quote:Op woensdag 11 november 2009 12:52 schreef Darkomen het volgende:
Bekijk dit eens en kijk of je het kan toepassen aan jouw opdracht.
[ code verwijderd ]
Anders heb ik wel al de volledige oplossing voor je maar dan leer je niks
Nou, ik kan je vertellen dat het script niet werkt als ik dat doe.quote:Op woensdag 11 november 2009 14:00 schreef Darkomen het volgende:
if (Speler = 2), daar moet een dubbele =
Zou er toch maar == van maken, nu staat er Speler wordt 2, wat dus altijd waar isquote:Op donderdag 12 november 2009 09:48 schreef Skonk het volgende:
[..]
Nou, ik kan je vertellen dat het script niet werkt als ik dat doe.
Maar nou heb ik een nieuwe vraag, hoe kan ik een variabel maken van de knop waarop gedrukt word?
Zodat ik dus weet op welke knop gedrukt word.
Speler 2 is toch ook aan de beurt?quote:Op donderdag 12 november 2009 11:23 schreef woopehh het volgende:
[..]
Zou er toch maar == van maken, nu staat er Speler wordt 2, wat dus altijd waar is
Dan klopt je script dus niet ;-)quote:Op donderdag 12 november 2009 09:48 schreef Skonk het volgende:
[..]
Nou, ik kan je vertellen dat het script niet werkt als ik dat doe.
Maar nou heb ik een nieuwe vraag, hoe kan ik een variabel maken van de knop waarop gedrukt word?
Kun je hier wat mee?quote:Op donderdag 12 november 2009 09:48 schreef Skonk het volgende:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | <head> <title>Testpagina</title> <script type="text/javascript"> function foo(btn) { alert(btn.id); } </script> </head> <body> <button id="testButton1" onclick="foo(this)">Test 1</button> <button id="testButton2" onclick="foo(this)">Test 2</button> <button id="testButton3" onclick="foo(this)">Test 3</button> </body> </html> |
Ja, ik denk dat wel zou helpen, alleen mag ik geen onclick gebruiken in mijn HTML.quote:Op donderdag 12 november 2009 12:17 schreef Light het volgende:
[..]
Kun je hier wat mee?
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | <head> <title>Testpagina</title> <script type="text/javascript"> function bar() { document.getElementById('testButton1').onclick = foo2; document.getElementById('testButton2').onclick = foo2; document.getElementById('testButton3').onclick = foo2; } function foo2() { alert(this.id); } window.onload = bar; </script> </head> <body> <button id="testButton1">Test 1</button> <button id="testButton2">Test 2</button> <button id="testButton3">Test 3</button> </body> </html> |
Hmm... ik zit hier toch nog een beetje mee te stoeien. Ik wil nu graag een variabele meegeven aan m'n ajaxfunctie. Deze variabele moet ik dan dus ook weer meegeven in de timeout-functie, maar dit werkt niet:quote:Op zaterdag 7 november 2009 17:04 schreef Light het volgende:
[..]
Maar je kunt de functie wel meerdere keren aanroepen:
[ code verwijderd ]
1 |
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 | { sel = document.getElementById(id); var openReq = createXMLHttpRequest(); d = new Date(); openReq.open("GET", "/selectoption/select.php?" + params + "&c=" + escape(d.getTime()), true); openReq.onreadystatechange = function() { if (openReq.readyState != 4) { return; } if (document.getElementById(id).length > 0) { to = document.getElementById(id).length; for (x = 0; x <= to; x++) { sel.remove(0); } } createSelectList(id, eval('(' + openReq.responseText + ')'), selId); } openReq.send(null); } function createSelectList(id, list, selId) { d = document.getElementById(id); selected = false; for ( var i in list ) { var optNew = document.createElement('option'); optNew.text = list[i]; optNew.value = i; if (i == selId) { selected = true; } // found same ID as selected id? select is true try { d.add(optNew, null); // standards compliant; doesn't work in IE } catch(ex) { d.add(optNew); // IE only } } if (selected == true) { d.selectedIndex = selId; } } function createXMLHttpRequest() { try { return new XMLHttpRequest(); } catch(e) {} try { return new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP"); } catch (e) {} alert("XMLHttpRequest not supported"); return null; } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | <head> <title>test</title> <script type="text/javascript" src="index.js"></script> </head> <body> <a href="javascript:createSelect('select', 'p=vis&type=roofvis', 1);">Roofvis</a> <br /> <a href="javascript:createSelect('select', 'p=vis&type=witvis', 11);">Witvis</a> <br /> <a href="javascript:createSelect('select', 'p=vis&type=zeevis', 1);">Zee vis</a> <br /> <select id="select" name="select"> </select> <br /> <a href="javascript:createSelect('select1', 'p=div', 1);">Select 1</a> <br /> <select id="select1" name="select1"> <option value="1">option 1</option> <option value="2">option 2</option> <option value="3">option 3</option> <option value="4">option 4</option> </select> |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | header('Content-type: application/json'); $p = isset($_GET['p']) ? $_GET['p'] : ''; $arr = array(); switch ($p) { case "vis": $t = isset($_GET['type']) ? $_GET['type'] : ''; switch ($t) { case "roofvis": $arr = array(1 => "Snoek", 2 => "Snoekbaars", 3 => "Baars"); break; case "witvis": $arr = array(1 => "karper", 2 => "Voorn", 3 => "Brasum", 4 => "Giebel", 5 => "Kopvoorn", 6 => "Zeelt", 7 => "Steur"); break; default: $arr = array(1 => "Schol", 2 => "Zee baars"); break; } break; default: $arr = array(0 => "Geen opties"); break; } echo json_encode($arr); ?> |
je kan ook het volgende doen:quote:Op zondag 15 november 2009 17:22 schreef Tijn het volgende:
[..]
Hmm... ik zit hier toch nog een beetje mee te stoeien. Ik wil nu graag een variabele meegeven aan m'n ajaxfunctie. Deze variabele moet ik dan dus ook weer meegeven in de timeout-functie, maar dit werkt niet:
[ code verwijderd ]
Wat is hier de goede syntax voor?
[edit] Oh wacht, ik heb het al... m'n variabele is een string, dus die moest ik ook nog even tussen enkele quotes zettenNu werkt het wel:
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 | //aanroep naar andere functie ajaxfunction(x,y,z); }, 1000); |
quote:Op zondag 15 november 2009 20:23 schreef Chandler het volgende:
Heeft iemand nog iets op te merken over mijn kleine scriptje dat middels php/json een select kan vullen?
[ code verwijderd ]
word op deze manier gebruikt
[ code verwijderd ]
en mijn test php scriptje
[ code verwijderd ]
Comments zeer welkom, kan er alleen maar van leren
Ik heb altijd wat te zeikenquote:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 | var d = new Date(); var openReq = false; var selected = false; function ajaxUpdateSelect(id, params, selId) { selOption = document.getElementById(id); if (selOption == false) { alert('Element bestaat niet'); return false; } openReq = createXMLHttpRequest(); if (openReq != false) { openReq.open("GET", "/selectoption/select.php?" + params + "&c=" + escape(d.getTime()), true); openReq.onreadystatechange = function() { if (openReq.readyState != 4) { return; } if (selOption.length > 0) { to = selOption.length; for (x = 0; x <= to; x++) { selOption.remove(0); } } ajaxUpdateSelectList(eval('(' + openReq.responseText + ')'), selId); } openReq.send(null); } } function ajaxUpdateSelectList(list, selId) { selOption.selectedIndex = 0; for (var i in list) { var optNew = document.createElement('option'); optNew.text = list[i]; optNew.value = i; if (i == selId) { selected = true; } selOption.add(optNew); } if (selected == true) { selOption.selectedIndex = selId; } } function createXMLHttpRequest() { try { return new XMLHttpRequest(); } catch(e) {} try { return new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP"); } catch (e) {} alert("XMLHttpRequest not supported"); return null; } |
Dat van de 'var' ha dik ook nog kunnen vindenquote:Op maandag 16 november 2009 18:07 schreef SuperRembo het volgende:
[..]Declareer variabelen met var. Zonder "werkt" het nu misschien ook wel, maar het kan je later in problemen brengen als ongewild variabelen overschreven worden. document.getElementById(id) kost vrij veel tijd, dus roep die functie niet onnodig vaak aan. In createSelect heb je 'm maar 1 keer nodig, de uitkomst kan je zelfs weer doorgeven aan createSelectList. function createSelect(id, params, selID) maakt geen select control, maar vult een bestaande met gegevens van de server. function createSelectList(id, list, selId) maakt ook geen select control, maar vult deze met de gegevens die je aanlevert. try/catch kost ook vrij veel tijd. Als je van te voren al weet dat iets niet in IE gaat werken, gebruik dan gewoon een if/else. Helmaal als je het in een loop gebruikt. Je kan ook van te voren controleren of window. XMLHttpRequest bestaat, dan heb je ook geen try/catch nodig. javascript in de href van een link ![]()
[..]
Ik heb altijd wat te zeiken
Ik ben er weer mee bezig, en ik had het ook aan de praat, waarvoor dank.quote:Op donderdag 12 november 2009 13:36 schreef Darkomen het volgende:
Dan ga je dus combineren met wat we al hadden gegeven ;-)
[ code verwijderd ]
oke, in princiepe doe je dat al als je iets schrijft. bedankt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:49 schreef Chandler het volgende:
@Darkomen: er is geen vervanging voor document.getElemenyById maar je kunt het maar beter zo minimaal gebruiken (dus niet meerdere keren als het niet nodig is)
Ok, ik wil het wel doen, alleen het is wel een slordige code.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:46 schreef Darkomen het volgende:
[..]
oke, in princiepe doe je dat al als je iets schrijft. bedankt.
@skonk, post dan eens precies de opdracht, je javascript en je html.
Het is nu steeds gokken wat je nu wilt, oplossing plaatsen, dan weer een ander probleempje etc
Dat tezamen met jouw kennis van Javascript (no offense, ik ben ook geen expert) maakt het erg lastig iets te schrijven.
Ik schrijf al voor FireFoxquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:46 schreef Darkomen het volgende:
Wow.....dat krijg ik niet in tussen mn werk door herschreven/begrijpen.
Ik heb wel je code aangepast, je enorme lijsten met buttons vervangen door een while loop
Ook buttons die niet corssbrowser waren vervangen door document.getelementbyid
Maar wat het script nu wanneer moet doen word me echt niet duidelijk.
Dan zou ik echt eens wat langer moeten kijken.
http://pastebin.com/m4b55d8a6
Tip.
Firefox: http://www.mozilla-europe.org/nl/firefox/
Webdeveloper: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/60
Daarin zit een javascript debugger.
Begin met schrijven voor firefox, daarmee schrijf je een script welke door 99% van de browsers word geaccepteerd omdat zij zich wel aan de webstandaarden houden, IE versies lager dan 8 doen dit niet en accepteren veel rotzooi helaas
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |