abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:19:08 #1
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_67684942
Olla. ik zit met de volgende vraag.

Mijn vrouw en ik zijn nu bijna 13 jaar bij elkaar, wonen 12 jaar samen, waarvan 11 in onze huidige woning.

Vanaf het moment dat wij hier wonen hebben mijn schoonouders onze huissleutel. Handig tijdens vakanties en als wij onszelf hebben buitengesloten (wart eerlijk gezegd ook weleens is gebeurd).

Nu zijn mijn schoonouders schatten van mensen, hebben veel voor ons over (maar dat is wederzijds).

Het enige waar wij mee zitten, is dat mijn schoonmoeder onze huissleutel altijd meeneemt als ze, aangekondigd of niet, bij ons langsgaat, en zichzelf binnenlaat. Nu vind ik dat onzin: als je bij ons langs wilt komen, bel je gewoon aan. Als we weten dat ze komen, omdat ze hier een hapje komen eten of zo, en ze laten zichzelf dan binnen, vind ik het nog tot daar aan toe, maar wat ons vooral stoort, is dat ze ook vaak onaangekondigd bij ons in de huiskamer (en soms zelfs slaapkamer) staat.

We hebben dit al een aantal keer aangekaart. Mijn vrouw heeft het een paar keer serieus gezegd, dat ze het gewoon niet prettig vindt, en we hebben het ook geprobeerd met grapjes ("nog even en je komt binnen terwijl we een wip liggen te bouwen"). Ondanks een paar keer een halve poging tot beterschap beloven, verandert er niks.

Een paar weken geleden kwam ze zelfs binnen terwijl mijn vrouw en ik een stevige ruzie hadden; staat ineens mijn schoonmoeder met haar hoofd om de hoek. Mijn vrouw schrok zich de tering, waarvan ik mij vervolgens de tering schrok, en ik had bijzonder veel moeite om aardig te blijven. Kort daarvoor kwam ze ook een keer in een weekend binnen (beneden), terwijl ik boven nog in mijn blote reet liep, omdat ik net onder de douche vandaan kwam. Zoals gezegd: onprettig idee.

Maar nóg niet begrepen, want vanmiddag stond ze wéér zomaar in de huiskamer, waar ik rustig effe voor me uit zat te kijken.

Vervolgens heeft ze per ongeluk die sleutel hier laten liggen, dus mijn vrouw belde haar daarnet op (over iets anders) en meldde terloops (om het luchtig te houden) voor de grap dat ze die sleutel niet meer zou krijgen, omdat ze steeds maar onaangekondigd binnen staat.

Dat vond ze niet leuk; sterker nog: ze vindt het onzin, en dat zei ze ook. "Het is eigen (bloed), dus dat moet gewoon kunnen. Dat doe ik bij je broer ook (die in Amsterdam woont en waar ze dus nooit op de bonnefooi langs zou gaan), en trouwens, jullie komen ook altijd bij ons binnen (wat pertinent onwaar is. Behalve als ze weten dat we komen, en dan nog zwaaien we even voor het raam, dat ze weten dat we er zijn, en dán laten we onszelf nog weleens binnen, maar alleen dan).

Met andere woorden: 'ik vind het onzin en daarom hebben jullie te pikken dat ik bij jullie binnenkom wanneer ik wil en jullie mening over jullie eigen privacy doet er in jullie eigen huis niet toe.

Toen ik dat hoorde werd ik vrij boos. Kijk, dat ze het onzin vindt, prima, da's haar goed recht. Als ze onze mening maar respecteert, en effe aanbelt als ze onaangekondigd langs komt. Maar dat ze gewoon weigert zich aan te passen aan wat wij in ons eigen huis graag zouden willen, en vooral dat ze dat nog zo nadrukkelijk zegt, zint mij op zijn zachtst gezegd voor geen meter. Tot nu toe dacht ik gewoon dat ze hardleers was, maar nu heeft ze gewoon gezegd dat ze onze mening in deze aan haar laars zal blijven lappen.

Nu heb ik al diverse scenario's bedacht:

a) ze krijgt de sleutel alleen terug als ze beterschap belooft.
b) ze krijgt de sleutel niet terug
c) ze krijgt de sleutel terug, maar bij de eerste overtreding verander ik onaangekondigd de cilinder.

Maar ik zou graag de mening eens peilen onder de FOK!'ers.

Zijn wij nou zo raar dat wij gewoon zeggenschap willen over ons eigen huis? Of moet een moeder/schoonmoeder altijd maar onaangekondigd binnen kunnen lopen?

Graag alleen serieuze reacties. Ik wil nog extra benadrukken dat het verder een schat van een mens is, dat ik al 10 jaar langer ken dan mijn vrouw (wij werkten in hetzelfde bedrijf, via haar heb ik mijn vrouw ook ontmoet), dus wij kennen elkaar ook door en door. Ik wil alleen dat onze privacy wordt gerespecteerd, en of dat zo gek is.

Alvast bedankt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:22:01 #2
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_67685027
Mijn ouders bellen sowieso eerst aan en als hier een vriendin over de vloer is, dan moeten ze eerst bellen voor ze aanbellen (in bed hoor ik de bel niet). Ik heb dit heel duidelijk moeten maken, want mijn ouders dachten ook dat dit hun tweede huis was, of dat ze sowieso bij voorbaat altijd welkom zijn.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:22:59 #3
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_67685055
Wow, wat een enorm bord voor d'r kop zeg. Ik vind het moeilijk het "schatten van mensen" te combineren met het niet willen respecteren van je wensen. Persoonlijk zou ik die sleutel voorlopig niet teruggeven. Beterschap beloven helpt blijkbaar niet, en cilinders vervangen kost jou alleen maar geld.

Wat vindt haar man er eigenlijk van? Misschien kun je via hem het allemaal iets duidelijker maken?

Mijn moeder woont om de hoek en die krijgt echt de sleutel niet juist voor dit soort gedoe. Behalve als ik op vakantie ben
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 3 april 2009 @ 19:23:16 #4
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_67685060
Mijn vader had ook zomaar iets neergelegd in mijn appartementzor
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_67685112
Ik had haar de sleutel de eerste tijd niet meer gegeven. Blijkbaar negeert ze jullie gewoon als je het gewoon vraagt. Dan maar zo toch? Het is jullie huis, daar heeft ze verder niks te zoeken. Lijkt mij weinig moeite om gewoon even aan te bellen .
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 3 april 2009 @ 19:25:12 #6
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_67685119
Ohja heeft je schoonmoeder alle sleutels? Ik bedoel een deur heeft vaak ook nog extra sloten, als je ze daarop zet kan ze er toch niet meer in, of heb je er maar 1
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_67685128
Ik zou voor optie C gaan, met een duidelijk verhaal erbij.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:25:47 #8
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_67685138
Jij en je vrouw hebben gewoon recht op je privacy, dat staat voorop.

In alles wat je hier neerzet vind ik je gelijk hebben. Ik zou nogmaals duidelijk zeggen dat je niet wilt dat ze onaangekondigd mag binnenkomen (en dan bijvoorbeeld wel de sleutel gebruiken als jullie weten dat ze eraan komt (visite ofzo, wat dan ook).

Dus zou voor c gaan.

Sterkte!
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_67685139
c) ze krijgt de sleutel terug, maar bij de eerste overtreding verander ik onaangekondigd de cilinder.

Lijkt mij de beste oplossing, sommige mensen moeten nou eenmaal eerst voelen.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:26:34 #10
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_67685165
Die van mij kwam ook altijd binnenwandelen. Ook weleens op hele Discovery-achtige momenten
Heb er gewoon wat gezegd en nu belt ze netjes aan.

Ook al is het je eigen moeder/schoonmoeder, als jij het niet wenst, dan is het klaar toch? Kan ze op d'r kop gaan staan, maar volgens mij betalen jullie de rekeningen en is het huis van jullie waarbij privacy vanzelfsprekend behoort te zijn.

En ja, dat het een stukje 'moeilijker' is om tegen je eigen moeder of schoonmoeder te zeggen is logisch, maar dan neem je maar een diepe teug lucht en ga je het haar vertellen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_67685188
Respect moet wederzijds zijn en MI zou ze als volwassen persoon ook de privacy van haar dochter en daar de partner van respecteren.

Wat ik zou doen is haar nog eens uitnodigen en gezamelijk eens aan tafel nog eens duidelijk maken dat je dol op haar bent en dat jullie echt privacy nodig hebben en dat je er vanuit gaat dat ze dat zal respecteren en derhalve de sleutel terug kan krijgen.

Verder zou je nog een knip kunnen installeren, op die manier kan niemand het huis betreden met een sleutel wanneer jullie thuis zijn.
Een knip is ook wel zo veilig met het oog op inbraak, dus ook onder dat voorwendsel zou je het kunnen plaatsen.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:28:49 #12
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_67685240
b) Gewoon niet terug geven die sleutels. Jouw huis, jouw privacy, jouw regels. Als ze zich daar niet aan wil houden, dan zijn dat de gevolgen. Je hebt het vaak genoeg aangegeven en dat zou genoeg moeten zijn. Wat ze bij je broer doet en in hoeverre je broer dat toelaat, is zijn probleem. Heeft nog niet te betekenen dat ze in jouw huis precies hetzelfde kan doen.

Mijn moeder levert zelfs vrijwillig de sleutels in als ik weer terug ben van vakantie.
pi_67685400
Ik zou zeggen a. Nog één keer een goed gesprek en daarbij echt duidelijke afspraken maken over wanneer wel/niet sleutel gebruiken, zodat er geen twijfel over kan zijn, kan ze zich daar niet in vinden, jammer maar helaas!

Mijn ouders gebruiken hier wel de sleutel, maar ik weet altijd wanneer ze komen, gezien de afstand. Ze bellen dan even aan terwijl ze zichzelf binnenlaten, werkt prima, hoef ik niet 'helemaal' de trap af om ze binnen te laten!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_67685474
B) Op je strepen gaan staan. Mensen op die leeftijd kunnen nogal hardnekkig zijn in wat zij normaal en goed vinden. Dan heeft praten vaak geen zin en moeten ze het ervaren voordat ze het door krijgen. Daar moet je dan geen groot drama van maken, maar het lijkt me wel de moeite waard om die extra duidelijkheid te geven die ze kennelijk nodig heeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_67685508
Pppff.... ik las je verhaal ook een beetje met kromme tenen van ergernis, ik kan me jouw irritatie erg goed voorstellen.
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 19:19 schreef Verbal het volgende:
Met andere woorden: 'ik vind het onzin en daarom hebben jullie te pikken dat ik bij jullie binnenkom wanneer ik wil en jullie mening over jullie eigen privacy doet er in jullie eigen huis niet toe.
Te gek voor woorden, ben ik met je eens
Ik moet er niet aan denken dat mijn (schoon)ouders onaangekondigd (met een sleutel) mijn huis binnenkomen. Wanneer je een afspraak hebt of je verwacht ze, dan is het een ander verhaal en dat gaf je zelf ook al aan.

Ik vind het eigenlijk ook een gebrek aan respect van je schoonmoeder, aangezien ze jullie privacy schijnbaar niet zo belangrijk vindt
quote:
Nu heb ik al diverse scenario's bedacht:

a) ze krijgt de sleutel alleen terug als ze beterschap belooft.
b) ze krijgt de sleutel niet terug
Ik zou haar dus alleen de sleutel teruggeven wanneer ze beloofd zich aan jullie regels m.b.t. privacy te houden en geef meteen aan dat er meteen een nieuw slot op de deur komt wanneer ze besluit zich er niet aan te houden. Van dat nieuwe slot krijgt ze dan ook niet meer de sleutel
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, denk ik dan en wie weet is dat een motivatie om zich wel aan jullie regels te houden.
  † In Memoriam † vrijdag 3 april 2009 @ 19:36:23 #16
135486 Manu82
How you doin'?
pi_67685510
Optie C denk ik dan
Het is echt vervelend als je net lekker ruzie zit te maken en iemand komt onaangekondigd binnen....
Some memories are best forgotten
Room 23
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:42:19 #17
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_67685710
Ik zou het nu echt zat zijn, van mij kreeg ze de sleutel niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu opeens geen misbruik meer zal maken van de sleutel.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_67685899
Optie D: sleutel teruggeven voor ongemak van jezelf buitensluiten en een knip op de deur zetten die erop gaat als jullie binnen zijn.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:50:53 #19
139330 TNA
For the stars that shine
pi_67685987
Dit zou een pareltje zijn in KLB

Verder: optie a+c.
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:51:20 #20
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_67686013
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 19:48 schreef Spooky4u het volgende:
Optie D: sleutel teruggeven voor ongemak van jezelf buitensluiten en een knip op de deur zetten die erop gaat als jullie binnen zijn.
Kom op zeg, je eigen huis barricaderen ! Ze heeft het maar te slikken en anders géén sleutel.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  Moderator vrijdag 3 april 2009 @ 19:52:50 #21
249559 crew  Lavenderr
pi_67686068
Optie C
  vrijdag 3 april 2009 @ 19:57:17 #22
92279 N.icka
Windforce 11
pi_67686251
Geen sleutel
  Donald Duck held vrijdag 3 april 2009 @ 19:57:34 #23
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_67686257
Dat je het nog zo lang aangezien hebt zeg. Ik zou na de 1e gewaarschuwd hebben en na de 2e keer al de sleutel afpakken of het slot vervangen hebben.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_67686260
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 19:51 schreef elcastel het volgende:

[..]

Kom op zeg, je eigen huis barricaderen ! Ze heeft het maar te slikken en anders géén sleutel.
Nee, een ruzie met je schoonmoeder creeëren terwijl het makkelijker opgelost kan worden.
En een knip is ook echt een barricade
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_67686322
Hou die sleutel gewoon en het probleem is opgelost. Of zeg dat ze moeten oprotten. Wtf is het probleem?

[ Bericht 11% gewijzigd door Mordreth op 03-04-2009 20:09:56 (Zo staat het netter ;)) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')