Kleffe_Dop | donderdag 12 maart 2009 @ 20:03 |
![]() Jarno Trulli | 13 Juli 1974, Pescara, Italië | 202 GP's | 3 Pole Positions | 8 Podiums | 1 Overwinning Bron: Formule1.nl (gedeeltelijk zelf aangevuld) Minardi en Prost Als pupil van Benetton-baas Flavio Briatore maakt Jarno Trulli zijn debuut in de koningsklasse van de autosport in 1997 bij het team van Giancarlo Minardi. Later in het seizoen wordt Trulli, met medewerking van Briatore, gedurende zeven races invaller voor Olivier Panis bij Prost na diens crash in Canada. Hij maakt naam als hij 37 ronden aan kop rijdt bij de Grand Prix van Oostenrijk. Trulli wordt in 1998 vaste kracht bij Prost. Helaas is zijn auto een stuk minder dan het vorige seizoen en hij kan er niet meer uithalen dan een zesde plaats tijdens de Grand Prix van België. Ook in 1999 volgt een lastig seizoen bij Prost, Trulli rijdt wisselvallig; sterke optredens wisselt hij af met grove fouten. Niettemin boekt hij in de Grand Prix van Europa zijn beste resultaat tot dan toe als hij naar een zwaarbevochten tweede plaats rijdt. ![]() ![]() Jordan Grand Prix Trulli komt in 2000 uit voor Jordan, en rijdt zich geregeld in de kijker. De eerste startrij in Monaco is een hoogtepunt. Helaas is de betrouwbaarheid bij Jordan ver te zoeken, en scoort Trulli zes magere puntjes. Een vierde plaats in Brazilië is het beste resultaat. ![]() ![]() Renault In 2002 blijft Jarno Trulli zijn reputatie van pechvogel trouw. De Italiaan strandt meer dan eens in het zicht van de haven met een defecte Renault. Pas tegen het einde van het seizoen herstelt Trulli zich enigszins met een uitstekende vierde plaats in Italië en een vijfde in Amerika. Hoewel hij in kwalificaties zijn vertrekkende teamgenoot Jenson Button gemakkelijk de baas is, eindigt hij in het eindklassement een plaats achter de Engelsman. Trulli wordt achtste in de WK-eindstand met negen punten. Trulli ziet geen kans de pechduivel in 2003 definitief van zich af te schudden. De Italiaanse coureur scoort wel in tien van de zestien Grand Prix' punten, leidt enige tijd op Silverstone en klimt in Hockenheim na een fraaie derde plaats op het podium. Toch steken de gescoorde 33 punten schril af tegen de 55 van zijn jonge teamgenoot Fernando Alonso, die bovendien in Hongarije een overwinning behaalt, terwijl de Italiaan daar met moeite zevende wordt. Het seizoen 2004 kent voor Trulli twee gezichten. De eerste seizoenshelft verloopt formidabel, met een pole-position én een zege in de prestigieuze Grand Prix van Monaco. Maar vanaf de Grand Prix van Frankrijk gaat het mis, als de Italiaan in de laatste ronde, in de voorlaatste bocht, de derde plaats knullig verspeelt aan Rubens Barrichello. Trulli scoort geen punt meer, moppert dat zijn team teamcollega Alonso voortrekt en kan vervolgens na de Grand Prix van Italië zijn biezen pakken. ![]() ![]() Toyota Na de zo teleurstellend verlopen tweede seizoenshelft in 2004 slaat Trulli in 2005 op de enige juiste manier terug: door indruk te maken op de baan. In Melbourne gaat het nog niet zo goed, maar daarna is er geen houden meer aan. In de volgende vier races staat hij maar liefst drie keer op het podium. Toyota ook blij, want in Maleisië behaalt de Italiaan de eerste podiumplek van de ambitieuze Japanse renstal. In Amerika scoort hij ook nog de eerste pole-position van het team. Alleen kan hij er niet van genieten, want net als zijn Michelin-collega's komt hij op zondag niet in actie. Punten worden er daarna nog wel gescoord, maar tot schokkende resultaten komt het niet meer. Helaas kan Trulli de stijgende lijn in 2006 niet voortzetten. Het gehele team heeft een zwaar jaar en ook Trulli kan niet voor een keerpunt zorgen. Hij weet niet eens een podiumplaats te scoren. Zijn beste klassering is een vierde plaats bij de Grand Prix van Amerika. De hoop op de eerste Toyota-zege vervliegt in 2007 helemaal. Toyota behaalt slechts dertien punten, waarvan Trulli er acht levert. Oftewel: een zesde, twee zevende en een achtste plaats. Erger is nog dat hij zijn reputatie als kwalificatiekanon verspeelt door zich nooit hoger dan achtste te plaatsen. De slechte prestaties kosten Ralf Schumacher de kop, maar Trulli mag wonderlijk genoeg blijven. In 2008 kreeg Trulli in Timo Glock te maken met een nieuwe teamgenoot. Het seizoen begon goed voor Trulli met regelmatig een klassering in de punten. Na teleurstellende prestaties in Turkije en Monaco wist Trulli zich prima te herpakken in Canada in Frankrijk. ![]() ![]() Voor 2009 zijn de verwachtingen rond Toyota torenhoog. Vanuit Japan liet de Toyota top weten dat er in 2009 echt gepresteerd moet gaan worden, anders zou de toekomst van het Toyota F1 Team weleens in gevaar kunnen komen. Ook van Jarno Trulli mag worden verwacht dat hij met zijn ervaring het verschil kan maken. ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door Kleffe_Dop op 12-03-2009 20:20:08 ] | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 maart 2009 @ 20:04 |
Jarno Trulli lijkt me een interessante coureur om dit jaar in de gaten te gaan houden. ![]() Hij is de onbetwiste topman voor Toyota in een jaar dat er echt druk achter zal zitten. Er moet gepresteerd gaan worden! Hoe gaat Trulli hiermee om? En weet hij uit oude fouten te blijven? Trulli wordt over het algemeen beschouwd als een kwalificatie monster: Hij kan zich vastbijten in de baan om er 1 perfect rondje uit te persen. Daar tegenover staat Trulli zijn race-pace. De 'Trulli-train' is een standaard F1 begrip geworden, hoewel eerlijk moet worden gezegd dat dit minder vaak voor is gekomen in 2008. Maar feit blijft dat Trulli in het verleden problemen heeft gehad om zich een hele Grand Prix lang te kunnen concentreren. Stelling: 2009 is erop of eronder voor Jarno Trulli, nog een jaar aanmodderen aan de zijlijn zal het einde van zijn Formule 1 carriere kunnen betekenen. | |
TJDoornbos | donderdag 12 maart 2009 @ 20:43 |
Doe maar met pensioen gaan! | |
Trystar | donderdag 12 maart 2009 @ 20:47 |
Goede coureur, alleen soms wat tegenvallend in de race. Maar vorig jaar heeft hij het toch goed gedaan, het zou mooi zijn als hij dit jaar voor Toyota de eerste overwinning kan binnen halen. | |
Kleffe_Dop | donderdag 12 maart 2009 @ 20:58 |
quote:Ik denk dat er weinig mensen rouwig waren geweest wanneer Trulli tegelijk met Rolex Ralf was geloosd. De geruchten waren er en Trulli was toch met name een coureur die over the hill was. Maar blijkbaar ziet Toyota het nog altijd in hem zitten. Al heeft Toyota het ondanks hun astronomische budget nog nooit voor elkaar gekregen om een echte top coureur te contracteren... | |
Googolplexian | donderdag 12 maart 2009 @ 22:12 |
quote:+1 Prima coureur inderdaad want je komt er echt niet zomaar langs en dat is toch al snel de helft van de winst. Maar hij heeft z'n tijd gehad en moet maar eens plek gaan maken voor een gekke Japanner ofzo. | |
vosss | donderdag 12 maart 2009 @ 23:10 |
Sato bedoel je? ![]() | |
sasquatsch | vrijdag 13 maart 2009 @ 16:45 |
quote:Die zijn tijd ook gehad heeft en in de jaren bij Honda niet in de schaduw van Button kon staan. Ze hebben hem niet voor niets vervangen door Barrichello en hem gestald bij een B-team (SA). | |
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 00:11 |
Ondanks zijn raceresultaten, vind ik Jarno Trulli zeker niet onaardig racen. Het blijft een leuke coureur om te zien in de kwalificaties. En so what als hij en Toyota in de middenmoot zitten? Die teams moeten er ook zijn, anders is er geen voorhoede of achterhoede ![]() Ik mag dan ook hopen dat hij in 2009 weer lekker meedoet, en zijn talent om mensen niet te laten passeren, weer mag laten zien ![]() De stelling: "2009 is erop of eronder voor Jarno Trulli, nog een jaar aanmodderen aan de zijlijn zal het einde van zijn Formule 1 carriere kunnen betekenen." moet ik wel beamen, though... Al zou ik niet zo snel weten wie zijn plaats bij Toyota kan vervangen. Of wil vervangen, ftm ![]() | |
Kleffe_Dop | zondag 22 maart 2009 @ 00:17 |
quote:Leg dat maar eens uit aan het management van Toyota dat al sinds 2001 honderden miljoenen in dit project heeft gestoken. Na 8 jaar mag je onderhand wel gaan verwachten dat er resultaten komen. quote:Staan genoeg coureurs in de rij lijkt me zo ![]() | |
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 00:27 |
quote:We hebben als FOK!sport vorig de users vragen mogen laten stellen aan het Toyota-team. En uiteraard kwam die vraag ook naar voren: Wat nu na al die jaren, jullie hebben de doelstelling van toen niet gehaald... De antwoorden van ..... quote: quote:Ik kan er nu even snel geen bedenken ![]() ![]() | |
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 00:38 |
En natuurlijk mag ook hier het Teamportret niet ontbreken: [F1-teamportret] Toyota Ik mis nog wel een Timo Glock-topic, die jongen heeft zich toch wel in de kijker gereden in de F1 vorig jaar. Niet in de laatste plaats tijdens de laatste race van 2008... Toen Toyota er voor koos door de banden van beide rijders niet te wisselen naar regenbanden, en Hamilton in de laatste ronde Glock nog voorbij kon steken omdat die niet meer vooruit kwam omdat de regen erger werd... Trulli kwam net zo min vooruit, trouwens. quote:Bron: The Official Formula 1 Website [ Bericht 0% gewijzigd door Sally op 22-03-2009 01:47:48 ] | |
TJDoornbos | zondag 22 maart 2009 @ 17:09 |
Dit is het Italiaanse topic Sal, niet het Duitse topic..... | |
Sally | zondag 22 maart 2009 @ 18:36 |
quote:Ik zei... Ik mis een Timo Glock-topic ![]() ![]() En voor het geval iemand zegt: "Open 'm zelf", dan kan ik melden dat ik het erg druk heb met de Formule 1 voor FOK!sport, en er derhalve de tijd en moeite niet in wil steken om een topic voor die Duitse jongen te openen ![]() En verder refereerde ik uiteraard aan het teamportret van Force India in die zelfde post, wat dus beide coureurs en het hele team behandelt. Ontopic: ik mis de site van Trulli zelf in de OP Kleffe_Dop ![]() ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 maart 2009 @ 14:11 |
Ik hoop dat Trulli dit jaar goed gaat presteren met de Toyota, anders kan het wel eens einde verhaal worden voor de Italiaan, want Glock zit hem regelmatig op de hielen of blijft hem steeds voor. Gelukkig wordt de Trulli-train ieder jaar wel steeds minder lang en dat is een goed teken voor hem. ![]() | |
sasquatsch | woensdag 25 maart 2009 @ 16:48 |
quote:Juist niet, want dat betekent dat er minder mensen achter hem rijden (en hij dus ergens achteraan rijdt). ![]() | |
Peterselieman | woensdag 25 maart 2009 @ 17:12 |
Het is maar hoe je het bekijkt, want vorig jaar moest hij ook wel eens achter andere mensen aansluiten ![]() | |
Party_P | donderdag 26 maart 2009 @ 11:49 |
Trulli is wel een toffe coureur, ik gun hem het succes wel ![]() | |
RowanF1 | vrijdag 27 maart 2009 @ 12:17 |
Die kerel maakt treinen, daar lust de NS geen pap van. Hij heeft een conditie van een nijlpaard (zie foto), en ik kan me nog iets herrineren van Flavio Briatore die het publiek mededeelt dat hij Jarno de deur had gewezen ivm zijn concentratie tijdens races. Laat daar Senna maar instappen ![]() ![]() | |
Kleffe_Dop | vrijdag 27 maart 2009 @ 12:43 |
quote:En ondanks dat alles nog altijd in het wereldje actief na 12 jaar. ![]() Dat op zich verdient al een onderscheiding. | |
Kleffe_Dop | zondag 29 maart 2009 @ 09:49 |
Voorlopig een prima begin van het seizoen voor Jarno. | |
Garudo | zondag 29 maart 2009 @ 10:00 |
![]() ![]() Mijn Held ![]() | |
sasquatsch | maandag 30 maart 2009 @ 10:06 |
quote:Niet zo goed meer. Hij heeft 25 seconden straf gekregen vanwege inhalen onder geel. | |
Garudo | maandag 30 maart 2009 @ 12:33 |
quote:Lijkt me niet meer dan terecht dat Trulli gewoon zijn 3e plek terug krijgt. Wat een flikkerstreek van Hamilton. ![]() | |
TJDoornbos | maandag 30 maart 2009 @ 15:13 |
quote:Het team was niet zeker van de regels. Trulli op P4 oké maar P3 had die geen recht op hij reed immers zelf naast de baan. | |
Garudo | maandag 30 maart 2009 @ 15:36 |
P4 zou ook terecht zijn, maar 25 sec. straf is veels te zwaar. ![]() Idem voor Vettel. | |
Garudo | donderdag 2 april 2009 @ 12:39 |
Trulli heeft zijn 3e plek terug!!! Gerechtigheid!!! ![]() | |
Kleffe_Dop | zondag 19 april 2009 @ 22:08 |
Een opmerking op de BBC in de voorbeschouwing op de Chinese GP. Het was (dacht ik) Martin Brundle die uitlegde dat Jarno Trulli moeite heeft met een bolide die niet meer optimaal functioneert. Een kwalificatie ronde wordt afgelegd met een perfecte bolide, in het verleden hebben we vaker gezien dat Trulli zich dan regelmatig kan meten met de beste. Maar zodra er sprake is van veranderingen aan de bolide kan Trulli zich daar moeilijk op aanpassen. En tijdens een race is dat onvermijdelijk met de nodige bandenslijtage, het wisselende benzine-peil, weers- en baanomstandigheden, beschadigingen aan vleugels etc. Vond 't wel een interessante opmerking. ![]() | |
Garudo | zaterdag 25 april 2009 @ 14:07 |
Trulli op PolePosition! ![]() |