abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 maart 2009 @ 09:35:36 #1
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67127549
Aanstaande zondag, 22 maart vanaf 12:00 uur, Nightwriters Walhalla, een van de afsluiters van de boekenweek.

Walhalla
Walhalla is een festival in Panama met optredende en
loslopende schrijvers, dichters, rock’n roll college en voorleessessies terwijl je eet. Je hoeft er niet eens voor op te staan. Ook kun je je schrijftalent (en lef) beproeven op het Open Podium waarbij je of door mag naar de volgende ronde of genadeloos wordt weggestuurd door de strenge doch rechtvaardige juryleden.

Wil je weten hoe je een thriller moet schrijven? Of hoe je een uitgeverij krijgt? Loop dan binnen bij een van de workshops met o.a Elle van Rijn en Joost Nijssen. En als je altijd al hebt willen weten wat een echte superkritische redacteur over jouw manuscript te zeggen heeft kun je daar nu achter komen als je gaat speeddaten met redacteuren.

Speeddaten met redacteuren
Je kunt je manuscript laten beoordelen door vooraanstaande redacteuren van uitgeverijen. In twee minuten vellen zij een oordeel.

Workshops
Er wordt een tweetal workshops gegeven, namelijk:
- Hoe schrijf ik een thriller?
- Hoe krijg ik mijn boek uitgegeven?

Open podium
Er is een open podium, waar schrijftalent hun verhalen kan voordragen. Een professionele jury beoordeelt de kandidaten.

Schrijvers
Er lopen verschillende schrijvers rond, waaronder Kluun, Renske de Greef, Tommy Wieringa, Ronals Giphart en Joost Zwagerman.

Nightwriters on tour
Het paradepaard van Nightwriters: de complete Nightwriters-show met VJ, DJ, Six Word Stories, quiz, zang, zin en onzin is uiteraard ook aanwezig op Walhalla.

Wie gaat er nog meer?

[ Bericht 7% gewijzigd door DaMart op 17-03-2009 22:12:05 ]
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  Moderator dinsdag 17 maart 2009 @ 22:07:39 #2
42184 crew  DaMart
pi_67152449
Ik heb de OP iets uitgebreid.

En ik ga hier ook naartoe. Ben benieuwd, vooral naar dat speeddaten met redacteuren en de workshops .
  dinsdag 17 maart 2009 @ 22:09:09 #3
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67152499
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 22:07 schreef DaMart het volgende:
Ik heb de OP iets uitgebreid.

En ik ga hier ook naartoe. Ben benieuwd, vooral naar dat speeddaten met redacteuren en de workshops .
Mooie OP

Die workshops heb ik erg veel zin in, lijkt me erg leuk Maar ook mensen als bijvoorbeeld Ronald Giphart hoop ik even te kunnen spreken enzo
  Moderator zaterdag 21 maart 2009 @ 10:20:30 #4
42184 crew  DaMart
pi_67263501
Morgen is het zo ver .

Straks even mijn manuscript uitprinten .
  zaterdag 21 maart 2009 @ 11:34:44 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67264812
Ik heb dr zin in
  Moderator zondag 22 maart 2009 @ 21:10:48 #6
42184 crew  DaMart
pi_67305825
Weer terug van Walhalla!

Was een leuk evenement, ik heb me prima vermaakt daar. Vooral de workshop thrillers schrijven vond ik erg leuk en interessant. De andere workshop, over hoe je een boek uitgegeven krijgt, vond ik wat minder. Ik proefde daarbij toch een beetje de boodschap dat je het maar beter niet kan proberen om je boek bij een reguliere uitgever uitgegeven te krijgen.

Tussendoor heb ik nog een presentatie gezien van een oud-medewerker van Microsoft die nu een goed doel heeft opgezet om kinderen in ontwikkelingslanden aan boeken en beter onderwijs te helpen. De spreker was zeer boeiend, en vertelde met enthousiasme over zijn project.

Het voorlezen van verhalen door auteurs vond ik ook best vermakelijk, al had niet iedere schrijver een even goede voorleesstem.

Maar het voor mij interessantste onderdeel was het speeddaten met redacteuren. In twee minuten mocht ik proberen mijn verhaal te verkopen bij een redacteur van een uitgeverij. Nu heb ik nog geen volledig manuscript, maar toch wel een behoorlijk deel van het verhaal staat op papier. De reactie was bemoedigend en biedt zeker aanknopingspunten om wat ik al heb geschreven nog eens kritisch te herschrijven en het verhaal verder uit te bouwen.

Al met al een erg leuke dag gehad. Ik ben ook wel nieuwsgierig geworden naar de reguliere Nightwritersshows, dus wellicht dat ik daar dit jaar ook nog eens naartoe ga.
  zondag 22 maart 2009 @ 21:11:42 #7
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_67305857
Ja, dat had me wel leuk geleken.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  Moderator zondag 22 maart 2009 @ 21:15:13 #8
42184 crew  DaMart
pi_67305971
quote:
Op zondag 22 maart 2009 21:11 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ja, dat had me wel leuk geleken.
Waarom ben je niet gegaan dan?
  zondag 22 maart 2009 @ 21:15:32 #9
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_67305983
Omdat ik het nu pas lees.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 22 maart 2009 @ 21:16:44 #10
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_67306034
Was echt heel erg leuk Vond alleen het voorlezen van Tommy Wieringa erg tegenvallen Rense de Greef was errrrrg leuk!
Kortom: Ik heb me vermaakt!
  Moderator zondag 22 maart 2009 @ 21:19:20 #11
42184 crew  DaMart
pi_67306146
quote:
Op zondag 22 maart 2009 21:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
Omdat ik het nu pas lees.
Zonde .
quote:
Op zondag 22 maart 2009 21:16 schreef Pien85 het volgende:
Was echt heel erg leuk Vond alleen het voorlezen van Tommy Wieringa erg tegenvallen Rense de Greef was errrrrg leuk!
Kortom: Ik heb me vermaakt!
Ja, Tommy was behoorlijk eentonig met voorlezen. En Renske is cute .... en bijna net zo lang als ik ben .
pi_67306266
Kan je wat meer vertellen over de workshop thriller schrijven?
Money won is twice as sweet as money earned.
  Moderator zondag 22 maart 2009 @ 21:47:32 #13
42184 crew  DaMart
pi_67307146
quote:
Op zondag 22 maart 2009 21:22 schreef neilpad het volgende:
Kan je wat meer vertellen over de workshop thriller schrijven?
Marion Pauw en Elle van Rijn presenteerden deze workshop. Ze begonnen met een korte introductie van thrillers. Wat een thriller is, en dat er verschillende vormen zijn (literaire thriller, psychologische thriller, etc.).

Ook vertelden ze dat het schrijven van een thriller veel zekerheid biedt voor de auteur. Je hebt een plot waar je je op kunt richten. Een thriller gaat doorgaans over (de dreiging van) een misdaad, met als grote vraag wie wat doet/heeft gedaan. Je hebt dus duidelijk omkaderd wat je wil schrijven, en waar je naartoe werkt.

Het lastigste aan een thriller schrijven is de spanningsboog. Die moet wel goed zijn, natuurlijk. Je bouwt toch een plot op, waarbij meerdere mensen verdacht kunnen raken.

Het bedenken van een verhaal is makkelijker dan het schrijven ervan. Daarom werd het publiek betrokken bij het bedenken van een plot. Door vragen te stellen werden bepaalde dingen ingevuld. De dader was in het voorbeeld een man, het slachtoffer een vrouw:

- Het personage van de dader (hoe heet hij, wat zijn zijn hobbies, wat voor huisdier heeft hij, wat doet hij voor werk, welke trauma's heeft hij, etc.)
- Het personage van het slachtoffer (wat doet ze voor werk, welke relatie heeft ze met dader, etc.)
- Wat hij doet en waar en hoe hij dat doet (moord, op welke manier?)
- Het motief van de dader.

Daarnaast werd aan de hand van krantenartikelen door het publiek bepaald welk thema er in het plot terug kon komen.

Al met al een erg boeiende workshop dus .
  maandag 23 maart 2009 @ 00:09:51 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_67311878
Uit betrouwbare bron heb ik het gerucht vernomen dat ene Danny en Knorretje van Fok! daar ook aanwezig waren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')