Het is handiger wanneer je in een kleine ruimte zit om die ruimte naar de 20kleinnulletjecee te stoken, die verwarmde schalen zijn de ideale manier om de houdbaarheid van je ontwikkelaar tot nul te reduceren regelmatig een portie uit de vaart kunnen nemen omdat de verwarming weer wat overactief was geweest, de soep verrot waar je bij staatquote:Op dinsdag 7 april 2009 00:12 schreef kvdv het volgende:
Hmmz... na wat kloten lukt het steeds beter... maar het is echt superguerilla zegmaar...
Ik gebruik oud (geen idee hoe oud precies) agfa en ilford papier, glossy spul en als ontwikkelaar + stopbad+fix amaloco spul. Maar m'n baden zijn geen van allen rond de 20 graden...
Wil ik echt mooie afdrukken maken zal ik eerst van die thermostaatdingen moeten hebben dus...
De dokaspullen heb ik voor niets... maar ik vind de kwaliteit van eigen zwartwit prints gewoon beter. En bovendien is het voor mij ook nog goedkoper omdat ik een shitload aan fotopapier heb (zat bij de doka, welke ik gratis had).quote:Op dinsdag 7 april 2009 08:38 schreef DaanA het volgende:
Ja, de hele ruimte verwarmen is inderdaad beter.
Maar verder ís zelf ontwikkelen en afdrukken gewoon gekloot, dat hoort er bij. Als je daar niet van houdt, dan kun je de zooi beter naar de fotograaf brengen.![]()
In het begin moet je het natuurlijk leren en dan heeft het zin om zelf een heel rolletje af te drukken, om wat routine op te bouwen. Daarna heb je er eigenlijk alleen maar iets aan als je er bijzondere dingen mee wil doen. Als je dat niet wil, bespaar jezelf dan alsjeblieft de moeite. Om het geld hoef je het niet zelf te doen, al die dokaspullen zijn net zo duur als de fotograaf. Dan heeft het niet zo veel zin om een hele avond bezig te zijn om 36 foto's af te drukken, als je er niet eens geld mee bespaart.![]()
Maar eerlijk is eerlijk, het is wel erg leuk om te doen.
Gebruik die shitload papier in elk geval om zoveel mogelijk vlieguren in de donkerekamer op te doen. Net als alles in fotografie is dokawerk een kwestie van heel veel doen. Gun jezelf even de tijd om aan het gedrag van het materiaal te wennen en je apparatuur door en door te leren kennen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:52 schreef kvdv het volgende:
[..]
De dokaspullen heb ik voor niets... maar ik vind de kwaliteit van eigen zwartwit prints gewoon beter. En bovendien is het voor mij ook nog goedkoper omdat ik een shitload aan fotopapier heb (zat bij de doka, welke ik gratis had).
Maar kloten vind ik niet erg hoor...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |