abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 maart 2009 @ 17:39:30 #1
249328 Sparretje
Dr strangelove houd van bommen
pi_67245077
Ik heb over een maand de AAC Aanstellings-Adviescommissie
Ik ga voor de officier KL, infantrie.
Ik kan helaas niet meer naar een kazerne om daar informatie te krijgen want dan haal ik het niet voor augustus wanneer ik op wil beginnen.
Ik heb gehoord dat je dat goed moet voorbereiden en vroeg me af of mensen hun ervaringen met AAC in dit topic zouden willen plaatsen. iedereen die een vraag wilt stellen over dit onderwerp kan dat natuurlijk ook doen. Dus heb je een bepaalde vraag die jezelf moeilijk vond om te beantwoorden of gewoon een tip of iest dergelijks. Hou je dan vooral niet in en reageer!

Wat informatie van de keuring: AAC

Het gesprek duurt een half uur voor onderofficieren en een uur voor officieren.
Ze vragen naar je motievatie, Leidinggeven, je algemene ontwikkeling, je profiel.
Ze kunnen je hierop afwijzen, aanhouden of direct aannemen.

Wat gerichte vragen:
Hoe zwaar weegt je cijferlijst bij het aanemen van mensen?
Weet iemand toevallig of er nog voldoende plekken zijn op de KMA voor de functie KL officier, infantrie?
Vragen ze gericht over Afganistan?
  vrijdag 20 maart 2009 @ 21:07:01 #2
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_67251784
infanterie heeft genoeg plekken.
mijn aac was heerlijk gesprek.

maar ik ben ook voor Onderofficier gegaan... dus niet vergelijkbaar.
gewoon, hoe zit de nato in elkaar, de VN..
jaartallen zijn niet zo boeiend. maar hoe werkt het nou.

hoe zit een groep in elkaar ( infanterie ), een peleton, hoe zie je het voor je om daar leiding aan te geven.
wat zijn je werkzaamheden. wie zijn belangrijke personen voor je in je toekomstige baan, ( je onderofficieren natuurlijk )

etc.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 9 april 2009 @ 12:37:56 #3
249328 Sparretje
pi_67859974
Weet iemand dan wat die werkzaamheden precies zijn want ik kan dat eigenlijk niet ergens echt vinden.
Ik weet dat je sportschema voor je peleton moet optstellen en dat je het trainen overlaat aan je onderofficieren. Daarnaast moet je mensen die vrij willen afhandelen. Oefeningen voorbereiden en regelen voor je peleton. Betekend dit dat je peleton meld wat ze gaan doen en je dan je onderofficieren de rest laat uitvoeren? Dit is in elk geval het beeld wat ik zover heb van een peltons commandant.

En wat leer je nou precies tijdens de studie militaire wetenschappen? (iemand)
Internationale betrekkingen?
Hoe de navo werkt?

Wat heeft deze exra studie, wat de korte officiers opleiding niet heeft?
pi_67861291
Ik had gehoord dat ze de KMA een tijdje zouden dichtgooien door een overvloed aan officieren i.t.t onderofficieren en manschappen.

Iemand meer van gehoord?
  donderdag 9 april 2009 @ 15:18:13 #5
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_67865397
quote:
Op donderdag 9 april 2009 13:23 schreef cw2cu het volgende:
Ik had gehoord dat ze de KMA een tijdje zouden dichtgooien door een overvloed aan officieren i.t.t onderofficieren en manschappen.

Iemand meer van gehoord?
Broodje aap voor gevorderden is dat. Net zoiets als: "ik hoorde laatst dat de hele krijgsmacht tegelijk naar Afghanistan gaat!"
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:39 schreef Sparretje het volgende:
Ik heb over een maand de AAC Aanstellings-Adviescommissie
Ik ga voor de officier KL, infantrie.
Ik kan helaas niet meer naar een kazerne om daar informatie te krijgen want dan haal ik het niet voor augustus wanneer ik op wil beginnen.
Het is zo'n beetje verplicht om een open dag bezocht te hebben en dat haal je nog makkelijk. 6 en 7 juni landmachtdagen in Amersfoort, daar zou ik sowieso beginnen.
quote:
Ik heb gehoord dat je dat goed moet voorbereiden en vroeg me af of mensen hun ervaringen met AAC in dit topic zouden willen plaatsen. iedereen die een vraag wilt stellen over dit onderwerp kan dat natuurlijk ook doen. Dus heb je een bepaalde vraag die jezelf moeilijk vond om te beantwoorden of gewoon een tip of iest dergelijks. Hou je dan vooral niet in en reageer!
Hou de current events in de gaten, lees CNN tot je er gek van wordt, volg het nieuws pak een krant. Weet waar nederland mensen heeft (niet alleen in Afghanistan dus!). Wat speelt er tegenwoordig in de wereldpolitiek, wat zijn de brandhaarden? Verdiep je in de KL, wat zijn onze taken, hoeveel personeel hebben we, hoe ziet de organisatie eruit, wie is de minister, wie is de staatssecretaris, wie is de CDS enz enz enz
quote:
Wat informatie van de keuring: AAC

Het gesprek duurt een half uur voor onderofficieren en een uur voor officieren.
Ze vragen naar je motievatie, Leidinggeven, je algemene ontwikkeling, je profiel.
Ze kunnen je hierop afwijzen, aanhouden of direct aannemen.

Wat gerichte vragen:
Dat weet niemand
quote:
Weet iemand toevallig of er nog voldoende plekken zijn op de KMA voor de functie KL officier, infantrie?
Dat weten ze vaak zelf niet eens.
quote:
JA DUH!
pi_67866923
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 17:39 schreef Sparretje het volgende:
Geef je gewoon op voor een Infodag van de KMA en geef tijdens het gesprek aan dat je van plan bent te gaan op die dag, maar dat je het niet meer redde voor het gesprek.
quote:
Ze kijken wel of je je examens zal gaan halen, en stellen kritische vragen als je bijvoorbeeld een 5 staat voor wiskunde als je NT hebt gekozen: hoe komt dat? wat ga je eraan doen? hoe denk je dat hier te gaan doen? Ligt er ook aan welke bachelor je hebt gekozen, als je voor een vak dat je nodig hebt voor je bachelor onvoldoende staat, dan gaan ze daar wel effe op in. Overtuigingskracht is het toverwoord
quote:
Als er niet voldoende plekken waren dan zouden ze je niet laten komen, want de keuring is een jaar geldig en de opleiding start volgens mij maar 1x per jaar
quote:
Ja, of in ieder geval naar de risico's die aan het vak zitten, dus of je bereid bent uitgezonden te worden.
quote:
Op donderdag 9 april 2009 12:37 schreef Sparretje het volgende:
Weet iemand dan wat die werkzaamheden precies zijn want ik kan dat eigenlijk niet ergens echt vinden.
Ik weet dat je sportschema voor je peleton moet optstellen en dat je het trainen overlaat aan je onderofficieren. Daarnaast moet je mensen die vrij willen afhandelen. Oefeningen voorbereiden en regelen voor je peleton. Betekend dit dat je peleton meld wat ze gaan doen en je dan je onderofficieren de rest laat uitvoeren? Dit is in elk geval het beeld wat ik zover heb van een peltons commandant.
Vast wel, maar ik niet, aangezien ik niet veel met de landmacht heb
quote:
En wat leer je nou precies tijdens de studie militaire wetenschappen? (iemand)
Internationale betrekkingen?
Hoe de navo werkt?
Je doet geen studie "militaire wetenschappen", je volgt (als je ten minste de goede vooropleiding (=VWO) hebt) militair wetenschappelijk onderwijs. Daarvoor moet je kiezen uit een aantal bachelors (afhankelijk van je functie, bijvoorbeeld als je voor de technische dienst gaat, is Militaire Systemen & Technologie je enige keus.) Dit zal wel vermeld staan in een brochure die je waarschijnlijk wel gekregen hebt en dit heb je ook aan moeten geven toen je solliciteerde Zie ook www.nlda.nl
quote:
Wat heeft deze exra studie, wat de korte officiers opleiding niet heeft?
Dat MWO. Ze weten dat je academisch denkniveau hebt (of dat proberen ze iig door de studies te laten accrediteren, dus dat ze erkend worden als universitaire bachelor) en dit maakt het makkelijker te groeien in je carrière (als je ten minste ook de juiste instelling hebt). Ik geloof dat mensen die KOO doen, maximaal tot een bepaalde rang kunnen komen, terwijl de MWO'ers bij wijze van CDS kunnen worden
  donderdag 9 april 2009 @ 17:08:29 #7
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_67869471
quote:
Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef DennissG het volgende:
Dat MWO. Ze weten dat je academisch denkniveau hebt (of dat proberen ze iig door de studies te laten accrediteren, dus dat ze erkend worden als universitaire bachelor) en dit maakt het makkelijker te groeien in je carrière (als je ten minste ook de juiste instelling hebt). Ik geloof dat mensen die KOO doen, maximaal tot een bepaalde rang kunnen komen, terwijl de MWO'ers bij wijze van CDS kunnen worden
*newsflash* dat laatste is gelul.
In het echte leger kijken ze naar wat je competenties zijn en hoe goed je bent. Als je geen studie hebt, dan krijg je die alsnog. Wat ze op de KMA vertellen is alleen om de haat & nijd tussen lang en kort model in stand te houden onder het mom "langmodellers zijn de echte officieren". Note: ik heb beide gedaan.
pi_67871480
Dus jij hebt ooit in een ver verleden kort model gedaan en hebt nu een extra opleiding moeten doen? Hoe lang duurde die dan?
  donderdag 9 april 2009 @ 18:24:50 #9
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_67871658
quote:
Op donderdag 9 april 2009 18:17 schreef DennissG het volgende:
Dus jij hebt ooit in een ver verleden kort model gedaan en hebt nu een extra opleiding moeten doen? Hoe lang duurde die dan?
Ik ben begonnen met de horror der studies, namelijk MS&T, toen die nog niet zo makkelijk was als nu. Vervolgens kort model gaan doen. Aanvullende studie volgt.
  zondag 12 april 2009 @ 16:24:57 #10
249328 Sparretje
pi_67952039
[quote]Op donderdag 9 april 2009 15:18 schreef Bob-B het volgende:

Het is zo'n beetje verplicht om een open dag bezocht te hebben en dat haal je nog makkelijk. 6 en 7 juni landmachtdagen in Amersfoort, daar zou ik sowieso beginnen.

Ik ben wel naar de opendag van de KMA geweest, alleen kan ik niet meer voor deze AAC keuring naar de kazerne gaan omdat er pas plek was in juli of zoiets. Dit hoorde ik teminste van de traject begeleider in Amsterdam. Misschien is wel een goed idee of alsnog een afspraak te maken om inzet tonen tijdens het AAC gesprek maar ik kan het niet meer gebruiken als een bron van informatie.

Bedankt iedereen voor de reacties trouwens !
  zondag 12 april 2009 @ 16:41:36 #11
249328 Sparretje
pi_67952610
[quote]Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef DennissG het volgende:

[..]

Geef je gewoon op voor een Infodag van de KMA en geef tijdens het gesprek aan dat je van plan bent te gaan op die dag, maar dat je het niet meer redde voor het gesprek.
[..]

Hier ben ik dus wel al geweest.

Als er niet voldoende plekken waren dan zouden ze je niet laten komen, want de keuring is een jaar geldig en de opleiding start volgens mij maar 1x per jaar
[..]

De vraag is wel waarvoor ze voldoende plekken hebben. Ze kunnen volgens mij wel vertellen dat ik niet bij de infantrie kan of dat er geen plekken zijn voor het lange model of voor de bachelor 'krijgswetenschappen' die ik graag wil doen. Ik las trouwens over iemand waarbij het gesprek gewoon goed ging maar dat ze gewoon nog geen plekken voor de officiers functie van de geneeskundige dienst hadden. Hij kon toen alleen nog in februari beginnen.(half jaar vertraging)

Je doet geen studie "militaire wetenschappen", je volgt (als je ten minste de goede vooropleiding (=VWO) hebt) militair wetenschappelijk onderwijs. Daarvoor moet je kiezen uit een aantal bachelors (afhankelijk van je functie, bijvoorbeeld als je voor de technische dienst gaat, is Militaire Systemen & Technologie je enige keus.) Dit zal wel vermeld staan in een brochure die je waarschijnlijk wel gekregen hebt en dit heb je ook aan moeten geven toen je solliciteerde Zie ook www.nlda.nl
[..]

Ik bedoelde dat ik graag de bachelor krijgswetenschappen wil doen. Mijn excuses.
  woensdag 22 april 2009 @ 15:34:19 #12
249328 Sparretje
pi_68272969
Ik heb de AAC gisteren gehad en het ging gelukkig goed!
Ik ben aangehouden maar dat is niet zo vreemd. (ongeveer 500 solicitanten voor 20 plekken dit jaar!)
Ze zeiden dat ik het een goede score en had en een goede kans had om het te halen.
Ik wil hierbij iedereen nog bedanken voor de informatie en hulp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')