bron, inclusief filmpjequote:woensdag 11 maart 2009
‘Schijt aan de camera, ik maak je dood’
Bron: DAANHAKKEN BERG (TEKST) ; BRIGITTE VISSER en ERIC BORSJE (VIDEO)
ROTTERDAM - Taxichauffeur Erik de Haas (63) werd twee weken geleden afgetuigd door twee klanten. Vanuit z’n ziekenhuisbed doet hij zijn verhaal. ,,Ik ga geen vendetta beginnen tegen de daders.’’
Voor iemand met een been in het gips en een hoofd onder de bloeduitstortingen is Erik de Haas opvallend goedlachs. ,,Ik denk altijd: morgen wordt het beter,’’ verklaart hij zijn montere gemoedstoestand. Achter zijn brillenglazen schuilen toch twee blauwe ogen. De bloeduitstorting bij zijn oor loopt door tot in zijn nek en hals.
Nu lacht hij, maar hij is ook bang geweest, geeft hij toe. Een paar dagen na de mishandeling had hij angstaanvallen. De Rotterdammer was bang dat de daders hem in het ziekenhuis op zouden zoeken. Om ’m te vermoorden wellicht.
De twee Rotterdamse mannen (20 en 38 jaar) hadden hem vorige week, in de nacht van vrijdag op zaterdag, al het licht uit zijn ogen geslagen en geschopt. Hij verloor zijn bewustzijn en werd gewond gevonden naast zijn taxi.
De twee Rotterdammers waren iets na twee uur ’s nachts bij De Haas ingestapt bij de standplaats aan de Witte de Withstraat in het centrum van Rotterdam, vertelt hij. ,,Ik had al via de mobilofoon gehoord dat een collega twee mannen bij café C’est la vie had laten staan omdat een van hen tegen de pui stond te kotsen. Onder het rijden werd duidelijk dat een van de mannen in mijn auto de ’kotser’ was.’’
In de taxi begon het ‘gemopper’ onder de klanten, die een getinte huidskleur hadden,,Ik denk dat ze het gevoel hadden dat ze gediscrimineerd werd. Ze zeiden: ik weet hoe jullie over ons praten.’’ De Haas probeerde sussende woorden. ,,Ik zei: je wilde een taxi en je wilde naar huis. Nou dan zit je hier goed. Niks aan de hand, het leven is toch mooi.’’
De woorden zijn niet aan de klanten besteed. Op het moment dat de taxi in De Esch arriveert slaat het onheil toe. De jongste begint vanaf de achterbank op de chauffeur in te slaan. ,,Plaagstootjes, van die korte droge tikken tot echte meppen,’’ bagatelliseert De Haas. ,,Maar toen wilde ik wel van ze af. Via de mobilofoon vroeg ik om hulp. Ik zei nog tegen die jongens: stop er nou mee, je staat op de beveiligingscamera. De jongste zei: ik heb schijt aan de camera. Ik ga je dood maken.’’
Toen sloeg de paniek toe bij De Haas. ,,Ik heb twee minuten lang de mobilofoon opengezet, zodat er iets doorkwam bij de centrale.’’ Twaalf andere chauffeurs zetten direct koers richting De Esch om hun collega te ontzetten.
Ze komen te laat. De Haas is inmiddels en doodlopende straat ingevlucht. ,,Toen werd het pas echt gezellig. Met veel gejoel kwamen ze op me af. ‘Nu gaan we je pakken.’ Ik ben de taxi uitstapt en verder weet ik het niet meer. Ik werd wakker, zittend naast mijn taxi.’’
Collega’s vonden De Haas op straat. De twee daders hadden op hem ingeslagen en geschopt. De Haas kan bijna niets zien, vanwege zijn gezwollen oogkassen. Zijn neus is gebroken, net als zijn enkel en scheenbeen. ,,Alles deed pijn. M’n ogen, mijn kiezen, m’n achterhoofd, rug, zij, heupen. Alles.’’
Bijna twee weken na de aanval, durft De Haas voorzichtig naar de toekomst te kijken. Er komen steunbetuigingen binnen van collega’s, taxichauffeurs van de concurrent RTC en de burgemeester. De Haas denkt dat ’ie maximaal drie maanden nodig heeft om er weer bovenop te komen. ,,En dan? Taxirijden.. Maar waarschijnlijk alleen overdag. Ik denk dat ik niet snel weer ’s avonds naar De Esch rijd. Zeg nooit nooit. Maar het is beter van niet.’’
Wellicht dat de burgemeester iets kan betekenen, zegt hij. Want nachtritten houdt hij voor gezien en overdag rijden is geen vetpot. Aboutaleb nam eergisteren contact op met De Haas. De taxichauffeur hoopt de burgemeester binnenkort te ontmoeten. ,,Chauffeur worden van Aboutaleb, daar heb ik geen zin in. Gezien mijn gezondheid kan ik geen hele baan nemen. Maar als ze werk over hebben op het stadhuis houd ik me aanbevolen.’’
De daders zitten inmiddels vast en verschijnen binnenkort voor het eerst voor de rechter. De Haas koestert geen wrok. ,,Als ze m’n dochter hadden aangevallen, had ik waarschijnlijk een pistool gekocht. Maar ik voel niets tegen ze. Ik ga geen vendetta tegen ze beginnen.’’
Wat is dat nu weer voor een kneuzenopmerking zegquote:Op donderdag 12 maart 2009 05:53 schreef Lemmeb het volgende:
Maak je borst maar nat, deze kant gaat het op in heel Nederland. Daar gaat echt geen beveiligingscamera iets aan veranderen, want daar hebben die 'getinten' geen enkele boodschap aan.
Jij denkt van niet? Jij denkt dat het nog goed gaat komen met de "multiculturele samenleving", daar ver weg vanuit Vietnam?quote:Op donderdag 12 maart 2009 05:57 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor een kneuzenopmerking zeg
Er is niets mis met multicultureel alsof dat de maatstaf is voor crimineel gedrag.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jij denkt van niet? Jij denkt dat het nog goed gaat komen met de "multiculturele samenleving", daar ver weg vanuit Vietnam?
Dream on. Of kijk voor de gein eens naar Opsporing Verzocht, misschien dat je dan wakker wordt.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:07 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Er is niets mis met multicultureel alsof dat de maatstaf is voor crimineel gedrag.
Opsporing verzocht zie ik elke week want erna komt de rijdende rechter.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:08 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dream on. Of kijk voor de gein eens naar Opsporing Verzocht, misschien dat je dan wakker wordt.
Dan zou je toch beter moeten weten.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:12 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Opsporing verzocht zie ik elke week want erna komt de rijdende rechter.
Dat is al gebeurd. Ze zijn hier geboren, dus Nederland is hun land van herkomst.quote:Op donderdag 12 maart 2009 05:53 schreef Lemmeb het volgende:
Er is maar één oplossing voor: dit soort lieden moeten worden teruggestuurd naar het land van herkomst.
Allochtonen zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:07 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Er is niets mis met multicultureel alsof dat de maatstaf is voor crimineel gedrag.
Net zoals ooit die Molukkers die wilde deugenquote:Op donderdag 12 maart 2009 06:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is al gebeurd. Ze zijn hier geboren, dus Nederland is hun land van herkomst.
Maken de cijfers ook onderscheid waar ze precies vandaan komen en wat hun achtergrond is?quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:16 schreef Specularium het volgende:
[..]
Allochtonen zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.
Daar kunnen wel allerlei redenen voor zijn maar de cijfers zijn er, en zijn keihard.
Bij het CBS is het netjes per groep genoteerd.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:21 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Maken de cijfers ook onderscheid waar ze precies vandaan komen en wat hun achtergrond is?
Ik kan je vertellen dat Antillianen niet moeilijk doen om gewapende overval te doen
Finnen doen dat ook maar zijn vaak in groepen irritant
Surinamers hosselen graag en zijn dol op vrouwen.
Turken smokkelen wel wat maar passen zich snel aan en haten Finnen.
Etc.. Etc...
Dat klopt wel met mijn praktijkervaring.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:25 schreef Specularium het volgende:
[..]
Bij het CBS is het netjes per groep genoteerd.
Antillianen en Marokkanen scoren het hoogst.
Dat blijkt niet uit het verhaal.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat is al gebeurd. Ze zijn hier geboren, dus Nederland is hun land van herkomst.
Elk verhaal heeft zo zijn keerzijdes.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:31 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Dat blijkt niet uit het verhaal.
Jij scheert met jouw opmerking alle negers over één kam en dat slaat nergens op. Er zijn zat goede negers, zelfs in Vietnam heb ik twee negers in mijn vriendengroep. Binnen twee generaties zijn alle negers prima vernederlandst en gemixt met de autochtone bevolking. Als je je toch al ergens zorgen over moet maken maak je dan maar gewoon zorgen over Marroks zoals de meer realistische Xenofoob.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:05 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jij denkt van niet? Jij denkt dat het nog goed gaat komen met de "multiculturele samenleving", daar ver weg vanuit Vietnam?
Volgens mij heeft hij het over lichtgetinten, en dat zijn iha geen negers.quote:Op donderdag 12 maart 2009 06:55 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Jij scheert met jouw opmerking alle negers over één kam en dat slaat nergens op. Er zijn zat goede negers, zelfs in Vietnam heb ik twee negers in mijn vriendengroep. Binnen twee generaties zijn alle negers prima vernederlandst en gemixt met de autochtone bevolking. Als je je toch al ergens zorgen over moet maken maak je dan maar gewoon zorgen over Marroks zoals de meer realistische Xenofoob.
Ik ben ook lichtgetint.quote:Op donderdag 12 maart 2009 07:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij het over lichtgetinten, en dat zijn iha geen negers.
precies, je kunt lullen wat je wilt, maar feit is dat het getinte tuig ons land kapot maaktquote:Op donderdag 12 maart 2009 06:16 schreef Specularium het volgende:
[..]
Allochtonen zijn oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers.
Daar kunnen wel allerlei redenen voor zijn maar de cijfers zijn er, en zijn keihard.
k hoopte op duidelijk beelden van die medelandersquote:
Die hebben zich al te pleure gezopen en liggen nu op bankje in 't park.quote:Op donderdag 12 maart 2009 07:34 schreef Ruud het volgende:
en ik weet ook dat er zat blank tuig is, maar dat percentage is gewoon een stuk lager
ik zag in China taxi's met tralies als bescherming tussen bestuurder en klant, lijkt mij een goed idee voor Nederlandse taxi'squote:Op donderdag 12 maart 2009 07:35 schreef marcel-o het volgende:
[..]
k hoopte op duidelijk beelden van die medelanders![]()
wat een sukkels, schijt aan de camera en nu vast zitten door die schijt![]()
![]()
standaard een honkbalknuppel in elke taxi(en ov-bus)
doen niemand kwaad dusquote:Op donderdag 12 maart 2009 07:36 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Die hebben zich al te pleure gezopen en liggen nu op bankje in 't park.
Ja laten we weer terug gaan naar die tijden.quote:Op donderdag 12 maart 2009 07:37 schreef Ruud het volgende:
[..]
ik zag in China taxi's met tralies als bescherming tussen bestuurder en klant, lijkt mij een goed idee voor Nederlandse taxi's
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |