abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67568899
Ik zal eerst even schetsen hoe ik in elkaar steek. Ben een jongeman van 26 jaar, ben 2 meter lang en gezond mager, normaal postuur, ik doe elke dag lichte krachttraining thuis om wat bulkier te worden. Nu heb ik een snelle stofwisseling geloof ik want ik kan echt vreten hoeveel ik wil maar ik blijf altijd rond de 86 kg hangen. Wordt af en toe weer wat zwaarder. Ik doe wekelijks aan sport en drum regelmatig.

Nu de voeding: zoals gezegd eet ik alles, ik eet elke dag echt wel gezond maar ik eet op mijn werk in de pauze bijna dagelijks een broodje kroket. Nu hoor je hier en daar wel verhalen dat een kroket gezonder is dan een broodje kaas, waar ik overigens niet van geloof maar ok.

Maar nu vroeg ik mij af, kan dat kwaad? Ik denk aan cholesterol etc…
pi_67568929
Mannen die 'kroketjes' zeggen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_67568940
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:37 schreef Biancavia het volgende:
Mannen die 'kroketjes' zeggen.
Sue me
pi_67569655
Nou ja, dat hant er vanaf. Je zult niet bang hoeven zijn dat je gezondheid in gevaar komt door obesitas van die kroket per dag.
Echt gezond is het natuurlijk niet, dat ding barst van het zout, cholesterol en van de verzadigde vetten, die lekker aan de binnenkant van je aderen blijven kleven. Heb je hart- en vaatziekten of een te hoog cholesterolgehalte in je familie, dan zou ik me maar eens achter de oren krabben of het je die kroket wel waard is.

Dus ja, kwaad kan het zeker, alleen niet voor je gewicht. Wel voor dichtgeslipte aderen op den duur.
pi_67569722
Ja daar was ik ook al bang voor. Toch maar minderen.
pi_67570255
gewoon leven, eten wat je wilt en niet zeiken.

al dat geneuzel over wat je wel en niet mag... zolang je niet TE veel kroketjes eet is er niks aan de hand.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 31 maart 2009 @ 10:20:37 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67570338
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:59 schreef French het volgende:
Echt gezond is het natuurlijk niet, dat ding barst van het zout, cholesterol en van de verzadigde vetten, die lekker aan de binnenkant van je aderen blijven kleven. Heb je hart- en vaatziekten of een te hoog cholesterolgehalte in je familie, dan zou ik me maar eens achter de oren krabben of het je die kroket wel waard is.
De vraag is natuurlijk of kaas zo gezond is.. Ook kaas bevat vooral verzadigde vetten..

Quote van de site Gezondenzo
quote:
Nederlanders eten ’s ochtends bij het ontbijt het liefst een boterham met kaas. Ondanks dat kaas door veel mensen lekker wordt gevonden, is het ook een bron van stapels calorieën waar je niets aan hebt.

In essentie is kaas ongezond, simpelweg omdat het ontzettend veel verzadigd vet bevat. Zelfs 30+ kaas is nog steeds 30 procent vet. Dat valt vooral op als je het gaat verwarmen. Je zou dan bijna denken dat gesmolten kaas vetter is, maar niets is minder waar: gesmolten kaas is even vet als niet gesmolten kaas, het valt alleen meer op.

Is kaas dan helemaal niet gezond?
In principe bevat kaas vrij weinig voedingsstoffen, op eiwitten en een klein beetje calcium na. De eiwitten kun je alleen beter uit andere producten halen die minder vet bevatten, zoals kipfilet. Calcium krijg je ook voldoende binnen als je regelmatig groene bladgroenten eet, zoals spinazie.

Een goed alternatief voor kaas is pindakaas. Pindakaas bevat veel vetten, maar dit zijn onverzadigde vetten uit noten. Pindakaas is daarom een gezond alternatief voor kaas, al is het wel verstandig om je boterhammen niet te dik te besmeren, aangezien er wel veel calorieën in zitten

ik vond via Google dit stukje. Een quote eruit:
quote:
Vaak zijn fabels hardnekkig en ook wel begrijpelijk. Want wat kan er gezond zijn aan een kroket? Katan ontdekte echter tot zijn verrassing dat er wel degelijk iets te zeggen is in het voordeel van 'de ongezondste snack van Nederland'. "De laatste jaren is het frituurvet sterk verbeterd en de kroket levert flink wat ijzer op." Waar dat ijzer vandaan komt? Katan vond er nog geen sluitende verklaring voor. "Eerst dacht ik nog aan een tikfout, maar dat was niet zo. Het kan misschien komen door gebruik van orgaanvlees. Zo is lever heel rijk aan vitamine C en mineralen. Of misschien door toevoeging van wat bloedpoeder? Ik heb er met de industrie over gebeld. Maar die zeiden dat dat niet zo is."

Dus blijft hij zoeken. Zijn conclusie nu: "In vergelijking met een broodje kaas bevat een broodje kroket minder vet en calorieën, veel minder van het ongezonde verzadigde vet, meer opneembaar ijzer, en qua vitamines schelen ze weinig. Alles bij elkaar is een kroket beter dan kaas."
Hm, ik eet kennelijk best nog wel gezond.. van kaas en kroketten houd ik me heeeeeel ver.. Pindakaas eet ik dan weer wel..
pi_67570434
Ja ik heb ook elke dag 4 boterhammen met pindakaas. Hm dus zo gek is een kroket nog niet.
pi_67570735
Ach, als je dan toch een snack eet is een kroket nog de minst ongezonde. Als je oplet dat er niet te veel vet in de rest van je maaltijden zit (bijv. op je andere boterhammen vetarm beleg doen, 's avonds niet ook nog gefrituurde dingen gaan eten) zal het met je cholesterol ook wel meevallen.
In pindakaas zit trouwens ook behoorlijk wat vet dus je zou kunnen overwegen om die dan te vervangen door iets gezonders, hoewel het waarschijnlijk wel grotendeels onverzadigd vet is, dus minder slecht voor je aderen en cholesterol.
Dit alles hangt natuurlijk ook af van of je er aanleg voor hebt, zoals French al zei.
Are you pondering what I'm pondering?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 10:37:39 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_67570857
nou leuk. een boomlange kroketjes-nicht die zich bezighoudt met zijn figuur, sterkte ts. dat je nog vele anale scheuringen mag maken!
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_67571020
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:37 schreef zoalshetis het volgende:
nou leuk. een boomlange kroketjes-nicht die zich bezighoudt met zijn figuur, sterkte ts. dat je nog vele anale scheuringen mag maken!
En jij bent?
  dinsdag 31 maart 2009 @ 10:47:22 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_67571159
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:42 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

En jij bent?
geen boomlange kroketjesetende pierlala.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 31 maart 2009 @ 10:48:36 #13
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67571202
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:34 schreef Mini_rulez het volgende:
In pindakaas zit trouwens ook behoorlijk wat vet dus je zou kunnen overwegen om die dan te vervangen door iets gezonders, hoewel het waarschijnlijk wel grotendeels onverzadigd vet is, dus minder slecht voor je aderen en cholesterol.
Vet heb je gewoon nodig. Je hebt echter 2 soorten vet, verzadigd vet (in kroketten en kaas bijvoorbeeld) en onverzadigd vet (zoals in pindakaas).

Het beste kun je dan wel pindakaas nemen waar een laagje olie op ligt (ik weet niet of het nog zo is, maar vroeger was dat bijvoorbeeld zo bij PCD), om te zorgen dat die olie in de pindakaas blijft wordt er een of ander verzadigd vet toegevoegd, alhoewel dat nog maar een fractie is van wat er aan onverzadigd vet in zit.
pi_67571299
Tuurlijk heb je vet nodig, maar 4 boterhammen met pindakaas en een kroket nog naast het avondeten lijkt me toch wel aan de ruime kant.
pi_67571347
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:47 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

geen boomlange kroketjesetende pierlala.
Wat doe je hier dan?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 31 maart 2009 @ 11:01:32 #16
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67571625
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:51 schreef Mini_rulez het volgende:
Tuurlijk heb je vet nodig, maar 4 boterhammen met pindakaas en een kroket nog naast het avondeten lijkt me toch wel aan de ruime kant.
Overdrijven is natuurlijk ook een vak. Niemand hier zegt dat je 4 boterhammen met pindakaas en een kroket moet eten. Het lijkt me vooral goed om gevarieerd te eten. En het lijkt me zeker niet goed om kaas te eten met als enige reden dat dat zo vreeeeeeselijk gezond is (want dat is het niet). En als je het wel lekker vind, vooral doen.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 11:20:24 #17
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_67572236
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 10:53 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Wat doe je hier dan?
pi_67572395
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:20 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dinsdag 31 maart 2009 @ 11:32:01 #19
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_67572659
Ajoh gewoon lekker door blijven vreten
My mama didn't raise no fool
pi_67572949
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:01 schreef qltel het volgende:

[..]

Overdrijven is natuurlijk ook een vak. Niemand hier zegt dat je 4 boterhammen met pindakaas en een kroket moet eten. Het lijkt me vooral goed om gevarieerd te eten. En het lijkt me zeker niet goed om kaas te eten met als enige reden dat dat zo vreeeeeeselijk gezond is (want dat is het niet). En als je het wel lekker vind, vooral doen.
TS geeft zelf aan dat hij dat elke dag eet, daar reageerde ik op.
pi_67573019
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:39 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

TS geeft zelf aan dat hij dat elke dag eet, daar reageerde ik op.
Ok ik moet nuanceren, ik heb ook wel es chocopasta op brood en soms sandwich spread.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 12:05:02 #22
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_67573824
was laatst een onderzoek waar ze het hadden over thin outside, fat inside. slanke mensen die er gezond uitzien, maar gevaarlijk veel vet rond hun ingewanden hebben. die bleken zeker net zo ongezond te zijn als dikke mensen die minder fat inside hadden. ik zou dus uitkijken met veel vet eten ts. je kunt beter heel veel koolhydraten eten. dus elke dag veel pasta, brood, rijst, aardappels etc etc.

succes.
pi_67574075
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 11:41 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Ok ik moet nuanceren, ik heb ook wel es chocopasta op brood en soms sandwich spread.
Chocopasta is volgens mij nog slechter dan pindakaas. Sandwich spread is dan beter, daar zit in elk geval weinig vet en suiker in maar ook niet veel nuttigs. Pindakaas is zo slecht nog niet, maar 4 keer is wat veel van het goede. Je zou ook bijv. een keer achterham of kipfilet op brood kunnen doen, daar zitten nog eiwitten in en ook weinig ongezonds. Dan heb je tenminste wat variatie en krijg je meer verschillende voedingsstoffen binnen.
pi_67574865
Je wilt aankomen? Dan moet je toch echt de zware gewichten tevoorschijn toveren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')