In navolging op
oordopjes,
zaklampen en
horloges, dan nu een stukje over:
R/C Vliegmasjiens›
Bedenk je waar je gaat vliegen met je afstandbestuurbare helikopter. Een helikopter kan weliswaar hoveren (op z'n plek zweven), maar je hebt desalwelteplus ruimte nodig om er ook daadwerkelijk mee te vliegen. Een kleine heli is leuk voor indoors, maar het wordt al snel knap zodra het groter wordt en ook gevaarlijker.
›
Hoe groot moet je helicopter zijn? Als je ermee buiten wilt vliegen moet je er eentje hebben met gyro's, gyroscopen meten verandering en met die gegevens kan de boordcomputer de heli weer aansturen en ongewenste verandering tegengaan. Tegenwoordig hebben vrijwel alle helikopters een gyro ingebouwd. Een simpele kleine heli kan alleen vliegen in windstille condities, dus het is eigenlijk zaak om of een geavanceerde kleine heli te halen die wat pit heeft, of een grote heli die zich niet zo snel laat wegzetten door een zuchtje wind en kracht genoeg heeft om tegen de wind in nog vooruit te kunnen komen. Een van de grotere heli's zijn de Double Horse 9053 Volitation en de QS8005.
›
Communicatie. Een van de eerste populaire helicopters was de Silverlit PicooZ. Dat is een simpele heli met een foam-body en communiceert met de zender. De communicatie tussen zender (ook wel: transmitter of kort: TX genoemd) en ontvanger (ook wel receiver of RX genoemd) van de heli gaat via infrarood, zoals we ook kennen van een afstandsbediening van een televisie. De reikwijdte is door deze technologie vrij beperkt en onnauwkeurig en zonlicht heeft hier een negatief effect op. Een betere manier van communicatie is per radiogolf. Hiervoor is geen 'zichtbare' lijn tussen TX en RX benodigd. Je kunt nu ook naar hartenlust buiten vliegen, omdat zonlicht geen factor meer is. De laatste ontwikkelingen hebben de gigahertz frequentieband met zich meegebracht. De 2.4Ghz werkt volgens een bind-n-fly (binden-en-vliegen) principe waarbij de TX en RX zich 'paren'. In tegenstelling tot de verouderde Mhz-communicatie, waarbij je mogelijk last had van interferentie van anderen die dezelfde frequentie gebruiken, is de communicatie tussen TX en RX op 2.4Ghz 'exclusief'.
›
Moeilijkheidsfactor/leerweg. Voor wie is de heli bedoeld? Als het voor je zoontje van 8 jaar oud is, kun je beter een helikopter maken die niet heel moeilijk onder de knie te krijgen is. Als 'ie voor jezelf is bedoeld, moet je je toch afvragen of je dat op een gegeven moment niet gaat vervelen. De moeilijkheidsgraad is eigenlijk af te leiden aan het aantal besturingskanalen dat een heli heeft. Een kanaal (channel of CH) is een stappenloze instelling van een vluchtbeweging. Een half kanaal is een aan/uit-instelling, vaak gerelateerd aan led'jes (je ziet daarom weleens 3.5CH heli's).
De richtingsbewegingen van een heli (niet afgebeeld: stijgen/dalen door gas te geven)•
2CH - Deze heli's hebben een vaste voorwaartse pitch/snelheid. Het ene kanaal regelt de hoogte, het 'gas' dus eigenlijk, hoe snel de rotor draait. Het tweede kanaal regelt de draaibeweging om de top-as, ook wel 'gieren' (turn/yaw) genoemd, hierbij draait de helikopter z'n 'neusje' in een andere richting. Dit is heel erg easy going en straight forward, maar betekent ook dat je het gauw gezien hebt.
•
3CH - Deze heli's hebben een variabele pitch/snelheidsrichting. Het ene kanaal regelt nog altijd de hoogte, de ander nog altijd het 'gieren' maar er is nu een extra kanaal dat zorgt dat de pitch van je heli verandert, hierbij komt het 'neusje' van de heli omhoog of juist omlaag. Hierdoor is het ook mogelijk achterwaarts te vliegen. De invloed op de beweegsnelheid en richting is erg prettig, dit is nog altijd doodseenvoudig te vliegen maar ook dit kan mogelijk snel vervelen.
•
4CH - Deze heli's hebben alles wat hierboven genoemd is, maar voegt er de draaibeweging om de langs-as aan toe, ook wel 'rollen' (bank/roll) genoemd. Hierbij blijft de stand van het 'neusje' eigenlijk onveranderd, maar het hele toestel rolt een helling naar links of rechts aan. Om mooi en netjes gecoördineerd te vliegen heb je eigenlijk altijd een combinatie van gieren en rollen nodig. Dit klinkt echter makkelijker dan het in de praktijk blijkt. Deze heli's zijn over het algemeen erg gevoelig en reageren vlot op je inputs. De tip is dan ook 'easy does it', haast microscopische inputs gebruiken. Niet bepaald geschikt voor de beginner, maar ze zijn vaak goed crashbestendig dus wel uitermate geschikt om skills te kweken, deze heli's zijn echt fun.
•
6CH - Dit zijn de zogenaamde 3D aerobatic helikopters. Dit is niks voor een beginner en zelfs een gevorderde 'piloot' moet zich afvragen of 'ie hier wel aan wil beginnen. 6CH heli's kunnen ondersteboven vliegen en dus loopings en barrelrolls draaien. Deze heli's zijn niet zo vergeeflijk als je ze crasht en zijn alles behalve goedkoop.
›
Rotorconfiguratie. Je hebt zogenaamde 'collective pitch' helikopters, maar daar zal ik je niet mee lastigvallen. De simpele Chinese heli's zijn over het algemeen uitgerust met 'fixed pitch blades' en dat in een co-axiale, flybar of flybarrless configuratie. Co-axiaal heeft twee lagen rotorbladen boven elkaar en zorgt voor veel stabiliteit, maar is niet geschikt om 4CH mee te vliegen. Flybar en flybarless constructies vliegen ongeveer hetzelfde en zijn stukken beweeglijker (lijken bovendien meer op een echte helikopter).
›
Welke moet je nu kopen dan? Voor beginners die echt lol willen hebben van een heli en wat skills willen kweken is een 4CH heli de juiste keuze. Een populaire en stabiele heli is de Xieda (aka Great Wall)
9958. Een andere goede 4CH heli is de WLToys
V911. Is je heli voor een kind bedoeld of denk je zelf dat 4CH je te lastig is, ga dan voor een 2CH of 3CH heli. Enige merken waar je naar kunt kijken (zoeken op de sites hieronder) zijn Syma, MJX, Double Horse, Nine Eagles en SH. Er zijn wel meer merk- en merkloze heli's, maar daar zijn over het algemeen minder onderdelen voor te vinden. Wat ook meteen een punt op de agenda is. Je wilt waarschijnlijk een model dat wat ondersteuning heeft, in de vorm van reserve-onderdelen. Het komt nogal eens voor dat een rotorblad de geest geeft. Het is dan ook aan te raden een setje als reserve mee te bestellen.
›
Je hebt een leuk model gezien, waar ga je 'em halen? Als je bekend bent met chinashopping ken je vast je weg. Maar anders hier nog maar eens de middelen die je hebt (zoektermtip: 'RTF heli'):
www.chinaprices.uswww.aliexpress.comwww.ebay.comEventueel hoeft het niet eens zo ver van huis. Je kunt natuurlijk ook langs de Bart Smit of Intertoys voor een Silverlit of iets dergelijks. Ook in Duitsland stikt het van hobbyshops waarvan sommige op Ebay zitten. Zo vind je misschien bij
perlikst wel iets. Let er wel op dat je een complete set koopt, dat wordt aangegeven met RTF (Ready-to-Fly). Koop je een set als BNF (Bind'n'fly) of ARTF (Almost-Ready-To-Fly) dan heb je een eigen TX nodig. Als je trouwens een goede serieuze zender wilt is het de moeite waard een kijkje te nemen naar de erg populaire
Turnigy 9x van Hobbyking. Wil je wat serieuzer aan de slag met een 4CH heli, kun je eens kijken naar eentje met een belt driven tailrotor (de staartrotor draait daarbij evenredig aan de hoofdrotor). Kijk hierbij naar merken als Walkera en E-Sky. De echt serieuze heli's zijn waarschijnlijk T-Rex / Align heli's.
›
Laatste tip. Voor de mensen die wat anders willen proberen zijn er trouwens ook quadcopters te vinden. Zo heeft WLToys naast de V911 ook een quadcopterserie voor hobbyisten met een budget: de
V939 en
V929 (ook UdiRC is een merk met quadcopters). Deze 4CH quadcopters met 6-axis stabilisatie zijn erg stabiel, maar ze kunnen ook tricky zijn omdat de oriëntatie mogelijk tot verwarring kan leiden, want als 'ie wat ver van je afvliegt, wat is nu de voorkant? Ook het samenspel van rollen en gieren is vrij lastig. De TX heeft verschillende snelheidsmodi op voor de quadcopters. 100% geeft een oranje backlight en daarmee verkeert je quadcopter in 'stuntmode'. De quadcopter kan loopings en barrelrolls draaien en is erg gevoelig met inputs. Je wilt eerder de heli op 40% of 60% mode vliegen. 20% is ook een optie. Daarvoor modi buiten de 'stuntmode' springt het blauwe backlight aan.
›
Note. Alles wat afstandbestuurbaar is en vliegt op accu's heeft maar een vliegtijd van 8~15 minuten. Verwacht niet dat je een uur lang zoet bent, tenzij je dus meerdere opgeladen accu's achter de hand hebt. Vaak staat er op de doos 'dit is geen speelgoed', eigenlijk is het dat ook niet, het is hobbygoed en kan in de verkeerde omstandigheden leiden tot letsel! Wees altijd bewust van wat je waar aan het doen bent!
|| Voor meer info over r/c-spul kijk je op:
www.rcgroups.com/forums/index.php|| Benieuwd naar een bepaalde heli? Waarschijnlijk kun je 'em in actie zien op:
www.youtube.com
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz