abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67276916
We zijn bezig met het oprichten van de VvE voor het renovatieproject waar mijn ( en mijn 's) huis deel van uitmaken, in totaal 14 woningen.

In de beheersovereenkomst die de verkopende partij (Woonstad Rotterdam) naar iedereen gestuurd heeft (en die nog in onze eerste vergadering besproken moet worden) staat onder andere het volgende artikel:
quote:
Het jaarlijkse honorarium voor diensten bedoeld in bijlage Ab, B en C bedraagt blabla. Indien beheerder externe opdrachten geeft in het kader van planmatig onderhoud, zal op het factuurbedrag excl. btw een opslag van maximaal 10% worden berekend aan opdrachtgever. Op externe opdrachten in het kader van contractonderhoud wordt een opslag van maximaal 5% berekend. De desbetreffende werkzaamheden staan vermeld in Bijlage B.
In bijlage b staan dus werkzaamheden als jaarbegroting meerjarig onderhoudskostenplan maken, maken technische omschrijving onderhoud, adviseren/selecteren aannemers, aanvragen offertes, verstrekken van de opdracht, voeren van directie over uit te voeren werk, etc.etc.

Mijn gevoel is toch dat je als VvE lid het jaarlijkse honorarium betaalt voor onder andere de werkzaamheden in plaats dat je daar extra voor betaald of ben ik nou gek/naïef/wereldvreemd?
pi_67279418
Woonstad Rotterdam fungeert als beheerder voor de VvE?

Volgens mij gaat het erom dat zij een opslag van een aantal % rekenen voor het laten uitvoeren van werkzaamheden. Zij regelen dus voor de vereniging dat die werkzaamheden verricht worden. Daar betaal je voor.

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2009 22:12:34 ]
pi_67285710
TVP voor als deze VvE-beheerder weer nuchter is
pi_67287999
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 22:11 schreef k_man het volgende:
Woonstad Rotterdam fungeert als beheerder voor de VvE?

Volgens mij gaat het erom dat zij een opslag van een aantal % rekenen voor het laten uitvoeren van werkzaamheden. Zij regelen dus voor de vereniging dat die werkzaamheden verricht worden. Daar betaal je voor.
Dat snap ik, maar waarom dan ook een jaarlijks vast bedrag betalen?
quote:
Op zondag 22 maart 2009 05:49 schreef Isegrim het volgende:
TVP voor als deze VvE-beheerder weer nuchter is
pi_67289339
Het is vrij gebruikelijk om opslag te berekenen voor het begeleiden van planmatig onderhoud. Daar kun je als VvE-beheerder véél geld op verdienen. Helemaal als je 10% opslag berekent. Dat is echt bizar veel.

Ik zou proberen een all-in-prijs te bedingen.

Mijn bedrijf rekent een all-in-prijs van tussen de 160 en 200 euro per appartement per jaar.
pi_67290968
quote:
Op zondag 22 maart 2009 12:18 schreef Isegrim het volgende:
Het is vrij gebruikelijk om opslag te berekenen voor het begeleiden van planmatig onderhoud. Daar kun je als VvE-beheerder véél geld op verdienen. Helemaal als je 10% opslag berekent. Dat is echt bizar veel.

Ik zou proberen een all-in-prijs te bedingen.

Mijn bedrijf rekent een all-in-prijs van tussen de 160 en 200 euro per appartement per jaar.
Kan jij de url/naam van het bedrijf waar je werkt eens in mijn PM mikken? We gaan sowieso meerdere offertes opvragen namelijk, anders maken we het wel heel gemakkelijk voor de Woonstad Rotterdam. Het jaarlijkse bedrag, exclusief die 10%, dat ze vragen ligt vrij dichtbij de all-in prijs die jij hebt genoemd. (op basis van 200,00 per appartement)
pi_67291516
Done.
  zondag 22 maart 2009 @ 20:59:12 #8
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_67305379
quote:
Op zondag 22 maart 2009 12:18 schreef Isegrim het volgende:
Zeker ook omdat de beheerder nu helemaal niet gebaat is bij een lage prijs. Lijkt me een onredelijk tegenstrijdig belang.

Die 10% is waarschijnlijk meer dan de aannemer er op verdiend
pi_67313842
5% is meer gebruikelijk. Het hangt natuurlijk ook wel af van de mate van begeleiding. Wij beheren veel kleine VvE's en dan valt er niet zoveel te begeleiden. Dan is het vaak een kwestie van opleveringskeuring en bemiddelen bij eventuele klachten. Maar als je dagelijks met de aannemers zit te overleggen ofzo bij een grote renovatie, dan kun je natuurlijk meer rekenen. Maar het zou eerlijker zijn om zoiets per uur te berekenen.
pi_67328569
Was het je vrouw die net met mijn collega belde?
pi_67331047
Ja, een percentage vormt geen stimulans om de prijzen laag te houden, maar aan de andere kant zit aan hele grote opdrachten natuurlijk wel significant meer werk dan aan het laten vervangen van het kraanleertje in de gemeenschappelijke berging - logisch dus dat je daar meer voor betaalt.

Uit de OP lees ik ook dat ze voor planmatige (dus goed te voorspellen) werkzaamheden 5% rekenen en voor niet planmatige (improviseren, meer werk voor nodig) de genoemde 10% (maximaal).
pi_67333454
quote:
Op maandag 23 maart 2009 16:37 schreef Isegrim het volgende:
Was het je vrouw die net met mijn collega belde?
Neuj, een toekomstige buurvrouw.
pi_67333554
quote:
Op maandag 23 maart 2009 17:48 schreef k_man het volgende:
Ja, een percentage vormt geen stimulans om de prijzen laag te houden, maar aan de andere kant zit aan hele grote opdrachten natuurlijk wel significant meer werk dan aan het laten vervangen van het kraanleertje in de gemeenschappelijke berging - logisch dus dat je daar meer voor betaalt.

Uit de OP lees ik ook dat ze voor planmatige (dus goed te voorspellen) werkzaamheden 5% rekenen en voor niet planmatige (improviseren, meer werk voor nodig) de genoemde 10% (maximaal).
Juist aan niet-planmatige werkzaamheden (klachtenonderhoud) heb je nauwelijks werk. Da's een kwestie van een fax naar een aannemer. Kost je misschien vijf minuten.
pi_67333578
quote:
Op maandag 23 maart 2009 19:14 schreef Errrwin het volgende:

[..]

Neuj, een toekomstige buurvrouw.
Aha.

Ik begrijp dat het al gerenoveerd is en dat het nu verkocht wordt. Was het voorheen allemaal huur o.i.d.? Is het pas gesplitst?
pi_67343763
quote:
Op maandag 23 maart 2009 19:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Juist aan niet-planmatige werkzaamheden (klachtenonderhoud) heb je nauwelijks werk. Da's een kwestie van een fax naar een aannemer. Kost je misschien vijf minuten.
Dan ben ik blij dat jij mijn complex niet beheert.

Doe jij bij grootschalige, niet planmatige werkzaamheden echt alleen één faxje naar één aannemer? stel bijv. dat de BMC is overleden en niet meer gerepareerd kan worden. Vraag je in zo'n geval de huisaannemer om die even te vervangen, ook kost dan tienduizenden euro's? Of maak je een werkomschrijving, geef je meerdere aannemers de kans om te komen kijken, een offerte uit te brengen, beoordeel je de offertes, verstrek je de opdracht, informeer je het VVE-bestuur en/of de bewoners en bewaak je de voortgang en de oplevering van de werkzaamheden?

Als ik TS was zou ik me nog maar 'ns achter de oren krabben of ie met jullie in zee wil gaan.
pi_67348043
quote:
Op maandag 23 maart 2009 23:45 schreef k_man het volgende:

[..]

Dan ben ik blij dat jij mijn complex niet beheert.

Doe jij bij grootschalige, niet planmatige werkzaamheden echt alleen één faxje naar één aannemer? stel bijv. dat de BMC is overleden en niet meer gerepareerd kan worden. Vraag je in zo'n geval de huisaannemer om die even te vervangen, ook kost dan tienduizenden euro's? Of maak je een werkomschrijving, geef je meerdere aannemers de kans om te komen kijken, een offerte uit te brengen, beoordeel je de offertes, verstrek je de opdracht, informeer je het VVE-bestuur en/of de bewoners en bewaak je de voortgang en de oplevering van de werkzaamheden?

Als ik TS was zou ik me nog maar 'ns achter de oren krabben of ie met jullie in zee wil gaan.
Ja, of je trekt iets even uit zijn verband. Het meeste klachtenonderhoud betreft kleine zaken als verstopte riolering, gangbaar maken van een raam of deur, repareren van wat tegelwerk in een portiek. Dat is 95% van het klachtonderhoud. Als er echt iets aan de hand is, is het natuurlijk een heel ander verhaal, maar dat snap je zo te zien zelf ook wel.

Voor alles wat meer dan ¤ 500 gaat kosten, vragen we sowieso eerst offerte op. Daar mogen we niet eens opdracht voor geven zonder toestemming van de vergadering. Ik weet niet of je weet hoe een VvE werkt, maar wij beslissen helemaal niets. Wij adviseren alleen. Onze VvE's kiezen vaak hun eigen aannemer. En als zij geen voorkeur hebben, dan kiezen wij er eentje waarvan we weten dattie goed werk levert / snel is e.d.
pi_67613930
TS, de indicatieve prijs die wij hebben doorgegeven aan je buurvrouw, die klopt gewoon, dus daar kun je van uitgaan. Bij groot onderhoud dat intensief begeleid moet worden rekenen wij wel opslag, maar maximaal 5%. Gaat gewoon in overleg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')