abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 april 2009 @ 22:18:55 #1
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67776760
Even gericht tot de doka-deskundigen hier:

Ik ben wat aan het spelen in mijn tijdelijke dokaatje met zelf zwartwit afdrukken maken. Ik krijg alleen de zwarte partijen niet echt zwart. En zodra ik te lang blijf ontwikkelen tot het echt zwart is dan zie je uiteindelijk helemaal niets meer. Ik heb ook geprobeerd om maar 5sec te belichten bijv en dan heel lang te ontwikkelen maar dan blijft het grijs.

Hoe krijg ik het zwart ook daadwerkelijk zwart zonder dat alles dichtloopt?
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_67777744
Hmm, weet niet hoe veel ervaring je hebt, dus misschien weet je dit allemaal al:

Heb je ooit geprobeerd om eerst een belichtingstrapje te maken? (Bij het belichten na 1 sec een strook afdekken, na 2 sec nog een strook, na 4 nog een, na 8 nog een, na 16 nog een, na 32 nog een, et cetera.) Dan kun je zien wat de juiste belichtingstijd is. (Als dan de lichten te donker worden, dan moet je het contrast verhogen.)
  maandag 6 april 2009 @ 22:51:26 #3
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67778174
Ik ben nog vrij nieuw hierin... ik ga eens zo'n teststrookje maken inderdaad... wijs plan. Maaruhm "dan moet je het contrast verhogen" <-- hoe?
pi_67778397
Haha, oké, je bent inderdaad nieuw dan. (Ikzelf heb mijn dokaspullen een jaar terug de deur uit gedaan en had ze toen al een hele tijd niet meer gebruikt, beetje het omgekeerde. Maar zo veel weet ik er ook niet van, ik heb het maar een paar keer gedaan, had de spullen van mijn opa gekregen.)

Het hangt een beetje van je papier af, maar volgens mij kun je tegenwoordig al het papier dat te koop is instellen qua contrast. Dat staat in de gebruiksaanwijzing van je fotopapier. Kort gezegd komt het er meestal op neer dat het contrast afhangt van de kleur licht die je projecteert. (Bijvoorbeeld paarser is harder (meer contrast), geler is zachter (minder contrast).) Als je een kleurenkop hebt op je projector, dan kun je dat daarmee instellen (instellingen staan in het boekje van je papier). Als je geen kleurenkop hebt, dan heb je verschillende kleurenfilters nodig, die kun je kopen in de fotowinkels.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 6 april 2009 @ 23:48:53 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67780120
Je moet inderdaad eerst eens kijken hoe zwart je papier nou eigenlijk wil worden.
Daartoe kun je een grijstrappetje belichten tot aan het punt dat je zwart 'voorbij' bent en je dus zeker weet dat langer belichten geen nut meer heeft.

Nog een aanrader wanneer de boel niet zwart wil worden is om eens een thermometer in je ontwikkelaar te houden. Zit die onder de twintig graden, dan wordt de boel niet zwart (hydrochinon wat in de papierontwikkelaar zit doet zo goed als niets onder de twintig graden)
Hou je ontwikkelaar ergens tussen de 20 en 25 graden (hoe constanter hoe beter) en ontwikkel in geen geval langer dan twee minuten (tenzij je met activatorpapieren werkt, die moet je niet langer dan een minuut ontwikkelen maar dan wel in redelijk sterke ontwikkelaar)

Welke papier+ontw-combinatie gebruik je
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:12:09 #6
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67780678
Hmmz... na wat kloten lukt het steeds beter... maar het is echt superguerilla zegmaar...

Ik gebruik oud (geen idee hoe oud precies) agfa en ilford papier, glossy spul en als ontwikkelaar + stopbad+fix amaloco spul. Maar m'n baden zijn geen van allen rond de 20 graden...

Wil ik echt mooie afdrukken maken zal ik eerst van die thermostaatdingen moeten hebben dus...
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 april 2009 @ 00:45:44 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67781169
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 00:12 schreef kvdv het volgende:
Hmmz... na wat kloten lukt het steeds beter... maar het is echt superguerilla zegmaar...

Ik gebruik oud (geen idee hoe oud precies) agfa en ilford papier, glossy spul en als ontwikkelaar + stopbad+fix amaloco spul. Maar m'n baden zijn geen van allen rond de 20 graden...

Wil ik echt mooie afdrukken maken zal ik eerst van die thermostaatdingen moeten hebben dus...
Het is handiger wanneer je in een kleine ruimte zit om die ruimte naar de 20kleinnulletjecee te stoken, die verwarmde schalen zijn de ideale manier om de houdbaarheid van je ontwikkelaar tot nul te reduceren regelmatig een portie uit de vaart kunnen nemen omdat de verwarming weer wat overactief was geweest, de soep verrot waar je bij staat
Uiteindelijk hield ik mijn redelijk kleine doka met een ventilatorkacheltje warm en had isolerende matten onder de bakken staan zodat niet alle eventuele warmte lineaal rectaal het werkblad ingetrokken werd.
Bedenk dat als zwartwitpapier veroudert de maximaal haalbare zwarting ook iets terugloopt(maar dat is weer op te lossen met een iets sterker geconcentreerde ontwikkelaar).
pi_67783379
Ja, de hele ruimte verwarmen is inderdaad beter.

Maar verder ís zelf ontwikkelen en afdrukken gewoon gekloot, dat hoort er bij. Als je daar niet van houdt, dan kun je de zooi beter naar de fotograaf brengen.

In het begin moet je het natuurlijk leren en dan heeft het zin om zelf een heel rolletje af te drukken, om wat routine op te bouwen. Daarna heb je er eigenlijk alleen maar iets aan als je er bijzondere dingen mee wil doen. Als je dat niet wil, bespaar jezelf dan alsjeblieft de moeite. Om het geld hoef je het niet zelf te doen, al die dokaspullen zijn net zo duur als de fotograaf. Dan heeft het niet zo veel zin om een hele avond bezig te zijn om 36 foto's af te drukken, als je er niet eens geld mee bespaart.

Maar eerlijk is eerlijk, het is wel erg leuk om te doen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 10:52:08 #9
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_67787013
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 08:38 schreef DaanA het volgende:
Ja, de hele ruimte verwarmen is inderdaad beter.

Maar verder ís zelf ontwikkelen en afdrukken gewoon gekloot, dat hoort er bij. Als je daar niet van houdt, dan kun je de zooi beter naar de fotograaf brengen.

In het begin moet je het natuurlijk leren en dan heeft het zin om zelf een heel rolletje af te drukken, om wat routine op te bouwen. Daarna heb je er eigenlijk alleen maar iets aan als je er bijzondere dingen mee wil doen. Als je dat niet wil, bespaar jezelf dan alsjeblieft de moeite. Om het geld hoef je het niet zelf te doen, al die dokaspullen zijn net zo duur als de fotograaf. Dan heeft het niet zo veel zin om een hele avond bezig te zijn om 36 foto's af te drukken, als je er niet eens geld mee bespaart.

Maar eerlijk is eerlijk, het is wel erg leuk om te doen.
De dokaspullen heb ik voor niets... maar ik vind de kwaliteit van eigen zwartwit prints gewoon beter. En bovendien is het voor mij ook nog goedkoper omdat ik een shitload aan fotopapier heb (zat bij de doka, welke ik gratis had).

Maar kloten vind ik niet erg hoor... alleen is de ruimte die ik nu gebruik niet te verwarmen dus dat wordt lastig... denk dat ik mijn eigen kamer maar gewoon ombouw tot doka
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 7 april 2009 @ 10:56:13 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_67787138
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 10:52 schreef kvdv het volgende:

[..]

De dokaspullen heb ik voor niets... maar ik vind de kwaliteit van eigen zwartwit prints gewoon beter. En bovendien is het voor mij ook nog goedkoper omdat ik een shitload aan fotopapier heb (zat bij de doka, welke ik gratis had).

Maar kloten vind ik niet erg hoor...
Gebruik die shitload papier in elk geval om zoveel mogelijk vlieguren in de donkerekamer op te doen. Net als alles in fotografie is dokawerk een kwestie van heel veel doen. Gun jezelf even de tijd om aan het gedrag van het materiaal te wennen en je apparatuur door en door te leren kennen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:09:13 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67801760
Als je het echt goed wil doen kan je je film/objectief combinatie eens gaan ijken.
Je neemt een 36 opname zw rolletje en een mooi item wat je wilt fotograferen, met mooie donkers en hoge lichten, doortekende schaduwen en heldere partijen.

Je maakt 5 opnames. -2 stop gecorrigeerd -1 stop gecorrigeerd, normaal belicht, + 1 gecorrigeerd, +2 gecorrigeerd

Maak nu een lege opname en spoel door.

Haal objectief van de camera en druk af met de B stand. De spiegel gaat omhoog en de sluiter open.
Plak een klein stickertje op de film.

Herhaal dit 4 keer.

Haal de film uit de camera en uit de casssette (in de doka) en voel waar de stickers zitten en knip daar de film door.
Je hebt nu 5 stroken.
Ontwikkel de eerste strook 20% korter, de tweede 10%, de derde volgens het boekje, de vierde 10% langer, en de vijfde 20% langer.
Droog de stroken.
Neem de ruimte tussen twee opnames zodat deze op je fotopapier schijn, en maak een grijstrap afdruk met telens een paar seconde verschil totdat je de belichtingstijd hebt waar je papier niet zwarter wordt.
Maak met deze belichtingstijd afdrukken op normaal papier van je 25 opnames en bekijk welke het beste is geworden, je hebt als het goed is een optimale afdruk er tussen waar de schaduwen nog doortekend zijn en je hoge lichten wit.
Die ontwikkeltijd/belichtingstijdcorrectie combinatie is optimaal voor die film met die ontwikkelaar met dat objectief.
Véél werk, maar het loont zich als je optimaal ZW wilt leren afdrukken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')