abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_3749386
Heej Fokkers,

Ik stotter en ben op zoek naar 'n therapie die me weer 'n beetje op de been helpt.

2 jaar geleden een persoonlijke therapie redelijk succesvol afgesloten, maar nu (sinds een jaar) weer een terugval, eerst fysiek en (als gevolg) ook geestelijk.

Ik heb keus uit groepstherapie'jen (Del Ferro, De Pauw, Hausdorfer, etc) of wederom de "1-op-1" therapie, maar weet echt niet wat ik moet kiezen ...

Bij voorbaat dank voor suggesties!
(of ervaringen)

pi_3749500
Ik stotter ook een beetje en ben op het moment onder behandeling bij het Dijkzicht ziekenhuis....
Dit is een groepstheraphie van een jaar, waar je gaat werken aan 3 stappen:

-Gedachten
-Emoties
-Spreektechniek

Je zit in een groep van 10 personen, het is best zwaar maar uiteindelijk wel de moeite waard!

Music is no longer an expression of the soul or the work of an artist; it's a 'product' that is manufactured, packaged, catalogued, distributed, managed, regulated, and above all sold! http://xiph.org/about/
pi_3755192
Ik stotter ook. Door synoniemen te gebruiken en situaties om te leiden lukt het meestal de stotterwoorden te omzeilen. Hierdoor lijkt het alsof ik vloeiend praat. Het kost wel enorm moeite om in bepaalde situaties snel even een juiste synoniem te verzinnen.

Ik heb op therapie gezeten bij de Boma (in Lisse). Het is ook in groepsverband (van 4 a 5 man). De techniek die je leert om te spreken is niet een manier die je in het dagelijkse leven tegenkomt. De techniek laat je heel langzaam spreken (langzamer dan gemiddeld) en je intonatie wordt vervormd. Deze techniek heb ik in de tweede week na de cursus gelijk maar laten vallen en ben ik weer in mijn oude stijl gaan praten. Wel heb ik de goede punten meegenomen.
Bij deze cursus krijg je verder ademhalingstechnieken, wat assertiviteitstraining (schijt aan de wereld...) en wat oefeningen in de praktijk.

Ik zou deze therapie pas aanraden als de rest niet helpt. Volgens mij moeten er wel betere zijn.

pi_3758946
Jullie beiden hartelijk dank voor de reacties.

Max: omzeilen van woorden of het gebruik van synoniemen, ja, daar zijn we vaak erg handig in. Maar het geeft je meer spreekvrijheid als je gewoon zegt wat je wilt zeggen, niet wat je denkt te kunnen gaan zeggen ...

Ik gebruik nu ook weer vaker synoniemen bij lastige woorden, maar ik herinner me wel dat ik me beter voelde als ik de "echte" woorden zei, zelfs als dat minder vloeiend ging...

Ik moet er echt toe gezet worden om me bezig te houden met oefenen/therapie/etc ... van nature een beetje lui denk ik.

pi_3759034
Ik stotter ook. Ik ben in het AMC bij een groepstherapie geweest. Maar dat was voor "Jongeren tot 18 jaar.."
Er werden daar vooral ademhalings oefeningen gedaan.

Maar als jij meer voor jezelf wilt werken moet je kijken of je bij een logopodist terecht kan misschien? Oefenen zul je echt moeten, want vanzelf gaat het zeker niet over...

maandag 8 april 2002 @ 12:23:33 #6
21873 Teonanacatl
Oud Indiaans voor...
pi_3759047
Ik heb ook gestotterd, ik ben er zo goed als afgekomen door een Sociale Vaardigheids cursus te volgen. Kun je bij een ROC school aanvragen.

Je zit 1 keer in de week een paar uur samen emt een groep en doet oefeningetjes. Veel humor, een relaxte sfeer en het helpt echt! Je leert er ook vooral je zelfvertrouwen op te krikken, dat was vooral een reden dat ik stotterde.

Teonanacatl

...vlees der goden / Halluciogene Paddo's
  maandag 8 april 2002 @ 13:07:53 #7
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_3759529
Die "del ferro" methode is de enige die ik ken.

Ik stotter zelf niet maar een vriend van me wel heel erg, was soms zelfs zo erg dat ie er echt niet uitkwam en dat ik het dan over moest nemen in een gesprek met; "wat ie eigenlijk probeert te zeggen is.....", was echt verschrikkelijk voor hem.
Na die therapie is het een stuk beter geworden, alleen als ie boos is of anderzijds niet ontspannen loopt ie wel weer eens vast in zijn woorden.
Gewone gesprekken op een rustige manier kan ie gewoon hebben, je zal niet eens merken dat ie er meer moeite mee heeft dan een willekeurig mens.

Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  dinsdag 9 april 2002 @ 22:36:52 #8
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_3778863
En logopedie, is dat niet iets?
Succes iig!

[Dit bericht is gewijzigd door Yvonnetje op 09-04-2002 22:37]

Geluk is een richting, geen punt
  dinsdag 9 april 2002 @ 22:37:12 #9
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_3778871
En logopedie, is dat niet iets?
Succes iig!
Geluk is een richting, geen punt
  dinsdag 9 april 2002 @ 22:39:01 #10
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_3778919
Hier in Lisse zit (of zat) instituut "de Pauw" die naar ik begreep hele goede resultaten behaalde, ook bij mensen die andere methodes al gevolgd hadden.... ik zal even kijken of er nog iest te vinden is

edit url http://www.instituutdepauw.nl/

hmzzz je kent het al zie ik (soms reageren we te snel he?)

a

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_3780217
ik stotterde vroeger ook een beetje, maar dat is me op de basisschool al afgeleerd, heette stotterles ofzoiets...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')