quote:Op maandag 6 april 2009 22:46 schreef kraaksandaal het volgende:
Wat is het anders dan Techno met veel Dub invloeden? Of omkeerd.
Het is een sound, een formule. Je kunt niet zomaar een technobeat mixen met dubgeluiden en het dan dubtechno noemen. Het is een specifieke sound: langzame technobeats met veel ondertonen: gefilterde piano-akkoorden gedrenkt in echo en galm gecombineerd met het karakter van de oude tape-recorder en bijbehorende hiss. Dubtechno veroorzaakt een serene rust en geen opgewekte vrolijkheid zoals reguliere dub dat doet.quote:Diep, donker en dubby. Grofkorrelige ruis en techno. Verweerde akkoorden borrelen omhoog, strekken zich uit en verdwijnen zo plots als ze opduiken, in een woud van zware bassen, verdwaalde kraakjes en tintelende hi-hats. Een immer aanwezige echo vertraagt, verspreidt en ontregelt. Zie daar de prachtige dieptes van dubtechno. Ofwel: een stuk over vrijheid in elektronische muziek.
Haha ik was je net voor, maar het komt op hetzelfde neer, alleen iets anders verwoord.quote:Op maandag 6 april 2009 23:14 schreef teknomist het volgende:
[..]
[..]
Het is een sound, een formule. Je kunt niet zomaar een technobeat mixen met dubgeluiden en het dan dubtechno noemen. Het is een specifieke sound: langzame technobeats met veel ondertonen: gefilterde piano-akkoorden gedrenkt in echo en galm gecombineerd met het karakter van de oude tape-recorder en bijbehorende hiss. Dubtechno veroorzaakt een serene rust en geen opgewekte vrolijkheid zoals reguliere dub dat doet.
http://www.cut-up.com/news/detail.php?sid=503
Zeker als je puur de muziekstijl Dub bedoelt, vind ik het knap dat je erin hoort dat het "erg dicht" bij de sound zou liggen die ze onder Basic Channel uitbrengen. Temeer ook omdat het een compleet andere sfeer oproept..quote:Op maandag 6 april 2009 23:55 schreef kraaksandaal het volgende:
Dub is geen techniek of geluid, dat is een muziekstijl die ik wel erg dicht bij Basic Channel vind liggen maar da's mijn mening.
Heb aardige verzameling obscure jaren 70 en 80 Dubplates en ook nog wat uit jaren 90, de stijl ontwikkelt zich en gaat wat meer kanten uit, Dub samen met Electro geven ook toffe vibes.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:02 schreef Twerk het volgende:
[..]
Zeker als je puur de muziekstijl Dub bedoelt, vind ik het knap dat je erin hoort dat het "erg dicht" bij Basic Channel zou liggen. Temeer ook omdat het een compleet andere sfeer oproept..
Die techniek heeft zich tot volwaardige muziekstijl ontwikkeld, zonder Dubstylee, geen DJ's en Hiphop.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:05 schreef teknomist het volgende:
Dub is wel degelijk een techniek. Het is een methode om reggae te remixen.
Dat zou kunnen, maar alsnog vind ik het totaal niet dichtbij elkaar liggen. Zoals al eerder gezegd; dubtechno is geen techno met wat dubgeluiden of andersom. Het is veel meer een samensmelting van ideeen en stijlen (een synergie zoals ik eerder zei) met een totaal eigen karakter en geluid.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:09 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Heb aardige verzameling obscure jaren 70 en 80 Dubplates en ook nog wat uit jaren 90, de stijl ontwikkelt zich en gaat wat meer kanten uit, Dub samen met Electro geven ook toffe vibes.
Maar toffe dingen hoor in dit topic.
Tja, ik weet dat je het dubtechno geluid (nog) niet begrepen hebt, maar dat King Tubby in dit topic voorbij moet komen vind ik een beetje jammer. Het beviel me sowieso al niet zo welke wendig dit topic zojuist nam..quote:
Toch is het ontstaan van Dubtechno niet los te zien van die King Tubby, verder lurk ik wel hier.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:28 schreef Twerk het volgende:
[..]
Tja, ik weet dat je het dubtechno geluid (nog) niet begrepen hebt, maar dat King Tubby in dit topic voorbij moet komen vind ik een beetje jammer. Het beviel me sowieso al niet zo welke wendig dit topic zojuist nam..
Ga je huiswerk eens doen en begin bijvoorbeeld eens om hier naar te luisteren:
Natuurlijk is het niet van elkaar los te zien, maar het zijn wel twee verschillende sounds. Dub en dubtechno luister ik niet als ik dezelfde gemoedstoestand heb, ik luister beide genres niet met hetzelfde doel. Van dubtechno raak ik heerlijk ontspannen, terwijl ik van gewone dub vrolijker word en vind het heerlijk muziek om in de lente/zomer in de auto te draaien. Dubtechno vergt bij mij meer aandachtige beluistering; dub is wat makkelijker en meer hap-slik-weg.quote:Op dinsdag 7 april 2009 00:33 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Toch is het ontstaan van Dubtechno niet los te zien van die King Tubby, verder lurk ik wel hier.
Samples:quote:First new twelve from Andy Stott in over a year, and it's a fuck*in goodun. "Brief Encounter" on the A-side is a spacious slowhouse variation oozing spring vibes and sunken keys underpinned by that signature, colossal low-end padding. There's an almost Balearic influence in there somewhere, a melodic core that lives in the same universe as the Art of Noise's masterpiece "Moments in Love" - all melancholy and nostalgia, sunset styles. Over on the flipside "Drippin" is a rugged, demented beast that oddly keeps the same melodic, albeit woozy, element at its core. Misshapen synths get pushed high up in the mix over squashed percussion and mangled samples, vast bass weight keeping the whole thing from creasing in on itself. Hard to know where to place this music, think of Zomby, Martyn and New World Aquarium larging it up poolside with a severe case of sunstroke and bourbon playing tricks on their minds, somehow getting it together to ooze out pure auditory filth from their boxes... and it just kills us every time. Massive.
Yep. Veel gedraaid. Soms nog weleens..quote:Op donderdag 9 april 2009 19:05 schreef Aschkael het volgende:
[ afbeelding ]
deze blijft ook nog steeds wel heel erg lekker....
heeft qua sound weinig met de dubtechno zoals geinnitieerd door basic channel, maar ik vind het zeker een dub estetiek hebben.. acid gestript tot enkele elementenquote:Op donderdag 9 april 2009 19:10 schreef Twerk het volgende:
[..]
Yep. Veel gedraaid. Soms nog weleens..
Voor mensen die niet weten waar het over gaat:
Nee, dat klopt. Ik had het hier zelf ook niet aangehaald. Maar iemand kwam met de cover van Consumed. En de titel- track Consumed is idd nog behoorlijk dubby..quote:Op donderdag 9 april 2009 19:53 schreef Yorrit het volgende:
[..]
heeft qua sound weinig met de dubtechno zoals geinnitieerd door basic channel, maar ik vind het zeker een dub estetiek hebben.. acid gestript tot enkele elementen
vind het ook zeker geen schande dat ie wordt genoemdquote:Op donderdag 9 april 2009 19:56 schreef Twerk het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Ik had het hier zelf ook niet aangehaald. Maar iemand kwam met de cover van Consumed. En de track Consumed is idd nog behoorlijk dubby..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |