Ik kom er op vanwegen dit artikel over mijn neef in het Brabants Dagblad.
De schaal gaat snel naar Van Tongerlo
door Wout Pluijmert. maandag 30 maart 2009 | 03:22 ]
Giessen, de terechte kampioen van de vierde klasse F.
GIESSEN - De titel pakken in maart is uniek. Giessen ontving zaterdag als eerste kampioen van het zuiden bij de mannen, na de 5-0 zege op WSC, de kampioensschaal uit handen van KNVB-'bobo' Kees van der Linden uit Andel.
"Ik moest er zelfs even voor naar het bondsbureau in Breda rijden, want ook daar hadden ze niet op zo'n vroege kampioen gerekend", sprak Van der Linden, die het er graag voor over had, lachend. De schaal ging in handen van aanvoerder Govert van Tilborg, die hem snel doorgaf aan Wilko van Tongerlo. Het kampioenschap is hem het meest gegund. Met onderbrekingen door veel blessureleed speelt Van Tongerlo al vanaf 1993 in de Giessense hoofdmacht. "Dit kampioenschap is voor mij heel speciaal. Tien jaar geleden miste ik de kampioenswedstrijd tegen Meerkerk door een blessure. Drie jaar later was ik er tegen Leerdam Sport ook al niet bij. Daarna leek mijn voetbalcarrière door knieproblemen voorbij, maar ik kwam terug en ben dolgelukkig met deze schaal."
Van Tongerlo is de architect van dit Giessen. Vrijwel alle aanvallen lopen via de slim spelende aanvaller. Na negen minuten prikte hij zelf van dichtbij de openingstreffer achter de moedig keepende WSC-doelman Kevin Pullens. Een echt Van Tongerlo-doelpunt, zoals hij er in zijn loopbaan al ruim 250 gemaakt heeft. Toen het drie minuten later door Govert van Tilborg al 2-0 werd, was de druk van de ketel. "Ik vond het wel jammer dat daarna een aantal spelers uit hun positie ging lopen. Dat was niet de afspraak", bleef trainer Bert Schouten tot op het laatste moment kritisch. "Wij spelen het seizoen nu uit voor nog drie prijzen. Er is nog de teamprijs van een lokaal weekblad. Onze doelman Pieter Muilwijk is met acht tegentreffers de minst gepasseerde doelman van de regio. En mogelijk kunnen wij Martin Kant aan de topscorersprijs helpen."
Het had er zaterdag alle schijn van dat Giessen al met die prijzen bezig was. Van Tongerlo deed zijn uiterste best om Kant steeds in scoringspositie te brengen terwijl de achterhoede, op een slippertje in de vijfde minuut na, vrijwel niets weggaf. Nadat Van Tilborg op slag van rust nummer drie achter Pullens joeg, kreeg Kant kans op kans. Maar het was niet de dag van de pas 18-jarige spits, die zich in de belangstelling van Achilles Veen en Roda Boys weet. Het lukte hem uiteindelijk nog wel om zijn zeventiende van het seizoen te laten aantekenen. Na de 5-0 van Giessens grootste talent Henry Versteeg kon het kampioensfeest beginnen.
Op de platte kar door Giessen. Voor Govert van Tilborg was het de tweede keer. "Maar dit verveelt nooit hoor." Opvallend aanwezig op de platte kar was Koen Barendregt. De eerste-elftalspeler vertrok vorig jaar voor een studie naar China en voetbalt nu bij Full Speed in Delft. "Maar nu ik hier op de wagen tussen mijn echte maatjes sta, kriebelt het wel om terug te keren." In de Hoogerlandstraat ging Elibert Smits, opleider van al de Giessen-jeugd en nu jeugdtrainer, uit zijn dak. "Hier ben ik geboren, dit is het hart van Giessen."
Giessen: Muilwijk; Van Eeten, Ermstrang, Van Herwijnen, Schoenmakers (72. Erik Kant); Ottevanger (66. Westerlaken), Versteeg, Redert; Van Tongerlo (60. Van der Stelt), Martin Kant, Van Tilborg
Lijkt me leuk om hier te posten als je kampioen bent geworden of als je favoriete club kampioen is.
Mag ook het jeugdelftal zijn waar je leider van bent of je zoontje of dochter in speelt.
Ieder kampioenschap is welkom.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !