In bijlage b staan dus werkzaamheden als jaarbegroting meerjarig onderhoudskostenplan maken, maken technische omschrijving onderhoud, adviseren/selecteren aannemers, aanvragen offertes, verstrekken van de opdracht, voeren van directie over uit te voeren werk, etc.etc.quote:Het jaarlijkse honorarium voor diensten bedoeld in bijlage Ab, B en C bedraagt blabla. Indien beheerder externe opdrachten geeft in het kader van planmatig onderhoud, zal op het factuurbedrag excl. btw een opslag van maximaal 10% worden berekend aan opdrachtgever. Op externe opdrachten in het kader van contractonderhoud wordt een opslag van maximaal 5% berekend. De desbetreffende werkzaamheden staan vermeld in Bijlage B.
Dat snap ik, maar waarom dan ook een jaarlijks vast bedrag betalen?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 22:11 schreef k_man het volgende:
Woonstad Rotterdam fungeert als beheerder voor de VvE?
Volgens mij gaat het erom dat zij een opslag van een aantal % rekenen voor het laten uitvoeren van werkzaamheden. Zij regelen dus voor de vereniging dat die werkzaamheden verricht worden. Daar betaal je voor.
quote:Op zondag 22 maart 2009 05:49 schreef Isegrim het volgende:
TVP voor als deze VvE-beheerder weer nuchter is
Kan jij de url/naam van het bedrijf waar je werkt eens in mijn PM mikken? We gaan sowieso meerdere offertes opvragen namelijk, anders maken we het wel heel gemakkelijk voor de Woonstad Rotterdam. Het jaarlijkse bedrag, exclusief die 10%, dat ze vragen ligt vrij dichtbij de all-in prijs die jij hebt genoemd. (op basis van 200,00 per appartement)quote:Op zondag 22 maart 2009 12:18 schreef Isegrim het volgende:
Het is vrij gebruikelijk om opslag te berekenen voor het begeleiden van planmatig onderhoud. Daar kun je als VvE-beheerder véél geld op verdienen. Helemaal als je10%
opslag berekent. Dat is echt bizar veel.
Ik zou proberen een all-in-prijs te bedingen.
Mijn bedrijf rekent een all-in-prijs van tussen de 160 en 200 euro per appartement per jaar.
Zeker ook omdat de beheerder nu helemaal niet gebaat is bij een lage prijs. Lijkt me een onredelijk tegenstrijdig belang.quote:Op zondag 22 maart 2009 12:18 schreef Isegrim het volgende:
Het is vrij gebruikelijk om opslag te berekenen voor het begeleiden van planmatig onderhoud. Daar kun je als VvE-beheerder véél geld op verdienen. Helemaal als je10%
opslag berekent. Dat is echt bizar veel.
Neuj, een toekomstige buurvrouw.quote:Op maandag 23 maart 2009 16:37 schreef Isegrim het volgende:
Was het je vrouw die net met mijn collega belde?
Juist aan niet-planmatige werkzaamheden (klachtenonderhoud) heb je nauwelijks werk. Da's een kwestie van een fax naar een aannemer. Kost je misschien vijf minuten.quote:Op maandag 23 maart 2009 17:48 schreef k_man het volgende:
Ja, een percentage vormt geen stimulans om de prijzen laag te houden, maar aan de andere kant zit aan hele grote opdrachten natuurlijk wel significant meer werk dan aan het laten vervangen van het kraanleertje in de gemeenschappelijke berging - logisch dus dat je daar meer voor betaalt.
Uit de OP lees ik ook dat ze voor planmatige (dus goed te voorspellen) werkzaamheden 5% rekenen en voor niet planmatige (improviseren, meer werk voor nodig) de genoemde 10% (maximaal).
Aha.quote:
Dan ben ik blij dat jij mijn complex niet beheert.quote:Op maandag 23 maart 2009 19:17 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Juist aan niet-planmatige werkzaamheden (klachtenonderhoud) heb je nauwelijks werk. Da's een kwestie van een fax naar een aannemer. Kost je misschien vijf minuten.
Ja, of je trekt iets even uit zijn verband.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:45 schreef k_man het volgende:
[..]
Dan ben ik blij dat jij mijn complex niet beheert.![]()
Doe jij bij grootschalige, niet planmatige werkzaamheden echt alleen één faxje naar één aannemer? stel bijv. dat de BMC is overleden en niet meer gerepareerd kan worden. Vraag je in zo'n geval de huisaannemer om die even te vervangen, ook kost dan tienduizenden euro's? Of maak je een werkomschrijving, geef je meerdere aannemers de kans om te komen kijken, een offerte uit te brengen, beoordeel je de offertes, verstrek je de opdracht, informeer je het VVE-bestuur en/of de bewoners en bewaak je de voortgang en de oplevering van de werkzaamheden?
Als ik TS was zou ik me nog maar 'ns achter de oren krabben of ie met jullie in zee wil gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |