abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 maart 2009 @ 11:14:12 #1
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_67317957
Hier het topic met alles over klassiek scheren. Of dit nu is met een krabbertje of een straight razor.
Hier kan je alle info vinden of vragen.

Aan een goede OP ga ik werken
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
  maandag 23 maart 2009 @ 12:35:52 #2
65330 Ruzbeh
Five inches but its thick
pi_67320652
Er schijnt niet zo'n heel groot voordeel te zijn van een open mes tegenover een krabbertje. Een krabbertje scheert net zo goed. Maar met een open mes hoef je nooit meer mesjes te kopen. Ze gaan in principe heel erg lang mee. Er zijn mensen die met een 200 jaar oude mes scheren. Met het scheren met een open mes heb je wel meer tijd nodig voor slijpen enzo.
De beste user. (Waar jij geen waardering voor hebt.)
  maandag 23 maart 2009 @ 12:57:27 #3
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_67321327
Grote voordeel zelf vind ik dat je wat preciezer je bakkebaarden enzo kan bijhouden. En het voelt gewoon beter aan op een een of andere manier
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
  maandag 23 maart 2009 @ 13:56:16 #4
167595 mirved
Infobesitas
pi_67323097
Wat ik heb gelezen is het voordeel van een "straight" dat je op iedere moment de hoek van het mes kan verandere waardoor (als je ervaren bent) je nog gladder kunt scheren.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  maandag 23 maart 2009 @ 14:08:33 #5
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_67323498
tvp
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_67327924
Voordeel van een straight is dat het gewoon nog mannelijker is dan een krabbertje!
  maandag 23 maart 2009 @ 17:30:05 #7
65330 Ruzbeh
pi_67330522
quote:
Op maandag 23 maart 2009 16:14 schreef thijsltc het volgende:
Voordeel van een straight is dat het gewoon nog mannelijker is dan een krabbertje!
Het is wel stoer ja.
pi_67331392
@ Zquing, ik heb zo'n dubbel gekleurde steen gebruikt, met een grid 4- en 8000.

@ Conekiller, heb net koordenwinkel gemaild, ben benieuwd wat ik terugkrijg.

En nog een vraag dan, wanneer weet je precies wanneer je mes scherp genoeg is? Is dat min of een gevoel, of moet je er iets mee kunnen? Bijvoorbeeld een rechtopstaande haar omsnijden oid?
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_67331734
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:02 schreef mister_popcorn het volgende:
@ Zquing, ik heb zo'n dubbel gekleurde steen gebruikt, met een grid 4- en 8000.

@ Conekiller, heb net koordenwinkel gemaild, ben benieuwd wat ik terugkrijg.

En nog een vraag dan, wanneer weet je precies wanneer je mes scherp genoeg is? Is dat min of een gevoel, of moet je er iets mee kunnen? Bijvoorbeeld een rechtopstaande haar omsnijden oid?
edit: als je er een haar van je scheerkwast mee doormidden kunt 'hakken' is hij scherp genoeg. Maar pas goed op voor je vingers!!!!! Bij mij is dit de vorige keer gruwelijk uit de hand gelopen.

[ Bericht 10% gewijzigd door thijsltc op 23-03-2009 18:22:12 ]
  maandag 23 maart 2009 @ 18:48:29 #10
167595 mirved
Infobesitas
pi_67332573
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:16 schreef thijsltc het volgende:

[..] Bij mij is dit de vorige keer gruwelijk veel bloed uit de hand gelopen.
  maandag 23 maart 2009 @ 20:23:36 #11
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_67335955
Mij lijkt dit ook wel wat.
Maar wat is gebruiksleeftijd van zo'n ding? Ze zijn namelijk best wel duur..
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_67339363
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:16 schreef thijsltc het volgende:

[..]

edit: als je er een haar van je scheerkwast mee doormidden kunt 'hakken' is hij scherp genoeg. Maar pas goed op voor je vingers!!!!! Bij mij is dit de vorige keer gruwelijk uit de hand gelopen.
Ik zou dit niet doen. De haren van een kwast zijn volgens mij net wat dikker dan een baardhaar en de kans is groot dat je dan een stukje van je edge verliest. Zo'n minihapje eruit en dat wil je niet want dan kan je weer gaan slijpen. Neem gewoon een mensenhaar en hang die op je edge als je mes echt heel scherp is dan "pingt" de haar dwars door midden. Check anders youtube eens op "hanging hair test".
pi_67339615
quote:
Op maandag 23 maart 2009 20:23 schreef -skippybal- het volgende:
Mij lijkt dit ook wel wat.
Maar wat is gebruiksleeftijd van zo'n ding? Ze zijn namelijk best wel duur..
Van een krabbertje of een straight razor/klassiek mes.

Het mesje van een krabbertje gaat minstens zo lang mee als een gilette ding. En de mesjes zijn veeeel goedkoper. De houder verslijt niet dus die kan je, mits je het niet laat vallen of op andere manier misbruikt een leven lang gebruiken.

Een klassiek scheermes gaat ook een leven lang mee als je het gewoon goed onderhoud. Goed droogmaken, niet laten vallen en niets anders dan haren mee snijden. Verder natuurlijk slijpen wanneer nodig. Een mes hoeft niet eens zo duur te zijn. VOor ¤50,- heb je een prima mes, verder heb je eigenlijk nog een stropleer en een slijpsteen nodig maar ook deze dingen gaan zeer lang mee.
  maandag 23 maart 2009 @ 23:23:53 #14
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_67342958
Tvp.
Godfather Bodybuilding topic reeks
  maandag 23 maart 2009 @ 23:33:46 #15
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_67343347
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:59 schreef Bubbz het volgende:

[..]

Van een krabbertje of een straight razor/klassiek mes.

Het mesje van een krabbertje gaat minstens zo lang mee als een gilette ding. En de mesjes zijn veeeel goedkoper. De houder verslijt niet dus die kan je, mits je het niet laat vallen of op andere manier misbruikt een leven lang gebruiken.

Een klassiek scheermes gaat ook een leven lang mee als je het gewoon goed onderhoud. Goed droogmaken, niet laten vallen en niets anders dan haren mee snijden. Verder natuurlijk slijpen wanneer nodig. Een mes hoeft niet eens zo duur te zijn. VOor ¤50,- heb je een prima mes, verder heb je eigenlijk nog een stropleer en een slijpsteen nodig maar ook deze dingen gaan zeer lang mee.
Straight razor

Dat valt dan inderdaad nog wel mee met de prijs.
Is het ook een beetje geschikt om bepaalde delen niet te scheren? Ik heb eigenlijk nooit alles helemaal glad
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_67348367
quote:
Op maandag 23 maart 2009 21:53 schreef Bubbz het volgende:

[..]

Ik zou dit niet doen. De haren van een kwast zijn volgens mij net wat dikker dan een baardhaar en de kans is groot dat je dan een stukje van je edge verliest. Zo'n minihapje eruit en dat wil je niet want dan kan je weer gaan slijpen. Neem gewoon een mensenhaar en hang die op je edge als je mes echt heel scherp is dan "pingt" de haar dwars door midden. Check anders youtube eens op "hanging hair test".

damn dat is wel echt scherp... Ben benieuwd of ik 'm ooit zo scherp krijg.
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
  dinsdag 24 maart 2009 @ 12:23:25 #17
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_67353226
quote:
Op maandag 23 maart 2009 23:33 schreef -skippybal- het volgende:

[..]

Straight razor

Dat valt dan inderdaad nog wel mee met de prijs.
Is het ook een beetje geschikt om bepaalde delen niet te scheren? Ik heb eigenlijk nooit alles helemaal glad
ja hoor

Met sikje, en vergeet niet de snorren en sikjes va eind 19e eeuw de toen iedereen nog zo'n ding gebruikte

En een HHT is niet perse het bewijs dat het scherp genoeg is. De eerste maanden waren mij benen vrijwel geheel kaal aan de bovenkant van het testen van het mes En het is nog niet super :S

testen op scherpte

En prijs en levensduur?
Mijn straights zijn 80, 60 en 40 jaar en resp, 35, 25 en 5 pleuro's en m'n krabbertje is van begin '40 jaren en 10¤ Nu moet je wel wat geluk heben op MP vaak. Daar staat sms echt mooi spul bij voor weinig.
Ik heb ook nog 2 shavettes die ik eigenlijk meer gebruik omdat die altijd scherp zijn en dus minder verwondingen
Heb nu ook maar een 8000 grit steen en niet zo'n best aanzetleer. Eerst maar een 10000 grit en iig een goede riem en dan weer verder met de echte. De techniek is het zelfde dus daar gaat het niet aan liggen.

Heeft iemand trouwens een 10000 grit of meer liggen die een keer m'n messen zou willen afwerken? Om te kijken of het de moeite waard is of dat ik gewoon m'n techniek moet bijwerken, want dat kan natuurlijk ook altijd.

nog een paar filmpjes

ook vet

Japans mes

En met een campingmes

Heeft iemand er toevallig zoeen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls_Razor

Ze staan nog wel eens op MP en het lijkt me best geinig voor erbij
  dinsdag 24 maart 2009 @ 15:11:39 #18
65330 Ruzbeh
pi_67358826
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 12:23 schreef Conekiller het volgende:
En met een campingmes

Ziek.
pi_67364035
vraag ik me wel af waarom iedereen zich 2 x of zelfs 3 x opnieuw inzeept en scheert... Ik heb echt geen lullige baardgroei, maar als ik er met mach3 en scheerolie 1x overheen ga is het glad. (of zit 't m in de mach DRIE, alsin drie messies in 1 x over de bakkes tov 1 scherp mes?)
  dinsdag 24 maart 2009 @ 18:26:18 #20
167595 mirved
Infobesitas
pi_67365345
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:38 schreef mister_popcorn het volgende:
vraag ik me wel af waarom iedereen zich 2 x of zelfs 3 x opnieuw inzeept en scheert... Ik heb echt geen lullige baardgroei, maar als ik er met mach3 en scheerolie 1x overheen ga is het glad. (of zit 't m in de mach DRIE, alsin drie messies in 1 x over de bakkes tov 1 scherp mes?)
Nee mach3 heeft daar niets mee te maken. Meerdere mesjes is zelfs voor veel mensen juist de reden om mach3/fusion etc niet te gebruiken. Met iedere haal gaan er dus 3 (of 5 mesjes) over je huid heen en die schrapen allemaal 1beetje huid weg. Als je dus een gevoelige huid hebt en je scheert je iedere dag dan krijg je dus een rode geīrriteerde huid of bloeden. Met een krabber mesje ga je maar 1 keer erover heen en omdat deze altijd scherp zijn (je hoeft er niet zo lang mee te doen) haal je in 1 scheer beweging net zoveel haartjes weg. Bij mensen met krullende haren of die veel last hebben van ingroeiende haren is bijvoorbeeld zo'n gilette verschrikkelijk. Die zorgt er juist voor dat de haartjes ingaan groeien. Daarom dat in veel landen waar krullende haren veel voorkomt nog gewoon gebruik wordt gemaakt van de krabber door de meeste mensen (India, Egypte etc)

Er zijn zoveel factoren die mee spelen: De type baard die je hebt, je type huid, je eigen tevredenheid. Waar jij misschien tevreden mee bent is voor een ander niet goed genoeg.

Je scheert je dus drie keer in omdat:
1 voor de haardjes zacht te laten worden.
2 voor het scheren met de haartjes mee
3 voor het scheren tegen de richting in

Bij mij is het met een gilette fuision dus echt niet glad na 1x er overheen gaan.
  dinsdag 24 maart 2009 @ 18:29:30 #21
65330 Ruzbeh
pi_67365457
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 17:38 schreef mister_popcorn het volgende:
Ik heb echt geen lullige baardgroei, maar als ik er met mach3 en scheerolie 1x overheen ga is het glad.
Da's tegenstrijdig volgens mij.
  woensdag 25 maart 2009 @ 11:08:02 #22
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_67386047
Laat je maar eens een keer echt scheren met een recht mes bij een barbier. Of scheer je een keer (3 keer eigenlijk dus ) met een krabbertje, dan voel je het verschil pas echt goed. Zeker in de loop van de dag. Met Machnix moest ik als ik in de ochtend geschoren had en in de avond nog netjes moest zijn (een rouwbezoek ofzo, was destijds m'n werk) moest ik me echt nog een keer scheren, Nu is dat niet meer nodig, ik red het nu gewoon 24 uur zonder het echt heel nodig bij te moeten werken
Bedenk dit maar eens: die machnix, wilkiinson etc hebben alemaal een systeem van gaasjes/draadjes wat dan ook om te VOORKOMEN dat je jezelf snijd. De mesjes kunnen dus nooit de hartjes zo dicht op de huid afsnijden als een krabber of straight.

Bovendien is het idd veel beter voor m'n huid, en ontspannender.
pi_67421615
bedankt voor de replies. Ik ben erg benieuwd, heb de koordenwinkel gecontacteerd, en moet hen binnenkort even bellen voor een slijpafspraak. Kan niet wachten totdat ik een echt scherp mes in mijn handen heb... Aluin is wel bij de etos te krijgen?
  donderdag 26 maart 2009 @ 12:37:20 #24
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_67425897
jups, kan het beste zo'n blokje halen, kruidvat heeft het ook trouwens, AH misschien zelfs
pi_67469531
Hela, sinds wanneer praten we in een nieuw topic verder als t oude nog niet eens vol is?
"The sunshine bores the daylights outta me!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')