonds, de zogenoemde special drawing rights. In feite wordt daarmee de geldpers van het IMF aangezet.

"Het is pure geldcreatie, helikoptergeld voor de wereld", aldus Stark, die doelde op de beroemde uitspraak van de Amerikaanse econoom Milton Friedman dat centralebankiers een economische crisis moeten bestrijden door vanuit een helikopter geld uit te strooien over de mensheid.

Het nieuwe geld is bedoeld om de wereldeconomie te stimuleren. Analisten waarschuwen echter dat het extra geld de kans vergroot op een sterke stijging van de inflatie.

Bron: RTLZ
Helicoptergeld
Maar hij heeft wel gelijk. Al dat gestrooi met geld met potentieel hele nare effecten, terwijl helemaal niet duidelijk is of het uberhaupt helpt. Wel fijn dat een kopstuk van de ECB dit zegt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_67803297
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:53 schreef SeLang het volgende:

Helicoptergeld
Maar hij heeft wel gelijk. Al dat gestrooi met geld met potentieel hele nare effecten, terwijl helemaal niet duidelijk is of het uberhaupt helpt. Wel fijn dat een kopstuk van de ECB dit zegt.
Fiat geld, helikopter geld, pleepapier, whatever
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_67804058
ik wist niet eens dat het IMF zijn eigen geld had. Waar en wat kan je met dat geld kopen?
pi_67805445
En weer een nieuwe term , hij heeft wel gelijk .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:12:41 #5
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_67805834
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:17 schreef TubewayDigital het volgende:
ik wist niet eens dat het IMF zijn eigen geld had. Waar en wat kan je met dat geld kopen?
Da's toch 't geld dat de G20 hadden toegezegd?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_67805864
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:17 schreef TubewayDigital het volgende:
ik wist niet eens dat het IMF zijn eigen geld had. Waar en wat kan je met dat geld kopen?
  dinsdag 7 april 2009 @ 22:30:05 #7
250970 Alistair
Falling knife
pi_67810997
Ergens ben ik wel blij dat er geen 'studies' zijn geweest aangezien ik daar weinig van zou verwachten. Bovendien, met welk alternatief zou er worden gekomen? Dat is dan wel weer redelijk interessant
'I am who I am because of everyone'
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 7 april 2009 @ 23:01:32 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_67812497
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 22:30 schreef Alistair het volgende:
Ergens ben ik wel blij dat er geen 'studies' zijn geweest aangezien ik daar weinig van zou verwachten. Bovendien, met welk alternatief zou er worden gekomen? Dat is dan wel weer redelijk interessant
Die studies zouden weleens kunnen aantonen dat het weggegooid geld is.
Zie Japan e.d.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 7 april 2009 @ 23:09:26 #9
250970 Alistair
Falling knife
pi_67812774
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 23:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die studies zouden weleens kunnen aantonen dat het weggegooid geld is.
Zie Japan e.d.
Vaak tonen dergelijke studies dat pas achteraf aan. Er is naar mijn mening ook bewust niet gekozen hiervoor aangezien ze geen andere oplossing weten
'I am who I am because of everyone'
pi_67822484
Ben het opzich wel eens met de ECB. Er wordt nu in een paar maanden extreme hoeveelheden geld in de economie gepompt waarvan de gevolgen nauwelijks in te schatten zijn.
De Britse Centrale Bank zal het ongetwijfeld niet met 'm eens zijn.
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 20:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Mooi watermerk.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_67823964
Tsja, daar is ook helemaal geen studie voor nodig. Geld bijdrukken - en oneindig leningen geven, zeker als je zou moeten weten dat die nooit afbetaald gaan worden, anders dan met nieuw geleend geld - resulteren per direct in inflatie en op termijn in prijsinflatie. En inflatie is altijd en overal slecht. 2% inflatie dus ook.

Alleen is inflatie lucratief voor wie veel schulden hebben. En dat zijn alle niet (Chinese en Arabische OPEC overheden) en alle hypotheek bezitters. Dus ik verwacht alleen maar meer inflatie.

De kreet helicoptergeld komt natuurlijk van Ben 'Helicopter' Bernanke en zijn strijd tegen wat hij deflatie noemt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Bernanke
Goud kan je niet bijdrukken
pi_67827235
Er komen de laatste weken wel veel commentaar van de hogere economen in de wereld dat het fundamentele systeem nog steeds zo rot is als bagger.

Opzich wel een interessante ontwikkeling
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_67831119
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:01 schreef Poekieman het volgende:


Alleen is inflatie lucratief voor wie veel schulden hebben. En dat zijn alle niet (Chinese en Arabische OPEC overheden) en alle hypotheek bezitters. Dus ik verwacht alleen maar meer inflatie.


Dat geldt wellicht voor de burger. Maar zelfs dan is het maar deels waar omdat inflatie vaak gepaard gaat met wat andere onhandige bijkomstigheden.

Maar voor overheden met schulden aan het IMF geldt dit volgens mij niet. Een (Europese) staatsschuld bij het IMF wordt niet berekend in Euro's. Daar laten ze een heel andere bereking op los. Daarom is een enorme lening bij het IMF ook behoorlijk gevaarlijk. Indien de Euro fenomenaal keldert, wordt de macht die het IMF over de Euro-zone heeft ineens vele malen groter.
En ik ben er van overtuigd dat dat nu precies is waar het IMF momenteel opaan speelt. Maar dat is slechts mijn achterdocht...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')