abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67108618
Ik heb eigenlijk maar weinig benul van wanneer welke groenten en vruchten op z'n lekkerst zijn. Toevallig weet ik dat je aardbeien in de zomer moet eten en Nederlandse bloemkool is het lekkerst. Maar ik weet niet eens wanneer je nou Nederlandse bloemkolen in de winkel hebt liggen. En hoe zit het met andere groentes?

Al met al: Wanneer is een bepaalde groente of vrucht op z'n lekkerst (en vaak goedkoopst)?
(:
  maandag 16 maart 2009 @ 18:18:48 #2
176420 Dibble
Neqschot...?
pi_67108810
tomaat in de zomer, ijsbergsla in de winter
*Hosselcopter*
pi_67109089
komkommers in de zomer
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  maandag 16 maart 2009 @ 18:30:17 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67109220
Nein, waarom kijk je niet gewoon in de winkel wat goedkoop is? Prijs heeft tegenwoordig niet zoveel met het seizoen te maken, er zijn veel meer factoren. Lychee`s kunnen ineens heel goedkoop zijn als er een vrachtvliegtuig een retourvracht nodig had en 10 anderen het zelfde idee hadden. Dan liggen er op de markt ineens lychees of andere tropenvruchten voor een habbekrats
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 maart 2009 @ 19:03:20 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_67110451
Even HIER kijken en je weet het.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_67116836
-weg, niet gerefresht-
(:
pi_67116912
quote:
Op maandag 16 maart 2009 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Nein, waarom kijk je niet gewoon in de winkel wat goedkoop is? Prijs heeft tegenwoordig niet zoveel met het seizoen te maken, er zijn veel meer factoren. Lychee`s kunnen ineens heel goedkoop zijn als er een vrachtvliegtuig een retourvracht nodig had en 10 anderen het zelfde idee hadden. Dan liggen er op de markt ineens lychees of andere tropenvruchten voor een habbekrats
Da's t probleem, in de zomer ben ik allang weer vergeten wat het in de winter kostte. Natuurlijk betaal ik geen 4 euro voor een bak aardbeien uit Spanje, maar van sommige dingen heb ik echt geen flauw idee wat de beste tijd is.

Edit: thanks voor de link golfer!
(:
pi_67120579
Je weet natuurlijk gevoelsmatig vast wel of iets duur of goedkoop is in de winkel, nein. Als dingen in de reclame zijn is het vaak een seizoensproduct en soms zie je producten die je de rest van het jaar niet ziet, zoals postelein. En of producten van het seizoen nou altijd alleen op dat moment lekker zijn betwijfel ik. (al zijn aardbeien wel hèt voorbeeld van een product dat buiten het seizoen vaak erg smaakloos is )
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_67124140
hollandse sperziebonen als ze rond de 50 cent de kilo zijn *mjum*
pi_67132294
Zijn er ook producten die een deel van het jaar uit Nederland komen en de rest van de tijd wel verkrijgbaar zijn maar uit een verder land ofzo?
Are you pondering what I'm pondering?
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:15:35 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67132441
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 12:09 schreef Mini_rulez het volgende:
Zijn er ook producten die een deel van het jaar uit Nederland komen en de rest van de tijd wel verkrijgbaar zijn maar uit een verder land ofzo?
Ja, bijvoorbeeld sperziebonen. Sperziebonen zijn bij uitstek een zomergroente. Dat je die toch kunt kopen in de winter en het voorjaar is omdat ze uit Egypte, en soms zelfs verder (Kenya) komen.

Verder zijn de ‘traditionele’ wintergroenten veel kool(achtigen), winterpeen en bieten. Als je 'buiten het seizoen' koopt, dan betekent dit vaak dat de prijs aanmerkelijk hoger is, en de milieubelasting eveneens. Overigens is het echter niet altijd zo dat Hollandse producten sowieso een milieuvriendelijker keus zijn, want kassen worden ook niet vanzelf warm in de winter.

In de supermarkt staat trouwens vrijwel altijd aangegeven waar fruit en groente vandaan komt.

In Trouw stond afgelopen jaar een grote bijlage met een overzicht van seizoensgroenten en energiekosten verbonden aan het kweken ervan. Als in een Zuid-Amerikaans land een fruitsoort b.v. zonder energie toe te voegen kan groeien en wanneer dit dan per boot getransporteerd kan worden als het onderweg rijpt, dan is dit niet beroerder dan wanneer het in Nederland in een kas gekweekt wordt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 12:23:21 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67132650
Dit is het overzicht zo ongeveer dat ik in gedachten had: Groente- en fruitkalender.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_67135630
Nice, nog een kalender
Toch handig, al deze tips. Van de week eens even gericht seizoensboodschapjes doen
(:
pi_67145917
De afgelopen maanden heb ik bewust geen bloemkool gekocht. De prijs hing steeds rond de ¤ 2,49 per stuk. Toevallig was íe nu in de aanbieding bij AH voor ¤ 1,99 en heb ik 'm maar gekocht, maar toch nog steeds prijzig.
¤ 2,49 voor een bloemkool ....in oerhollandse guldens is dat altijd nog 5,50
-weg, zie banmeldtopic-
  dinsdag 17 maart 2009 @ 19:31:36 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67146285
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 19:23 schreef guapo het volgende:
De afgelopen maanden heb ik bewust geen bloemkool gekocht. De prijs hing steeds rond de ¤ 2,49 per stuk. Toevallig was íe nu in de aanbieding bij AH voor ¤ 1,99 en heb ik 'm maar gekocht, maar toch nog steeds prijzig.
Waarom ga je dan ook niet naar de markt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 19:37:32 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_67146526
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 19:23 schreef guapo het volgende:
Het is heel duur, maar anderzijds, maart is niet bepaald bloemkool-maand. Dat duurt nog even…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')