abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 april 2009 @ 20:00:46 #1
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67770585
Ik heb morgen om 11u een mri scan voor mijn rug. Nu heb ik van de huisarts en het ziekenhuis geen info gekregen over de mri scan. Dus ik heb besloten mijn eigen info op te zoeken.

Nu heb ik al een hele poos (pak weg 1.5 tot 2 jaar als het niet langer is) last van tinnitus. Ook is mijn gehoor ontzettend gevoelig. Als ik bijvoorbeeld een pan laat vallen dan heb ik het gevoel dat mn oren uit elkaar klappen. Zo gevoelig is sommig geluid. Ook op het station als er een trein aankomt, of als ik in een kamer met veel mensen ben heb ik hier last van.

Nou vond ik dus onderstaand op het internet ;
quote:
De huidige MRI's produceren net zoveel decibellen als een drilboor en een house-dreun bij elkaar. Het immense lawaai komt in series op je af en duurt minutenlang per keer, en dit op korte afstand van je oren. Stel je de herrie van heien voor, alsof er iemand met een metalen moker snoeihard tegen een pijp slaat.

MRI-technici worden wel geacht gehoorbescherming te verstrekken, varierend van een headset tot oordoppen, maar dit voorkomt bij lange na niet een ernstig geluidstrauma, mits de patient daar gevoelig voor is.

Indien MRI beslist noodzakelijk is voor patienten met gehoorproblemen dan zou in de eerste plaats een speciale gehoortest moeten plaatsvinden die de LDL van de patient meet. LDL staat voor 'loudness discomfort level' en geeft per frequentie aan waar de tolerantiegrens ligt voor geluid. Deze is bij gezonde oren rond de 100 db maar kan bij elke willekeurige ooraandoening zakken naar veel lagere waarden waardoor MRI onmogelijk wordt.

Indien toch MRI wordt uitgevoerd onder deze omstandigheden zal dit leiden tot een nog verdere daling van deze grens waardoor een aanvankelijk aanwezige doch lichte hyperacusis ontaardt in een onleefbare situatie die zich uit in het absoluut niet meer kunnen verdragen van normale geluiden om ons heen.
Ook tinnitus kan ontstaan of zwaar verergeren na een MRI onderzoek
Mijn huisarts weet van mijn tinnitus. Die heeft mij door verwezen naar de KNO arts. En toch was ik hiervan niet op de hoogte. Ik heb wel voor de zekerheid een week geleden het ziekenhuis gebeld om te zeggen dat ik tinnitus had, dat ging als volgt

"Hoi u spreekt met Q. Ik heb a.s maandag een MRI scan om 11u, alleen nou las ik dat indien de patiënt tinnitus heeft, een mri scan dit kan verergeren"
-Tinnitus?
"Ja"
-Wat is dat?
":{"
"Uitleg geeft"
-Ooh. We hebben van die gele oordopjes
"Herriestoppers?"
-Ja
":{ Die werken niet. Die werken niet eens in een discotheek"
-Wel even vragen om herriestoppers hoor!

Einde verhaal

Afijn, de vraag ; heeft iemand een mri scan gehad, en is dat geluid echt zo hard? En indien ja, wtf moet ik hier dan mee? ik krijg van het minste of geringste al een hardere piep, of pijnlijke oren

[ Bericht 0% gewijzigd door Qwea op 06-04-2009 20:26:03 ]
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  maandag 6 april 2009 @ 20:08:01 #2
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_67770862
Heb wel vaker een MRI scan gehad. Het geluid is irritant, maar met herriestoppers en de koptelefoon die je krijgt prima te doen.

En anders koop je in een muziekwinkel gewoon zelf oordopjes. Niet herriestoppers, maar rubberen met losse filters.
  maandag 6 april 2009 @ 20:14:51 #3
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67771132
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:08 schreef Sander het volgende:
Heb wel vaker een MRI scan gehad. Het geluid is irritant, maar met herriestoppers en de koptelefoon die je krijgt prima te doen.

En anders koop je in een muziekwinkel gewoon zelf oordopjes. Niet herriestoppers, maar rubberen met losse filters.
Ik mag geen koptelefoon op. Althans niet met muziek.

En die oordoppen krijg ik nou natuurlijk nooit meer voor morgen.
  maandag 6 april 2009 @ 20:17:17 #4
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_67771223
Nee, je krijgt een koptelefoon op. Dat kreeg ik iig. En als je om 11 uur een afspraak hebt, zorg je ervoor dat je om 9 uur bij een goeie muziekzaak staat .
  maandag 6 april 2009 @ 20:19:43 #5
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67771324
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:17 schreef Sander het volgende:
Nee, je krijgt een koptelefoon op. Dat kreeg ik iig. En als je om 11 uur een afspraak hebt, zorg je ervoor dat je om 9 uur bij een goeie muziekzaak staat .
Die gaat pas om 10:30 open. Dan ben ik al in het ziekenhuis. Aangezien er in mijn brief staat dat je 30 tot 45 min van te voren aanwezig moet zijn.

Mri scan wordt trouwens gewoon vergoedt he? Ik hoef niet mn verzekering te bellen ofzo toch?
pi_67771895
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:14 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik mag geen koptelefoon op. Althans niet met muziek.

En die oordoppen krijg ik nou natuurlijk nooit meer voor morgen.
Hoezo mag je geen koptelefoon? Dit in combinatie met je tinnitus? Of ivm het onderzoek? Ben zelf radiodiagnostsich-laborant en wij hebben in het ziekenhuis waar ik werk slechts 1 onderzoeksprotocol waarbij de patiënt geen koptelefoon mag dragen. De muziek op deze koptelefoon staat over het algemeen wel wat harder, maar wanneer je oordopjes gebruikt en de koptelefoon (waar je eventueel geen muziek op laat zetten) is het dubbelop en wellicht wel wat draagzamer.

Misschien een tip; bij bouwmarkten, motorzaak of gehoorzaak bij je in de buurt zijn wellicht wat betere dopjes te verkrijgen?
  maandag 6 april 2009 @ 20:35:14 #7
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_67772025
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:19 schreef Qwea het volgende:

[..]

Die gaat pas om 10:30 open. Dan ben ik al in het ziekenhuis. Aangezien er in mijn brief staat dat je 30 tot 45 min van te voren aanwezig moet zijn.

Mri scan wordt trouwens gewoon vergoedt he? Ik hoef niet mn verzekering te bellen ofzo toch?
Er zit maar 1 muziekzaak in waar je ook woont? Geen motordealers, garages of andere zaken waar ze gehoorbescherming verkopen?
  maandag 6 april 2009 @ 20:35:36 #8
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67772037
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:32 schreef Reintji het volgende:

[..]

Hoezo mag je geen koptelefoon? Dit in combinatie met je tinnitus? Of ivm het onderzoek? Ben zelf radiodiagnostsich-laborant en wij hebben in het ziekenhuis waar ik werk slechts 1 onderzoeksprotocol waarbij de patiënt geen koptelefoon mag dragen. De muziek op deze koptelefoon staat over het algemeen wel wat harder, maar wanneer je oordopjes gebruikt en de koptelefoon (waar je eventueel geen muziek op laat zetten) is het dubbelop en wellicht wel wat draagzamer.

Misschien een tip; bij bouwmarkten, motorzaak of gehoorzaak bij je in de buurt zijn wellicht wat betere dopjes te verkrijgen?
Ivm tinnitus ja. Als ik een koptelefoon of oordoppen met muziek op doe, gaat het alleen maar erger worden
  maandag 6 april 2009 @ 20:36:47 #9
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67772076
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:35 schreef Sander het volgende:

[..]

Er zit maar 1 muziekzaak in waar je ook woont? Geen motordealers, garages of andere zaken waar ze gehoorbescherming verkopen?
FRS verkoopt geen oordoppen, en er zit 1 zaak hier die goeie gehoorbescherming verkoopt idd. Motorzaken zitten hier niet. En ik wist niet dat garages gehoorbescherming verkochten

En er zit wel een drogist, maar dan kom je weer bij die stomme herriestoppers uit
pi_67772091
Stil wordt het nooit, maar dubbelop zou in jou geval wel prettig zijn.
  maandag 6 april 2009 @ 20:37:08 #11
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_67772101
ik kreeg geen koptelefoon op
had herriestoppers gekregen inderdaad, en vond het wel meevallen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 6 april 2009 @ 20:39:00 #12
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_67772184
Tinnitus deeltje 2
misschien vind je hier nog mensen die ervaring hebben?
  maandag 6 april 2009 @ 20:42:17 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67772306
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:39 schreef Mirjam het volgende:
Tinnitus deeltje 2
misschien vind je hier nog mensen die ervaring hebben?
In gepost!

Ik keek bij schoonenberg voor dopjes. Vanaf 150 euri
  maandag 6 april 2009 @ 20:42:47 #14
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67772322
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:37 schreef Mirjam het volgende:
ik kreeg geen koptelefoon op
had herriestoppers gekregen inderdaad, en vond het wel meevallen
Maar ik ben écht gevoelig voor geluid. Zelf het blaffen van mn hond doet al pijn
pi_67772506
Tja, geluid van de MRI kan niet uit. Probeer het met de doppen en de koptelefoon, lukt het niet, dan heb je het iig geprobeerd. Wij scannen bijvoorbeeld mensen waarbij stilliggen een probleem is of die last hebben van claustrofobie onder narcose. Maar hier kan alleen de aanvragend arts over oordelen!
  maandag 6 april 2009 @ 20:47:52 #16
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_67772539
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:42 schreef Qwea het volgende:

[..]

Maar ik ben écht gevoelig voor geluid. Zelf het blaffen van mn hond doet al pijn
sja, dan wordt het een beetje het 1 of het ander denk ik?
heb er verder geen verstand van hoor
  maandag 6 april 2009 @ 20:53:30 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67772794
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:47 schreef Mirjam het volgende:

[..]

sja, dan wordt het een beetje het 1 of het ander denk ik?
heb er verder geen verstand van hoor
Ik ook niet daarom dit topic

maandag 6 april 2009 @ 21:37:33 #18
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67774774
Dat stuk is wel erg alarmerend en staat vol met gevolgtrekkingen die helemaal niet per se zo hoeven te zijn.

Er is sowieso een verschil tussen discomfort en gehoorschade: iets dat vervelend aanvoelt hoeft nog niet schadelijk te zijn.

Maar goed, ik zou ook wel balen en ook mijn voorzorgen nemen.

Ik zou zelf zowel oordoppen als gehoorbeschermers gebruiken (voorbeeld). Die combinatie moet een behoorlijke bescherming bieden.

Tenzij de MRI urgent is, zou ik zelf de moeite nemen om die op voorhand te kopen. Helaas is het niet gangbaar dat iedere praktijk ze heeft liggen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 6 april 2009 @ 21:45:45 #19
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_67775157
Er zijn zelfs mensen die tinnitus hebben gekregen dmv een MRI.
Ik moest er ook 1 om te checken ofdat ik een brughoektumor had, ik heb gepast, want met een ander onderzoek (brainstem) was dat onderzocht.
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
  maandag 6 april 2009 @ 21:48:31 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67775288
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:37 schreef eleusis het volgende:
Dat stuk is wel erg alarmerend en staat vol met gevolgtrekkingen die helemaal niet per se zo hoeven te zijn.

Er is sowieso een verschil tussen discomfort en gehoorschade: iets dat vervelend aanvoelt hoeft nog niet schadelijk te zijn.

Maar goed, ik zou ook wel balen en ook mijn voorzorgen nemen.

Ik zou zelf zowel oordoppen als gehoorbeschermers gebruiken (voorbeeld). Die combinatie moet een behoorlijke bescherming bieden.

Tenzij de MRI urgent is, zou ik zelf de moeite nemen om die op voorhand te kopen. Helaas is het niet gangbaar dat iedere praktijk ze heeft liggen.
om ze enkel voor een mri te kopen vind ik ook wat.

Ik ga de herriestoppers + een koptelefoon wel proberen. Wil het niet ram ik wel op het knopje.
pi_67775971
Goed plan, succes!
  dinsdag 7 april 2009 @ 11:36:16 #22
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_67788477
Hoe ging het?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_67788490
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 11:36 schreef eleusis het volgende:
Hoe ging het?
  dinsdag 7 april 2009 @ 12:17:51 #24
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67789738
kei klein, kei kut, maar met herriestoppers en een koptelefoon was het wel te doen. Alhoewel het geluid nog steeds ontzettend hard was IMHO.
pi_67794002
Had je zo'n geluiddempende koptelefoon? Die heb ik gehad, volgens mij is dat hier in Utrecht zelfs verplicht. In combinatie met oordopjes vond ik dat ook prima te doen. Maar misschien verschilt het per ziekenhuis hoe goed die dingen zijn.
Are you pondering what I'm pondering?
  dinsdag 7 april 2009 @ 14:46:06 #26
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_67794548
nou nee die had ik niet Ik heb wel dat mn oren nu écht zeer doen. Had het raam in de auto open en dat was al pijnlijk hopen dat het wegtrekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')