abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 maart 2009 @ 18:46:25 #1
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_67470777
Ik woon sinds september in m'n nieuwe huurhuisje. Nu zit daar een ENORME tuin bij, maar ik weet totaal niets van tuinieren... Bovendien is de tuin niet omheind en spelen de buurtkinderen er dus regelmatig in en laten ze hun troep achter. Nu wil ik dus ten eerste de tuin omheinen, want ik wil in de zomer wel gewoon mijn tuinstel er neer kunnen zetten en lekker kunnen zonnen enzo zonder begluurd te worden. Maar mijn budget is nogal laag (lees: ik ben arm). Dus ik zoek een goedkope oplossing als schutting. Heeft iemand ideeën?

Daarbij heb ik dus ook geen schuur. Die moet ik wel gaan aanschaffen, want ik moet ook ergens mijn spullen kwijt. Fiets, tuinstel, etc. Ook mijn grasmaaier als ik een schutting heb, want het gras wordt nu nog gemaaid via de woningbouw, maar als ik een schutting heb niet meer. Nu heb ik dus al een beetje rond gekeken op internet naar van die aluminium tuinhuisjes, maar die zijn errug duur. Ook hiervoor zoek ik dus ook een goede oplossing.

Ik hou natuurlijk al maanden marktplaats in de gaten, maar eigenlijk staat er nooit iets op dat ik kan gebruiken. Zo jammer!

Wat foto's van de tuin:

En dan heb ik nog een vraagje: mijn narcissen zijn uitgebloeid en nou zei iemand dat ik ze volgend jaar opnieuw zou kunnen poten. Moet ik dan nu de groene stengeldingen er van af halen? En moet ik ze dan direct in de grond stoppen? Of bewaren tot volgend jaar? En wanneer moet ik ze dan poten?

En hoe lang kun je tulpenbollen eigenlijk bewaren? Ik heb nog twee zakjes liggen, maar aangezien ik nog niet echt gebruik maak van m'n tuin heb ik die nog niet gepland.

Ja, ik ben echt een sukkel wat tuinieren betreft, maar ik wil graag leren! Het is zonde om zo'n enorme oppervlakte te hebben en er niets mee te doen...
You were born as an original. Don't die as a copy.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 27 maart 2009 @ 19:13:02 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67471797
Narcissen kun je gewoon laten staan. Komen volgend jaar vanzelf weer op. De groene stengeldingen vooral laten zitten, want daarlangs verzamelt hij voldoende voedingsstoffen voor volgend jaar. Die bollen vooral laten zitten, gebeurt verder niets mee en komen volgend jaar vanzelf weer op.

Hoe lang je tulpebollen kunt bewaren weet ik niet, maar ik zou ze maar gewoon zo snel mogelijk in de grond stoppen, komen ze volgend jaar op dan heb je geluk, anders heb je pech.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 19:15:01 #3
174925 Judeljuud
pi_67471880
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 19:13 schreef qltel het volgende:
Narcissen kun je gewoon laten staan. Komen volgend jaar vanzelf weer op. De groene stengeldingen vooral laten zitten, want daarlangs verzamelt hij voldoende voedingsstoffen voor volgend jaar. Die bollen vooral laten zitten, gebeurt verder niets mee en komen volgend jaar vanzelf weer op.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar die narcissen zitten in een binnenpot. En daar wil ik nu graag iets anders in. Dus daarom vroeg ik me af wat ik nou met die bollen moet...
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 27 maart 2009 @ 19:20:25 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67472086
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 19:15 schreef Judeljuud het volgende:

[..]

Sorry voor de onduidelijkheid, maar die narcissen zitten in een binnenpot. En daar wil ik nu graag iets anders in. Dus daarom vroeg ik me af wat ik nou met die bollen moet...
Ah, okee. Dan zou ik ze zeker nog een tijdje laten staan. Zolang die groene stengels nog groen zijn verzamelt hij energie in de bol via de groene stengels. Zolang die dingen dus groen zijn laten staan en daarna overplanten in de tuin, lijkt me.
pi_67472384
Je kan ook best de stervende narcissen begraven in de tuin, met de groene slierten boven het maaiveld. Bij mij komen ze dan het volgende jaar weer op.
Tulpebollen gewoon zetten inderdaad.

Wat voor omheining wil je? Schutting? Levend? Mag je daar (zomaar) een schutting zetten? Wat is je budget?

Hoe groot moet je schuur zijn? Wat is je budget?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67478614
Idee voor je 'schutting'

haal een aantal palen bij een tuincentrum (lang 160-180cm) sla deze hart op hart ongeveer 120cm uit elkaar en zet hier groen tuin gaas tegen aan. Als je hier vervolgens klim-op etc tegen aanzet heb je vrij snel een nette omheining. Echter je houdt natuurlijk wel dat mensen er makkelijk overheen kijken. Wil je een hogere schutting zal het flink wat gaan kosten ben ik bang voor.
Trots van het Noorden!
pi_67514055
Ik denk dat de palen\gaas\klimop constructie van Kriebbel inderdaad de goedkoopste is. Je kunt natuurlijk wel langere palen halen en de schutting hoger maken.
  woensdag 8 april 2009 @ 02:03:09 #8
174925 Judeljuud
pi_67816544
Sorry voor de extreem trage reactie, maar ik heb het superdruk gehad! Daarbij heb ik een flink grote uitgave gehad die er voor heeft gezorgd dat ik nog minder geld heb voor de tuin dan ik al had.
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 22:06 schreef Kriebbel het volgende:
Idee voor je 'schutting'

haal een aantal palen bij een tuincentrum (lang 160-180cm) sla deze hart op hart ongeveer 120cm uit elkaar en zet hier groen tuin gaas tegen aan. Als je hier vervolgens klim-op etc tegen aanzet heb je vrij snel een nette omheining. Echter je houdt natuurlijk wel dat mensen er makkelijk overheen kijken. Wil je een hogere schutting zal het flink wat gaan kosten ben ik bang voor.
Dit is echt een goed idee! Ik denk dat ik daar even een kostenplaatje van moet maken, want ik heb zeker iets van 20 palen nodig schat ik. Ik las ook iets over dat je 1/3 van zo'n paal de grond in moet zetten, dus het moeten dan sowieso langere palen zijn denk ik.

Het wordt er niet leuker op in m'n tuin, want nu stonden de buurtkids van de week voor mijn slaapkamerraam te roepen: 'Mevrouw!? Waar zijn de poesjes?' en 'Bent u daar?' De katten komen dus overdag nauwelijks nog buiten en ik al helemaal niet. En oh ja...zat ik woensdag op de bank te studeren met de achterdeur lekker open...komt er opeens een kleuter binnen met de mededeling: 'Ik heb dorst'. Prikkeldraad is toch ook heel goedkoop?

Ik heb gisteren een goedkoop tuinstel op de kop getikt en dat staat nu midden op het grasveld. Misschien dat het daardoor wat meer als 'tuin' (c.q. eigendom van iemand anders) oogt en blijven de koters nu weg. Begrijp me goed hoor: kinderen vind ik heel leuk, maar dit is geen houdbare situatie.

Thanks voor de reacties!
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 8 april 2009 @ 07:46:43 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67817278
quote:
Op woensdag 8 april 2009 02:03 schreef Judeljuud het volgende:
Prikkeldraad is toch ook heel goedkoop?
Je zou natuurlijk ook tijdelijk gewoon een stukje draad kunnen overwegen. Dat kun je tussen een paar palen spannen ofzo. Gewoon waslijndraad met stalen kern ofzoiets. Daqn hangt er iets en lijkt het erop dat het afgescheiden is. En dat kost je (als je het ergens aan vast kunt maken) een euro of 5 maximaal.
pi_67826711
quote:
Op woensdag 8 april 2009 07:46 schreef qltel het volgende:

[..]

Je zou natuurlijk ook tijdelijk gewoon een stukje draad kunnen overwegen. Dat kun je tussen een paar palen spannen ofzo. Gewoon waslijndraad met stalen kern ofzoiets. Daqn hangt er iets en lijkt het erop dat het afgescheiden is. En dat kost je (als je het ergens aan vast kunt maken) een euro of 5 maximaal.
Dan wel iets aan die draad maken zodat hij goed zichtbaar is. Ouders reageren in het algemeen niet zo goed op kapotte knietjes, kleding of andere onderdelen van hun kindjes als die ertegenaan rennen. Een nieuwe route inprogrammeren bij een kleuter kost tijd.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 8 april 2009 @ 13:46:57 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67827361
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:29 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dan wel iets aan die draad maken zodat hij goed zichtbaar is. Ouders reageren in het algemeen niet zo goed op kapotte knietjes, kleding of andere onderdelen van hun kindjes als die ertegenaan rennen. Een nieuwe route inprogrammeren bij een kleuter kost tijd.
Huh? Ik heb het gewoon over geplastificeerd waslijndraad. Duidelijk zichtbaar in opvallende kleuren en absoluut niet scherp ofzo. Ik vraag me dus af waar je het over hebt?
  donderdag 9 april 2009 @ 14:47:04 #12
910 Barbie
Graduated Fool
pi_67864321
Je tuin zit er een beetje uit als een plantsoen (no offence). Weet je zeker dat je het van de woningbouwvereniging mag afrasteren?
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_67864855
quote:
Op woensdag 8 april 2009 13:46 schreef qltel het volgende:

[..]

Huh? Ik heb het gewoon over geplastificeerd waslijndraad. Duidelijk zichtbaar in opvallende kleuren en absoluut niet scherp ofzo. Ik vraag me dus af waar je het over hebt?
Je hebt draad en je hebt draad. Als het felle kleurtjes heeft zal het geen probleem zijn.
Maar als TS zou besluiten om van dat subtiele groene draad te gebruiken (a la tuinhekje) dan zou dat tot valpartijen kunnen leiden. Vandaar mijn aanvulling.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  donderdag 9 april 2009 @ 18:57:40 #14
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_67872657
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:47 schreef Barbie het volgende:
Je tuin zit er een beetje uit als een plantsoen (no offence). Weet je zeker dat je het van de woningbouwvereniging mag afrasteren?
Dat vroeg ik me ook als eerste af toen ik de foto's zag. Lijkt ook een beetje op een gezamenlijke tuin zeg maar. Ik zou 't toch eerst navragen bij de woningbouw voor je aan de slag gaat.
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  donderdag 9 april 2009 @ 19:00:50 #15
174925 Judeljuud
pi_67872758
quote:
Op donderdag 9 april 2009 14:47 schreef Barbie het volgende:
Het hoort van heg tot heg tot boom bij het huis waar ik woon. Het is gewoon een binnentuin en iedere benedenbewoner heeft dus ook z'n stuk omheind. De meesten hebben hoge heggen of beplanting en anderen hebben bijvoorbeeld alleen gaas. Alleen het middenstuk is van de woningbouw (waar de bankjes staan). Ik heb alleen een iets grotere tuin dan de anderen omdat ze er een stuk bij aangeplakt hebben wat anders braak zou liggen. Ik moet het dus ook zelf omheinen als ik dat wil.
  donderdag 9 april 2009 @ 19:06:17 #16
174925 Judeljuud
pi_67872951
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:57 schreef Xebber het volgende:

[..]

Dat vroeg ik me ook als eerste af toen ik de foto's zag. Lijkt ook een beetje op een gezamenlijke tuin zeg maar. Ik zou 't toch eerst navragen bij de woningbouw voor je aan de slag gaat.
Dat heb ik natuurlijk direct gedaan toen ik hier kwam kijken, want ik kon niet geloven dat die hele lap grond bij het huis hoorde. Maar dat is dus het geval. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat mijn schutting niet hoger dan 2 meter mag zijn. Daar heb ik een heel reglement van liggen (over de tuin). Het liefste zou ik gewoon maar 1/3 afscheiden, daar heb ik meer dan genoeg aan, maar ja...dat mag dus niet. Of alles of niets.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 9 april 2009 @ 19:24:43 #17
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_67873581
Ik weet trouwens niet waar je tuin ergens ligt, maar mocht dat in de omgeving Boxmeer/Nijmegen zijn dan heb ik nog wel een hele rol 2e hands gaas voor je..
  maandag 13 april 2009 @ 14:08:54 #18
174925 Judeljuud
pi_67975597
quote:
Op donderdag 9 april 2009 19:24 schreef qltel het volgende:
Ik weet trouwens niet waar je tuin ergens ligt, maar mocht dat in de omgeving Boxmeer/Nijmegen zijn dan heb ik nog wel een hele rol 2e hands gaas voor je..
Hé wat lief! Maar ik woon in Flevoland dus dat is niet zo dichtbij...en ik heb ook geen vervoer. Jammer! Maar bedankt voor het aanbod.

Ik heb uitgerekend dat de palen op zich nog niet eens zo duur zijn, maar dat het inderdaad het gaas is wat het hem doet. De kans ik vrij klein dat ik deze zomer nog buiten kan zitten. Of...er wel gaan zitten, maar dan bestormd worden door kinderen en rondvliegende rotzooi.

Huidige situatie:
pi_67982140
Wat is je budget?

Kan je hier niet iets mee?
Zet een paar palen: zet er rietmatten tegenaan.

1,60 hoog, 6 meter lang: ¤ 31,50. ( webwinkel )

Rietmatten gaan bepaald niet eeuwig mee, maar ik heb er hier een aantal al twee jaar in gebruik: ligt de zomer als dak over de kas heen. Is nog lang niet aan gort.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_68089014
Ik heb in de trein eens heerlijk zitten piekeren over je tuin. Misschien kan je ook een afscheiding creeeren door een breed bloemperk aan te leggen. Daar struinen kinderen niet zo makkelijk doorheen als door een klein heggetje. Een hele brede slotgracht om je hele tuin kan natuurlijk ook.
pi_68101129
DAT is je tuin? Het lijkt wel een honden uitlaat plaats.
Persoonlijk zou ik kijken naar een oplossing als palen in de grond en gaas (sterk gaas, geen kippengaas) en een paar klimmers er tegen. Ben bang dat rieten matten te zwak zijn maar kan het mis hebben.

Voorbeeldje gaas: http://link.marktplaats.nl/241938240 maar je moet er wel voor naar Friesland....
pi_68102123
en als je die palen neemt en als tijdelijke oplossing ipv gaas wat van die gekleurde waslijndraden spant? Het is maar voor tijdelijk en de kids blijven dan hopelijk weg mocht je weer wat kapitaalkrachtiger zijn kun je tuinhout tegen de palen maken, of gaas ertegen timmeren.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_68102496
Deze waren laatst in de aanbieding bij de Macro:

http://www.absco.com.au/new/products.php

500 euro voor 3m x 3m huisje en ongeveer 300 euro voor de kleinste maat.
pi_68102793
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 11:54 schreef ColtZ40 het volgende:
Deze waren laatst in de aanbieding bij de Macro:

http://www.absco.com.au/new/products.php

500 euro voor 3m x 3m huisje en ongeveer 300 euro voor de kleinste maat.
Dat ziet er toch niet uit
Trots van het Noorden!
pi_68102862
quote:
Op vrijdag 17 april 2009 12:03 schreef Kriebbel het volgende:

[..]

Dat ziet er toch niet uit
Het gaat. Ze rotten in ieder geval niet weg. En deze kan je gewoon op het gras zetten als je wil zonder fundering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')