abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67344031
Ik heb een paar vragen over bouwdepot:
1) We willen lamelparket bestellen maar ze eizen 25% voorschot. Dat geld heb ik dus niet.
Dus ik kan niet eerst zelf betalen en later de bonnen indienen.
Kan ik met de offerte van de parketzaak al mijn bouwdepot gebruiken of moet ik het toch eerst zelf voorschieten?
2) Mag je de kosten van interieurarchitect met bouwdepot betalen?

Heeft iemand daar ervaring mee?
pi_67344058
laat ze optiefen met hun voorschot

Pas betalen als de dienst of het product is geleverd.
pi_67344102
Overigens mag je een vaste vloer van je bouwdepot betalen een zwevende vloer mag niet (dat was vorige jaar bij ons tenminste het criteria).

Uiteraard is het vrij eenvoudig om je vloer als vast te laten bestempelen door een goeie vloertoko (eentje die geen voorschot vraag )
pi_67344175
Zwevende vloer == laminaat? Dat kan gewoon hoor bij een bouwdepot. Vorig jaar nog gedaan :-)
pi_67345229
Die vloer kan wel bij je depot. Als je de offerte instuurt kun je het voorschot betaald krijgen direct uit het depot; is me vorige week bij de bank nog verteld in elk geval.
pi_67346786
Bij ING krijg je geen voorschot op basis van een offerte. Het moet echt een definitieve factuur zijn.
Laatst nog deden ze heel moeilijk bij mij, ik had een orderbevestiging en allerlei papieren opgestuurd, maar ik kreeg een afwijziging. Pas toen ik een pinbon had meegestuurd, kreeg ik het uitbetaald.
Gelukkig heb ik spaargeld genoeg, anders had ik niet geweten hoe ik het moest doen, zit meestal toch 4-5 werkdagen tussen indienen en uitbetalingen.

Het beste kun je even je hypotheekverstrekker bellen, want elke bank heeft weer andere voorwaarden. Interieurarchitecte lijkt me trouwens niet waarschijnlijk, dat gaat toch meer om het inrichten?
pi_67347156
Voor die toko is het heel simpel:

Faktuur in 2 splitsen. Eerst 25% voorschot, dan 75% de rest. (is bij grotere aankopen redelijk normaal (badkamers, keukens, etc). Er zitten wel wat wettelijke bepalingen aan (hoogte voorschot etc) maar als je de vloer wilt hebben, en de zaak staat niet op omrollen...)

Anders idd gewoon zeggen dat je niet met voorschotten werkt in deze financieel onzekere periode. Als de toko klapt en jij hebt je spullen nog niet... Dan is het te hopen dat ze al in hun magazijn liggen, en dan direct de curator bellen om te kijken of je voor de 75% die spullen nog mag komen halen. (vaak lukt dat wel, de curator wil de materialen zo goed mogelijk te gelde maken, en verkoop voor de originele prijs is een goede optie.)
pi_67347185
Idd.. ik moet ook gewoon eerst voorschieten en daarna de bon declareren. Het is even vervelend maar als je spaargeld hebt is het goed te doen.
pi_67347621
fbto betaalde uit op basis van offerte.
we stuurde hiertoe een copy van de offerte met een begeleidend briefje wanneer welk bedrag op welke rekening moest staan.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 09:20:39 #10
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_67347773
Bij mijn vorige hypotheek van de Postbank, kon ik gewoon de bestelbon en de factuur van de ikea opsturen met een briefje erbij of zij de factuur konden voldoen uit het bouwdepot; was geen enkel probleem.
De kosten van een interieurarchitect zijn overigens niet uit een bouwdepot te betalen.
Grof gezegd zijn alle bouwkundige kosten (materiaal, aannemers ed) uit je bouwdepot te betalen; die kosten dragen bij aan de waardevermeerdering van je huis. Kosten van gereedschap ed kunnen dus weer niet uit je depot betaald worden.

offtopic; waarvoor huur je een interieurarchitect in, als ik mag vragen?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_67355036
nogeenmaarten
quote:
fbto betaalde uit op basis van offerte.
we stuurde hiertoe een copy van de offerte met een begeleidend briefje wanneer welk bedrag op welke rekening moest staan.
Heb je het direct naar de Gamma laten betalen of eerst naar je eigen rekening?

Syytön
quote:
Bij ING krijg je geen voorschot op basis van een offerte. Het moet echt een definitieve factuur zijn.
Laatst nog deden ze heel moeilijk bij mij, ik had een orderbevestiging en allerlei papieren opgestuurd, maar ik kreeg een afwijziging. Pas toen ik een pinbon had meegestuurd, kreeg ik het uitbetaald.
Gelukkig heb ik spaargeld genoeg, anders had ik niet geweten hoe ik het moest doen, zit meestal toch 4-5 werkdagen tussen indienen en uitbetalingen.
Ik zit ook bij ING. Het probleem is dat ik het zelf niet kan betalen en dus geen bon kan inleveren.
De winkel vraagt geen voorschot blijkbaar. Dus ik kan het gerust bestellen. Maar als ik het factuur naar de bank stuur, wordt het betaald?

error_404
Eerst waren we van plan om alles zeg maar "gewoon" doen, dus gewoon een nieuwe vloerbedekking, hier en daar wat verven onzo. Maar nu zit ik te denken dat het toch een mooi appartement moet worden.
De interieurarchitect heb ik voor een mooi ontwerp.
Het zou niet zeggen dat we we het gelijk gaan uitvoeren. We willen het met fazering doen:
eerst basis dingen, en later (als we gespaard hebben) de volledige uitvoering van het ontwerp.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 13:36:58 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_67355667
Als je alleen advies wil over kleuren en meubels, kun je ook bij de betere wioninginrichters voor gratis advies terecht.
Zelf ben ik ook interieurarchitect en sommige collega's hebben de neiging voor veel geld een gezellig adviesje op tafel te leggen. Let dus goed op wat je krijgt en wat je ervoor betaald (naast kleur- en inrichtingsadvies, ook uitwerking van maatwerk, technisch tekenwerk en directievoering over de werkzaamheden / verbouwing bijvoorbeeld).
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_67356502
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 13:21 schreef urubamba het volgende:
Ik zit ook bij ING. Het probleem is dat ik het zelf niet kan betalen en dus geen bon kan inleveren.
De winkel vraagt geen voorschot blijkbaar. Dus ik kan het gerust bestellen. Maar als ik het factuur naar de bank stuur, wordt het betaald?
Ik geloof dat ze pas moeilijk gaan doen als er iets staat in de strekking van: eerst betalen, dan leveren wij. Ik weet ook niet precies waarom ze mijn factuur weigerden, anders dan dat het volgens hun een offerte was. Er stond gewoon op "orderbevestiging". Ik geloof dat ze zaken pas achteraf betalen, en bestellingen dus niet accepteren. Voor uitgevoerde bouwwerkzaamheden krijg je achteraf een factuur, die heb ik dus meteen gedeclareerd en niet hoeven voorschieten. De rest heb ik allemaal voorgeschoten (keuken en laminaat).
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:13:54 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_67358911
Neem me niet kwalijk dat ik het zeg, maar als je ene huis koopt en al geen ruimte hebt om een aanbetaling te doen van 25% dan krabbel ik me toch een beetje achter de oren hoor.

Even er van uitgaande dat het geen voorsch ot van tig k betreft.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:30:24 #15
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_67359491
25% aanbetalen is zo gek niet toch?

Heb 15% aanbetaald op mijn keuken bij opdracht, vervolgens nog 80% bij start montage;
Heb 40% aanbetaald op de terrazzo vloer in de hal bij opdracht, rest bij oplevering (is klaar trouwens, zie onder);
Heb 70% aanbetaald op houten vloer, rest bij oplevering.

Let wel effe op dat je met bedrijven werkt die bij CBW (toch?) of gelijkaardig zijn aangesloten voor het geval ze 'ineens' failliet gaan. Overigens gewoon met gezonde bedrijven werken en niet met parketstunters die morgen met de noorderzon verdwenen kunnen zijn. Goedkoop is duurkoop!

Wij hebben trouwens geen bouwdepot, wel twee woningen (waarvan één TE KOOP!).

pi_67378827
Bedankt voor tips!
Bij parketzaak betaal je pas als je het hebt ontvangen.
pi_80727794
Kan iemand mee helpen met de onderstaande vraag?

Ik heb nu een offerte van een bouwbedrijf (voor het stucken, schilderen, tegelen enz). Kan ik ook met deze offerte het geld krijgen van de bouwdepot na het passeren van de Notaris?

Alvast bedankt
sener06
pi_80728701
Het is echt per hypotheekverstrekker verschillend. Sommige doen heel moeilijk, sommige betalen offertes gewoon uit.

Ik ben in ieder geval gezegend met de Rabobank, die eigenlijk nooit moeilijk doet over offertes of zelfs een kopie van de bestelbevestiging e-mail.

De bank kijkt overigens niet altijd strak wat je precies in rekening brengt op het bouwdepot. Hun enige belang is de beoogde waardestijging van je woning, zodat je niet met een tophypotheek eindigt. Ze kijken niet of je er ook hypotheekrente van mag aftrekken.
pi_80728794
quote:
Op maandag 26 april 2010 15:03 schreef Duiker het volgende:
Het is echt per hypotheekverstrekker verschillend. Sommige doen heel moeilijk, sommige betalen offertes gewoon uit.

Ik ben in ieder geval gezegend met de Rabobank, die eigenlijk nooit moeilijk doet over offertes of zelfs een kopie van de bestelbevestiging e-mail.

De bank kijkt overigens niet altijd strak wat je precies in rekening brengt op het bouwdepot. Hun enige belang is de beoogde waardestijging van je woning, zodat je niet met een tophypotheek eindigt. Ze kijken niet of je er ook hypotheekrente van mag aftrekken.
Klopt wat hierboven staat, zit zelf ook bij de rabo en die deden bij mij ook nergens moeilijk over.
Kon zelfs een bepaald bedrag contant opnemen als ik het snel nodig had.
pi_80728938
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 15:30 schreef TheSilencer het volgende:
25% aanbetalen is zo gek niet toch?

Heb 15% aanbetaald op mijn keuken bij opdracht, vervolgens nog 80% bij start montage;
Heb 40% aanbetaald op de terrazzo vloer in de hal bij opdracht, rest bij oplevering (is klaar trouwens, zie onder);
Heb 70% aanbetaald op houten vloer, rest bij oplevering.

Let wel effe op dat je met bedrijven werkt die bij CBW (toch?) of gelijkaardig zijn aangesloten voor het geval ze 'ineens' failliet gaan. Overigens gewoon met gezonde bedrijven werken en niet met parketstunters die morgen met de noorderzon verdwenen kunnen zijn. Goedkoop is duurkoop!
Aanbetalen is wel zo gek.
Keuken
Stel keuken kost ¤10000,- je betaald voor aanvang 95% totaal aan zie ik.
Maar het keukenblad is net de verkeerde maat/lelijk
5% van 10000 is 500¤ als er iets mis is heb je nog een bedrag van 500¤ als pressiemarge open staan ten opzichte van de keukenboer. Om 500¤ te krijgen laten die zich echt niet opjutten hoor. Misschien als het een goede firma is krijg je nog wel waar voor je geld. En anders is het gewoon jammerrr....

70% Aanbetalen op een houten vloer. Nut ervan? Als het een gezond bedrijf is kunnen ze dat best zelf aanschaffen op leverancierskrediet. Dat ze 70% vragen doet mij twijfelen of ze niet een groot cashflow probleem hebben en dus failliet kunnen gaan. Daar sta je als enkele particulier, achteraan in de rij om je geld van de parketboer terug te krijgen. Terwijl dit totaal niet nodig is voor bedrijven.
  maandag 26 april 2010 @ 16:13:31 #21
98799 TheSilencer
is een goede keuze!
pi_80731075
De keuken was geen 10.000.... béétje duurder

Ik heb uiteindelijk zo'n 500 EURO op de laatste factuur ingehouden (kleine schade aan stucwerk door monteurs).

Ben met je eens dat een parket of keukenboer die goed rendeert op krediet kan inkopen danwel anders kan voorfinancieren. Anderzijds geloof ik dat m.n. in het lagere segment er ook voldoende particulieren zijn die na plaatsing van de keuken de factuur niet netjes binnen 2 weken voldoen... Om dan de vloer er weer uit te gaan halen... Makkelijk te testen: Vraag de leverancier of hij/zij genoegen neemt met een bankgarantie in plaats van een aanbetaling
  maandag 26 april 2010 @ 19:42:24 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_80738528
Die CBW garantie moet je trouwens ook niet te zwaar aan tillen.
Het enige wat er dan gebeurd is dat je bestelling overgenomen door een andere toko die je een zgn. "vergelijkbaar" product gaat verkopen met de aanbetaling als mindering op de prijs. Al met al kan dat een vrij zuur verhaal worden waar je niet vaak er beter af komt dan waar je het van origine gekocht had.

Aanbetalen zou eigenlijk gewoon niet nodig moeten zijn. En als een bedrijf mij niet vertrouwd en een aanbetaling wil. Moeten ze wel een heel bijzonder product leveren wil ik flinke bedragen aanbetalen.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 21:50:26 #23
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_80914613
Bij florius krijg je het gehele bedrag op je rekening gestort. Als je nog geld uit het bouwdepot over hebt kan je dat eventueel weer terugstorten wat dan weer in mindering wordt gebracht op je hypotheek.
pi_80915502
Ik had n hele lange bon vd ikea ingediend, waar ik ook mijn pannen enz had gekocht, en nog meer dingen, zoals gardarobekast en tv kast, allemaal uitbetaald gekregen.

Lever een bon in vd praxis met 2 velux verduisterende rolgordijnen, de oude waren stuk, krijg ik dat niet uitbetaald, met als reden dat het geen waardevermeerdering van mijn woning was...

Ik nog aan de telefoon gevraagd wat meer waard was, een dakraam met, of zonder gordijn, zelf vond ze het met gordijn meer waard, maar helaas, volgens de regeltjes mocht het niet.

Wil je geld uit je bouwdepot krijgen, kan je bv ook dit doen:

Koop zelf een (duur) ding voor je verbouwing, bijvoorbeeld een bad, kopieer het bonnetje, breng het bad weer terug, en dien de nota in. Hun kunnen niet zien dat jij het terug hebt gebracht.

Als je een klusbedrijf inschakelt voor een klus, en hun weten nog wel "een mannetje" of willen zelf een deel zwart werken, dan kan je om een factuur vragen aan het bedrijf, en dat geld op je eigen rekening laten storten, en zo zwart betalen.
pi_80919478
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 22:20 schreef JohnB52 het volgende:

Als je een klusbedrijf inschakelt voor een klus, en hun weten nog wel "een mannetje" of willen zelf een deel zwart werken, dan kan je om een factuur vragen aan het bedrijf, en dat geld op je eigen rekening laten storten, en zo zwart betalen.
Wat is er dan nog 'zwart' aan als je een factuur hebt gekregen of gestuurd?

Dit wordt toch geen topic van hoe licht ik de hypotheekafdeling van mijn bank op, he?

Als er geld vrij komt uit je bouwdepot is dat geen gratis geld, je moet voor elke dag dat je het leent rente betalen en uiteindelijk ook het volledige bedrag aflossen. Ik verwacht niet dat toekomstige kopers erg geïnteresseerd zullen zijn in pannen van de IKEA. Voegt niets toe aan je huis, verhoogt wel je maandelijkse lasten en je totale schuld. Wees er maar trots op!
Eeuwig vijfentwintig
pi_80923298
Wie zegt er dat het klusbedrijf die offerte ook betaald krijgt?

Het ging mij er niet zo zeer om dat ik de pannen vergoed krijg, maar meer om de manier waarop hypotheekverstrekkers geld uit je bouwdepot uitkeren.

Vaak is het financieel wel voordeliger om verbouwingen uit je bouwdepot te betalen, dan het met eigen geld te doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')