abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2009 @ 22:42:21 #1
238536 HoldenC
The catcher :)
pi_67341366
Ik ben al sinds een tijd happy bloeddonor maar ik kreeg vandaag een brief waarbij ik gevraagd werd om ook bloedstamcellen en bloedplaatjes (trombocyten) donor te worden.

Goed misschien eerst even een korte uitleg(door een niet arts )
Bloeddonor
Gemiddeld 4 keer per jaar een half liter bloed afstaan omdat zo ziekenhuizen transfusies kunnen doen. Kost een uurtje van je privé tijd, erg waardevol naar mijn mening.
Bloedplaatjesdonor
Officieel dus tromobocyten geheten, dit is een bestanddeel die medeverantwoordelijk is voor bloedstolling. Mensen die behandeld worden voor leukemie hebben dit nodig. Is wat ingrijpender dan een normale bloedtransfusie.
Bloedstamcellen
Bloedstamcellen zitten in je beenmerg (wat in de holte van je bot zit) en zorgen dat bloedcellen aangemaakt worden. Ook dit is van belang bij de behandeling van leukemie. Het is enorm ingrijpend voor de donor want je krijgt algehele narcose en je kan er makelijk wat dagen zoet mee zijn. Echter is de kans dat je wordt opgeroepen 1 op 1000 omdat je typering bloed (HLA) moet matchen met de ontvanger.

Zelf ben ik nog een beetje in dubio omtrent bloedstamcellen donorschap. Waar ik over twijfel hou ik liever voor me. Ik ben benieuwd of iemand hier over kan mee praten, of uberhaupt wel eens bloedstamcellen heeft gedoneerd.
pi_67341537
Ik ben geen donor maar vanuit de medisch-biologische kant ervaring met bloedtransfusies en HLA matching en dergelijke.

Je HLA kan worden bepaald aan de hand van je bloed. Je zou je dus kunnen opgeven, op dat moment hoef je de ingrijpende procedure nog niet te ondergaan. De werkelijke beslissing om wel of geen donor te worden hoef je dan dus nog niet te nemen. Op het moment dat er met iemand een match zou zijn kun je alsnog besluiten het niet te doen. Op dat moment gaat het natuurlijk wel om iemand met een levensbedreigende aandoening wiens leven je zou kunnen redden.
Jesus saves but death prevails.
pi_67341553
Door omstandigheden ben ik geen bloeddonor meer. Maar ik heb er wel over gedacht om bloedstamcel donor te worden.
Mijn reden om stamcel donor te worden is dezelfde als waarom ik organen wil doneren. Ik kan het missen en een ander is ermee geholpen.
Dezelfde reden als waarom ik bloed gaf dus.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 23 maart 2009 @ 22:56:11 #4
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_67341825
Vragen staat vrij.

De bloedbank vraagt om bloed, andere organisaties om geld.

Ik zou zoiets niet doen behalve voor familie. Maarja, dat ben ik.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  maandag 23 maart 2009 @ 23:39:36 #5
20895 wernert2
Nu met 35% korting.
pi_67343570
Zoals je zelf al schrijft, de kans dat je gevraagd wordt voor stamcellen is klein.

Het gaat 'm echter juist om de typering: hoe meer donoren getypeerd zijn, hoe groter de kans is dat een passende donor gevonden wordt. Dat zoeken gaat trouwens in beginsel wereldwijd, zie http://www.europdonor.nl.

Volgens de bloedbank kunnen de stamcellen ook uit de bloeddonatie gehaald worden:

" Om beenmerg te doneren moet een donor worden opgenomen in het ziekenhuis om onder narcose de bloedstamcellen uit het beenmerg van zijn bekken te halen. Sinds kort kunnen diezelfde stamcellen via een nieuwe techniek ook gewoon uit het bloed worden gehaald.

Kees Sintnicolaas en Bert Tomson, transfusie-artsen bij Regio Zuidwest, leggen uit dat sinds 1 mei [2004 - wernert] daarnaast een nieuwe methode wordt toegepast. Sintnicolaas: “Het is nu mogelijk om de bloedstamcellen van het beenmerg naar het bloed te laten gaan. We dienen de donor vijf dagen achter elkaar een groeistof toe waardoor er bloedstamcellen vanuit het beenmerg naar het bloed verhuizen. Zo kunnen we de stamcellen via de afnametechniek die we ook voor plasmaferese gebruiken, vervolgens uit
het bloed halen."

Het belangrijkste verschil met de al langer gangbare methode is dat de donor nu niet onder narcose
hoeft. "
(pdf Sanquin)
  dinsdag 24 maart 2009 @ 00:00:03 #6
238536 HoldenC
The catcher :)
pi_67344193
wernert2, top! ik had het wel zien staan maar totaal overheen gelezen (ik dacht dat het bij de operatieve afname hoorde). Wat ik niet zo 123 las is de totale impact op tijd. Er staat 'dagelijks 1 of meerdere onderhuidse injecties', daarna na 5 dagen de afname en misschien een dag daarna ook. Daarnaast was een bijwerking; griepachtige verschijnsellen. Wat moet ik me daar bij voorstellen, niet werkengriep of irritant-en-dus-maar-niet-te-gek doen griep (goed misschien beetje rare vraag).
  woensdag 25 maart 2009 @ 19:07:05 #7
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_67403192
Omdat ik niet weet waar je over twijfelt, heb ik geen idee of je iets met mijn reactie kunt. Anyhow, een twijfelpunt dat ik had was het feit dat je toch opeens op relatief korte termijn opgeroepen kunt worden en je dat dan maar net moet zien in te passen. De reden dat ik me toch heb aangemeld als beenmergdonor is dat als je al opgeroepen wordt het waarschijnlijk eenmalig is, maar er wel een redelijke kans is dat dat dan vervolgens levensreddend is...
  donderdag 26 maart 2009 @ 10:38:57 #8
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_67422081
De kans dat je opgeroepen wordt is sowieso klein, maar wordt ook steeds kleiner, omdat de voorkeur tegenwoordig steeds vaker uitgaat naar autologe beenmergtransplantaties. Ik ben al meer dan 10 geregistreerd stamceldonor. Persoonlijk zou ik het heel bijzonder vinden om opgeroepen te worden. Privé heb mee mogen maken dat iemand getransplanteerd werd met eigen (schoon gemaakt) beenmerg. Voor mij een reden om me aan te melden als donor destijds.
pi_67423685
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 19:07 schreef Alicey het volgende:
Anyhow, een twijfelpunt dat ik had was het feit dat je toch opeens op relatief korte termijn opgeroepen kunt worden en je dat dan maar net moet zien in te passen.
Als je het echt niet kunt inpassen, kun je natuurlijk gewoon nee zeggen.
Die groeistoffen, daar hebben veel mensen best wel last van, schijnt. Word je grieperig/naar van.
pi_74755725
Ik schop dit topic even omhoog, omdat ik me recentelijk heb opgegeven als stamceldonor. Ik had het veel eerder moeten doen, soms heb je gewoon een schop onder de kont nodig.
En nu ik lees dat er een Fokker is overleden aan leukemie, besef ik nog beter hoe belangrijk zoiets kan zijn.
Voor mij maar even, voor hen een heel leven.

Stel dat ik opgeroepen word, dan zal ik zeker eerst voor de beenmergtransplantatie kiezen. Zo'n groeifactor inspuiten met alle risico's die erbij horen zie ik niet zitten.
In een oud topic staat trouwens wel het verhaal van een andere Fokker die zo'n stamceldonatie (uit bloed) heeft ondergaan. Beenmergdonor
Erg interessant om te lezen.
pi_74756191
Goeie kick wyccie! Doet me er aan denken dat ik me over een poos weer aan moet melden als bloeddonor. En dan gelijk vragen naar stamceldonatie.
Ik ben geopereerd, dus ik mocht niet.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_74770029
quote:
Op maandag 23 maart 2009 22:42 schreef HoldenC het volgende:

Zelf ben ik nog een beetje in dubio omtrent bloedstamcellen donorschap. Waar ik over twijfel hou ik liever voor me. Ik ben benieuwd of iemand hier over kan mee praten, of uberhaupt wel eens bloedstamcellen heeft gedoneerd.
Ik ben nu bijna 8 jaar stamceldonor en ben 1 keer opgeroepen om tijdens een normale bloeddonatie een extra buisje bloed af te geven. Hiermee konden ze mijn typering specifieker uitzoeken (?).. Vervolgens was het net geen match met degene die mijn stamcellen nodig had.

Mijn neef is lang geleden (10 jaar terug) jong overleden aan leukemie.

Elk persoon geholpen of een kans gegeven... is er 1..
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:37 schreef wyccie het volgende:
In een oud topic staat trouwens wel het verhaal van een andere Fokker die zo'n stamceldonatie (uit bloed) heeft ondergaan. Beenmergdonor
Erg interessant om te lezen.
Erg interessant inderdaad. Er gaat blijkbaar veel werk in zitten met de methode zoals TS in dat topic beschrijft.. Maar voor een ieder zou ik het doen.
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:16:15 #13
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_74774806
Bloed geven, #10!

Misschien zijn hier nog mensen die meer info hebben
pi_74788724
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 00:25 schreef Eelcotje84 het volgende:
Hiermee konden ze mijn typering specifieker uitzoeken (?).. Vervolgens was het net geen match met degene die mijn stamcellen nodig had.
Dat zal de HLA-typering zijn geweest.
Voor gewone bloeddonaties worden de juiste bloedgroep bij elkaar gezocht, maar stamcellen zijn veel moeilijker te matchen:
quote:
De HLA-typering is een code voor kenmerken op lichaamscellen die het lichaam vertellen of deze cellen passen bij het eigen lichaam. Als de HLA-typering van bepaalde cellen niet overeenkomen ontstaan er afweerreacties.

Er bestaan veel meer HLA-typeringen dan bloedgroepen, theoretisch bestaan er meer HLA-typeringen dan er mensen op de wereld zijn. Gelukkig komen bepaalde HLA-typeringen veel vaker voor dan andere HLA-typeringen. Het betekent echter wel dat de kans dat twee mensen die geen familie van elkaar zijn, dezelfde HLA-typering hebben vrijwel nihil is.
Bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')