abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67583199
Röyksopp - Junior

Het heeft even geduurd, maar het Noorse duo Röyksopp meldt zich weer aan het front met een nieuw album. Torbjørn Brundtland en Svein Berge gaven hun jongste telg de titel 'Junior' mee en lieten ook alvast weten dat er later dit jaar nog een broertje bij komt: Senior. Wat voor geluid dat album gaat brengen, is nog niet bekend, maar op 'Junior' overheerst een energieke, poppy sound.

Röyksopp brak aan het begin van dit decennium door met de aanstekelijke single 'Eple', gevolgd door het succesvolle debuutalbum 'Melody AM'. Dat verkocht niet alleen uitstekend, maar de tracks waren ook volop als achtergrondmuziek in menig tv-programma te horen. Ongemerkt is Röyksopp bij veel mensen bekend. Het loungy debuutalbum bracht ook de hitsingle 'Poor Leno' voort, net als 'Remind Me', met een door MTV bekroonde videoclip. De brede exposure van het album en de energieke live-optredens maakten van Röyksopp een gevestigde naam en graag geziene gasten op festivals als Lowlands.

Inmiddels zo'n 8 jaar na hun doorbraak ligt 'Junior' in de schappen. Het is pas het derde studio-album van de mannen, die rustig de tijd nemen om aan nieuw materiaal te werken. Het tweede album 'The Understanding', met singles als 'Only This Moment' en 'What Else Is There?' dateert alweer uit 2005. De beide heren staan te boek als perfectionistisch, dus hebben ze ongetwijfeld lang gesleuteld aan de songs op Junior. Ook hield Röyksopp zichzelf bezig met optredens en een andere specialiteit: remixes maken. Dat deden ze onder anderen voor Coldplay, The Streets, Beck en Annie.

Na een live-album en een Back To Mine-compilatie waarop de heren hun invloeden uit de doeken doen, is er nu dan echt een nieuwe plaat. 'Junior' is een poppy en veelal vrolijk album dat aansluit bij zijn voorganger uit 2005. De koers die Röyksopp dat jaar insloeg, viel niet bij iedereen goed. Het geluid van The Understanding was duidelijk anders dan dat van Melody AM, met zijn lounge- en ambient-invloeden en veel instrumentale tracks. The Understanding was beduidend minder zweverig, kende veel nummers met zang en klonk duidelijk energieker.

Vocals
'Junior' gaat verder waar 'The Understanding' ophield. De elf tracks op het album zijn bijna allemaal van vocals voorzien. Opvallendste naam is zangeres Karin Dreijer van The Knife, die nu solo als Fever Ray aan de weg timmert. Ze zong ook al mee op een nummer van het vorige album. Nu is ze op twee tracks van de partij: 'This Must Be It' en 'Tricky Tricky'. Goede songs, hoewel de laatste wat te lang doordraaft.

Ook het Zweedse talent Lykke Li maakt haar opwachting in het mierzoete 'Miss It So Much'. Het nummer lijkt weggelopen uit een kinderboek. Leuk, maar zeker geen hoogtepunt op het album. Dat geldt wél voor 'The Girl And The Robot', waarop zangeres Robyn te horen is. Het eigenaardige stemgeluid van Robyn in combinatie met een sterk nummer zorgt voor een uitstekend resultaat. Niet voor niets wordt 'The Girl And The Robot' dan ook de tweede single van het album. De eerste single was het aanstekelijke 'Happy Up Here', dat nogal wat lijkt op de debuutsingle 'Eple'.

En we zijn nog niet door de zangeressen heen: Anneli Drecker neemt drie nummers voor haar rekening, die alle drie uitstekend uit de verf komen. Fans kennen deze Noorse zangeres nog van het laid-back nummer 'Sparks' op het debuutalbum van Röyksopp. Deze keer zingt Drecker de nummers 'You Don't Have A Clue', 'True To Life' en 'Vision One'.

Japan
Maar 'Vison One' is een nummer met een eigen verhaal. Enkele jaren geleden maakte Röyksopp een geweldige remix voor de Japanse zangeres Eri Nobuchika. Hun remix van het nummer 'Sing A Song' kreeg in Europa uiteraard weinig aandacht. Maar daar komt nu verandering in. De oorspronkelijke Japanse vocals zijn simpelweg vervangen door identieke Engelstalige vocals en ziedaar het resultaat: Vision One; één van de beste nummers op het album.

Wie toch meer van de instrumentale Röyksopp houdt, kan zijn hart ophalen aan de nummers 'Röyksopp Forever' (compleet met strijkers) en 'Silver Cruise'. En op de simpele, doeltreffende afsluiter 'It's What I Want' zingen Torbjørn en Svein zelf nog een nootje mee. Spijtige misser is dat alleen Japan mag genieten van de bonustrack 'Were You Ever Wanted'; een donker, dansbaar nummer waarop zangeres Lykke Li veel beter uit de verf komt. Helaas is het tegenwoordig hip om dit soort bonustracks te beperken tot slechts één groep consumenten. 'Were You Ever Wanted' zou één van de hoogtepunten op Junior zijn geweest.

Energiek
'Junior' is een energiek, prettig luisterbaar popalbum; niet baanbrekend, zelfs niet echt vernieuwend (ondanks dat het Röyksopp is), maar wél klaar om deze zomer grijsgedraaid te worden. Qua compositie zijn niet alle songs even denderend, maar de frisse productie en het energieke geluid maken veel goed. Wie 'The Understanding' goed vond, zal ook deze plaat waarderen. Wie liever de Röyksopp van 'Melody AM' hoort, zal daarvan op slechts enkele nummers iets herkennen in Junior. Heb even geduld tot 'Senior' later dit jaar verschijnt.
pi_67583665
Wow mijn complimenten voor de uitgebreide review.
ijs_beer fan!
  dinsdag 31 maart 2009 @ 17:10:06 #3
42636 TheSeeker_NL
Damn fine coffee
pi_67584011
Ik vind hem niet heel sterk tot dusverre. Hopelijk wordt Senior beter
pi_67655115
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 17:10 schreef TheSeeker_NL het volgende:
Ik vind hem niet heel sterk tot dusverre. Hopelijk wordt Senior beter
Eens.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_67662391
quote:
Op donderdag 2 april 2009 19:44 schreef Leatherneck het volgende:

[..]

Eens.
hoop het ook.
pi_67751771
Aardig album, maar mij iets te poppy. Overdaad schaadt, en dat geldt zeker bij een aantal nummers op dit album. Het mooie van Melody A.M. was dat het relatief simpele nummers waren, maar geniaal in elkaar gezet. Die genialiteit mis ik op dit album, hoewel het af en toe nog wel eens naar voren komt.

Rijst mij de vraag: waarom willen alle electronic-bands op een gegeven moment het perfecte pop-album maken? Schoenmaker blijf bij je leest.
pi_67759701
Zit wat in, PDOA. Toch vind ik het resultaat wel aardig. Een band moet ook niet continu hetzelfde blijven doen. En straks krijgen we ook nog Senior. Het zou me niks verbazen als dat album meer in de richting van Melody AM gaat.
pi_67771523
Ik wil een nieuwe 'eple'!

Die is er niet op dit album... en ook niet op the understanding.
pi_67781873
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:24 schreef katerwater het volgende:
Ik wil een nieuwe 'eple'!
Dan heb je niet erg aandachtig geluisterd naar "Happy Up Here", wat toch behoorlijk in het straatje van Eple ligt.
  Nerd met benen woensdag 8 april 2009 @ 20:31:41 #10
18073 miss_bleu
pi_67841079
Goede en leuke review!
pi_67927884
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 02:16 schreef isogram het volgende:

[..]

Dan heb je niet erg aandachtig geluisterd naar "Happy Up Here", wat toch behoorlijk in het straatje van Eple ligt.
Toen ik "Happy Up Here" hoorde, dacht ik ook bij mezelf van; dat nummer heb ik toch al veel eerder gehoord? Terwijl ze het op de radio aankondigden als de nieuwe single van Röyksopp. Na wat research, bleek inderdaad dat andere nummer "Eple" te zijn uit 2002.
Ehm... ok
  Redactie Games vrijdag 24 april 2009 @ 14:59:14 #12
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_68338315
Ik vind het een beetje apart "Stuiter-album" , moet em iets vaker beluisteren voordat ik kan zeggen of ik em leuk vind of niet..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')