abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 maart 2009 @ 14:05:11 #1
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67462017
Oke, even een topic over het beleggen op de lange termijn. Geen slowchat topic over lichte koerswisselingen maar een topic over de visie op de lange termijn.

- Wanneer stap jij in en waarom denk je dat juist die periode de beste is? (wanneer denk je dus dat de bodem bereikt is).
- Wat zal de samenstelling zijn van jouw pakket?
- Hoelang ben je van plan om te blijven zitten?

Geef eventueel ook aan met hoeveel eutjes je instapt. Altijd leuk om te weten.

Ik ben benieuwd!
  vrijdag 27 maart 2009 @ 14:07:27 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67462078
- Het juiste moment van instappen is onmogelijk te timen. Als je nu instapt was dat in ieder geval beter dan een jaar geleden. Zoveel staat vast

- Ik zou gaan voor aandelen met een hoog dividendrendement. Dan ben je niet enkel afhankelijk van de koers. Ga je voor koerswinst binnen 2 jaar, kies dan vroeg-cyclische bedrijven.

- Dat maakt mij minder uit. Ik beleg enkel met geld dat ik verder niet nodig heb. Mijn horizon is meestal zo'n 5 jaar.

Hoeveel eurootjes er mee gemoeid zijn is natuurlijk ieders eigen zaak.
The End Times are wild
  Moderator vrijdag 27 maart 2009 @ 14:34:40 #3
236264 crew  capricia
pi_67462917
Oinzo, ik weet het nog niet. Ik wacht tot het weer wat lager staat...verwacht nog steeds dat het flink naar beneden kan gaan.
Wat ik koop? AEX en Midcap enzo.
Voor hoeveel geld? Ook dat weet ik nog niet. Wel meer dan een paar honderd euro, maar minder dan 5 duizend euro...ergens er tussenin.
En jij?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 27 maart 2009 @ 14:41:00 #4
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67463094
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:34 schreef capricia het volgende:
Oinzo, ik weet het nog niet. Ik wacht tot het weer wat lager staat...verwacht nog steeds dat het flink naar beneden kan gaan.
Wat ik koop? AEX en Midcap enzo.
Voor hoeveel geld? Ook dat weet ik nog niet. Wel meer dan een paar honderd euro, maar minder dan 5 duizend euro...ergens er tussenin.
En jij?
- Naar wat ik lees zal er nog een daling aankomen en zal de maand mei denk ik een goede maand zijn om in te stappen.

- De samenstelling weet ik niet. Ik heb mij nog niet genoeg verdiept in wat voor mij de beste fondsen zouden zijn. Daar probeer ik onder andere door middel van dit topic achter te komen. Ik zou het denk verspreiden onder AMG, Air France-KLM, ArcelorMittal, Fugro, Shell en SBM Offshore.

- Ik ben van plan om tussen de 5 en 10 jaar te blijven zitten. Maar dit kun je natuurlijk nooit echt vantevoren zeggen. Wie weet kakt het over 5 jaar weer in.

Het bedrag weet ik nog niet. Ik stop er maximaal 20.000 in. Beleggen met kleine bedragen voel ik niet veel voor, je moet het toch in de gaten blijven houden en daar moet dan wel wat tegenover staan. Voor een paar honderd euro winst ga ik al die moeite niet doen. Dan kan ik het net zo goed op mn spaarrekening laten staan
  Moderator vrijdag 27 maart 2009 @ 14:44:16 #5
236264 crew  capricia
pi_67463189
Wellicht kun je dan beter iShares op de index nemen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67463320
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:07 schreef LXIV het volgende:
- Het juiste moment van instappen is onmogelijk te timen. Als je nu instapt was dat in ieder geval beter dan een jaar geleden. Zoveel staat vast

- Ik zou gaan voor aandelen met een hoog dividendrendement. Dan ben je niet enkel afhankelijk van de koers. Ga je voor koerswinst binnen 2 jaar, kies dan vroeg-cyclische bedrijven.

- Dat maakt mij minder uit. Ik beleg enkel met geld dat ik verder niet nodig heb. Mijn horizon is meestal zo'n 5 jaar.

Hoeveel eurootjes er mee gemoeid zijn is natuurlijk ieders eigen zaak.
Exact, volledig mee eens Ik ga ongeveer het zelfde doen. Qua aandelen kies voor een aantal zekerheidjes naar mijn mening + een aantal hoog dividendrendement. Mijn periode zal rond de 2 - 5 jaar liggen.

Ik beleg eigenlijk met geld dat ik wel én niet nodig heb. Een mix van beide dus.
Ik ga overigens straks als de beurzen weer kelderen niet 100% in de aandelen, eventueel nog een ETFS op een commoditie. Ik houd denk ik minstens 20 tot 25% procent over voor 'dagelijkse spielerei'

Ik zal waarschijnlijk ook aandelen buiten de AEX kopen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 14:54:25 #7
248081 Oizno
hoizo oizo
pi_67463543
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Exact, volledig mee eens Ik ga ongeveer het zelfde doen. Qua aandelen kies voor een aantal zekerheidjes naar mijn mening + een aantal hoog dividendrendement. Mijn periode zal rond de 2 - 5 jaar liggen.

Ik beleg eigenlijk met geld dat ik wel én niet nodig heb. Een mix van beide dus.
Ik ga overigens straks als de beurzen weer kelderen niet 100% in de aandelen, eventueel nog een ETFS op een commoditie. Ik houd denk ik minstens 20 tot 25% procent over voor 'dagelijkse spielerei'

Ik zal waarschijnlijk ook aandelen buiten de AEX kopen.
En welke aandelen zijn dat in concreto?
pi_67463568
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:54 schreef Oizno het volgende:

[..]

En welke aandelen zijn dat in concreto?
Ik zit zo weer achter de terminal, zal kijken of ikd aar een lijstje van kan fixen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 27 maart 2009 @ 14:59:16 #9
247892 NatteKrant
Lamme Goedzak
pi_67463700
- Binnenkort ga ik ook instappen. Weet nog niet of ik een daling afwacht of dat ik bij Binck wat ga proberen met Sprinters nu deze gratis te verhandelen zijn. Maar vraag me af of het slim is aangezien het voor het eerst is dat ik ga beleggen.

- Het geld heb ik niet direct nodig, ik wil met een deel van mijn spaargeld instappen en dit later aanvullen. Ik blijf dus wel een aantal jaar zitten.

- Welke aandelen? Ik weet het nog niet, heb er nog niet goed genoeg naar gekeken (alleen Heineken wil ik wel hebben zodat ik elk weekend mijn 'eigen' bier nuttig ). Maar het kan dus ook zijn dat ik wat ga proberen met Sprinters. Ik ga er binnenkort serieus naar kijken als ik naar verwachting een aantal weken vrij ben. Nu eerst even het laatste vak van mij master afronden.

- Hoeveel geld? Een deel van mijn spaargeld, beetje dezelfde range als Capricia.
De post hieronder? Useless!
  Moderator vrijdag 27 maart 2009 @ 15:00:23 #10
236264 crew  capricia
pi_67463735
Sprinters gaan best wel hard hoor! Daar moet je wel bijblijven...
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 27 maart 2009 @ 15:02:59 #11
247892 NatteKrant
Lamme Goedzak
pi_67463826
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 15:00 schreef capricia het volgende:
Ja ik weet het, daarom weet ik ook nog niet of het voor mij verstandig is
Maar goed ik verwacht dus binnenkort wat vrije tijd te hebben waarin ik het allemaal mooi eens even uit kan zoeken.
De post hieronder? Useless!
pi_67464323
- Binnenkort stap ik ook in, ik verwacht dat het nog veel lager gaat. Als die onder de 200 weer komt stap ik zeker in

- De aandelen die ik neem denk ik Fugro, Shell en als er betere tijden aankomen Randstad. Verder zet ik ongeveer 50% van mijn portefuille op tracker AEX. Ook zit ik nog te twijfelen om met wat sprinters te gokken op de financials..
pi_67464558
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 15:00 schreef capricia het volgende:
Volgens mij kan je met het vastzetten van een limiet voor je sprinter ook nog wel handelen erin.

Verder wacht ik ook nog even, iedereen heeft het over een daling, dus even afwachten nog of die eraan komt. Misschien wat sprintertjes komen dan en als we lager zitten koop ik aandelen. Ik kijk dan wel wat verstandig is en volg de fora hier gewoon
pi_67470278
royal dutch ( RDS) altijd goed
pi_67471132
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 18:30 schreef arjan1212 het volgende:
royal dutch ( RDS) altijd goed
Hoezo royal dutch shell altijd goed? Als je ziet op de lange termijn dan merk je dat de koers erg wisselvallig is en vaak omhoog en naar beneden kukelt omdat het vrij gevoelig ligt voor olie - informatie. En zo heel fantastisch heeft het aandeel nou ook weer niet gepresteerd. En er zijn olie maatschappijen die beter presteren.
pi_67473908
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 18:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoezo royal dutch shell altijd goed? Als je ziet op de lange termijn dan merk je dat de koers erg wisselvallig is en vaak omhoog en naar beneden kukelt omdat het vrij gevoelig ligt voor olie - informatie. En zo heel fantastisch heeft het aandeel nou ook weer niet gepresteerd. En er zijn olie maatschappijen die beter presteren.
het grootste en beste nederlandse fonds.. stabiel kwartaal dividend, groene energie op een zijspoor ( = goed) .. rd deed van 2003-2007 schommelen tussen 24 en 28 .. toen schoot het naar 31 en vervolgens naar 16... = -50% ... andere aandelen gingen tussen de 70 en 90% omlaag... dus...
pi_67474474
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:10 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

het grootste en beste nederlandse fonds.. stabiel kwartaal dividend, groene energie op een zijspoor ( = goed) .. rd deed van 2003-2007 schommelen tussen 24 en 28 .. toen schoot het naar 31 en vervolgens naar 16... = -50% ... andere aandelen gingen tussen de 70 en 90% omlaag... dus...
RDS is idd qua dividend vrij aardig, maar qua stijgingen liep hij volgens mij niet mee met andere aandelen. En je vergelijkt het aandeel nu met andere aandelen in andere sectoren hoe ze het gedaan hebben dat loopt natuurlijk wat scheef. Helemaal als je bedenkt dat RDS een belachelijk hoog percentage in de AEX heeft zitten. Het is misschien verstandiger om RDS te vergelijken met directe concurrenten.
pi_67474816
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 14:05 schreef Oizno het volgende:
Oke, even een topic over het beleggen op de lange termijn. Geen slowchat topic over lichte koerswisselingen maar een topic over de visie op de lange termijn.

- Wanneer stap jij in en waarom denk je dat juist die periode de beste is? (wanneer denk je dus dat de bodem bereikt is). 2010
- Wat zal de samenstelling zijn van jouw pakket? RDS
- Hoelang ben je van plan om te blijven zitten? VOOR ALTIJD

Geef eventueel ook aan met hoeveel eutjes je instapt. Altijd leuk om te weten. GEHEIM

Ik ben benieuwd!
pi_67475019
Ik ben in januari ingestapt met middellange termijnviisie (3-5 jr) bij de volgende aandelen :

- Fugro
- Shell
- BAM
- AMG
- TomTom
- Ishares AEX

Achteraf iets te vroeg ingestapt want portefeuille staat momenteel op -10% (met alleen 'buy-and-hold' tactiek . Alleen Fugro heeft het lekker gedaan met +20%.

Ik denk dat we binnenkort wel weer een keer onder de 200 gaan zakken met de AEX en dan wil ik behoorlijk wat gaan bijkopen van de Ishares AEX.

Zit er ook aan te denken om af en toe wat te gaan 'gokken' met sprinters, om een leuk klappertje te kunnen maken zoals de afgelopen week bijvoorbeeld met ING (zit wel in mijn schaduwportefeuille ).
pi_67475143
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:40 schreef Bassfly het volgende:
Ik ben in januari ingestapt met middellange termijnviisie (3-5 jr) bij de volgende aandelen :

- Fugro
- Shell
- BAM
- AMG
- TomTom
- Ishares AEX

Achteraf iets te vroeg ingestapt want portefeuille staat momenteel op -10% (met alleen 'buy-and-hold' tactiek . Alleen Fugro heeft het lekker gedaan met +20%.

Ik denk dat we binnenkort wel weer een keer onder de 200 gaan zakken met de AEX en dan wil ik behoorlijk wat gaan bijkopen van de Ishares AEX.

Zit er ook aan te denken om af en toe wat te gaan 'gokken' met sprinters, om een leuk klappertje te kunnen maken zoals de afgelopen week bijvoorbeeld met ING (zit wel in mijn schaduwportefeuille ).
ALS je denk dat we gaan dalen moet je verkopen of opties schrijven
pi_67475232
Het juiste instapmoment is alleen maar achteraf te bepalen (anders zou iedereen tegelijk instappen). Maar wat je kan doen is spreiden in de tijd. In plaats van in een keer met 12.000 euro in te stappen, kun je ook beslissen om iedere maand 1000 euro te beleggen. Je verkleint daarmee in ieder geval de kans dat je op een heel slecht moment instapt. De transactiekosten worden iets hoger, maar op de lange termijn is dat niet zo erg.
  vrijdag 27 maart 2009 @ 22:22:35 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67479289
quote:
Op vrijdag 27 maart 2009 20:40 schreef Bassfly het volgende:

- Fugro
- Shell
- BAM
- AMG
- TomTom
- Ishares AEX

Met een lange termijnvisie en januari als instapmoment zul je denk ik vast wel winst maken op je portefeuille.
The End Times are wild
pi_67484079
Volgens mij kun je nu wel op elke aandeel beleggen, er werd mij ooit eens gezegd dat je moet beleggen wanneer de beurs bloed, nou ik kan mij niet een beter moment bedenken dan nu.
Ok je loopt risico op eventuele faillesementen maar aan de andere kant als je je beleggingen verspreid kun je je inverstering veiligstellen door ander beursnoteringen die het na verloop van tijd wel goed doen.
Als ik er over na denk het is wel vreemd dat de zogenaamde adviseurs ons aviseren om in te stappen wanneer het goed gaat met de beurs omdat dit behoorlijk tegenstrijdig is
Als het goed gaat met een beurs is de kans veel groter dat slechte tijden eraan komt dan wanneer je instapt op een beurs met slechte tijden
het kan dan immers alleen een beetje slechter worden maar die periode ebt vanzelf wel weg
pi_67485097
Goede vraag, maar ..... ik zie geen enkele reden om ooit nog in te stappen. Helaas.
  zaterdag 28 maart 2009 @ 08:52:31 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67487083
quote:
Op zaterdag 28 maart 2009 01:48 schreef Bankfurt het volgende:
Goede vraag, maar ..... ik zie geen enkele reden om ooit nog in te stappen. Helaas.
Tja, maar wat wil je dan? Met 2,5% rente en een inflatie van 1,5% en 1,2% vermogensbelasting wordt je ook niet rijk. Onroerend goed is op dit moment nu ook helemaal niks.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')