Heb ik ook zo.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:47 schreef tc1 het volgende:
Iets waar ik trouwens zelf aan heb gedacht, vooral een psychologisch iets:
Een nieuwe bankrekening openen, daarop elke maand 'zakgeld' laten storten en als dat op is, is het op. De pinpas van m'n oude bankrekening dan wegleggen en de maandelijkse lasten daarvan af te laten schrijven.
Zou dit een steuntje zijn ?
Nog 2 jaar, dus bent op je 25ste pas klaar met HBO?quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:42 schreef tc1 het volgende:
Ik moet nog 2 jaar studeren (Hbo) en de studieschuld vind ik nog het minst eigenlijk, die kan ik als ik een vaste baan heb na 5 jaar rustig gaan aflossen.
dat zou iig kunnen voorkomen dat je per ongeluk toch te veel uitgeeft.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:47 schreef tc1 het volgende:
Iets waar ik trouwens zelf aan heb gedacht, vooral een psychologisch iets:
Een nieuwe bankrekening openen, daarop elke maand 'zakgeld' laten storten en als dat op is, is het op. De pinpas van m'n oude bankrekening dan wegleggen en de maandelijkse lasten daarvan af te laten schrijven.
Zou dit een steuntje zijn ?
Die studieschuld komt dus al door het maximale lenen.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:46 schreef TC03 het volgende:
Zoveel schuld is het toch niet? Je studieschuld maakt niet zoveel uit, die andere ¤3000 is eigenlijk het enige probleem. Als je 20 uur per week gaat werken moet je dat toch in een half jaartje afgelost hebben? Je zou ook maximaal kunnen lenen bij de IB Groep en daarmee je overige schulden aflossen, als je dan beter slaapt 's nachts. ¤10.000 of ¤13.000 studieschuld, dat maakt ook niet eer uit.
Ik heb hiervoor een MBO-opleiding gedaan en 1,5 jaar gewerktquote:Op zaterdag 4 april 2009 14:51 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Nog 2 jaar, dus bent op je 25ste pas klaar met HBO?![]()
Wat heb je al die jaren gedaan dan? En heb je geen ouders die het gewoon voorschieten?
herkenbaar hoorquote:Op zaterdag 4 april 2009 14:51 schreef tc1 het volgende:
[..]
Die studieschuld komt dus al door het maximale lenen.
Met 20 uur per week werken komt m'n studie in gevaar (ik moet nog een paar puntjes voor m'n P) en ik heb altijd de neiging om mezelf te 'belonen' als ik werk dus dan ga ik ook weer meer uitgeven. Erg stom, maar ik doe het steeds weer.
Nou, dan zou ik maar werkloos blijven na m'n studie.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:51 schreef tc1 het volgende:
[..]
Die studieschuld komt dus al door het maximale lenen.
Met 20 uur per week werken komt m'n studie in gevaar (ik moet nog een paar puntjes voor m'n P) en ik heb altijd de neiging om mezelf te 'belonen' als ik werk dus dan ga ik ook weer meer uitgeven. Erg stom, maar ik doe het steeds weer.
Doe maar wel. Je zult toch een keer met geld moeten leren omgaan.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:42 schreef tc1 het volgende:
Ik ben een jongen van 23 en ik moet nu al stressen om elke maand m'n schulden af te kunnen lossen. Ik zal allereerst even op een rijtje zetten wat voor schulden ik heb:
... en ik ga niet 2 jaar op een houtje bijten, al leef ik momenteel wel veel en veel zuiniger dan voorheen. Maar 1 of 2 keer per maand een keertje uit dat ga ik niet jarenlang laten zitten. Bovendien ben ik 23 en wil ik het zelf oplossen. ...
En dan nog zulke schulden? Dan zou ik serieus hulp gaan zoeken om hoe om te gaan met geld.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:52 schreef tc1 het volgende:
[..]
Ik heb hiervoor een MBO-opleiding gedaan en 1,5 jaar gewerkt
Zit jij in eenzelfde situatie als ik vragen mag?quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb ik ook zo.
Werkt prima.
Geeft me bovendien een beter zicht op vaste lasten en impulsieve aankopen
Nee, en dat wil ik zo houden ookquote:Op zaterdag 4 april 2009 14:55 schreef tc1 het volgende:
[..]
Zit jij in eenzelfde situatie als ik vragen mag?
Dat begin ik nu te leren, dat is het enige voordeel hiervan. Ik maak goede planningen en overzichten nu. Maar het is net als met op dieet gaan: zo af en toe een keer 'cheaten', anders haal je de eindstreep niet. Dat is dus 1 a 2 keer per maand (zo goedkoop mogelijk) uitgaan bij mij. Voor de rest heb ik alle andere dingen (dure kleren, vakanties, onzinnige aankopen) geschrapt.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Doe maar wel. Je zult toch een keer met geld moeten leren omgaan.
Klopt.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:57 schreef Leef het volgende:
Goedbedoelde adviezen, maar ik weet hoe het voelt als je "Maximum bereikt - betaal anders" krijgt, als je gewoon je dagelijkse boodschappen doet en voor een euro of 7, 8 aan eten en drinken koopt.
Dus ik kan me die spanning wel voorstellen.
De schulden heb ik vooral gemaakt tijdens m'n 'studiejaren'. In de tijd dat ik werkte stond ik nooit in het rood enzo.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:54 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
En dan nog zulke schulden? Dan zou ik serieus hulp gaan zoeken om hoe om te gaan met geld.
Studiefinanciering is een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Een lening moet je sowieso terug dokken.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:46 schreef TC03 het volgende:
Zoveel schuld is het toch niet? Je studieschuld maakt niet zoveel uit, die andere ¤3000 is eigenlijk het enige probleem. Als je 20 uur per week gaat werken moet je dat toch in een half jaartje afgelost hebben? Je zou ook maximaal kunnen lenen bij de IB Groep en daarmee je overige schulden aflossen, als je dan beter slaapt 's nachts. ¤10.000 of ¤13.000 studieschuld, dat maakt ook niet eer uit.
Tja, jij hebt dat blijkbaar nooit gedaan, maar sparen was een goede oplossing geweest. Nu zal je flink moeten bezuinigen. Die 1000 euro rood staan zal je inderdaad snel moeten wegwerken, want de rente daarop is niet mis.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:59 schreef tc1 het volgende:
[..]
De schulden heb ik vooral gemaakt tijdens m'n 'studiejaren'. In de tijd dat ik werkte stond ik nooit in het rood enzo.
Met je laatste opmerking ben ik het natuurlijk eens, maar zoals ik zei bezuinig ik al flink. Ik zou eigenlijk nog nauwelijks weten waarop ik moet bezuinigen. Als je schulden echter niet afnemen voel je je alsof het allemaal voor niets is.quote:Op zaterdag 4 april 2009 14:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt.
Maar dat zijn 2 dingen die je moet scheiden.
Die spanning is logisch; ik zou ook niet meer slapen als ik op de 20e van de maand "maximum bereikt" in het schermpje kreeg in de supermarkt.
Maar TS is erg soft voor zichzelf en zoekt uitwegen om niet te hoeven werken, niet te hoeven bezuinigen, etc.
En dat terwijl het zijn schuld is, niet die van ons. Hij moet hem aflossen, wij niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |