quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 09:59 schreef French het volgende:Echt gezond is het natuurlijk niet, dat ding barst van het zout, cholesterol en van de verzadigde vetten, die lekker aan de binnenkant van je aderen blijven kleven. Heb je hart- en vaatziekten of een te hoog cholesterolgehalte in je familie, dan zou ik me maar eens achter de oren krabben of het je die kroket wel waard is.
De vraag is natuurlijk of kaas zo gezond is.. Ook kaas bevat vooral verzadigde vetten..
Quote van de site
Gezondenzoquote:
Nederlanders eten ’s ochtends bij het ontbijt het liefst een boterham met kaas. Ondanks dat kaas door veel mensen lekker wordt gevonden, is het ook een bron van stapels calorieën waar je niets aan hebt.
In essentie is kaas ongezond, simpelweg omdat het ontzettend veel verzadigd vet bevat. Zelfs 30+ kaas is nog steeds 30 procent vet. Dat valt vooral op als je het gaat verwarmen. Je zou dan bijna denken dat gesmolten kaas vetter is, maar niets is minder waar: gesmolten kaas is even vet als niet gesmolten kaas, het valt alleen meer op.
Is kaas dan helemaal niet gezond?
In principe bevat kaas vrij weinig voedingsstoffen, op eiwitten en een klein beetje calcium na. De eiwitten kun je alleen beter uit andere producten halen die minder vet bevatten, zoals kipfilet. Calcium krijg je ook voldoende binnen als je regelmatig groene bladgroenten eet, zoals spinazie.
Een goed alternatief voor kaas is pindakaas. Pindakaas bevat veel vetten, maar dit zijn onverzadigde vetten uit noten. Pindakaas is daarom een gezond alternatief voor kaas, al is het wel verstandig om je boterhammen niet te dik te besmeren, aangezien er wel veel calorieën in zitten
ik vond via Google
dit stukje. Een quote eruit:
quote:
Vaak zijn fabels hardnekkig en ook wel begrijpelijk. Want wat kan er gezond zijn aan een kroket? Katan ontdekte echter tot zijn verrassing dat er wel degelijk iets te zeggen is in het voordeel van 'de ongezondste snack van Nederland'. "De laatste jaren is het frituurvet sterk verbeterd en de kroket levert flink wat ijzer op." Waar dat ijzer vandaan komt? Katan vond er nog geen sluitende verklaring voor. "Eerst dacht ik nog aan een tikfout, maar dat was niet zo. Het kan misschien komen door gebruik van orgaanvlees. Zo is lever heel rijk aan vitamine C en mineralen. Of misschien door toevoeging van wat bloedpoeder? Ik heb er met de industrie over gebeld. Maar die zeiden dat dat niet zo is."
Dus blijft hij zoeken. Zijn conclusie nu: "In vergelijking met een broodje kaas bevat een broodje kroket minder vet en calorieën, veel minder van het ongezonde verzadigde vet, meer opneembaar ijzer, en qua vitamines schelen ze weinig. Alles bij elkaar is een kroket beter dan kaas."
Hm, ik eet kennelijk best nog wel gezond.. van kaas en kroketten houd ik me heeeeeel ver.. Pindakaas eet ik dan weer wel..