abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67703816
Ik ben een jongen van 23 en ik moet nu al stressen om elke maand m'n schulden af te kunnen lossen. Ik zal allereerst even op een rijtje zetten wat voor schulden ik heb:

- 1000 euro in het rood bij de bank
- 2000 euro credit card schuld (per maand 100 euro aflossen sinds 2 maanden)
- Een studieschuld van meer dan 10.000 euro (bij de IBG)

Ik moet nog 2 jaar studeren (Hbo) en de studieschuld vind ik nog het minst eigenlijk, die kan ik als ik een vaste baan heb na 5 jaar rustig gaan aflossen.

Zoals je ziet toch niet de minste bedragen. Ik heb van m'n 16e tot m'n 22e op een enorm stomme manier geleefd. Ik kocht dure kleding, ging elke week 3 keer uit en op vakanties gaf ik zo 700 euro uit (bovenop de kosten van de vakantie zelf). Ik werkte wel, maar met die 7 euro per uur kon ik dat allemaal niet betalen. Daarom ben ik erin getrapt toen ik gebeld werd of ik een credit card wilde hebben en binnen 1,5 jaar had ik daar ook 2000 euro schuld. Een tijdje terug heb ik de kaart laten blokkeren en afgesproken dat ik zou gaan aflossen. Maar dit gaat dus ook nog jaren duren zo.

Ook was ik zo dom om toen m'n mobiel kapot ging na een half jaar een nieuw abo voor 2 jaar erbij af te sluiten zodat ik een nieuw mobieltje kreeg en de nieuwe simkaart in de kast kon leggen. "Die 20 euro per maand extra maakt me niet zoveel uit" dacht ik toen.

Met name het roodstaan en de 2000 euro schuld maken m'n leven een stuk minder leuk, aan het einde van de maand slaap ik zelfs vaak slecht. Het is elke maand weer stressen aan het einde, vaak de boel nog even rekken door de eerste incassobrief af te wachten. Momenteel loopt de studieschuld ook nog op omdat ik tijdelijk zonder werk zit. Van m'n ouders lenen is geen optie, ik heb wel verteld dat ik schulden heb maar niet hoeveel. Ik wil dat ze ook niet vertellen want dan krijg ik bij alles wat ik doe gezeur: "heb je het geld wel" en ik ga niet 2 jaar op een houtje bijten, al leef ik momenteel wel veel en veel zuiniger dan voorheen. Maar 1 of 2 keer per maand een keertje uit dat ga ik niet jarenlang laten zitten. Bovendien ben ik 23 en wil ik het zelf oplossen.

M'n schulden worden niet groter (behalve m'n studieschuld nu) maar ze worden ook niet kleiner en dat geeft een klote-gevoel. Zoals ik al zei leef ik nu verstandiger maar ik heb vorig jaar en dit jaar m'n vakantie laten schieten, iets wat ik extreem klote vind. Verder ga ik dus meer dan de helft minder uit, koop ik geen dure kleren meer en let ik op de 'kleintjes'. En als m'n schulden daardoor nu kleiner werden dan was dat nog een troost maar bijna alles gaat op aan de rente van het roodstaan en de credit card en aan dat dubbele telefoonabbonement.

Hebben mensen tips/suggesties? Ik ben stom geweest en nu wil ik het rechtzetten maar dat lijkt niet te lukken zo.
pi_67703882
die 1000¤ roodstaan bij je bank proberen goedmaken door een andere lening te nemen waar je minder rente over kwijt bent; banken rekenen op betaalrekeningen extreem veel aan.

Wat in het zwart bijklussen als je handig bent? 1000¤ heb je op 2 weken serieus doorwerken wel verdiend hoor
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zaterdag 4 april 2009 @ 14:46:06 #3
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_67703885
Zoveel schuld is het toch niet? Je studieschuld maakt niet zoveel uit, die andere ¤3000 is eigenlijk het enige probleem. Als je 20 uur per week gaat werken moet je dat toch in een half jaartje afgelost hebben? Je zou ook maximaal kunnen lenen bij de IB Groep en daarmee je overige schulden aflossen, als je dan beter slaapt 's nachts. ¤10.000 of ¤13.000 studieschuld, dat maakt ook niet eer uit.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_67703914
Iets waar ik trouwens zelf aan heb gedacht, vooral een psychologisch iets:

Een nieuwe bankrekening openen, daarop elke maand 'zakgeld' laten storten en als dat op is, is het op. De pinpas van m'n oude bankrekening dan wegleggen en de maandelijkse lasten daarvan af te laten schrijven.

Zou dit een steuntje zijn ?
pi_67703968
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:47 schreef tc1 het volgende:

Een nieuwe bankrekening openen, daarop elke maand 'zakgeld' laten storten en als dat op is, is het op. De pinpas van m'n oude bankrekening dan wegleggen en de maandelijkse lasten daarvan af te laten schrijven.

Heb ik ook zo.
Werkt prima.
Geeft me bovendien een beter zicht op vaste lasten en impulsieve aankopen
  zaterdag 4 april 2009 @ 14:51:09 #6
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_67704005
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:42 schreef tc1 het volgende:
Ik moet nog 2 jaar studeren (Hbo) en de studieschuld vind ik nog het minst eigenlijk, die kan ik als ik een vaste baan heb na 5 jaar rustig gaan aflossen.
Nog 2 jaar, dus bent op je 25ste pas klaar met HBO?
Wat heb je al die jaren gedaan dan? En heb je geen ouders die het gewoon voorschieten?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  Boks-Chick zaterdag 4 april 2009 @ 14:51:09 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_67704006
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:47 schreef tc1 het volgende:

dat zou iig kunnen voorkomen dat je per ongeluk toch te veel uitgeeft.
En de sport wordt dan, om aan het eind van de maand over te houden van je zakgeld. Je kan dan jezelf een beloningkje geven door iets voor jezelf te kopen, of je lost extra af. Of je stort wat je overhoudt op een spaarrekening, als is het maar 50 cent. Dat kan na verloop van tijd leuk oplopen.
lolwut
pi_67704009
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:46 schreef TC03 het volgende:
Zoveel schuld is het toch niet? Je studieschuld maakt niet zoveel uit, die andere ¤3000 is eigenlijk het enige probleem. Als je 20 uur per week gaat werken moet je dat toch in een half jaartje afgelost hebben? Je zou ook maximaal kunnen lenen bij de IB Groep en daarmee je overige schulden aflossen, als je dan beter slaapt 's nachts. ¤10.000 of ¤13.000 studieschuld, dat maakt ook niet eer uit.
Die studieschuld komt dus al door het maximale lenen.

Met 20 uur per week werken komt m'n studie in gevaar (ik moet nog een paar puntjes voor m'n P) en ik heb altijd de neiging om mezelf te 'belonen' als ik werk dus dan ga ik ook weer meer uitgeven. Erg stom, maar ik doe het steeds weer.
pi_67704015
Hoe kom je aan die studieschuld als ik vragen mag?

Edit: die is beantwoord dus.
pi_67704031
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:51 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Nog 2 jaar, dus bent op je 25ste pas klaar met HBO?
Wat heb je al die jaren gedaan dan? En heb je geen ouders die het gewoon voorschieten?
Ik heb hiervoor een MBO-opleiding gedaan en 1,5 jaar gewerkt
  Boks-Chick zaterdag 4 april 2009 @ 14:52:29 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_67704041
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:51 schreef tc1 het volgende:

[..]

Met 20 uur per week werken komt m'n studie in gevaar (ik moet nog een paar puntjes voor m'n P) en ik heb altijd de neiging om mezelf te 'belonen' als ik werk dus dan ga ik ook weer meer uitgeven. Erg stom, maar ik doe het steeds weer.
herkenbaar hoor
lolwut
pi_67704045
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:51 schreef tc1 het volgende:

[..]

Nou, dan zou ik maar werkloos blijven na m'n studie.

"2 jaar op een houtje bijten?"
Dat je er uberhaupt nog aan denkt om geld uit te geven aan stappen en andere onzin terwijl je een schuld hebt.

Maar goed, er is hier niemand die er mee zit als jij over 10 jaar zover in de schulden zit dat je er niet meer uitkomt.
Jij bent zelf in de schulden gekomen en je zal er zelf weer uit moeten komen, als je dat wilt.
Excuses zoeken om niet te werken als student? Kom op... Wie hou je nu voor de gek?
20 uur is mogelijk wat veel maar je kan écht wel een bijbaantje nemen.

En anders dan blijf je toch met je schuld zitten? Is jouw eigen probleem...
  zaterdag 4 april 2009 @ 14:54:05 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_67704063
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:42 schreef tc1 het volgende:
Ik ben een jongen van 23 en ik moet nu al stressen om elke maand m'n schulden af te kunnen lossen. Ik zal allereerst even op een rijtje zetten wat voor schulden ik heb:

... en ik ga niet 2 jaar op een houtje bijten, al leef ik momenteel wel veel en veel zuiniger dan voorheen. Maar 1 of 2 keer per maand een keertje uit dat ga ik niet jarenlang laten zitten. Bovendien ben ik 23 en wil ik het zelf oplossen. ...
Doe maar wel. Je zult toch een keer met geld moeten leren omgaan.
Of je zet je dure leningen om in leningen bij de IBG en maakt je er verder niet meer druk om.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_67704067
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:52 schreef tc1 het volgende:

[..]

Ik heb hiervoor een MBO-opleiding gedaan en 1,5 jaar gewerkt
En dan nog zulke schulden? Dan zou ik serieus hulp gaan zoeken om hoe om te gaan met geld.
pi_67704093
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb ik ook zo.
Werkt prima.
Geeft me bovendien een beter zicht op vaste lasten en impulsieve aankopen
Zit jij in eenzelfde situatie als ik vragen mag?
pi_67704115
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:55 schreef tc1 het volgende:

[..]

Zit jij in eenzelfde situatie als ik vragen mag?
Nee, en dat wil ik zo houden ook
Ik kan namelijk totaal niet met geld omgaan, dus dit is voor mij de manier om uit het rood te blijven.
pi_67704123
ik heb ook 2 rekeningen, werkt perfect bij mij.
  zaterdag 4 april 2009 @ 14:57:00 #18
165237 Leef
Sunny side up!
pi_67704137
Goedbedoelde adviezen, maar ik weet hoe het voelt als je "Maximum bereikt - betaal anders" krijgt, als je gewoon je dagelijkse boodschappen doet en voor een euro of 7, 8 aan eten en drinken koopt.
Dus ik kan me die spanning wel voorstellen.
pi_67704155
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:54 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Doe maar wel. Je zult toch een keer met geld moeten leren omgaan.
Dat begin ik nu te leren, dat is het enige voordeel hiervan. Ik maak goede planningen en overzichten nu. Maar het is net als met op dieet gaan: zo af en toe een keer 'cheaten', anders haal je de eindstreep niet. Dat is dus 1 a 2 keer per maand (zo goedkoop mogelijk) uitgaan bij mij. Voor de rest heb ik alle andere dingen (dure kleren, vakanties, onzinnige aankopen) geschrapt.
pi_67704198
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:57 schreef Leef het volgende:
Goedbedoelde adviezen, maar ik weet hoe het voelt als je "Maximum bereikt - betaal anders" krijgt, als je gewoon je dagelijkse boodschappen doet en voor een euro of 7, 8 aan eten en drinken koopt.
Dus ik kan me die spanning wel voorstellen.
Klopt.
Maar dat zijn 2 dingen die je moet scheiden.

Die spanning is logisch; ik zou ook niet meer slapen als ik op de 20e van de maand "maximum bereikt" in het schermpje kreeg in de supermarkt.

Maar TS is erg soft voor zichzelf en zoekt uitwegen om niet te hoeven werken, niet te hoeven bezuinigen, etc.
En dat terwijl het zijn schuld is, niet die van ons. Hij moet hem aflossen, wij niet.

Als hij 1 jaar lang een bijbaantje had en keihard ging werken was hij er vanaf en had een schone lei.
En zo pak je dit probleem aan.
pi_67704209
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:54 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

En dan nog zulke schulden? Dan zou ik serieus hulp gaan zoeken om hoe om te gaan met geld.
De schulden heb ik vooral gemaakt tijdens m'n 'studiejaren'. In de tijd dat ik werkte stond ik nooit in het rood enzo.
pi_67704234
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:46 schreef TC03 het volgende:
Studiefinanciering is een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Een lening moet je sowieso terug dokken.
Dus dat maakt wel degelijk uit, Alleen mongolen lenen maximaal bij de IBG.
  zaterdag 4 april 2009 @ 15:01:09 #23
22085 kamikaze
Loyal to life
pi_67704238
In ieder geval heb je nu verantwoordelijkheid geleerd. Dat is onbetaalbaar en dat pakt niemand je meer af!

Het is alleen jammer dat je dat nu pas hebt geleerd en niet een aantal jaar geleden. Dat had je nu een stuk meer zorgen gescheeld.

Naar mijn mening is het goed dat je het nu kan toegeven. Het is nu even een aantal zure reacties aanhoren en er doorheen bijten, maar in no time krijg je waarschijnlijk wel een bevrijdend gevoel. Nu kan jij je toekomst bepalen en op basis van jouw verhaal denk ik dat je toch een zonnige toekomst tegemoet gaat nu je in ieder geval je eigen probleem hebt ingezien. Succes!
pi_67704241
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:59 schreef tc1 het volgende:

[..]

De schulden heb ik vooral gemaakt tijdens m'n 'studiejaren'. In de tijd dat ik werkte stond ik nooit in het rood enzo.
Tja, jij hebt dat blijkbaar nooit gedaan, maar sparen was een goede oplossing geweest. Nu zal je flink moeten bezuinigen. Die 1000 euro rood staan zal je inderdaad snel moeten wegwerken, want de rente daarop is niet mis.

Hoeveel kan je per maand aflossen (houd je over)?
pi_67704245
quote:
Op zaterdag 4 april 2009 14:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt.
Maar dat zijn 2 dingen die je moet scheiden.

Die spanning is logisch; ik zou ook niet meer slapen als ik op de 20e van de maand "maximum bereikt" in het schermpje kreeg in de supermarkt.

Maar TS is erg soft voor zichzelf en zoekt uitwegen om niet te hoeven werken, niet te hoeven bezuinigen, etc.
En dat terwijl het zijn schuld is, niet die van ons. Hij moet hem aflossen, wij niet.
Met je laatste opmerking ben ik het natuurlijk eens, maar zoals ik zei bezuinig ik al flink. Ik zou eigenlijk nog nauwelijks weten waarop ik moet bezuinigen. Als je schulden echter niet afnemen voel je je alsof het allemaal voor niets is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')