abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67315650
Hallo,

Ik word lichtelijk hopeloos van mijn daewoo matiz en hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag.

Als ik 's ochtends de auto start dan komt er een soort van bonkend geluid onder de motorkap vandaan, als ik dan wat gas bijgeef en de motor even laat draaien dan loopt hij daarna wel weer goed. Als ik er vervolgens mee ga rijden dan rijdt hij ook gewoon goed, maar als ik er mee de snelweg op ga en ik rijd een tijdje in de 5e versnelling dan is het op een gegeven moment net op de handrem erop gaat en valt hij wat terug in vermogen. Ook heb ik het idee dat hij dan moeizamer vooruit komt. Dit blijft dan voor de rest van de rit ook zo. Als ik hem daarna parkeer komt er ook, naar mij idee, een rare lucht uit de auto die ik niet precies kan omschrijven. Ik durf er onderhand niet meer mee op de snelweg te rijden en ik moet mijn kinderen er ook in naar school brengen. Het is een auto uit december 2000. Voordat ik hem wegbreng naar een garage en er een hoop geld aan uitgeef, heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!
pi_67315696
En als wij aangeven dat de motor gaar is, moet je toch alsnog naar de garage?
  Forum Admin maandag 23 maart 2009 @ 09:47:32 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_67315723
Duidelijk gevalletje garage. Jammer maar helaas auto's gaan wel eens kapot.
Met deze klachten lijkt doorrijden me ook niet verstandig.
pi_67316184
Uiteraard moet ik er dan ook mee naar de garage, maar ik wil graag weten voordat ik dat doe of iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn en wat de kosten zijn die daarmee samenhangen, zodat ik kan bepalen of ik dat nog de moeite waard vind.........
pi_67316896
met die omschrijving kunnenwe niet heel veel denk ik....

het wegvallen van vermogen kan een hoop zijn, lekke koppakking, kapotte bougies,vieze/kapotte ontsteking. Het bonkende geluid kan best een cilinder zijn die niet/een beetje mee doet....
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
  maandag 23 maart 2009 @ 10:40:36 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_67316972
quote:
Op maandag 23 maart 2009 10:09 schreef 1976hopeloos het volgende:
Uiteraard moet ik er dan ook mee naar de garage, maar ik wil graag weten voordat ik dat doe of iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn en wat de kosten zijn die daarmee samenhangen, zodat ik kan bepalen of ik dat nog de moeite waard vind.........
Je kunt ook bij een garage eerst na laten kijken wat de reparatie zou moeten gaan kosten.

Aan de hand van deze klachten kan het nog vanalles zijn. Van een verstopt filtertje tot hele serieuze problemen.
  maandag 23 maart 2009 @ 10:51:27 #7
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_67317244
Lijkt er op dat 1 cilinder af en toe niet mee loopt, dit kan van alles zijn, van een kapotte bougie tot de koppakking aan toe.

Heb je ook waterverbruik??
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_67317334
quote:
Op maandag 23 maart 2009 10:51 schreef Herr.Flick het volgende:
Lijkt er op dat 1 cilinder af en toe niet mee loopt, dit kan van alles zijn, van een kapotte bougie tot de koppakking aan toe.

Heb je ook waterverbruik??
check je oliepeil ook eens...

lekke koppakking = veel olie verbruik..
  maandag 23 maart 2009 @ 11:12:33 #9
248821 Rauw.
op je bord.
pi_67317893
quote:
Op maandag 23 maart 2009 10:54 schreef craftyvirus het volgende:

[..]

check je oliepeil ook eens...

lekke koppakking = veel olie verbruik..
én vaak zwart koelwater

Dat gaat ook niet heel lang goed .
Op dat moment moet je ook blij zijn dat het niet je zuigers zijn die tegen je motorkap aan bonken als je hem start
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
pi_67319886
Bedankt voor de reacties! Heb de auto vandaag bij mijn vader neer gezet. Die heeft vroeger zelf in een Ford garage gewerkt en gaat er eerst eens naar kijken. Vergeet er trouwens bij te vermelden dat mijn benzinverbruik ook ineens een stuk hoger ligt.....
pi_67321332
quote:
Op maandag 23 maart 2009 12:12 schreef 1976hopeloos het volgende:
Bedankt voor de reacties! Heb de auto vandaag bij mijn vader neer gezet. Die heeft vroeger zelf in een Ford garage gewerkt en gaat er eerst eens naar kijken. Vergeet er trouwens bij te vermelden dat mijn benzinverbruik ook ineens een stuk hoger ligt.....
Cilinder die, om de één of andere reden, niet meeloopt

of lekke koppakking..
pi_67321410
Maar ik heb geen problemen met mijn olieverbruik en zwart koelwater of meer verbruik van mijn koelvloeistof. Of hoeft dit niet perse samen te hangen met een lekke koppakking?
pi_67322244
quote:
Op maandag 23 maart 2009 12:59 schreef 1976hopeloos het volgende:
Maar ik heb geen problemen met mijn olieverbruik en zwart koelwater of meer verbruik van mijn koelvloeistof. Of hoeft dit niet perse samen te hangen met een lekke koppakking?
nou ik weet het ook niet precies, ben maar een simpele kantoor medewerker ;-)

maar het geen wat ik weet, is dat je bij een lekker koppakking een aantal klachten hebt: Vermogens verlies,overmatig olieverbruik, "zwetend" blok.

Aangezien je aangeeft geen overmatig olieverbruik te hebben lijkt het inderdaad niet op een lekke koppakking.

Een cilinder die niet meeloopt, (wat kan komen door een hoop oorzaken) geeft ook vermogensverlies, hoger brandstofverbruik, raar geluid.......

maar goed, ben benieuwd wat er uit komt..
  maandag 23 maart 2009 @ 13:35:39 #14
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_67322459
quote:
Op maandag 23 maart 2009 12:59 schreef 1976hopeloos het volgende:
Hoezo MEER verbruik?

Het is in feite de bedoeling dat er GEEN verbruik is.

Kleine opsomming:

Koppakking lek -> koelvloeistof loopt in cilinder -> water verbrand niet -> cilinder loopt niet mee -> na een tijdje water weg -> cilinder loopt wel mee -> teveel druk in het koelsysteem door lekke koppakking -> koelvloeistof word weer cilinder in geperst -. motor loopt weer op 3 cilinders.

Klinkt een beetje 'kinderlijk' maar het is anders moeilijk uit te leggen, er zijn nog enkele meerdere faktoren die ik voor het gemak maar weg gelaten heb.

Maar het kan ook goed zijn dat je een kapotte bougie hebt die het mengsel niet of slecht ontsteekt. maar rij er niet mee door, je katalysator help je snel om zeep, en als je motor water verbruikt dan kun je ook nog putjes in je cilinderwand krijgen waardoor de reparatie aanzienlijk duurder wordt!!

en heb al vaker bij een matiz een kapotte koppakking gezien, het is dus niet erg vreemd als dit bij jou ook het geval zou zijn

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_67322720
Nou in ieder geval hartelijk dank voor het meedenken! Mijn vader gaat eerst de bougies eens vervangen en dan kijken we wat er uitkomt en anders wordt het inderdaad toch even naar de garage.
We zullen het wel merken.
pi_93949336
Hoi Hopeloos :)

Via Google kom ik hier terecht...ff een account aangemaakt....

Het probleem dat jij hier beschrijft herken ik. De matiz van mijn vrouw vertoont dezelfde "problemen".

Mijn vraag is: Ben je er nog achter gekomen wat er aan de hand was?

Bedankt!!!!
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:06:19 #17
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_93950652
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:26 schreef IanD het volgende:
Hoi Hopeloos :)

Via Google kom ik hier terecht...ff een account aangemaakt....

Het probleem dat jij hier beschrijft herken ik. De matiz van mijn vrouw vertoont dezelfde "problemen".

Mijn vraag is: Ben je er nog achter gekomen wat er aan de hand was?

Bedankt!!!!
Hoi IanD, welkom op Fok. Net als jij heeft 1976hopeloos speciaal een account aangemaakt om de vraag te stellen. Zij is daarna niet meer terug geweest en het topic is al 2 jaar oud. Weinig kans dat zij nog antwoord geeft.

Wellicht is het voor jou ook een plan om langs de garage te gaan. (en jouw bevindingen hier wel te posten ;) )
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')