Mijn huisarts weet van mijn tinnitus. Die heeft mij door verwezen naar de KNO arts. En toch was ik hiervan niet op de hoogte. Ik heb wel voor de zekerheid een week geleden het ziekenhuis gebeld om te zeggen dat ik tinnitus had, dat ging als volgtquote:De huidige MRI's produceren net zoveel decibellen als een drilboor en een house-dreun bij elkaar. Het immense lawaai komt in series op je af en duurt minutenlang per keer, en dit op korte afstand van je oren. Stel je de herrie van heien voor, alsof er iemand met een metalen moker snoeihard tegen een pijp slaat.
MRI-technici worden wel geacht gehoorbescherming te verstrekken, varierend van een headset tot oordoppen, maar dit voorkomt bij lange na niet een ernstig geluidstrauma, mits de patient daar gevoelig voor is.
Indien MRI beslist noodzakelijk is voor patienten met gehoorproblemen dan zou in de eerste plaats een speciale gehoortest moeten plaatsvinden die de LDL van de patient meet. LDL staat voor 'loudness discomfort level' en geeft per frequentie aan waar de tolerantiegrens ligt voor geluid. Deze is bij gezonde oren rond de 100 db maar kan bij elke willekeurige ooraandoening zakken naar veel lagere waarden waardoor MRI onmogelijk wordt.
Indien toch MRI wordt uitgevoerd onder deze omstandigheden zal dit leiden tot een nog verdere daling van deze grens waardoor een aanvankelijk aanwezige doch lichte hyperacusis ontaardt in een onleefbare situatie die zich uit in het absoluut niet meer kunnen verdragen van normale geluiden om ons heen.
Ook tinnitus kan ontstaan of zwaar verergeren na een MRI onderzoek
Ik mag geen koptelefoon op. Althans niet met muziek.quote:Op maandag 6 april 2009 20:08 schreef Sander het volgende:
Heb wel vaker een MRI scan gehad. Het geluid is irritant, maar met herriestoppers en de koptelefoon die je krijgt prima te doen.
En anders koop je in een muziekwinkel gewoon zelf oordopjes. Niet herriestoppers, maar rubberen met losse filters.
Die gaat pas om 10:30 open. Dan ben ik al in het ziekenhuis. Aangezien er in mijn brief staat dat je 30 tot 45 min van te voren aanwezig moet zijn.quote:Op maandag 6 april 2009 20:17 schreef Sander het volgende:
Nee, je krijgt een koptelefoon op. Dat kreeg ik iig. En als je om 11 uur een afspraak hebt, zorg je ervoor dat je om 9 uur bij een goeie muziekzaak staat.
Hoezo mag je geen koptelefoon? Dit in combinatie met je tinnitus? Of ivm het onderzoek? Ben zelf radiodiagnostsich-laborant en wij hebben in het ziekenhuis waar ik werk slechts 1 onderzoeksprotocol waarbij de patiënt geen koptelefoon mag dragen. De muziek op deze koptelefoon staat over het algemeen wel wat harder, maar wanneer je oordopjes gebruikt en de koptelefoon (waar je eventueel geen muziek op laat zetten) is het dubbelop en wellicht wel wat draagzamer.quote:Op maandag 6 april 2009 20:14 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik mag geen koptelefoon op. Althans niet met muziek.
En die oordoppen krijg ik nou natuurlijk nooit meer voor morgen.
Er zit maar 1 muziekzaak in waar je ook woont? Geen motordealers, garages of andere zaken waar ze gehoorbescherming verkopen?quote:Op maandag 6 april 2009 20:19 schreef Qwea het volgende:
[..]
Die gaat pas om 10:30 open. Dan ben ik al in het ziekenhuis. Aangezien er in mijn brief staat dat je 30 tot 45 min van te voren aanwezig moet zijn.
Mri scan wordt trouwens gewoon vergoedt he? Ik hoef niet mn verzekering te bellen ofzo toch?
Ivm tinnitus ja. Als ik een koptelefoon of oordoppen met muziek op doe, gaat het alleen maar erger wordenquote:Op maandag 6 april 2009 20:32 schreef Reintji het volgende:
[..]
Hoezo mag je geen koptelefoon? Dit in combinatie met je tinnitus? Of ivm het onderzoek? Ben zelf radiodiagnostsich-laborant en wij hebben in het ziekenhuis waar ik werk slechts 1 onderzoeksprotocol waarbij de patiënt geen koptelefoon mag dragen. De muziek op deze koptelefoon staat over het algemeen wel wat harder, maar wanneer je oordopjes gebruikt en de koptelefoon (waar je eventueel geen muziek op laat zetten) is het dubbelop en wellicht wel wat draagzamer.
Misschien een tip; bij bouwmarkten, motorzaak of gehoorzaak bij je in de buurt zijn wellicht wat betere dopjes te verkrijgen?
FRS verkoopt geen oordoppen, en er zit 1 zaak hier die goeie gehoorbescherming verkoopt idd. Motorzaken zitten hier niet. En ik wist niet dat garages gehoorbescherming verkochtenquote:Op maandag 6 april 2009 20:35 schreef Sander het volgende:
[..]
Er zit maar 1 muziekzaak in waar je ook woont? Geen motordealers, garages of andere zaken waar ze gehoorbescherming verkopen?
In gepost!quote:Op maandag 6 april 2009 20:39 schreef Mirjam het volgende:
Tinnitus deeltje 2
misschien vind je hier nog mensen die ervaring hebben?
Maar ik ben écht gevoelig voor geluid. Zelf het blaffen van mn hond doet al pijnquote:Op maandag 6 april 2009 20:37 schreef Mirjam het volgende:
ik kreeg geen koptelefoon op
had herriestoppers gekregen inderdaad, en vond het wel meevallen
sja, dan wordt het een beetje het 1 of het ander denk ik?quote:Op maandag 6 april 2009 20:42 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar ik ben écht gevoelig voor geluid. Zelf het blaffen van mn hond doet al pijn
Ik ook nietquote:Op maandag 6 april 2009 20:47 schreef Mirjam het volgende:
[..]
sja, dan wordt het een beetje het 1 of het ander denk ik?
heb er verder geen verstand van hoor
om ze enkel voor een mri te kopen vind ik ook wat.quote:Op maandag 6 april 2009 21:37 schreef eleusis het volgende:
Dat stuk is wel erg alarmerend en staat vol met gevolgtrekkingen die helemaal niet per se zo hoeven te zijn.
Er is sowieso een verschil tussen discomfort en gehoorschade: iets dat vervelend aanvoelt hoeft nog niet schadelijk te zijn.
Maar goed, ik zou ook wel balen en ook mijn voorzorgen nemen.
Ik zou zelf zowel oordoppen als gehoorbeschermers gebruiken (voorbeeld). Die combinatie moet een behoorlijke bescherming bieden.
Tenzij de MRI urgent is, zou ik zelf de moeite nemen om die op voorhand te kopen. Helaas is het niet gangbaar dat iedere praktijk ze heeft liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |