abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:14:25 #1
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67396701

Nightwriters walhalla is een literair festival waar van alles te doen was in Panama, Amsterdam. Georganiseerd door onder anderen Kluun. Nightwriters opzich bestaat al een hele tijd, maar Nightwriters Walhalla was een stuk grootser opgezet. Op de website had ik al gelezen dat er een aantal workshops waren waaronder een workshop thrillers schrijven, veel voordrachten en nog veel meer auteurs! Om iets voor 12 uur stonden we voor de deur, om stipt 12 uur konden we naar binnen.

Snel naar de balie waar je je kon inschrijven voor een speeddate met een redacteur om je manuscript te laten beoordelen en daarna door naar de workshop thrillers schrijven. Deze workshop was erg leuk, heel leerzaam maar vooral lang leve de lol, mede doordat de workshop werd gegeven door Elle van Rijn en Marion Pauw die dit erg leuk deden!

Daarna een verhaal van een man die vroeger voor microsoft werkte en zijn hele leven heeft omgegooid om arme kinderen aan boeken, bibliotheken, scholen en een goede opleiding te helpen. Zoals al werd aangekondigd een hoog 'tranen in de ogen gehalte'. Hoewel ik ergens vond dat hij wat te veel hamerde op "DONEER! NU!"

Daarna de workshop hoe krijg ik mijn manuscript bij een uitgever, dat vond ik wat minder, het kwam er eigenlijk op neer dat je het maar gewoon niet moet proberen. Het kwam allemaal erg ontmoedigend over.

Tijdens te korte verhalen in de grote zaal viel het geluid me heel erg tegen, alleen in het voorste, middelste gedeelte van de grote zaal was goed te horen wat er op het podium gebeurde. Als je wat verder aan de zijkant zat moest je moeite doen om het goed te kunnen verstaan. Ik was Kluun dan ook erg dankbaar toen hij opriep tot stilte.

Al met al was het erg leuk, er werden 700 mensen verwacht en eigenlijk waren het er net wat te veel, vooral de dingen in de kleine zaal waren lastig om te kunnen verstaan als je net iets te laat was, dan kon je de zaal nauwelijks meer in.

Omdat het in 2 verschillende zalen was heb ik wel ongeveer de helft van het programma moeten missen, gewoon kiezen wat het leukste leek dus.
Al met al was het absoluut voor herhaling vatbaar. Volgende keer Nightwriters probeer ik er gewoon weer bij te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Pien85 op 25-03-2009 16:20:26 ]
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_67397088
Lijkt me wel leuk om een keertje mee te maken . Over het algemeen bekeken heb je het gevoel dat je er qua schrijven wat uit hebt kunnen halen of was het meer echt voor de fun?
ijs_beer fan!
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:26:34 #3
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67397204
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:23 schreef NanKing het volgende:
Lijkt me wel leuk om een keertje mee te maken . Over het algemeen bekeken heb je het gevoel dat je er qua schrijven wat uit hebt kunnen halen of was het meer echt voor de fun?
Het was voornamelijk voor de fun eigenlijk... Ik was samen met DaMart, die er wel wat uit heeft gehaald omdat hij zijn manuscript aan een redacteur heeft voorgelegd. De workshop hoe krijg ik mijn manuscript bij een uitgever maakte mij overigens wel duidelijk dat je als schrijver van korte verhalen of als schrijver van bijvoorbeeld homo-verhalen vrij weinig kans maakt om uitgegeven te worden. Aangezien ik voornamelijk korte verhalen met een lesbische hoofdpersoon schrijf heeft het me toch wel ontmoedigd eigenlijk...

[ Bericht 0% gewijzigd door Pien85 op 25-03-2009 16:33:33 ]
pi_67398225
Ik vind het heel jammer dat er toch redelijk wat ontmoedigd wordt op zo'n avond. Het lijkt mij juist dat ze daar mensen moeten aanmoedigen. Er wordt weinig gelezen de laatste jaren dus hoe meer schrijvers hoe meer boeken, hoe meer kans tot lezen . Nu zullen zij het wel zien als een gezonde dosis realisme maar ik vind het toch wel jammer.

Ook hoe ze jou zo ontmoedigde is in principe nergens voor nodig. Korte verhalen worden weer populair heb ik 't idee en de markt voor lesbische verhaallijnen wordt alsmaar groter. Misschien dat je niet aan hoeft te kloppen bij de grote reguliere uitgevers (op Bezige Bij na denk ik) maar er zijn zat andere mogelijkheden.
ijs_beer fan!
  woensdag 25 maart 2009 @ 16:53:54 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67398404
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 16:49 schreef NanKing het volgende:
Ik vind het heel jammer dat er toch redelijk wat ontmoedigd wordt op zo'n avond. Het lijkt mij juist dat ze daar mensen moeten aanmoedigen. Er wordt weinig gelezen de laatste jaren dus hoe meer schrijvers hoe meer boeken, hoe meer kans tot lezen . Nu zullen zij het wel zien als een gezonde dosis realisme maar ik vind het toch wel jammer.

Ook hoe ze jou zo ontmoedigde is in principe nergens voor nodig. Korte verhalen worden weer populair heb ik 't idee en de markt voor lesbische verhaallijnen wordt alsmaar groter. Misschien dat je niet aan hoeft te kloppen bij de grote reguliere uitgevers (op Bezige Bij na denk ik) maar er zijn zat andere mogelijkheden.
Ja inderdaad, mocht ik ooit het plan krijgen om toch iets uit te geven, waar ik nu nog lang niet genoeg verhalen voor heb, dan denk ik dat ik daarvoor niet naar een van de grotere uitgevers stap. Denk dat je, als je je boek uitgegeven wilt hebben, meer kans maakt bij een kleinere uitgeverij.
Denk dat dat ook een beetje de reden is dat ze het min of meer ontmoedigen, want als grote uitgeverij krijg je natuurlijk ook wel heel erg veel manuscripten binnen.
  woensdag 8 april 2009 @ 21:25:46 #6
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_67843377
Hey, zie dit nu pas. Wat leuk dat je bent geweest. En ik weet niet of je zo geen kans maakt op publicatie vanwege het onderwerp. Wel vanwege het feit dat elke uitgeverij honderden manuscripten per jaar binnenkrijgt. Ik denk ook dat dat de grootste ontmoeding is, want statistisch haalt maar een fractie van die manuscripten de boekwinkel. Toch zou ik het gaan proberen als ik jou was. Hoe dan ook is de poging al een halve reis. En dan heb je het geprobeerd. Misschien niet bij de grote gevestigde namen, maar misschien bij Lebowski of andere uitgeverijen die laten zien lef te hebben.
  donderdag 9 april 2009 @ 10:43:32 #7
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67856132
quote:
Op woensdag 8 april 2009 21:25 schreef Phedre77 het volgende:
Hey, zie dit nu pas. Wat leuk dat je bent geweest. En ik weet niet of je zo geen kans maakt op publicatie vanwege het onderwerp. Wel vanwege het feit dat elke uitgeverij honderden manuscripten per jaar binnenkrijgt. Ik denk ook dat dat de grootste ontmoeding is, want statistisch haalt maar een fractie van die manuscripten de boekwinkel. Toch zou ik het gaan proberen als ik jou was. Hoe dan ook is de poging al een halve reis. En dan heb je het geprobeerd. Misschien niet bij de grote gevestigde namen, maar misschien bij Lebowski of andere uitgeverijen die laten zien lef te hebben.
Voorlopig zijn mijn verhalen er nog lang niet aan toe om gepubliceerd te worden, tot nu toe zijn het er nog te weinig, en bovendien vind ik ze lang niet allemaal goed genoeg Maar over een paar jaar ga ik het zeker proberen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')