abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 maart 2009 @ 08:58:49 #1
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_67262524
Oke, ik heb de keuze al kunnen beperken tot twee types: de HP Pavillion w2228h en de Samsung 2443BW. Echter, ik kan niet verder kiezen

Het prijsverschil tussen de twee boeit me niet. Het wordt sowieso één van deze twee, dus andere types mogen ook buiten beschouwing worden gelaten. Ik zal even mijn idee over de monitors met plussen en minnen hier ten toon spreiden. De monitor zal overigens 50/50 gebruikt worden voor gamen en internetten, films kijken zal er nagenoeg niet op gedaan worden.

HP Pavillion w2228h klik voor plaatje
Specs:
22", 1680x1050, 3ms, 3000:1 (statisch), 300cd/m²
Voordelen:
+Mooi design
+'Glossy' scherm (vind ik persoonlijk fijn kijken)
+Lagere resolutie (met gamen, lagere resolutie is meer fps en hogere quality-settings)
+USB-hub (lijkt me zeer praktisch aangezien pc op de grond staat)
+Hoog statisch contrast
Nadelen:
-Lagere resolutie (met windows/internetten, minder bureaubladachtergrond)
-Kleiner beeldoppervlak

Samsung Syncmaster 2443BW klik voor plaatje
Specs:
24", 1920x1200, 5ms, 1000:1 (statisch), 20000:1 (dynamisch), 300cd/m²
Voordelen:
+Groter beeldoppervlak
+Hogere resolutie (met windows/internetten, meer bureaubladachtergrond)
+Meer beeldoppervlak
Nadelen:
-Hogere resolutie (met gamen, hogere resolutie is minder fps en lagere quality-settings)
-'Mat' scherm (kan ik ook prima mee werken, maar glossy vind ik toch prettiger)

Mijn vragen aan jullie:
  • Mis ik hier nog plus- en minpunten?
  • Welke zouden jullie nemen? En belangrijker: waarom?
  • Hoeveel waarde moet ik hechten aan de resolutie in Windows? Maakt het eigenlijk geen zak uit voor internetten of je nou 1920x1200 hebt of 1680x1050, omdat het enige verschil is dat je wat minder hoeft te scrollen? Of maakt het wel degelijk wat uit en is het ook echt fijner? Ik werk dus niet met Photoshop ofzo, het gaat me puur om internetten en heel af en toe een Word-documentje tikken.

Het grootste afwegingspunt voor mij is dus momenteel alle voordelen van de HP tegenover hogere resolutie en beeldoppervlak van de Samsung, waarbij de resolutie soms dus ook een nadeel is. Geef me alsjeblieft iets waardoor de balans een bepaalde kant op slaat

Alle inbreng wordt gewaardeerd
  • I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zaterdag 21 maart 2009 @ 09:16:43 #2
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_67262674
    Vergeet niet dat de resolutie ook door je grafische kaart aangeleverd moet kunnen worden. En zeker bij game geld hoe hoger de resolutie hoe zwaarder je systeem moet zijn.
    Die hp die jij vermeld verkopen wij ook wel eens voor cctv doeleinde. Erg mooi scherm kan ik je melden. De eerste keer dat ik hem zag staan in onze test ruimte sprong hij er meteen uit met de juiste kleurweergaven en perfecte kijk hoek.

Technisch gezien ben ik wel fan van samsung allen zijn ze steeds meer hun kleurweergaven aan het verkloten. het scherm hierboven heb ik nog nooit gezien echter.
      zaterdag 21 maart 2009 @ 09:20:09 #3
    65252 Bart
    pi_67262712
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:16 schreef Bill_E het volgende:
    Vergeet niet dat de resolutie ook door je grafische kaart aangeleverd moet kunnen worden. En zeker bij game geld hoe hoger de resolutie hoe zwaarder je systeem moet zijn.
    Die hp die jij vermeld verkopen wij ook wel eens voor cctv doeleinde. Erg mooi scherm kan ik je melden. De eerste keer dat ik hem zag staan in onze test ruimte sprong hij er meteen uit met de juiste kleurweergaven en perfecte kijk hoek.

Technisch gezien ben ik wel fan van samsung allen zijn ze steeds meer hun kleurweergaven aan het verkloten. het scherm hierboven heb ik nog nooit gezien echter.
    Dat beeld viel me bij de HP ook meteen op inderdaad, ziet er gewoon zeer goed uit. Maar het beeld van de Samsung is ook zeker niet slecht. Daarom was ik in eerste instantie ook geneigd om de HP te nemen, maar toch blijven die 24 inches van Samsung aan met trekken...
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
      zaterdag 21 maart 2009 @ 09:20:35 #4
    148588 rulerofdeath
    Ruler the Rotting-BrainEater
    pi_67262717
    tvp

ik ben wel benieuwd, ik wil zelf binnenkort ook nog andere schermen aanschaffen
    Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
    De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
    I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
    Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
    pi_67262736
    Ik heb helaas geen kennis van het HP scherm.
    Maar heb thuis de Samsung 2443BW staan.
    Ik moet zeggen dat het een erg prettig schermpje is op 1 ding na, en dat zijn de touchscreen achtige knopjes.
    Wat op het begin heel handig leek is soms in het donker nogal vervelend aangezien ik soms de Auto knop indruk die je scherm gaat 'calibreren' in plaats van de uitknop die er recht naast zit. verder maakt het geen zak uit want hij komt toch weer op de goede settings uit (bij mij) maar je hebt wel altijd even zo'n DOH! momentje .

De resolutie maakt denk ik niet zoveel uit, ik gebuik meestal 2/3e voor firefox en de rest voor een hoop xfire venstertjes of een word document o.i.d, verder is het wel enorm handig in photoshop die hogere resolutie, maar daar heb jij zelf dus niets aan.
    Verder merk je volgens mij ook niet zoveel van de 3ms tegenover de 5ms.
    En de HP is iets goedkoper http://tweakers.net/pricewatch/219358/hp-pavilion-w2228h.html tegen http://tweakers.net/price(...)ncmaster-2443bw.html
    Ik denk dus eigenlijk dat de HP het meest geschikt is voor je .

(wel wat persoonlijke inbreng : ik vind de samsung mooier )
      zaterdag 21 maart 2009 @ 09:23:01 #6
    72545 Megumi
    Go Rin No Sho
    pi_67262738
    Samsung zou ik nemen als ik de specs zo lees.
    Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
      zaterdag 21 maart 2009 @ 09:27:19 #7
    25865 Bill_E
    vijf plus 98!
    pi_67262772
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:22 schreef lawlhalla het volgende:
    .

Da vind ik ook alleen die usb hub van die hp is wel verdomt handig. Dat heeft mijn huidige scherm, ( 19" crt compaq ) ook en gebruik ik heel veel voor usb stick. Tevens gebruiken we op het werk de hub voor aansluiting van muis en toetsenbord omdat de pc's daar netjes weg gebouwd zijn in kasten.
    pi_67262789
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:27 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Da vind ik ook alleen die usb hub van die hp is wel verdomt handig. Dat heeft mijn huidige scherm, ( 19" crt compaq ) ook en gebruik ik heel veel voor usb stick. Tevens gebruiken we op het werk de hub voor aansluiting van muis en toetsenbord omdat de pc's daar netjes weg gebouwd zijn in kasten.
    ik heb een usb hub op mijn toetsenbord , en recht bovenop mijn kast zitten er nog 2, dat is ongeveer alles wat ik nodig heb, en ik heb er nog genoeg over. sowieso gooi ik altijd de kabels achter mijn bureau langs, goed weggemoffeld zolang je boven het bureaublad bijft haha.
      zaterdag 21 maart 2009 @ 09:30:40 #9
    148588 rulerofdeath
    Ruler the Rotting-BrainEater
    pi_67262810
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:27 schreef Bill_E het volgende:

[..]

zo'n usb hub is inderdaad verdomt handig. ik heb zelf thuis een usb hub met eigen voeding onder mijn monitor liggen, is gewoon makkelijk en dan heb je ook niets voor je computer uitsteken waar je tegenaan kan lopen.
    Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
    De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
    I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
    Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
      zaterdag 21 maart 2009 @ 09:31:21 #10
    65252 Bart
    pi_67262819
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:23 schreef Megumi het volgende:
    Samsung zou ik nemen als ik de specs zo lees.
    En op welke specs let je dan specifiek?
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:22 schreef lawlhalla het volgende:
    Ik heb helaas geen kennis van het HP scherm.
    Maar heb thuis de Samsung 2443BW staan.
    Ik moet zeggen dat het een erg prettig schermpje is op 1 ding na, en dat zijn de touchscreen achtige knopjes.
    Wat op het begin heel handig leek is soms in het donker nogal vervelend aangezien ik soms de Auto knop indruk die je scherm gaat 'calibreren' in plaats van de uitknop die er recht naast zit. verder maakt het geen zak uit want hij komt toch weer op de goede settings uit (bij mij) maar je hebt wel altijd even zo'n DOH! momentje .
    Heb je hem via VGA aangesloten? Want via DVI hoeft ie in principe niets te kalibreren dacht ik...
    quote:
    De resolutie maakt denk ik niet zoveel uit, ik gebuik meestal 2/3e voor firefox en de rest voor een hoop xfire venstertjes of een word document o.i.d, verder is het wel enorm handig in photoshop die hogere resolutie, maar daar heb jij zelf dus niets aan.
    Verder merk je volgens mij ook niet zoveel van de 3ms tegenover de 5ms.
    Dat dacht ik inderdaad ook, dat dat niets uitmaakt.
    quote:
    Voor die 30 euro ga ik ook niet moeilijk doen
    quote:
    Ik denk dus eigenlijk dat de HP het meest geschikt is voor je .
    Oke, bedankt
    quote:
    Ik niet
    pi_67263111
    als je monitor aansluit via DVI zal hij niet calibreren, dus lawlhalla: sluit em aan via DVI
      zaterdag 21 maart 2009 @ 10:03:35 #12
    65252 Bart
    pi_67263233
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:55 schreef mschol het volgende:
    als je monitor aansluit via DVI zal hij niet calibreren, dus lawlhalla: sluit em aan via DVI
    Dat doe ik sowieso
    pi_67264668
    Is die Samsung ook in hoogte te verstellen zoals de HP dat al lijkt te zijn?

De HP moet je niet nemen als het scherm vlak langs een raam of een sterke lichtbron staat, bij dat glanzend heb je dan wel een heel mooi contrast, maar het reflecteert als de pest.
    pi_67264954
    De samsung is verstelbaar
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 09:55 schreef mschol het volgende:
    ok bedankt, dat zal ik eens kijken.
    hoewel het genoeg was geweest als samsung ietwat feedback in de knoppen had gestopt.
      zaterdag 21 maart 2009 @ 13:18:36 #16
    65252 Bart
    pi_67266858
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 12:09 schreef RudyCarell het volgende:
    Samsung FTW!
    Fanboy of kun je het ook nog onderbouwen
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 11:28 schreef maduropa het volgende:
    Is die Samsung ook in hoogte te verstellen zoals de HP dat al lijkt te zijn?

De HP moet je niet nemen als het scherm vlak langs een raam of een sterke lichtbron staat, bij dat glanzend heb je dan wel een heel mooi contrast, maar het reflecteert als de pest.
    Hoogte verstelbaar was voor mij een vereiste, dus beide schermen hebben dat Verder staat het scherm met zijn rug naar een raam op het westen. Reflecties heb ik dus weinig tot geen last van. En inderdaad, dat contrast is gewoon zo lekker met die glanzende schermen
    pi_67266912
    persoonlijk zou ik voor samsung monitor gaan omdat ik er zelf 1 heb staan (19") die het al jaren doet, m'n broer er 1 heeft die het ook al minimaal 5 jaar doet.
    en de compaq/HP's @ werk die lijken te sterven met bosjes
      zaterdag 21 maart 2009 @ 13:27:56 #18
    65252 Bart
    pi_67267057
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 13:20 schreef mschol het volgende:
    persoonlijk zou ik voor samsung monitor gaan omdat ik er zelf 1 heb staan (19") die het al jaren doet, m'n broer er 1 heeft die het ook al minimaal 5 jaar doet.
    en de compaq/HP's @ werk die lijken te sterven met bosjes
    Hmmm, ik gebruik hier op mijn werk ook een HP, al mijn collego's overigens. Bevalt me prima en van uitval hebben we geen last
    pi_67268390
    Jammer dat je tussen deze twee wil kiezen, want ik zou voor een totaal andere monitor gaan, maar goed....
      zaterdag 21 maart 2009 @ 14:27:59 #20
    179735 UnderTheWingsOfLove
    Imperio. Crucio. Avada Kedavra
    pi_67268436
    Samsung

Verder zou ik eens op hardware.info kijken daar kun je veel modellen met elkaar vergelijken. Puur cijfertjes kijken max contrast responsetijd enz. En daar komt samsung vaak als het beste uit.
    Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_67268531
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 14:27 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:
    Samsung

Verder zou ik eens op hardware.info kijken daar kun je veel modellen met elkaar vergelijken. Puur cijfertjes kijken max contrast responsetijd enz. En daar komt samsung vaak als het beste uit.
    Ja, want cijfers zeggen alles, vooral bij monitoren...
      zaterdag 21 maart 2009 @ 14:36:29 #22
    pi_67268639
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 14:32 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Ja, want cijfers zeggen alles, vooral bij monitoren...
    Cijfers zijn feitelijk.

Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
    5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
    pi_67268661
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 14:36 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:

[..]

Cijfers zijn feitelijk.

Vooral die supergeloofwaardige contrastratio's van 10.000:1
      zaterdag 21 maart 2009 @ 15:04:57 #24
    pi_67269175
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 14:37 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Vooral die supergeloofwaardige contrastratio's van 10.000:1
    Heb je al eens op hardware.info gekeken? Blijkbaar niet.
    pi_67271941
    quote:
    Op zaterdag 21 maart 2009 14:36 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:

[..]

Cijfers zijn feitelijk.

your kidding right?

2ms g>g en 5ms z>z wordt geadverteerd als 2ms, sterker nog zo zal het in 90% van de gevallen ook in de specificatie's staan (m.a.w.: scherm is dan volgens documentatie 2ms terwijl dit g>g is en niet z>z)
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')