Opgelost.quote:Op zondag 15 maart 2009 23:03 schreef Edwinuss het volgende:
Je bent nooit te laat om te leren, wat boeit het wat andere mensen denken ?
Gewoon de opleiding doen die je tof lijkt, en uiteraard wanneer het je uitkomt.
Juistquote:Op zondag 15 maart 2009 23:35 schreef Renesite het volgende:
Ik ken plenty laatbloeiers in mijn klasZe hebben hiervoor vaak al iets gedaan waarna ze weer zijn begonnen. Deze club haalt alles daardoor wel veel beter
!
Ik was op mijn 20e klaar met mijn HBOquote:Op maandag 16 maart 2009 16:09 schreef Renesite het volgende:
daarentegen ben ik straks met mijn 22e al klaar
Dan heb ik ook al een MBO afgerond hequote:Op maandag 16 maart 2009 16:34 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Ik was op mijn 20e klaar met mijn HBO
Ik doe nu WO en dan de gewone opleiding, omdat er voor mijn HBO geen mooie/leuke master te vinden is.
Gelijk heb je, zouden meer mensen moeten doen.quote:Op zondag 15 maart 2009 23:02 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik trek echter mijn eigen plan.
Precies... je kan beter gewoon een opleiding afmaken die je echt leuk vindt, ipv uit sociale dwang er maar mee stoppen en in werk belanden dat eigenlijk niets voor jou is en waarschijnlijk (zeker in het begin) ook nog eens minder betaalt dan wat je had kunnen doen als je wel even die jaartjes door had gegaan. Ik denk dat 9 van de 10 mensen daar later erg spijt van gaan krijgen.quote:Op zondag 15 maart 2009 23:28 schreef boyv het volgende:
Niet druk om maken. Liever wat later klaar met je studie, dan de rest van je leven vakkenvuller of orderpicker zijn.
Je eigen plan is altijd het beste.
100% mee eens, van mij werd vanaf de mavo verwacht dat ik min of meer de ICT in ging. Het hele trajact is doorgelopen en ik ben nu al denk 4 jaar echt actief bezig in de ICT en ben erachter dat het infeite absoluut niet mijn ding is. Sinds een jaar of 2 is mijn interesse enorm uitgebreid richting natuurkundige princiepe's en toepassing daarvan in techniek (denk aan alternatieve energiebronnen). Vroeger wist ik amper wat hiervan gezien de informatie nooit naar mij is toegespeeld.quote:Op maandag 16 maart 2009 17:51 schreef Idler het volgende:
[..]
Gelijk heb je, zouden meer mensen moeten doen.
Ik denk dat het juist verstandig is om later met studeren te beginnen. Het is dan een veel bewustere keuze en daardoor is de kans ook groter dat het lukt. Na je Havo/VWO wordt het min of meer van je verwacht dat je door gaat leren, ook al weet je eigenlijk niet eens wat je wil gaan doen (ook al denken veel mensen dit wel te weten). Op latere leeftijd heb je waarschijnlijk een andere (betere) motivatie om een bepaalde studie te gaan doen.
Waarschijnlijk denkt 'men' dat je al zesdejaars student oid bent, vanwege je leeftijd?quote:Op zondag 15 maart 2009 23:02 schreef Leonidas82 het volgende:
Ik ben op mijn 23e begonnen met studeren. Inmiddels zit ik in de 3e en studeer af op mijn 27e. Gelukkig ben ik niet de oudste in de klas, maar ook zeker niet de jongste. Nu is het zo dat onbewust een soort norm heerst waarin bepaald wordt dat je dient af te studeren op je 24e/25e en dat je dan aan de slag gaat. Als ik vertel dat ik nog studeer en volgend jaar afstudeer (als ik 27 jaar ben) krijg ik vaak te horen 'ja dan wordt het ook wel eens tijd! ' Ik ervaar dat als een soort druk en dat de omgeving het vaak als 'vreemd' beschouwd als je op 26e nog studeert.
Toch heeft het ook een positief iets, omdat ik mij besef dat ik het niet kan maken om wat 'aan te kloten' (ik wil niet pas op mijn 30e afstuderen) Ben ik dus zeer serieus bezig met mijn studie en heb tot nu toe alles gehaald! Ik merk alleen dat de omgeving het vaak niet begrijpt. Je wordt schijnbaar geacht om dus al op je 23e afgestudeerd te zijn en rond je 25e al een huisje, boompje, beestje te hebben. Ik trek echter mijn eigen plan.
Wie begrijpt dit verhaal en ervaart hetzelfde? Merken jullie ook dat NL toch onbewust met leeftijdsnormen werkt wat betreft studie en afstuderen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |