Ik ben al sinds een tijd happy bloeddonor maar ik kreeg vandaag een brief waarbij ik gevraagd werd om ook bloedstamcellen en bloedplaatjes (trombocyten) donor te worden.
Goed misschien eerst even een korte uitleg(door een niet arts

)
BloeddonorGemiddeld 4 keer per jaar een half liter bloed afstaan omdat zo ziekenhuizen transfusies kunnen doen. Kost een uurtje van je privé tijd, erg waardevol naar mijn mening.
BloedplaatjesdonorOfficieel dus tromobocyten geheten, dit is een bestanddeel die medeverantwoordelijk is voor bloedstolling. Mensen die behandeld worden voor leukemie hebben dit nodig. Is wat ingrijpender dan een normale bloedtransfusie.
BloedstamcellenBloedstamcellen zitten in je beenmerg (wat in de holte van je bot zit) en zorgen dat bloedcellen aangemaakt worden. Ook dit is van belang bij de behandeling van leukemie. Het is enorm ingrijpend voor de donor want je krijgt algehele narcose en je kan er makelijk wat dagen zoet mee zijn. Echter is de kans dat je wordt opgeroepen 1 op 1000 omdat je typering bloed (HLA) moet matchen met de ontvanger.
Zelf ben ik nog een beetje in dubio omtrent bloedstamcellen donorschap. Waar ik over twijfel hou ik liever voor me. Ik ben benieuwd of iemand hier over kan mee praten, of uberhaupt wel eens bloedstamcellen heeft gedoneerd.